آیا مصرف آلپرازولام (زاناکس) در حین شیردهی بی خطر است؟

آیا مصرف آلپرازولام (زاناکس) در حین شیردهی بی خطر است؟

افسردگی پس از زایمان (PPD) و اضطراب، واقعیتی است که بسیاری با آن مواجه هستند! در حالی که استفاده از دارویی مانند آلپرازولام یا زاناکس برای تسکین اعصاب متشنج است، در مورد شیوه عاقلانه انجام این کار در هنگام شیردهی فکر کنید. این داروها می‌توانند از شیر مادر عبور کرده و به نوزاد شما در عرض چند دقیقه منتقل شوند.

مطالعه ای که توسط او، کوهن و دسای، در مجله انگلیسی داروسازی بالینی انجام شد، نشان داد که نیمه عمر آلپرازولام در شیر ۱۴٫۵ ساعت است. در این مطالعه میزان آلپرازولام مادران در شیر مادرانی که هر روز ۰.۵ میلی‌گرم دارو مصرف می‌کردند بررسی شده است.

اکنون، آیا این به کودک شیرخوار آسیب می رساند؟ آیا این داروهای معمول تجویز شده در دوران شیردهی ایمن یا غیر ایمن هستند؟ برای اطلاع از جزئیات بیشتر بخوانید. وب سایت مام جانکشن اطلاعات مهمی در مورد مصرف زاناکس در هنگام شیردهی جمع آوری کرده است.

زاناکس چیست؟

زاناکس (یک نام تجاری داروی عمومی آلپرازولام) یک داروی تجویز شده رایج است که برای درمان اختلالات اضطراب و هراس استفاده می‌شود. متعلق به دسته داروهای بنزودیازپین ها است که شامل داروهایی است که به شیر مادر منتقل می شوند.

آیا می توانید هنگام شیردهی از زاناکس استفاده کنید؟

آیا می توانید هنگام شیردهی از زاناکس استفاده کنید؟

توصیه می‌شود که در طول دوران شیردهی از مصرف زاناکس اجتناب شود. زیرا دارو به مقدار کم از طریق شیر مادر به نوزادان منتقل می شود. با اینکه دوزهای مصرف‌شده کشنده نیستند اما می‌توانند باعث ایجاد مشکلات تنفسی و خواب آلودگی در نوزادان شوند. به پزشک خود قبل از تجویز هرگونه دارویی بگویید که در حال شیردهی هستید. اگر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی هنوز در حین شیردهی زاناکس را توصیه می کند، مراقب عوارض جانبی در کودک خود باشید.

برخی از ناراحتی های سلامتی مشترک که کودک در نتیجه آلپرازولام تجربه می کند عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • کاهش وزن
  • مشکلات تغذیه ای یا امتناع از شیردهی
  • بی حالی

نکته: به یاد داشته باشید که تجویز پزشک برای مصرف هرگونه دارو در دوران شیردهی لازم است.

حقایق مهم درباره زاناکس

برای درک عمیق‌تر، بیایید برخی واقعیات مهم را در مورد زاناکس یاد بگیریم.

  • این یکی از محبوب ترین داروهای روانپزشکی تجویز شده در ایالات متحده است.
  • شما می‌توانید زاناکس را در چهار نقطه قوت اصلی، ۰.۲۵ میلی‌گرم، ۰.۵ میلی‌گرم، ۱ میلی‌گرم و ۲ میلی‌گرم در بازار پیدا کنید.
  • زاناکس در یک قرص نوار شکل (معمولاً به آن نوار های زاناکس می گویند) قرار می گیرد که علامت گذاری شده است به این ترتیب می ‌توان آن را به دوزهای کوچک‌تر تقسیم کرد.
  • قرص های زاناکس سفید هستند، اما شکل عمومی دارو ممکن است زرد یا سبز باشد.
  • با همان دوز، زاناکس ۲۰ برابر قوی تر از بنزودیازپین (والیوم) است.
  • این دارو با افزایش سطح انتقال دهنده عصبی گابا در مغز انسان کار می کند.
  • ایجاد آرامش می کند و باعث می شود احساس آرامش کنید.
  • تاثیر سریع و نیمه عمر کوتاه باعث می شود افراد به زاناکس اعتیاد پیدا کنند.
  • قطع ناگهانی این دارو منجر به علائم ترک مانند لرزش، تعریق، افسردگی، افکار خودکشی و سردرد می شود. حتی کودک شما می تواند علائم ترک را مانند تحریک پذیری، گریه و اختلال در خواب نشان دهد.

مصرف بیش از حد زاناکس در دوران شیردهی

مصرف بیش از حد زاناکس در دوران شیردهی ممکن است منجر به مشکلات خفیف تا شدید سلامتی از جمله خواب آلودگی، سردرد، گیجی، اختلال در هماهنگی و درد بدن شود. مصرف زیاد آن با الکل، داروهای غیرمجاز یا داروهای ضد افسردگی ممکن است منجر به مسمومیت حاد شود.

زاناکس ممکن است سطح پرولاکتین را افزایش داده و از این طریق باعث افزایش تولید شیر شود. اما افزایش سطح پرولاکتین باعث کاهش سطح پروژسترون می شود و بر میزان هورمون و خلق و خوی تأثیر می گذارد. مصرف دوز تجویز شده زاناکس در دوران بارداری و شیردهی ضروری است.

عوارض جانبی مصرف زاناکس هنگام شیردهی

عوارض جانبی از خفیف تا شدید و به میزان مصرف بستگی دارد. اکثر عوارض جانبی بی‌ضرر هستند. آنها به مرور زمان از بین می روند. بلافاصله پس از تجربه هر عارضه جانبی، به سراغ درمان پزشکی بروید.

بیشترین عوارض جانبی زاناکس شامل یبوست، تورم اندامها، بی خوابی، خشکی دهان، سرگیجه، خواب آلودگی، فراموشی، تغییر در میل جنسی، سردرد، تغییر در بینایی است.

عوارض جانبی شدید شامل افسردگی، از دست دادن حافظه کوتاه مدت، یرقان، مشکلات تنفسی، لکنت زبان، افکار خودکشی، بی ثباتی، اختلال در هماهنگی، احتباس ادرار و سرگیجه است.

علائم بارز آلرژی مشکلات تنفسی و تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو است. هرگونه عارضه جانبی یا آلرژی مرتبط با زاناکس باید به تجویز پزشک گزارش شود.

عوارض جانبی مصرف زاناکس هنگام شیردهی

آیا یک مادر شیرده می تواند دوز پایینی از زاناکس مصرف کند؟

تنها یک دوز از زاناکس نباید مانع شیردهی مادر شود. اگر مجبور هستید برای مدت زمان ۱۴ ساعته، یک دوز واحد زاناکس مصرف کنید.

به مدت ۱۴ ساعت پس از مصرف دارو, شیر را پمپاژ کرده و دور بریزید تا مطمئن شوید که زاناکس از سیستم بدن شما خارج شده است و باعث تحریک سینه ها برای ادامه تولید شیر می شود. سپس می توانید شیردهی را از سر بگیرید.

با این حال مصرف منظم دارو می‌تواند باعث بروز چندین مشکل سلامتی در کودک شما شود. اگر شما مجبور به استفاده منظم از زاناکس به طور منظم برای یک دوره هستید، و اگر پزشک شما احساس می‌کند که فواید زاناکس بیشتر از شیردهی است، که به ندرت اتفاق می افتد، ممکن است لازم باشد یک شیر اهدا کننده برای کودک خود در نظر بگیرید یا کودک خود را از شیر گرفته یا از شیرخشک استفاده کنید.

علاوه بر این، اگر می توانید داروی دیگری مصرف کنید، با مشاوره شیردهی بین المللی (IBCLC) یا پزشک خود مشورت کنید. گزینه های جایگزین برای زاناکس شامل لورازپام و اوکسازپام است.

توجه: قبل از تجویز زاناكس، تمام داروهایی را كه شما مصرف می كنید، به پزشك خود اطلاع دهید.

نکاتی برای مدیریت اضطراب در حین شیردهی

احساس استرس و اضطراب در طول دوره شیردهی شایع است. یکی از این روشهای طبیعی را برای کنار آمدن با آن انتخاب کنید:

  • از کارهای روزمره خود زمانی را برای شرکت در فعالیتهای تفریحی مانند گوش دادن به موسیقی، تمرین یوگا، مدیتیشن و یا انجام ماساژ بدن، صرف کنید.
  • گوش دادن به موسیقی در حین شیردهی برای آرام کردن اعصاب و افزایش تولید شیر شناخته شده است.
  • در جستجوی کمک از طرف همسر و یا یک عضو خانواده برای نوزاد تردید نکنید.
  • رژیم غذایی متعادل داشته باشید و از وعده‌های غذایی خود صرف‌نظر نکنید.
  • غذاهای پر انرژی باعث فعال ماندن می شوند.
  • کافئین را محدود کنید و از مصرف الکل به طور کامل پرهیز کنید. آنها به راحتی می توانند اضطراب را تشدید کرده و باعث حملات هراس شوند.
  • خوب بخوابید و به اندازه کافی استراحت کنید.
  • استراحت به شما کمک می کند از شر سموم مضر خلاص شوید.
  • در زندگی خوش و شاد بمانید.
  • افکار منفی منجر به افسردگی می شود.
  • با دوستان و خانواده خود صحبت کنید. به آنها بگویید که در مورد والدگری کودک تازه متولد شده خود چه احساسی دارید.

در خاتمه، آلپرازولام یا زاناکس بهترین داروی بنزودیازپین برای استفاده مکرر هنگام شیردهی نیست، به خصوص، اگر شما در حال تغذیه شیرخوار نارس یا نوزاد هستید. اگر می توانید بنزودیازپین با عملکردی کوتاه تر بدون متابولیت های فعال مصرف کنید، برای مقابله با اضطراب در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

آیا در دوران شیردهی زاناکس مصرف کرده اید؟ آیا علائم ترک را تجربه کرده اید؟ تجربه خود را با مادران دیگر در اینجا به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.