میزان هورمون hcg در بارداری خارج رحمی چند است؟!

یکی از علایم بارداری خارج رحمی پایین بودن میزان هورمون hcg است… اگر سطح هورمون hCG در خون مادر کمتر از ۱۲۰۰ mIU / ml باشد، این هورمون باید با حامله شدن فرد، در طی ۴۸ الی ۷۲ ساعت بتوانند میزان خود را به دو برابر حد طبیعی قبل از حاملگی برساند…

بارداری خارج از رحم معمولا وقتی اتفاق می‌افتد که تخمک بارور شده به جای رحم خود را در جای دیگری (مثلا در لوله‌های فالوپ) متصل می‌کند. این اتفاق با درد شکمی که معمولا به یک طرف کشیده می‌شود همراه است و در یک مورد در هر ۴۰ مورد حاملگی اتفاق می‌افتد. بارداری خارج از رحم معمولا خطرناک است و باید زود تشخیص داده شود. در بارداری خارج رحم میزان هورمون hcg کمتر از انتظار است.

سطح هورمون hCG در خون زن حامله به طور معمول در عرض ۴۸ ساعت بعد از باردار شدن به میزان ۶۶ تا ۱۰۰٪ افزایش می‌یابد.

هر خانمی که باردار می‌شود باید تست بتا اچ سی جی (Beta H.C.G)، را در دو مرحله بدهد تا مطمئن شود مشکل بارداری خارج از رحم ندارد.

میزان هورمون hcg در بارداری خارج رحمی

علائم بارداری خارج از رحم چیست؟
ممکن است در بعضی از آدم‌ها علامت خاصی نداشته باشد اما شایع‌ترین حالتی که در زنان ایجاد می‌شود درد زیر شکم و لکه بینی است. اگر این اتفاقات در دوره‌ی بارداری برای افراد رخ دهد لازم است فرد خیلی سریع به اورژانس مراجعه کند و آزمایش بدهد. 

اگر از مدت زمان حاملگی زیاد نگذشته باشد، می‌توان این مشکل را با دارو حل کرد اما اگر جنین بزرگ باشد و مدت زیادی از زمان بارداری گذشته باشد به احتمال زیاد نیاز به جراحی دارد. در بعضی موارد با سوراخ کردن شکم می‌توان جنین را خارج کرد امادر بعضی موارد باید شکم به طور کامل باز شود.  

چه زمانی هورمون HCG دو برابر میشود؟
 زمان دو برابر شدن سطح هورمون hCG در خون زنان باردار بعد از جایگزینی جنین در دیواره رحم مادر اتفاق می‌افتد. البته فراموش نکنید که زمان دو برابر شدن این هورمون در بدن زنان در طی دوران بارداری بسیار مهم است، زیرا افزایش سطح هورمون hCG نشانه برخوردار بودن مادر از یک دوره حاملگی سالم است.

دوز متعادل هورمون HCG چه اندازه است؟
این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که اگر سطح هورمون hCG در خون مادر باردار، کمتر از ۱۲۰۰ mIU / ml (واحد بین المللی) باشد، این هورمون باید با حامله شدن فرد، در طی ۴۸ الی ۷۲ ساعت بتوانند میزان خود را به دو برابر حد طبیعی قبل از حاملگی برساند. ولی اگر سطح آن در شرایط عادی بین ۱۲۰۰ و ۶۰۰۰ mIU / ml باشد، میزان آن با گذشت ۷۲ الی ۹۶ ساعت بعد از حامله شدن فرد، دو برابر خواهد شد معمولا سطح هورمون hCG در هفته‌های اولیه از دوران بارداری زنان، یعنی بین هفته‌های ۸ تا ۱۱ در اوج خود قرار دارد.

با این حال، همانطور که قبلا هم گفته شد، در دوران بارداری و با رسیدن مادر به سه ماهه نهایی از این دوران، سطح هورمون hCG در بدن فرد دوباره شروع به کاهش خواهد کرد.

چگونه می توان با اندازه گیری میزان هورمون HCG زمان بارداری را محاسبه کرد؟
معمولا زنان حامله باید برای محاسبه سطح هورمون hCG در بدن خود، دو نمونه خون متفاوت را در دو زمان مختلف به آزمایشگاه ارائه دهند تا دکتر متخصص بتواند زمان دقیق دو برابر شدن هورمون را بین این دو نمونه خون ارائه‌شده بررسی کند. در چنین مواردی، برای محاسبه دقیق زمان بارداری فرد، دکتر ابتدا باید اولین میزان هورمون hCG در خون را وارد ماشین محاسبه بکند.

سپس سطح هورمون hCG را در آزمایش دوم وارد همان ماشین محاسبه خواهد کرد. البته، این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که ذکر فاصله زمانی بین دو آزمایش تعیین هورمون hCG برای دکتر معالج هم ضروری است. سپس، بر روی دکمه 'محاسبه' کلیک می‌کند تا نتایج آزمایش با دقت کافی به شما ارائه شود. به اعتقاد محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا، اگر زن حامله قبلا یک بارداری موفق را در رحمخود گذرانده باشد، باید سطح هورمون hCG در خون او در طی ۲ روز افزایش یابد.

در ابتدای دوران بارداری، hCG به سرعت در بدن مادر باردار افزایش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل در هفته‌های ابتدایی بارداری، کمبود این هورمون می‌تواند تاییدی بر باردار نبودن مادر، یا ازدست رفتن جنین باشد. سطح این هورمون در روزهای ابتدای بارداری به سرعت بالا می‌رود و در هفته‌های هشتم تا یازدهم، به اوج خود می‌رسد. پس از عبور از یازدهمین هفته بارداری، سطح این هورمون به تدریج کاهش پیدا کرده و بعد از رسیدن به اندازه تعادل در هفته شانزدهم، تا ماه‌های پایانی بارداری ثابت می‌ماند.

hCG چه کارکردی دارد؟
هورمون بتا hCG مسئولیت حفاظت از یک پوشش ضخیم در رحم را برعهده دارد. بدون این هورمون، پوشش محافظ رحم در معرض آسیب قرار می‌گیرد و بارداری به خطر می‌افتد. جالب است بدانید که این هورمون، توسط سلول‌هایی ایجاد می‌شود که جفت از آنها تشکیل شده است. به عبارت دیگر، از آنجا که جفت تنها در بدن مادر باردار تشکیل می‌شود، هورمون hCG که گاهی هاش سی جی هم خوانده میشود هم تنها در بارداری ترشح می‌شود و تا لقاح صورت نگیرد، امکان تولید آن در بدن وجود نخواهد داشت.
در اغلب بارداری‌های سالم، سطح هورمون هر دو یا سه روز یکبار، دو برابر می‌شود. با افزایش سن بارداری، رشد این هورمون به هر چهار روز یک بار کاهش پیدا می‌کند و به مرور هفت یا هشت هفته یکبار افزایش پیدا می‌کند.

آیا جنین سقط شده؟
کم نیستند مادرانی که از سقط شدن جنین در هفته‌های ابتدای بارداری باخبر نمی‌شوند. اگر شما هم دچار سقط جنین شده ‌باشید، حدود ۶ هفته طول می‌کشد تا میزان این هورمون در بدنتان کاهش پیدا کند و نباید بالا بودن سطح بتا اچ سی جی در این هفته‌ها را به معنای رشد جنین در رحم خود تلقی کنید. اما در صورتی که با نشانه مشکوک دیگری روبرو نشده‌اید، باید بدانید که میزان هورمون بتا اچ سی جی در بدن همه زنان باردار یکسان نیست. در برخی از حاملگی‌ها سطح پایینی از آن تولید می‌شود و برخی از زنان افزایش قابل توجه میزان این هورمون را در بدن تجربه می‌کنند. در واقع کم یا زیاد ترشح شدن این هورمون، بستگی به وضعیت بدنی مادران باردار دارد و هر دو گروه، می‌توانند چشم‌انتظار تولد نوزادی سالم باشند.
اگر سطح بتا hCG در آزمایش‌ها کمتر از ۵ واحد بین المللی بر میلی‌لیتر برآورد شود، نتیجه آزمایش حاملگی منفی اعلام می‌شود. اما اگر میزان آن ۲۵ واحد بین المللی بر میلی‌لیتر باشد، نتیجه مثبت برای تست بارداری اعلام می‌شود. در شرایطی که بدن مادران به اندازه کافی این هورمون را ترشح نکند، متخصصان با تجویز داروهایی برای افزایش میزان آن تلاش می‌کنند.

چه عددی طبیعی است؟
قبل از آنکه شما را از میزان تقریبی بتا اچ سی جی در هفته‌های بارداری آگاه کنیم، باید تاکید کنیم که وقتی از «بارداری» صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم قاعده حتمی را برای طبیعی یا غیرطبیعی خواندن حاملگی وضع کنیم. شرایط بارداری، از عوامل بی‌شماری تاثیر می‌پذیرد. از سن مادر و پدر گرفته، تا ژن‌ها، شرایط زندگی، تجربه بارداری‌های قبلی و … همه‌ می‌‌توانند وضعیت مادر و جنین را تحت تاثیر قرار دهند و بر عواملی مثل میزان هورمون بتا hCG نیز تاثیر بگذارند. با وجود این، میزان تقریبی hCG در بدن زنان باردار، مشابه ارقامی است که در جدول زیر می‌خوانید:

کمتر از ۵٫۰ واحد بین المللی بر میلی‌لیتر: یعنی باردار نیستید
۵ تا ۵۰ واحد بین المللی بر میلی‌لیتر: یعنی سه هفته از بارداری‌تان گذشته
۵ تا ۴۲۶ واحد بین المللی بر میلی‌لیتر: یعنی چهار هفته است که باردارید
۱۸ تا ۷،۳۴۰واحد بین المللی بر میلی لیتر: یعنی هفته پنجم بارداری را می‌گذرانید
۱،۰۸۰ تا ۵۶،۵۰۰ واحد بین المللی بر میلی لیتر: در هفته ششم بارداری هستید
۶۵۰ تا ۲۲۹،۰۰۰واحد بین المللی بر میلی لیتر: جنین شما هفت یا هشت هفته سن دارد
۲۵،۷۰۰ تا ۲۸۸،۰۰۰ واحد بین المللی بر میلی لیتر: بین هفته ۹ تا ۱۲ بارداری هستید
۱۳،۳۰۰ تا ۲۵۴،۰۰۰ واحد بین‌المللی بر میلی‌لیتر: ۱۳ تا ۱۶ هفته است که جنین در رحم شما زندگی می‌کند
۴،۰۶۰ تا ۱۶۵،۴۰۰ واحد بین‌المللی بر میلی‌لیتر: در یکی از هفته‌های پنجمین ماه بارداری هستید
۳۶۴۰ تا ۱۱۷۰۰۰ واحد بین‌المللی بر میلی‌لیتر: ۲۵ تا۴۰ هفته است که باردارید

پایین بودن سطح هورمون اچ سی جی در هفته‌های بارداری یعنی:

سن بارداریتان اشتباه ارزیابی شده. احتمالا جنین شما به اندازه‌ای که فکر می‌کنید سن ندارد.
جنین‌تان سقط شده و خبر ندارید.
ممکن است دچار حاملگی خارج از رحم شده باشید.

بالا بودن سطح این هورمون در هفته‌های بارداری یعنی:

سطح بالا هورمون hCG ممکن است به دلیل خطایی در انجام آزمایش مشخص شده باشد.
سن بارداری‌تان بیشتر از چیزی است که فکر می‌کنید.
دو یا چند قلو حامله‌اید. در این شرایط میزان hCG در بدن شما ۳۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از چیزی است که در ارقام بالا با شما در میان گذاشته‌ایم.
در بارداری مولار، یعنی شرایطی که نه جنین بلکه یک توده‌ در رحم شما رشد می‌کند نیز، میزان hCG بالا ارزیابی می‌شود.

منبع خبر : برگرفته از ninisite

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *