علت نداشتن حالت تهوع در دوران بارداری چیست؟!

هفته سوم بارداری هستم اما تهوع بارداری ندارم.. خواهرم و مادرم موقع بارداری تهوع صبحگاهی داشتند. علت نداشتن حالت تهوع در دوران بارداری چی می تونه باشه؟ کمی نگرانم که مشکلی برای جنین پیش نیامده باشه؟؟!

حالت تهوع بارداری معمولاً از هفته چهارم یا ششم بارداری به بعد شروع می شود و در بیشتر مواقع تا هفته چهاردهم بارداری تمام می شود؛ لزوماً همه خانمهای باردار تهوع بارداری را تجربه نمی کنند و گفته می شود حدود ۴۰ درصد مادران  تهوع صبحگاهی و عصرگاهی را دارند.

بنابراین نداشتن حالت تهوع در دوران بارداری هیچ نشانه ای از سلامت یا عدم سلامت جنین نیست. برای شنیدن صدای قلب جنین و آگاهی از تشکیل آن در هفته هفتم باید سونوگرافی انجام دهید.

علت نداشتن حالت تهوع در دوران بارداری

زمانی که بدن شروع به تولید هورمون های حاملگی می کند یکی از عوارض آن می تواند تهوع صبحگاهی باشد. این تهوع می تواند با استفراغ و یا بدون استفراغ بوده و در هر زمانی از روز رخ دهد. اغلب این حالت با معده ی خالی رخ میدهد.

در مورد بسیاری از زنان، این حالت در صبح رخ داده و در طول روز بهتر می شود. تهوع حاملگی معمولا حوالی هفته ی ششم حاملگی شروع شده و احتمالا در شروع سه ماهه دوم فروکش می کند.
مطابق آمار، بیش از یک سوم زنان باردار از دل بهم خوردگی و تهوع شکایت می کنند. این حالت اکثرا صبح ها بعد از برخاستن از خواب به وجود می آید و گاهی از اوقات به قدری شدید و ناراحت کننده می شود که منجر به استفراغ می گردد.

تهوع بارداری در ماه اول و دوم خودش را نشان می دهد ولی در اوایل چهار ماهگی به کلی از بین می رود.

برای به حداقل رساندن تهوع به توصیه های زیر عمل کنید:

الف- مراقبت از خود: مقداری بیسکویت یا سدیم کم یا غلات خشک کنار رختخواب خود نگه داشته و صبح قبل از بیرون آمدن از رختخواب بخورید.
وقتی که بیدار شدید به آهستگی حرکت کنید، و قبلا در لبه ی تخت نشسته و نفس عمیق بکشید.
در طول روز غذاهایی با حجم کم و به دفعات مصرف کنید. از غذاهای ادویه دار، سرخ کرده و چرب اجتناب کنید. از هر بویی که باعث شروع علایم می شوند اجتناب کنید.
بین وعده های غذایی مکررا آب بنوشید. اگر مایعات حال شما را بد می کند مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید تا آب بدنتان حفظ شود.
سعی کنید معده ی شما خالی نباشد و اگر دچار کمبود پروتئین هستید از تخم مرغ جوشیده، بادام زمینی با نمک کم و یا پنیر استفاده کنید.

ب- مراقبت پزشکی: اگر تهوع شما شدید است با پزشک خود تماس بگیرید، ممکن است برای شما دارو تجویز شود زیرا مصرف داروها باید حتما زیر نظر پزشک باشد.
مولتی ویتامین های خاص، بخصوص آنهایی که دارای آهن هستند می توانند باعث ناراحتی معده شوند. با پزشک خود در مورد تعویض نوع مولتی ویتامین مشورت کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.