زمان بسته شدن ملاج نوزاد

تا چه زمانی ملاج نوزاد سفت میشود؟

روی سر نوزاد در قسمت بالا و جلو بخش نرمی وجود دارد که با آن فونتانل قدامی گفته می‎شود. ممکن است ملاج نبض داشته باشد و یا هنگام گریه برآمده تر به نظر آید که کاملا طبیعی است .مادر باید بداند اگر ملاج فرورفته و یا برجسته یا بزرگتر و کوچکتر از حد طبیعی بود به پزشک مراجعه کند. دیر بسته شدن ملاج‎ها نشانه مسائلی مثل کمبود کلسیم و یا هیدروسفالی ( تجمع مایع در سر ) و بعضی بیماری‎های مادرزادی است و زود بسته شدن آن نشانه میکروسفالی و عقب ماندگی ذهنی است.

ملاج نوزاد کی بسته میشه؟

ملاج قدامی لوزی شکل و اندازه طبیعی آن۱۰+ ۲۰ میلیمتر است و تا سن ۱۸- ۱۲ ماهگی بسته میشود . فونتانل پشتی یا خلفی در پشت سر به اندازه نیم در نیم سانتیمتر دیده میشود و تا حداکثر سن ۴ ماهگی بسته میشود.

 

سر نوزاد کی سفت میشود

یك فوق تخصص مغز و اعصاب كودكان مركز آموزشی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان گفت: بسته شدن زود هنگام استخوان ملاج سر در نوزادان از مسائل مورد توجه و پر اهمیت علم پزشكی در حوزه مغز و اعصاب است كه در برخی موارد نگرانی هایی را برای والدین ایجاد می كند.

شروین بدو افزود: هنگام تولد نوزاد دو ملاج یكی در ناحیه قدامی كه بسیار نرم بوده ودیگری در ناحیه خلفی پشت سر شیر خوار قابل تشخیص است.

وی اظهار کرد: نوزادانی كه در موعد مقرر متولد می شوند ملاج ناحیه قدامی طی ۹ تا ۱۸ ماه و ملاج ناحیه خلفی درمدت دو تا سه ماه بسته می شود.

این فوق تخصص مغز و اعصاب كودكان مركز آموزشی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان با اشاره به اینكه در برخی موارد بسته شدن زود هنگام استخوان ملاج سر در شیرخوار ناشی از رشد غیر طبیعی سر در یك قطب است، تصریح کرد: در صورت مشاهده این روند والدین باید شیرخوار را به مراكز بهداشتی و درمانی ارجاع دهند.

زود بسته شدن ملاج سر نوزاد چه عواقبی دارد؟

شروین خاطرنشان کرد: بسته شدن زود هنگام ملاج سر درشیرخوار علائمی بالینی دیگراز قبیل اختلال دید، مشكلات چشم، نواقص اسكلتی كه منجر به چسبندگی ۲ انگشت همراه با سندرم ژنتیكی می شود را به همراه دارد كه در این صورت باید اقدامات درمانی لازم تحت نظر پزشك متخصص برای نوزاد انجام شود.

عمل جراحی ملاج سر نوزاد

لزوم درمان جراحی از دو جنبه است :

۱- جنبه زیبائی: برای زیبا و طبیعی تر شدن جمجمه و صورت

۲-جنبه مغزی : اگر مغز تحت فشار باشد باید با جراحی فشار موجود بر مغز کاسته شود و برای رشد آتی مغز ایجاد فضا نمود.

در مورد اول انجام جراحی الزام حیاتی ندارد و به تصمیم والدین بستگی دارد ولیکن تاخیر در انجام آن از اثر جراحی می کاهد. در مواردی که مغز تحت فشار باشد، درمان جراحی بطور حتم توصیه می شود و تاخیر در عمل جراحی ممکن است موجب صدمه دائمی مغزی شود.

عمل جراحی ملاج سر نوزاد چه اثراتی دارد؟

اثر جراحی بر هوش بیمار : هوش و تکامل مغزی بیمار معمولا با جراحی تغییری نمی کند. جراحی صرفا به منظور شکل دادن به جمجمه و صورت و نیز پیشگیری از تحت فشار قرار گرفتن مغز انجام می شود. اگر به دلیل ناهنجاری مغزی (که ربطی به درز جمجمه ندارد) شیرخوار از نظر عقلی و ذهنی معیوب باشد ، با جراحی اصلاح نمی شود.

سن مناسب برای عمل ملاج سر نوزاد

سن مناسب برای عمل، بسته به نوع و شدت بیماری بین ۳ تا ۱۲ ماهگی است. هرچه عمل بیشتر به تاخیر افتد، اصلاح ناهنجاری مشکل تر می شود و از نتیجه مطلوب عمل هم کاسته می شود. در موارد خاص ممکن است به دلیل وجود مشکلات همراه عمل جراحی باتشخیص جراح بعد از یکسالگی انجام شود. در صورتی که بیمار در سنین بالاتر ( تا نوجوانی) مراجعه کند، نوع عمل جراحی متفاوت خواهد بود و فقظ جنبه زیبا سازی ظاهری دارد.

خطر عمل جراحی ملاج سر

مسلما هیچ عمل جراحی بدون خطر و عارضه نیست. این عمل جراحی درصورتی که با شرایط مناسب و با رعایت ملاحظات مربوطه و توسط تیم مجرب جراحی جمجمه انجام شود ، در زمره اعمال پرخطر محسوب نمی شود.

تیم جراحی

تیم جراحی جمجمه شامل جراحان پلاستیک( با گرایش جراحی جمجمه و صورت) ، جراحان مغز و اعصاب و متخصصین بیهوشی اطفال می باشد که همگی آنها برای انجام این نوع عمل دارای مهارت و تجربه و آموزش کافی هستند. تیم جراحی جمجمه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سال ۱۳۷۵ و با همکاری اساتید گروه جراحی پلاستیک بیمارستان ۱۵ خرداد و گروه جراحی مغز و اعصاب بیمارستان کودکان مفید شروع به کار نموده و درحال حاضر دارای مجرب ترین تیم جراحی و بیهوشی و مجهزترین بیمارستان و تجهیزات لازم برای این عمل در کشور می باشد و از نظر تعداد بیمار ، تجهیزات، تیم جراحی و نتایج مطلوب حاصله در سطح منطقه خاور میانه بی رقیب است. بیمارستان فوق تخصصی کودکان مفید و بیمارستان فوق تخصصی جراحی پلاستیک ۱۵ خرداد (زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) از هر نظر برای انجام این عمل تجهیز شده و آمادگی کامل برای پذیرش چنین بیمارانی را دارد.

مکان عمل

کلیه اعمال جراحی شیرخواران وکودکان به دلیل حساسیت واهمیت وجود تجهیزات اختصاصی برای جراحی مغز در مرکز پزشکی کودکان مفید انجام می شود. اعمال جراحی در نوجوانان و مواردی که نیاز به جراحی خارج مغز می باشددربیمارستان۱۵خرداد صورت می گیرد.

هزینه های عمل ملاج سر نوزاد چقدر است؟

هزینه های بستری و عمل جراحی تحت پوشش بیمه هستند. هیچکدام از جراحان از بیمار وجهی دریافت نمی کنند. والدین بیمار در هنگام بستری کودک خود ،تنها مبلغی که طبق قانون تعرفه بخش دولتی و قانون بیمه بر عهده خود بیمار است، به بیمارستان پرداخت می کنند. برای انجام عمل ، لازم است که والدین بیمار برای تهیه لوازم مصرفی خاص این عمل (که برای هر بیمار باید از خارج از کشور وارد شود و فعلا در کشور تولید نمی شود) اقدام کند. پیچ و پلاک و سایر تجهیزات لازم برای عمل توسط پزشک برای فرد نسخه می شود. همراه بیمار باید شخصا با شرکت وارد کننده این تجهیزات ( که هیچگونه وابستگی به از اعضاء تیم عمل ندارند ) تماس گرفته و هزینه لازم را به آنان بپردازد.تجهیزات لازم توسط شرکت مربوطه مستقیما به اطاق عمل ارسال می شود. پس از عمل، صورتحساب این لوازم (با تائید پزشک جراح) به بیمه ارائه می شود و درصدی از این هزینه به والدین بیمار پرداخت می شود.

سر نوزاد تا چند ماهگی سفت میشود

شرایط قبل از انجام عمل ملاج نوزاد

بیمار معمولا ۲ روز قبل از عمل در بیمارستان بستری می گردد. آزمایشات کامل انجام شده و بیمار توسط متخصصین اطفال و بیهوشی ویزیت می گردد .بیمار و تیم جراحی از هر نظر برای عمل باید مهیا باشند. در بعضی موارد ممکن است عمل جراحی لغو شده و به تعویق افتد. این موارد عبارتند از : ابتلا بیمار به برخی بیماریها (سرماخوردگی ، اسهال و استفراغ ، بیماریهای عفونی ، کم خونی ، بیماریهای غدد داخلی و …)،مهیا نبودن تخت بیماردر بخش مراقبتهای ویژه ، پرخطر بودن شرایط بیمار برای عمل (که توسط متخصص بیهوشی یا اطفال تشخیص داده می شود) ، مهیا نشدن پیچ و پلاک برای عمل، خرابی یا بروز اشکال در تجهیزات خاص لازم برای انجام عمل. در این موارد عمل به اولین زمان ممکن بعدی که تمام شرایط مهیا باشد موکول می گردد.

مدت زمان عمل و بستری

بیمار در صبح زود روز عمل به اطاق عمل منتقل می شود. جراحی با بیهوشی کامل و توسط متخصص بیهوشی کودکان انجام میشود. فاصله زمان ورود تا خروج بیمار از اطاق عمل معمولا حدود ۷ تا ۸ ساعت است.بیمار بعد از عمل حداقل ۱ روز در بخش مراقبتهای ویژه اطفال تحت نظر متخصص بیهوشی کودکان و تیم جراحی و ۵-۳ روز در بخش معمولی (بخش جراحی اطفال) بستری خواهد بود.

ماهیت عمل، محل برش، بخیه ها

محل برش جراحی روی پوست سر (وسط سر) و به طور عرض بین دو گوش خواهد بود. موهای سر برای عمل باید تراشیده شوند . محل عمل در آینده در لابلای موها قرار می گیرد و جلب توجه نمی کند ولی بهرحال ماندگار است و ممکن است دیده شود .در طی این عمل ، استخوانهای بد شکل جمجمه و کاسه چشم، شکل دهی داده شده و در محل صحیح با پیج و پلاک ثابت می شوند.ممکن است قسمتهائی از جمجمه بدون استخوان باقی بماند که جای نگرانی ندارد و در آینده استخوانی خواهد شد.بخیه های پوستی معمولا از نوع منگنه فلزی است که حدود ۱۴-۱۰ روز بعد از عمل ، تحت بیهوشی سبک و کوتاه (۳ تا ۵ دقیقه) و در اطاق عمل برداشته می شوند. روی خط برش جراحی مو رشد نخواهد کرد. کلیه پیچ و پلاکهای مورد استفاده در آینده (ظرف ۲ تا ۳ سال) جذب بدن خواهد شد و نیازی به خارج کردن آنها از بدن نیست. در مواردی که بیمار در سنین بالاتر و با تاخیر مراجعه کند، نوع عمل ، محل برش و … ممکن است متفاوت با آنچه ذکر شد باشد و برای هر بیمار جداگانه تعیین می شود.

عوارض عمل ملاج سر نوزاد

عوارض بعد از عمل نادر است ولی بهرحال احتمال آن وجود دارد و این عوارض شامل : خونریزی ، عفونت زخم، تجمع خون یا مایع زیر پوست ، باز شدن بخیه ،عفونت و بیرون زدن پروتز، تشنج و …. است. مرگ و میر حین یا بعد از عمل نادر است اما مواردی از آن گزارش شده است. در مجموع میزان خطر عمل بیشتر وابسته به وضعیت سلامت شیرخوار ، وجود ناهنجاریهای مغزی یا قلبی و … است . در صورتیکه شیرخوار از هر جهت سالم و برای عمل مهیا باشد، خطر بسیار کمی وی را تهدید می کند.

نیاز به جراحی در آینده : با توجه به اینکه استخوانهای جمجمه بیمار بعد از عمل هم رشد و تغییر شکل دارد، لازم است بیمار بعد از عمل تا زمان بلوغ سالانه ویزیت گردد. در صورت باقی ماندن یا عود بدشکلی در استخوان در اثر رشد، ممکن است نیاز به عمل تکمیلی در آینده باشد که احتمال آن کمتر از ۲۰ درصد است.

لیست انتظار برای عمل : با توجه به اینکه همیشه تعدادی از بیماران در نوبت جراحی می باشند، از زمان ویزیت بیمار تا زمان بستری ، سفارش و آماده شدن تجهیزات و انجام عمل جراحی، مدتی وقت لازم است که در صورت همکاری مطلوب والدین سعی می شود تا این زمان به حداقل خود برسد.

اشتراک‌گذاری
51 نظر
  1. ملاج یا فونتانل (Fontanelle) به بخشهایی از جمجمه نوزاد گفته میشود که پس از تولد هنوز استخوان کاملاً کلسیفیه نشده است و نرم است.

    انسان دو ملاج (فونتانل قدامی یا فرونتال ) و فونتانل خلفی (اکسیپیتال) دارد. فونتانلها در محل درزهای استخوانهای جمجمه قرار دارند و بتدریج بسته میشوند.

    درز (Sutures) بین مفاصل جمجمه وجود دارند. در جنینی فضاها بزرگ بوده و امکان حرکت و جا بازکردن را می‌دهد و بعدها به صورت خطی نازک باقی می‌مانند. با بالارفتن سن بافت لیفی باقی‌مانده هم تحلیل رفته استخوانی می‌شود که این فرایند سینوستوز (Synostose) نام دارد.

  2. در دوران شيرخوارگي خصوصاً در نوزادان نارس با يك فشار ساده به پوست بدن نوزاد، عفونت‌هاي دست وارد بدن طفل مي‌شود. از اين‌رو بايد در قسمت سر بچه مالش شديد ايجاد نشود؛ مادران هنگام شستن سر نوزاد دقت زيادي داشته باشند و به آرامي سر آنها را شامپو بزنند تا خطر عفونت كمتر شود.
    در سر دو منطقه ملاج فوق قدامي و خلفي وجود دارد، اين دو منطقه محل اتصال استخوان‌هاي پيشاني و آهيانه دو طرف در قدام سر است؛ ملاج خلفي از اتصال استخوان‌هاي آهيانه در پشت سر و استخوان پس‌سري تشكيل شده است؛ در اين ميان نقطه‌اي خالي باقيمانده كه به هم نمي‌چسبد و پوستي نرم دارد كه اين محل براي اين در نوزاد ايجاد شده تا فرصت رشد حجمي و فيزيكي مغز را در ۲ سال اول زندگي براي طفل فراهم كند.

  3. من دخترم ۲۲ماهشه ملاجش هنوز به اندازه یک در یک سانتیمتر نبسته خیلی نگرانشم چیکار کنم

  4. ملاج پشتی در سن شش ماهگی و ملاج جلویی در سن هجده ماهگی باید بسته شود . اگر این ملاج ها بزرگتر از حد عادی باشد و یا در سنین ذکر شده بسته نشود بیشتر از هر چیز بایددو مسئله را مد نظر داشت : مورد اول در کودکانی که کمبود ویتامین D دارند بسته شدن ملاج ها با تاخیر رخ می دهد که البته به خاطر اینکه مادران ما فرزندانشان را کمتر در معرض نور آفتاب قرار می دهند و در دادن مولتی ویتامین کوتاهی می کنند بیشتر دیده می شود .

    نکته دوم اینکه این مسئله می تواند ناشی از کمکاری تیروئید باشد . که چون این بیماری آثار بدی بر هوش کودک دارد باید سریعا پیگیری شود .

  5. با سلام از کحا متوجه بشیم به ملاج اسیب وارد شده
    چه نوع ضربه هایی میتونه ضربه وارد کنه دخترم خیلی سرشو به سرو صورتم میکوبه خیلی نگرانم
    زمانیکه به دنیا اومد ازمایش تیرویید داد ایا نیاز است دوباره تکرار شود
    با تشکر

  6. نادیا خانوم این بیقراری نوزاد ارتباطی به تیروئید ندارد اگر به سر نوزاد شما ضربه ای خورده باشد عوارض خودشو تو چند ساعت اول نشون می ده. به نظر میاد شاید دل پیچه داشته باشه که تو فشاره.

  7. سلام.فرزند ما دوماه ودوهفتشه هفته قبل متوجه شديم ملاج سرنسبت به زمان رشدش كوچكترميباشد كه اقدام كرديم دورسرش زمان تولد٣٤والان ٤٠ميباشدالبته به پزسك مراجعه كرديم هنوزجوابى نگرفتيم چه عوارضى براى فرزندكان ميتواند داشته باشد مرسى .

  8. با سلام.من يه نوزاد ماه و نيم دارم كه دكتر گفت ملاجش زود بسته شده و الان دور سرش ۴۰ سانته،خيلي نگرانم چون ميگن اگر رشد دور سر متوقف بشه بايد جراحي كرد،از دوستان بزرگوار اينجا كسشي هست تجربه اينچنيني داشته باشه؟ آيا رشد ميكنه؟خيلي نگرانيم داريم سكته ميكنيم

  9. تشخیص زود بسته شدن ملاج بر اساس مشاهده علایم این بیماری در جمجمه و صورت بیمار می باشد. معمولا والدین زودتر از همه متوجه می شوند که جمجمه و یا صورت فرزندشان «متفاوت» با حالت طبیعی است و این نکته را به پزشک یاد آور می شوند. تشخیص قطعی بیماری برعهده جراح مغز و اعصاب یا جراح پلاستیک است. برای تائیدتشخیص، انجام سی تی اسکن سه بعدی از جمجمه و صورت ضروری است.

    اثر بیماری روی مغز : محدودیت رشد استخوان جمجمه ممکن است باعث شود که مغز شیرخوار تحت فشار قرار گیرد و دچار حالت «افزایش فشار مغز» گردد . این حالت با علائم گریه غیر طبیعی ، استفراغهای جهنده ، سر درد ، شیر نخوردن و .. تظاهر می کند. بروز چنین وضعیتی نیاز به جراحی فوری برای کاستن از فشار مغز دارد . تاخیر در جراحی (البته در موارد شدید آن ) ممکن است موجب صدمات غیر قابل برگشت مغزی یا کوری می شود. اگر زود بسته شدن، در بیش از یک درز جمجمه اتفاق بیافتد احتمال افزایش فشار مغز بیشتر است.

    وجود ناهنجاریهای دیگر :این بیماری به دو شکل «تنها» و «سندرمی» وجود دارد . در نوع «تنها» شیرخوار به غیر از این بیماری از هر حیث سالم است و ناهنجاری دیگری ندارد. در نوع «سندرمی» ناهنجاریهای دیگری وجود دارد ازقبیل ناهنجاری های انگشتان دست یا پا ، ناهنجاریهای قلبی و …. در انواع سندرمی احتمال بیشتری برای بسته شدن زودرس چند درز و افزایش فشار مغزی وجود دارد.

    علت بیماری : علت دقیق این بیماری شناخته شده نیست. علل ژنتیکی بطور مسلم نقش دارند. احتمال اینکه فرزند بعدی والدین نیز مبتلا به این بیماری گردد نیز وجود دارد و کمی بیشتر از معمول است. انواع سندرمی این بیماری با احتمال بیشتری در فرزندان بعدی اتفاق می افتد.

    اهمیت این بیماری : اهمیت این بیماری از دو جنبه است : جنبه زیبائی و عوارض مغزی. اگر ناهنجاری مغزی مادرزادی وجود نداشته باشد و فشار مغز هم بالا نباشد ، تنها مشکلی که بیمار دچار آن خواهد شد ، بد شکلی جمجمه و صورت است که از نظر زیبائی ممکن است مشکل ساز گردد.

    درمان : تنها درمان شناخته شده برای این بیماری در حال حاضر درمان جراحی است . هیچگونه داروی موثری که جایگزین جراحی باشد وجود ندارد. در موارد خیلی خفیف بیماری که مشکل مغزی هم وجود نداشته باشد ممکن است با رشد شیرخوار بدشکلی جمجمه یا صورت خودبخود اصلاح گردد . در موارد شدیدتر بیماری اصلاح خودبخودی اتفاق نمی افتد و با رشد شیرخوار ناهنجاری ظاهری ممکن است بدتر شود.

    1. من پسرم از بدوتولدجمجمه اش بسته بود جزدرزپشت سر كه سرش خيلي بدفرم بود توي چهارماهگي عمل شدالانم هشت ماهه دو يا سه ماه ديگه عمل دوم داره بنظرم بعدعمل خيلي تغييركردانگارفعاليتش بيشترشد

  10. سلام پسر یک ساله وشش ماهشه خیلی لاغروملاج سرش بسته نشده عرق زیاد میکنه

    1. با سلام حتما به متخصص قلب کودکان مراجعه کنید. لازم هست که یکسری آزمایشات انجام بشه.

  11. سلام پسرم در ۴ ماهگی عمل tof کرده و الان یکسال و ۴ ماهشه هنوز ملاجش بسته نشده و باز به اندازه ۳ بند انگشتم عمودی و افقی باز خیلی نگرانم بردمش دکتر گفت تاخیر در موتور الان بلند میشه که ۴ دست و پا بره و خودشو بلند میکنه دست پله ها میگیره ولی خیلی صعیف دکتر بردمش گفت استخوان نرمی داره و خوب شده رو به بهبود چکار کنم برا ملاج سرش خیلی نگرانم ….

  12. دختر من پنج ماه و ۱۰ روزشه دکتر اطفال گفت مه ملاجش زود بسته شده آیا با بسته شدن ملاج جلویی رشد مغزی بدون مشکل ادامه پیدا میکنه ممکنه عوارضی نداشته باشه دخترم خیلی باهوشه پاهاشو بلند میکنه و خودشو میکشه جلو

  13. دختر من ۱۳ماهشه دکتر اطفال گفته ملاجش بسته شده ، آیا این موضوع خطرناکه؟؟

    1. من شرح حال کامل کودک شما را ندارم بهتر بود با متخصص اطفال مشورت میکردید و علت را جویا میشدیدولی نگران نباشید این موضوع خطرناک نیست.

  14. تو ۱۳ ماهگی باید بسته شده باشه !!!!!!!!!!

  15. سلام دخترم ١٤ ماهه اس به تازگي متوجه شدم ملاج سرش يكم برآمدگي داره مثلا اندازه يه بند انگشت و اينكه كامل هم بسته نشده از اين بابت نگرانم اون برآمدگي از چي مي تونه باشه؟؟ و اينكه فرم صورت و چشماش و اندازه سرش طبيعيه … ممنوم اگر از نگراني منو دربيارين

    1. سلام ملاج خلفی ۱۸ ماهگی بسته میشود بهتره سر کودک خود را دست کاری نکنید وبه سر کودک خود فشار نیاورید فقط پزشک مجاز میباشد سر کودک شما را معاینه کند و دست زدن شما فایده ای ندارد چون اطلاعاتی در این زمینه ندارید کودک شما مشکلی ندارد.

  16. باسلام پسر من ۱۷ ماهشه هنگام تولد دورسرش۳۱بود الان ۴۱میباشدسرش رو به بالا رشد میکند هیچ دکتری هم حاضر نیست عملش کنه .دکترا میگن عمل بدردش نمیخوره این از بین میره ولی با گذشت ۱۷ ماه بچه هنوز زندس و قد ووزنش هم طبیعیه همه حرکاتشم عادی میباشد فقط چشماش زده بیرون وسچورهای جمجمش بسته که باعث بد شکلی سرش شده..ممنون

    1. سلام عزیزم حتما باید با متخصص نوزادان باتجربه مشورت داشته باشید.

  17. سلام
    من یک مادر بشدتتتتتت وسواسی و نگرانم که دختر ۲۲ماهه ای دارم که ملاج سرش بسته نشده در ۱۸ماهگی با مراجعه به پزشکش ایشون دستور عکس از مچ دست و گرفتن سن استخوانی و راشیتیسم دادن که در عکس مشخص شد استخوانها مطابق سن رشد کردند و مشکلی نداشت دکتر دو سری قطره کید۳ و یکی هم ویتامین دی خارجی تجویز کرد اما هنوز بسته نشده مجددا به ایشون مراجعه کردیم و ایشون گفتن اگر دوتا قطره ویتامین دی مصرف کرده دیگه ولش کنید خودش بسته میشه و نگران نباشید.
    ضمنا از لحاظ قد دور سر و دندان خداروشکر نرماله.
    اما من بسیار نگرانم و ساعتها بابت این موضوع گریه میکنم.توروخدااااا التماس میکنم منو راهنمایی کنید.ضمن اینکه پزشک دخترم از اطبای مشهور و بنام شهر ما هستند.آیا به حرف ایشون اکتفا کنم یا جای نگرانی وجود داره؟

    1. سلام جای نگرانی ندارد شما حساس شده اید وگرنه کودک شما نرماله و مشکل خاصی ندارد بهتره به ملاج سر کودک خود دست نزنید زیرا شما اطلاعاتی از معاینه ملاج سر کودک خود ندارید وبا این کار فقط کودک خود را اذیت میکنید و فایده دیگری برای شما کودکتان ندارد بهتره آرامش داشته باشید و وقت خود را با مطالعه کردن و تفریح وفکر کردن به جنبه های مثبت زندگیتان سپری کنید و اجازه بدید این دوران هم برای خودتان وهم برای کودکتان شاد سپری شود توکلتان همیشه به خدا باشد موفق باشید.

  18. سلام دخترم پانزده ماهشه باجثه نسبتا ریز دور سرش موقع تولد ۳۳بوده الان ۴۳ حدودا سه ماهه رشدش خیلی کنده درضمن ملاجش الان بسته ولی تمام حرکات وکارهاش طبیعی وبه موقعه بااین وجودخیلی نگرانم لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام برای پایش قد وزن ودورسر کودک خود باید به مراکز بهداشت مراجعه نمایید تا از روی نمودار وضعیت کودک شما نسبت به ماههای قبل سنجش شود نگران نباشید اگر کودک شما مشکلی داشته باشد کودک شما را به پزشک ارجاع میدهند پس نگران نباشی.

  19. سلام من پسرمو عمل كردم ويكماه ديگه ميرم واسه برداشتن پيچ فعلا همه چيزخوبه بعدعمل همه حركاتش تغييركرد احساس ميكنم فعال ترشد

  20. پسرم هفت ماهشه پشت سرش یکم نامتقارن هستش،با توجه به اینکه تا دوسالگی سر رشد میکنه،امکان داره سرش گرد شه یا نه؟

    1. نگران نباشید اگر پسر شما مشکلی داشت قطعا در بدو تولد توسط متخصص کودکان مشخص میشد واینکه پرسنل مراکز بهداشت زمان قد ووزن و گرفتن اندازه دور سر متوجه میشدند بنابراین نگران نباشید کودک شما مشکلی ندارد.

  21. پسر من ۱۱ماهش هست دورسرش ۴۶وزنش ۱۱.۴۰۰قدش ۸۰است امروز بردم مراقبت گفت که ملاجش بسته شده به نظرتون برم متخصص کودکان خطرناکه یا نه حالات عمومیش خوبه

    1. اگر نیاز باشد خود پرسنل بهداشتی مراکز بهداشت کودک شما را به پزشک ارجاع میدهند.

  22. سلاممم جند شب خواب و خوراك نداريم فوق تخصص أطفال تشخيص داد تو دوماهكي كه بهتر بجه رو متخصص مغر و اعصاب ببينه من نتونستم اون موقعه مراجعه كنم يه ماه كذشت الان دخترمًً سه ماه شده كفتم ملاجش ممكنه زود بسته بشه بايد سريع تَر سي تي أسكن بشه سرش يه مقدار برامدكي داره بيشيونيش يخورده جلو كه به من مكيفتن جون نيستي اينجوري شده خيلي كمه ولي هبه دقت كنيم معلوم ميشه بنج شنبه از دكتر سعيد انوري وقت كرفتم بنظرتون دكتره خوبيه ??? بايد جيكار كنم

  23. به طرز خوبوندن بچه هم بستگی داره بچه منم رو به بالا رشدمیکرد اولا ولی به بغل خوابوندم خوب شد

  24. با سلام پسرم پره ترم هفته۳۲ بارداری بدنیا اومد دو بار سونوی مغز گرفتن و مشکلی نداشت دور سرش موقع تولد ۳۰/۵ بوده والان که پنج ماه ونیمه ۳۸ است .از دیروز که واکسنشو زدیم ملاج قدامی خیلی ورم کرده و نبص هم میزنه .میخوام بدونم مشکل حادیه ایا هیدرو سفالی داره ‌هفته پیش که پیش دکترش بودم و معاینه کرد ملاجش خوب بود.خیلی نگرانم

    1. سلام این مسئله طبیعی است و ربطی به هیدروسفالی ندارد.

  25. با سلام پسرم پره ترم هفته۳۲ بارداری بدنیا اومد دو بار سونوی مغز گرفتن و مشکلی نداشت دور سرش موقع تولد ۳۰/۵ بوده والان که پنج ماه ونیمه ۳۸ است .از دیروز که واکسنشو زدیم ملاج قدامی خیلی ورم کرده و نبص هم میزنه .میخوام بدونم مشکل حادیه ایا هیدرو سفالی داره ‌هفته پیش که پیش دکترش بودم و معاینه کرد ملاجش خوب بود.خیلی نگرانم

  26. سلام
    بچه خواهرم ی ماهشه …بردار بزرگش با مشت میزنه تو سرش اون جای ترم سرش??

    و بعداز چن دقیقه استفراغ کرد
    بنظر شما خطرناکه ؟

  27. با سلام
    فرزندم ۸ روزه است
    دکتر متخصص اطفال وقتی معاینه کرد گفت ملاجش کمی کوچکتره ولی چیزی نیست
    لطفا راهنمایی کنید خیلی نگران هستم
    آیا اتفاق خاصی میوفته؟
    دور سر هنگام تولد ۳۶

  28. سلام پسربچه ای دارم ۳۰ ماهشه هنوز ملاج جلو سرش سفت نشده لطفاً را همایی کنید

    1. سلام احتمالاویتامین Dوکلسیم بدنش کمه که سفت نشده بایدبری دکترتامکمل بده به بچه ات

  29. سلام من بسرم ۴ ماهش هست و بدو تولد دور سرش ۳۴ بود و الان هم ۳۸ عستش و ملاجش هنوز نرم هست آيا جاي نكراني هست؟ خيلي نگرانم جون دكتر بهم كفت كه كمي كوجك هست و روي منحني كه نكاه ميكنم روي خط آخري هست لطفا منو راهنمايي كنيد. با تشكر

  30. مرسی از اطلاعات خوبتون

  31. سلام من یک کودک ۴/۵ماهه دارم در موقع زایمان طبیعی دکولمان شدم بچه با کمبود اکسیژن مواجه شد گذاشتنش داخل دستگاه یه شیلنگ هم داخل دهنش گذاشتن ۸روز داخل دستگاه بود بعد از مرخص شده جلوی سرش یه تورفتگی هلالی بود که گفتن به خاطر فشار زایمان بوده درست میشه دور شرش بدو تولد ۳۸بود الان شده ۳۴وزنش هم ۵کیلو شده بهداشت هم به موقع رفته اونا هم میگفتن داره رشد میکنه درست میشه نگران نباش رفتیم فوق تخصص گفت تا الان کجابوده این بچه میکروسفالیه بعد که آزمایش ژنتیک از نوزا گرفتیم که تو شکم مادر سالم بوده الان یه mriگرفتیم بردیم پیش پزشک گفت نوار مغز وبینایی سنجی و شنوایی سنجی هم باید داشته باشه خیلی نگرانم گردن هم کم میگیره دست وپاشم در حد تکون خوردنه میخنده به اطرافش نگاه میکنه صداهای کوچیک رو هم میشنوه خیلی میترسم چیکار باید بکنم راهنمایی کنید تشکر.

  32. سلام، پسرم ۱۶ ماهشه، دور سرش ۵۰ سانته ملاجش بزرگه و هنوز بسته نشده.ماه گذشته پیش متخصص مغز و اعصاب بردیمش گفت که مشکلی نداره و بچه نرماله، هم ملاجش و هم دور سرش، ولی بنظرم بازم یه مقدار غیر عادیه، شما چه پیشنهادی میدین دوباره پیگیری کنیم یا بیخیال بشیم

  33. دخترم شش ماهشه در ۲/۵ ماهگی عمل باز کردن دو‌ درز از ملاجش را به روش جدید انجام داد.
    میخواستم بدونم روش جدید هم برای بازکردن صفحه میگذارند بین درزها؟؟

  34. پسرم ۹ماهشه متخصص گفت ملاجش بسته شده و دور سرش نرماله حرکاتشم طبعیه ولی من خیلی نگرانم میشه راهنماییم کنین

  35. سلام دخترم ازهنگام تولد ملاجش بسته بوده دورسرش ۳۰بوده است حدود یک سال هشت ماهشه دورسرش ۳۸است زیر نظردکتر مغز واعصاب است وزنش اضاف نمیشه دورسرش اضاف نمیشه یک کم مغزش ضعیفه باید چکارکنیم متشکرم راهنمایی کنید

  36. من بعضی وقتی دس میکشم همش رو اون قسمت و کاهش که میخوام پشتش بگیرم میخوره به چونم ایا خطر ناک

  37. سلام و خسته نباشید،دختر من ۱۵ماهشه هنوز ملاجش بسته نشده من خیلی استرس دارم،تمام حرکاتش نرماله حرفم میزنه،دندوناشم در اومده ولی هنوز نمیتونه راه بره دسشو میگیره ب دیوار راه میره،اصلا خوب وزن نمیگیره،اما از نظر قد و دور سر نرماله،البته دخترم ی کلیه داره ک اونم ۲۴درصد کار میکنه،پروتین براش ضرر داره،بیشتر خوراکیا براش ممنوع،و شیر خشک میخوره،میشه راهنماییم کنید ک من چیکار کنم ک هم وزن بگیره هم ملاجش بسته شه،خیلی استرس دارم

  38. سلام نوزاد من ۲۳ ماهشه و هفت ماهگی به دنیا اومده ولی هدوز به طور کامل ملاج سرش بسته نشده یعنی مشکلی داره یه هنوز برای بسته سدن کامل وقت هست؟؟

  39. سلام. پسر من ۱۰روزشه و فعلا تست شنوایی منفی بوده. دور سرش ۳۲ بود و الان شده ۳۵٫ به ملاج قدامی که دقت کردم احساس کردم خیلی کم و سفته. اندازه دوانگشت در یکیه. خیلی نگرانم. ممنون میشم راهنمایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *