مصرف یک بار الکل در بارداری؛ چه بلایی سر جنین میاره؟!

هفته چهارم بارداری هستم به یک عروسی دعوت شدیم که متاسفانه بعداً فهمیدم داخل آبمیوه الکل هم قاطی بوده.. نمیدونم باید چکار کنم؟ چه بلایی سر جنین میاره مصرف یک بار الکل در بارداری؟؟ آخه میگن ۳ ماهه اول بارداری خیلی حساسه..

پاسخ مشاور نی نی نما:

قطعاً مصرف مکرر مشروبات الکلی در بارداری علاوه بر ممنوعیت مذهبی، عوارض زیادی از جمله اختلالات در رشد جسمی و ذهنی و زایمان زودرس و مرده زایی را در پی دارد اما مصرف یک بار الکل با دوز پایین عوارض نگران کننده ای برای جنین ندارد هر چند در ۳ ماهه اول بارداری بوده باشد.

مصرف یک بار الکل در بارداری

 الکلی بودن مادر برای جنین زیان های فراوانی دارد. در مورد مادران الکلی، چون الكل بلافاصله وارد خون می شود سیستم بدن او برای سازگاری با این ماده فعالیتی را شروع می کند و از آنجا که جنین از خون مادر تغذیه می شود، برای سازگاری با شرایط خون مادر دچار دشواری هایی می شود. گاهی اوقات به علت زیادی مقدار الكل، سازگاری انجام نمی گیرد و سازواره ی جنین، تعادل رشد و تکامل خود را از دست می دهد.

علاوه براین تأثیر مستقیم الکل بر جنین، عصبانیت های مادر، بی خوابی ها و اختلال هایی که در کار قلب او بوجود می آیند، به نحو غیر مستقیم جنین را تحت تأثیر قرار می دهند.

پژوهشهای بسیاری در زمینه ی الکلیسم مادر روی جنین انجام گرفته و همه ی آنها مؤید این است که در این گروه خانواده ها، تعداد کودکانی که نارس و مرده به دنیا آمده، بسیار زیاد هستند.

در بین این کودکان به هنگام زاده شدن نقیصه های بدنی بسیار از جمله راشیتیسم (نرمی استخوان)، نارسایی های کبدی، بی اشتهایی و ناتوانی عمومی، فراوان دیده شده اند ولی مهم تر از نقیصه های بدنی ناتوانی و نارسایی های عقلی و ذهنی هستند.

بیشتر این کودکان در حد هوشی کودکانه باقی می مانند، همراه با کودنی، بیماری های دیگری چون صرع، فلج نیمه یا تمام بدن، حالتهای شدید هیجانی، بی قراری و هذیان هم در آنان دیده می شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.