بارداری در سن ۴۶ سالگی/ می ترسم بچم سندروم داون بشه!

من ۴۶ ساله هستم و تازه ازدواج کردم با اینکه میدونم سنم برای بارداری زیاده اما خیلی دوست دارم بچه دار بشم.. آیا بارداری در سن ۴۶ سالگی خطر ابتلا جنین به سندروم داون را زیاد میکنه؟؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

بارداری در سن بالای ۴۰ سال ریسک زیادی دارد. حتماً قبل از اقدام به بارداری تحت نظر پزشک متخصص زنان باشید و مشاوره ژنتیک انجام دهید و در دوران بارداری نیز حتماً غربالگری های سه ماهه اول و دوم را انجام دهید. اما اینگونه نیست که اگر بچه دار شوید حتماً فرزندتان سندروم داون خواهد شد اما احتمال ابتلا در سنین بالا بیشتر است. البته تخمک گذاری و احتمال بارداری در سنین بالا نیز کاهش می یابد.

*به طور کلی خطرات بارداری در زنانی که بیش از ۳۵ سال سن دارند، بیشتر دیده شده است. در حقیقت مطالعات اخیر نشان میدهد که احتمال تأخیر در زایمان در زنان با سن بالا بسیار بالاتر است. بنابراین هر خانمی که سن خود را برای بارداری زیاد می داند باید قبل از اقدام به بارداری با پزشک خود مشورت کند. زنان بیش از ۴۰ سال در حین بارداری معمولا دچار مشکلات سلامتی از قبیل ناراحتی های مربوط به جفت و یا دیابت می گردند و از این رو به توجه و نظارت بیشتری نیاز دارند، ممکن است این مادران نیازمند رژیم غذایی خاصی باشند.

مهم ترین مشکل بارداری در سنین بالا، افزایش احتمال ابتلای نوزاد به نواقص ژنتیکی است. خطر «سندرم داون» از یک نفر از میان ۸۸۵ نفر در سن ۳۰ سالگی به یک نفر از ۳۶۵ نوزاد در سن ۳۵ سالگی، یک نفر از ۱۰۹ نوزاد در سن ۴۰ سالگی و یک نفر از ۳۲ نوزاد در سن ۴۵ سالگی می رسد. اگر شما بیش از ۴۰ سال دارید حتما مشاوره ژنتیک را به عنوان بخشی از اقدامات قبل از شروع بارداری در نظر بگیرید.

اکثر مطالعات نشان می دهند به دلیل ناراحتی های کروموزومی احتمال سزارین برای زنان بیش از ۳۵ سال بیشتر است. اما بزرگترین مانع بر سر راه فرزنددار شدن زنان بالای ۳۰ سال کاهش احتمال لقاح است.

در زنان ۳۵ تا ۳۹ سال احتمال باروری کمتر از یک چهارم از حداکثر موارد است. در زنان ۴۰ تا ۴۵ سال تغییرات باروری ۹۵ درصد کمتر از زنان ۲۰ ساله هاست. مراقبت پیش از بارداری، رژیم غذایی مناسب و آمادگی احساسی و مالی برای کودک در طی ۱۸ سال آینده از اقداماتی هستند که مادران مسن باید حتما در نظر بگیرند.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. باردار شدن در سنین بالا باعث میشود که دیابت یا فشار خون حاصل از بارداری، پس از زایمان برای مادر باقی بماند یا اینکه احتمال دارد اختلالات مربوط به وریدها منجر به لخته شدن خون و ترومبوزهای وریدی شود. البته این احتمال در افراد چاق و کم‌تحرک بیشتر است حتی احتمال آمبولی ریه هم وجود دارد. با این حال اگر مادر از سلامت جسمی خوبی برخوردار باشد، رژیم غذایی مناسبی داشته باشد، به طور مرتب ورزش کند و اضافه وزن نداشته باشد میتواند در سن بالا نیز بارداری سالم و بی‌خطری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *