مضرات سیب زمینی سرخ کرده برای کودکان

مضرات سیب زمینی سرخ شده برای کودکان | آنچه که درباره سیب زمینی سرخ شده نمی دانید!

اگر به شما بگویند چه رابطه ای بین ضد یخ و سیب زمینی سرخ کرده وجود دارد چه پاسخی خواهید داشت؟ طبق تحقیقات دانشمندان ماده مشترک بین سیب زمینی سرخ کرده و ضد یخ پروپیلن گلیکول است. این ماده در صنعت آرایشی بهداشتی، دارویی مورد استفاده قرار می گیرد که به طور کلی در ضد یخ عمل ضد انجماد را بر عهده دارد. این ماده را در کیک های بسته بندی، بستنی، چای سرد، داروهای ضد اضطراب، شامپو و… می توان پیدا کرد. هر چند که نهادهای بهداشتی رسیدگی به مواد غذایی استفاده از این سم خطرناک را مطلقا ممنوع کرده اند اما کم و بیش تخطی از قوانین در صنایع غذایی دیده می شود.

پروپیلن گلیکول و تخریب بدن انسان

در گزارشات علمی- پزشکی آمده است که پروپیلن گلیکول هیچ گونه نگرانی در زمینه غذایی برای بدن انسان ایجاد نمی کند. اما در آزمایشات اثرات استفاده از آن بر روی سیستم تنفسی، قلب وعروق، کبد، کلیه، غدد درون ریز و بسیاری نقاط مهم دیگر مشاهده شده است.

متاسفانه تحقیقات گسترده ای در زمینه اثرات مواد شیمیایی بر روی بدن انسان وجود ندارد. اما CDC یا همان پروپیلن گلیکول که به نور سبز رنگ معروف است در مواد غذایی نام برده کما بیش وجود دارد.

مطلب پیشنهادی: کشف ماده بسیار سمی در سیب زمینی سرخ کرده و چیپس |  فلزات سمی سرطان زا

سیب زمینی سرخ کرده حاوی چربی های مضر است

سیب زمینی سرخ کرده سرشار از چربی های اشباع شده و مضر است که عامل ایجاد سرطان و سمی برای بیماران دیابتی و قلبی است. چربی ها اشباع مضر هستند، زیرا نه تنها باعث گرفتگی عروق می شوند بلکه باعث افزایش چربی های بد خون LDL و کاهش چربی های خوب (HDL) در بدن می شوند و به همین دلیل خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند. این نوع چربی ها بایستی به مقدار خیلی کم مصرف شوند.

سیب زمینی سرخ کرده از کربوهیدرات مضر درست شده است

تا جایی که ممکن است از خوردن سیب زمینی سرخ كرده پرهیز کنید زیرا با سرخ کردن سیب زمینی و مصرف آن کربوهیدراتهای مضر موجود سریعا جذب بدن می شود که سبب افزایش قند خون می شود. با افزایش قند خون ترشح انسولین در بدن بیشتر می شود و بالابودن سطح انسولین نتیجه ای از پرخوری غذاهای کربوهیدراتی است. که باعث می شود کربوهیدرات ها به شکل چربی در بدن ذخیره شوند.

همچنین کارشناسان احتمال سرطان‌زا بودن سیب‌زمینی سرخ کرده را مطرح می‌کنند و آن را به وجود ماده‌ای به نام آکریلامید نسبت می‌دهند. آکریلامید ماده‌ اسیدی سرطان‌زایی است که هنگام سرخ‌کردن یا برشته کردن مواد کربوهیدراتی در درجه حرارت بالا در محصولاتی نظیر سیب زمینی و برنج ایجاد می‌شود که مقدار آن در سیب‌زمینی سرخ کرده بیشتر است.

این ماده سمی به محض ورود به بدن تجزیه شده و ماده‌ای به نام گلاسیرآمید را تولید می‌کند که می‌تواند با اثر روی DNA و ایجاد جهش در ژن‌ها موجب بروز سرطان، انواع عفونت‌ها و آسیب‌ به سیستم ایمنی و عصبی شود.
منبع خبر : بهداشت نیوز

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. برای کودکان ۳ ساله به بالا آیا مصرف زیاد سیب زمینی سرخ شده باعث کمخونی میشود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *