مصرف الکل در مردان قبل از بارداری چه تاثیری بر جنین دارد؟!

مردانی که در ماههای قبل از بارداری همسرشان مشروبات الكلی مصرف می کنند کودکانی خواهند داشت که وزنشان به طور متوسط کمتر از سایر کودکان است و احتمال نقصهای مادرزادی نیز بالاتر است…

مصرف الکل در مردان قبل از بارداری باعث کم وزنی جنین می شود!

رژیم غذایی، بر قدرت اسپرم پدر تأثیری مستقیم دارد. تحقیقات نشان داده است عادت نادرست در تغذیه مثل مصرف مداوم الكل، می تواند بر کیفیت و کمیت اسپرم تاثیر بسیار نامطلوبی داشته باشد و احتمال لقاح را کاهش می دهد. بنابراین تغذیه ی مناسب می تواند در کاهش ناباروری (در ۴۰ درصد از موارد، ناباروری در مردان دیده شده است) نیز تأثیر مثبتی داشته باشد.

بالا بردن احتمال لقاح، تنها دلیل موجه برای تغییر دادن عادت غذایی پدر نیست. تحقیقات در سال های اخیر نشان داده است:

پدرانی که در ماههای قبل از بارداری همسرشان از مشروبات الكلی استفاده می کنند کودکانی خواهند داشت که وزنشان به طور متوسط کمتر از سایر کودکان است و نقصهای مادرزادی نیز در این کودکان بیشتر است.

https://nininama.com/fa/fatherly.aspx

وزن کم در کودکان، موقعیت خطرناکی است که ممکن است اثرات سوء آن بر سلامتی و رفتار کودک برای تمام عمر باقی بماند.

چه نوع رژیم غذایی برای مردان قبل از اقدام به بارداری مناسب است؟

معمولا رژیم غذایی مناسب، مجموعه ی متعادلی از انواع مواد غذایی است اما توجه به نکات زیر می تواند در تعیین یک رژیم غذایی مناسب و سالم کمک کند.

– پدران باید به میزان زیادی از مواد غذایی حاوی ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها میل کنند. این مواد غذایی خطر تخریب اسپرم را از بین می برند و قدرت لقاح را افزایش می دهند. مثلا یک لیوان معمولی آب پرتقال حاوی ۱۲۴ میلی گرم ویتامین C است در حالی که شما روزانه حداقل به ۶۰ میلی گرم و اگر سیگار می کشید به ۱۰۰ میلی گرم ویتامین C نیاز دارید.

– بهتر است به غذای روزانه ی خود (روی) بیشتری بیافزایید. مقدار مورد نیاز از این عنصر برای هر فرد روزانه حداقل ۱۲ تا ۱۵ میلی گرم است. مطالعات ثابت کرده است نقصان روی در رژیم غذایی حتی در کوتاه مدت نیز می تواند میزان منی و تستسترون را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش دهد. برای افزودن روی به غذای خود می توانید روزانه از گوشت قرمز (۴/۵ میلی گرم به ازای هر ۲۰ گرم گوشت چرخ کرده)، لوبیای پخته ( ۳/۵۵ میلی گرم به ازای هر یک پیمانه) و گوشت مرغ ( ۲ / ۳۸ میلی گرم به ازای هر ۲۰ گرم) استفاده کنید.

– میزان کلسیم و ویتامین D غذای خود را افزایش دهید. مصرف روزانه ویتامین D می تواند ناباروری در مردان را بهبود بخشد. از منابع خوب کلسیم می توان به شیر کم چربی (۴۱۴ میلی گرم به ازای هر لیوان) و ماست (۳۰۲ میلی گرم به ازای هر لیوان) اشاره کرد. همچنین می توانید ویتامین D را با مصرف شیر کم چربی (۲ میکروگرم به ازای هر لیوان) ماهی آزاد (۸ میکروگرم به ازای هر ۲۰ گرم) به دست آورید.

– مصرف مشروبات الکلی را کنار بگذارید. مطالعات نشان داده اند مصرف روزانه ی مشروبات الکلی می تواند میزان هورمون تستسترون را کاهش دهد و از تعداد اسپرمها بکاهد.

– از مواد مخدری چون ماری جوانا و کوکائین دوری کنید. ماری جوانا بر اسپرم اثر منفی می گذارد. کوکائین نیز بر واکنش های شیمیایی مغز مؤثر است و ترشح هورمون های تناسلی را مختل می سازد.

چه عواملی بر ناباروری مردان مؤثرند؟

علاوه بر عامل تغذیه که به آن اشاره نمودیم، عادات بسیاری در زندگی مردان ممکن است بر میزان باروری آنها مؤثر باشند. لذا بهتر است با عوامل تحلیل برنده ی قوای جنسی بیشتر آشنا شوید:

– حمام داغ، سونا و لباس های تنگ: بیضه ها در صورتی کار خود را به خوبی انجام میدهند که آنها را سرد نگه دارید. بهترین دما برای بدن ۹۴ تا ۹۶ درجه فارنهایت است، اما دمای مناسب برای بیضه ها چند درجه کمتر از این دماست. سونا، شلوار تنگ و چسبان و هم چنین شورت هایی که به بدن می چسبند و دارای الیاف مصنوعی هستند، همه می توانند دمای بیضه ها را بالا برده و بر ساخت اسپرم تأثیر گذارند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی باید از لباس های زیر گشاد استفاده کرد.

– صندلی دوچرخه: در کسانی که به طور مداوم دوچرخه سواری می کنند صندلی دوچرخه فشاری را به روی کشاله ی ران اعمال می کند که ممکن است به مفاصل و اعصاب این ناحیه آسیب رساند. امروزه صندلیهایی طراحی شده اند که می توانند این فشار را به میزان زیادی کاهش دهند.

– ورزش های سنگین: ورزش هایی چون فوتبال، هاکی، بسکتبال، بیس بال و حتی فعالیت جنسی پیش از اندازه می تواند به اندام های جنسی صدمه بزند. چنین رخدادی موجب خواهد شد ساخت اسپرم و یا مرحله ی انزال در مرد دچار اختلال گردد.

اگر به چنین ورزش هایی می پردازید، بهتر است از تجهیزات ایمنی استفاده کنید و به یاد داشته باشید. اگر هدفتان از مقاربت، لقاح است باید در فعالیت جنسی زیاده روی نکنید.

– استرس: مطالعات دپارتمان فیزیولوژی در دانشکده ی پزشکی اوهایو نشان داده است، حتی مقادیر کمی استرس در زندگی نیز می تواند مقدار ترشح تستسترون را کاهش داده و از تعداد اسپرم ها در هر میلی متر مکعب بكاهد. علاوه براین افسردگی ممکن است بر توانایی جنسی مرد تأثیر منفی گذارد.

– خطرات محیط کار: قرار گرفتن در برابر اشعه و یا مواد شیمیایی می تواند موجب آسیب یا کاهش تعداد اسپرمها گردد. علاوه بر این مواد شیمیایی و اشعه می توانند در بروز نواقص ژنتیکی در نوزاد نیز مؤثر باشند.

– داروها: برخی از داروها دارای عوارض جانبی هستند که بر اندام های جنسی اثر منفی دارند. هنگام استفاده از داروهایی چون داروهای درمان فشار خون بالا، زخم معده، سرطان، صرع، کولیت، سندرم رودهی تحریک پذیر و حتی عفونت های باکتریایی حتما با پزشک خود مشورت کنید. زیرا ممکن است این داروها با پایین آوردن میزان ساخت اسپرم بر باروری پدر تأثیر داشته باشند.

– از سیگار کشیدن دست بردارید!

آیا به دلیل مهمی برای ترک سیگار نیاز دارید؟ پس به موارد زیر توجه کنید:
تحقیقات اخیر نشان داده اند مردانی که سیگار می کشند در هر بار انزال، میزان کمتری اسپرم برای لقاح خواهند داشت. از سوی دیگر دود سیگار برای همسر و نوزادی که هنوز به دنیا نیامده است خطر آفرین خواهد بود.

بنابراین اگر خواهان به دنیا آوردن فرزند سالمی هستید، با خود قرار بگذارید حداقل برای چند ماه زندگی سالمی اختیار کنید؛ یعنی تغذیه ی مناسبی داشته باشید – شامل میزان زیادی لبنیات و سبزی- به ورزش روزانه بپردازید و حتما آرامش روانی داشته باشید و نیز از دخانیات، مواد مخدر و مشروبات الکلی دوری گزینید تا تولید مثل بدون اشکال انجام شود و بهترین و سالم ترین نوزاد را نصیب خود کنید.

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. مصرف الکل در مردان روی ساختار اسپرم تاثیر میذاره واقعا . یکی از فامیلای ما معتاد به الکل بود الان بچش شیرین میزنه با اینکه هم خودش و هم خانمش تحصیلات عالیه دارن

  2. سلام خسته نباشید ببخشید من یکسال پیش بخاطر مشکل ژنتیکی جنین سقط جنین داشتم الان فهمیدم که باردارم به تازگی همسرم سه ماهه داره دارو و ویتامین برای تقویت اسپرم مصرف میکنه و ماه پیش برای سرگرمی الکل مصرف کرده ایا تاثیر داره باز روی جنین ؟خواهش میکنم جواب بدین و دکتر ژنتیک گفته که هر بار بارداری ۲۵درصد امکان تکرار هست ۷۵درصد سالمه ؟میشه کمکم کنین ایا این الکلی که همسرم مصرف کرده ۱۰۰در۱۰۰تاثیر میذاره؟

    1. سلام خیر نمی توان صد در صد گفت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *