قرص کافئین برای لاغری

قرص کافئین برای چیست؟ | عوارض و فواید قرص کافئین

قرص های کافئین یک روش محبوب برای تقویت انرژی و تمرکز کوتاه مدت، اغلب در حین کار یا مطالعه هستند. اما آیا آنها کار می کنند (ایا این روش جواب میدهد؟) و بی خطر هستند؟ مانند نوشیدن یک فنجان قهوه، مصرف قرص کافئین می تواند باعث افزایش موقت انرژی، حافظه و تمرکز شود. همانطور که قرص های کافئین ممکن است به فرد در مطالعه یا بیدار ماندن کمک کنند، دوز بالای کافئین نیز می تواند عوارض جانبی ایجاد کند و ممکن است برای همه بی خطر (بی ضرر) نباشد. کافئین یکی از محبوب ترین داروها در ایالات متحده است، به طوری که ۸۵ درصد از مردم ایالات متحده حداقل روزانه یک نوشیدنی حاوی کافئین مصرف می کنند.در این مقاله به مزایا (فواید) و مضرات (خطرات) احتمالی قرص کافئین می پردازیم.

قرص کافئین چیست؟

کافئین یک داروی محرکی است که باعث افزایش فعالیت در سیستم عصبی مرکزی می شود. قهوه و چای منابع (منشاء) طبیعی کافئین هستند و تولید کنندگان، کافئین را به سایر محصولات مانند نوشابه ها، نوشیدنی های انرژی زا و بسته های انرژی(حاوی غلات و سایر غذاهای پرانرژی است که برای افرادی که نیاز به انرژی سریع دارند اما زمان کافی برای غذا خوردن را ندارند، در نظر گرفته شده است) اضافه می کنند. قرص های کافئین ممکن است حاوی اشکال طبیعی یا مصنوعی(ترکیبی) از کافئین باشند.مقدار کافئین موجود در این قرص ها بسته به مارک (برند) متفاوت است. در بسیاری موارد ، آنها (مقدار کافئین) حاوی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم در هر قرص هستند. این بیشتر از چیزی است که در درون یک فنجان قهوه است، اما این مقدار در مقایسه با برخی از نوشیدنی های انرژی زا کمتر است.

برای مرجع ، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تخمین می زند که میزان کافئین در محصولات مشترک (رایج) به شرح زیر است:

  • یک چای ۸ اونس حاوی ۳۰ تا ۵۰ میلی گرم کافئین است.
  • یک قهوه ۸ اونس حاوی ۸۰-۱۰۰ میلی گرم کافئین است.
  • یک نوشیدنی انرژی زا ۸ اونس حاوی ۴۰-۲۵۰ میلی گرم کافئین است.
  • طبق گفته FDA ، افراد معمولاً می توانند روزانه ( در روز ) ۴۰۰ میلی گرم کافئین را بدون داشتن عوارض جانبی منفی مصرف کنند.

آیا آنها بی خطر هستند؟

قرص کافئین برای اکثر افراد در حد اعتدال و در صورت محدود کردن میزان مصرف اضافی کافئین بی خطر است.با این حال برخی از افراد نسبت به اثرات کافئین از سایرین/دیگران حساس تر هستند و ممکن است واکنشهای نامطلوبی نسبت به این مکمل ها و سایر منابع کافئین تجربه کنند.

پزشکان ممکن است که توصیه کنند گروههای زیر میزان مصرف کافئین را محدود کنند:

  • کسانی که به طور خاص و ویژه به اثرات کافئین حساس هستند.
  • افرادی که باردار هستند، شیر میدهند، یا سعی در باردار شدن / بارداری دارند.
  • افراد مبتلا به فشار خون بالا ، بیماری های قلبی یا بیماری ریفلاکس معده دستگاه گوارش (بیماری بازگشت اسید به مری) (GERD)
  • کودکان و نوجوانان
  • افرادی که سردردهای میگرنی مرتب(پی در پی)را تجربه می کنند

لازم به ذکر است که قرص های کافئین همان پودر کافئین خالص نیستند. پودر کافئین خالص ماده ای خطرناک است که با مصرف حتی ۰٫۱۵ قاشق غذاخوری،که حاوی حدود ۱۲۰۰ میلی گرم کافئین است ، می تواند اثرات سمی از جمله تشنج را ایجاد کند.

در نتیجه ، FDA اقدامات خود را برای محافظت از مردم در برابر کافئین خالص با نظارت بر شرکت ها انجام داده است تا مطمئن شود آنها محصولاتی را تولید نمی كنند كه حاوی مقادیر زیادی كافئین خالص یا غلیظ باشد.FDA هرگونه تخلف را با متوقف ساختن محصول یا تصرف/توقیف کردن آن اعمال خواهد کرد.

فواید قرص های کافئین

کافئین ممکن است برخی از مزایا و فواید سلامتی را داشته باشد.با این وجود ، بیشتر تحقیقات بر روی/در مورد کافئین اثرات کافئین موجود در قهوه را بررسی می کنند.به همین دلیل اغلب برای دانشمندان جداسازی و تفکیک فواید کافئین از فواید سایر مواد موجود در قهوه مانند آنتی اکسیدان ها سخت و دشوار میشود.

فواید احتمالی کافئین شامل موارد زیر است:

انواع قرص کافئین

افزایش تمرکز و حافظه

کافئین یک روش محبوب برای بهبود هوشیاری و تمرکز هنگام مطالعه یا کار است.تحقیقات به همین دلایل از اثربخشی آن حمایت می کنند.یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ ، تأثیر قرص های حاوی ۲۰۰ میلی گرم کافئین بر روی حافظه را در ۱۶۰ بزرگسال بررسی/آزمایش کرد.محققان دریافتند کسانی که قرص کافئین را در طی یک روند یادگیری مصرف کردند ، در تست های حافظه ، ۲۴ ساعت بعد در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می کردند ، بهتر عمل کردند.

عملکرد ورزشی را بهبود میبخشد

براساس اعلام انجمن ملی ورزشکاران دانشگاهی (NCAA) ،  اگر انها میزان مناسبی (از کافئین) را در زمان مناسب مصرف کنند ، کافئین می تواند عملکرد ورزشی یک فرد را بهبود ببخشد.

فواید شامل:

  • هماهنگی و تمرکز بهتر
  • درد و احساس خستگی کمتر
  • استقامت در تمرینات با شدت بالا را بهبودمیبخشد

یک مطالعه خلاصه از ۲۱ متاآنالیز(تحلیل آماری) نشان می دهد که مصرف کافئین می تواند عملکرد ورزش را با تأثیر در قدرت و استقامت عضلات بهبود ببخشد.با این حال ، NCAA استفاده از کافئین را قبل از مسابقات ممنوع اعلام کرده است.مصرف تقریبا ۵۰۰ میلی گرم – یا ۶ تا ۸ فنجان قهوه دم کرده – بین ۲ تا ۳ ساعت قبل از مسابقه دلیل کافی ای است تا تست آزمایش ادرار مثبت انجام شود/درآید.

تسکین سردرد و میگرن

کافئین ممکن است هردو، میگرن و سردردهای تنشی را کاهش دهد ، و این احتمالاً به این دلیل است که درک شخص از درد را کاهش می دهد.FDA کافئین را برای استفاده از داروهای تسکین دهنده درد برای درمان سردردهای میگرنی تأیید کرده است.برخی از داروهای میگرنی مانند اکسیدرین و میدول حاوی کافئین هستند .با این حال ، به گفته انجمن میگرن آمریکا ، افراد برای درمان سردردها باید حداکثر ۲ روز در هفته کافئین را محدود کنند.اینطور به نظر می رسد که مصرف کافئین سه یا چند بار در هفته می تواند فرکانس میگرن را افزایش دهد.آنها همچنین پیشنهاد می كنند كسانی كه سردرد مكرر دارند از مصرف كافئین به طور كلی خودداری كنند.

علائم بیماری پارکینسون را کاهش میدهد

طبق یک تحقیق در سال ۲۰۱۲ ، کافئین موجود در قهوه ممکن است به کنترل حرکت در افراد مبتلا به پارکینسون کمک کند.

قرص کافئین در مقابل قهوه

برخی افراد ترجیح می دهند کافئین خود را به صورت قرص مصرف کنند ، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند آن را از طریق قهوه یا چای مصرف کنند.

عواملی که باید در هنگام انتخاب بین قرص های کافئین و قهوه مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

قرص های کافئین خوشمزه ترن

برای کسانی که از طعم قهوه لذت نمی برند ، قرص های کافئین می توانند مزایا و فواید مشابهی را ارائه دهند.

راحتتر استفاده می شوند

قرص های کافئین ممکن است برای کسانی که به مدت طولانی ای دسترسی به دستشویی ندارند از جمله رانندگان اتوبوس و پرسنل امنیتی راحت تر باشد.مادامی که کافئین به هر شکلی به عنوان یک داروی ادرار آور عمل می کند و باعث افزایش میزان ادرار می شود ، قهوه نیز ممکن است باعث افزایش قابل توجهی(از ادرار) شود زیرا به صورت مایع است.همچنین قرص های کافئین مصرف سریع تر کافئین را آسانتر میکنند.اگرچه این ممکن است برای برخی از افراد مفید باشد ، اما خطر مصرف بیش از حد کافئین که باعث اضطراب ، ضربان سریع قلب و سایر علائم می شود را نیز افزایش می دهد.

اسیدیته

قهوه اسیدیست و می تواند باعث سوزش سر دل(سوزش معده) و تشدید علائم GERD(رفلاکس معده) شود.قرص های کافئین ممکن است گزینه مناسبی برای افراد مستعد به رفلاکس باشد ، اما کافئین هنوز هم می تواند باعث سوزش معده در برخی افراد شود.

سایر مؤلفه های مفید

گذشته از کافئین ، قهوه حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که ممکن است عامل برخی از فواید سلامتی آن باشد.افرادی که قرص کافئین را به جای نوشیدن قهوه مصرف می کنند ، این تقویت کننده آنتی اکسیدانی را از دست می دهند.از طرف دیگر قهوه حاوی روغنهای قهوه مانند کافستول و کاوهول است.این روغنها ممکن است سطح کلسترول را در افرادی که قهوه زیاد می نوشند افزایش دهد.قرص های کافئین عاری از روغن های قهوه هستند و ممکن است این اثرات مشابه را نداشته باشند.

عوارض جانبی و خطرات مصرف قرص های کافئین

کافئین می تواند عوارض جانبی منفی ای به خصوص اگر افراد آن را در مقادیر زیادی مصرف و یا اینکه به کافئین حساسیت داسته باشند را ایجاد کند.

این تأثیرات شامل موارد زیر است:

  • اضطراب و عصبی بودن
  • اسهال
  • سرگیجه
  • احساس کسالت، یک احساس از ناخوشی(شاد نبودن)
  • ضربان سریع قلب
  • سردرد
  • سوزش معده
  • فشار خون بالا
  • حالت تهوع
  • لرزیدن
  • مشکلات خواب
  • تشنگی
  • مقادیر بسیار زیاد کافئین می تواند باعث مصرف بیش از حد آن(اوردوز) شود.علائم شامل موارد زیر است:
  • ضربان سریع و نامنظم قلب
  • احساس سردرگمی
  • تشنج
  • استفراغ

اگر افراد نیز به طور مرتب کافئین را مصرف کنند ، می توانند وابستگی به کافئین را تجربه کنند – حتی ۱ فنجان در روز ممکن است منجر به وابستگی شود.اگر فرد به طور ناگهانی از کافئین اجتناب/دوری کند ، این وابستگی همچنین می تواند منجر به علائم ترک شود.همه کسانی که روزانه کافئین مصرف می کنند ، وابستگی یا علائم ترک را تجربه نمی کنند.برخی تحقیقات نشان می دهد که عوامل ژنتیکی در حساسیت فرد به کافئین نقش دارد.کافئین ممکن است برای همه مناسب نباشد.به عنوان مثال ، آکادمی اطفال امریکا توصیه می کند که کودکان و نوجوانان از(مصرف) کافئین و سایر محرک ها خودداری کنند.طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ ، مصرف زیاد کافئین در دوران نوجوانی می تواند باعث ایجاد تغییرات دائمی در مغز شود که ممکن است در بزرگسالی اضطراب را افزایش دهد.FDA توصیه می کند افرادی که باردار هستند ، شیرده هستند و یا سعی در بارداری دارند با پزشک خود در مورد مصرف کافئین خود صحبت کنند.

نحوی مصرف قرص کافئین

به طور کلی ، قرص های کافئین حاوی ۱۰۰-۲۰۰ میلی گرم کافئین در هر وعده هستند.معمولاً افراد می توانند تا ۴۰۰ میلی گرم در روز بدون عوارض جانبی منفی انهارا مصرف کنند.با این حال ، برخی از افراد نسبت به دیگر افراد بیشتر به کافئین حساسیت دارند.دوز قرص های کافئین بسته به مارک قرص های مورد استفاده فرد متفاوت خواهد بود.افراد همیشه باید دستورالعمل های بسته را رعایت و دنبال کنند و هرگز فراتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنند.

در هنگام محاسبه میزان مصرف روزانه کافئین ، به یاد داشته باشید که سایر غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی کافئین هستند را در نظر بگیرید ، از جمله:

  • شکلات
  • قهوه
  • نوشابه
  • شکلات انرژی زا
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • شکلات داغ(هات چاکلت)
  • چای سیاه
  • چای سبز

داروهای میگرنی ، سایر داروها و برخی مکمل ها نیز ممکن است حاوی کافئین باشند.افراد همچنین باید زمان مصرف قرص های کافئین را در نظر بگیرند.مصرف آنها در اواخر/انتهای بعد از ظهر یا عصر ممکن است خواب را تحت تأثیر قرار دهد.این می تواند ۴-۶ ساعت برای بدن طول بکشد تا نیمی از کافئین موجود در بدن را متابولیزه کند.بهنرین حالت برای مصرف قرص های کافئین در صبح یا اوایل ظهر است.در صورت بروز عوارض جانبی منفی ، از جمله ضربان سریع قلب ، اضطراب یا بی قراری ، مصرف انرا قطع کنید.

خلاصه

قرص های کافئین مکمل هایی هستند که سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کنند و به افراد کمک می کنند بیدار ، هوشیار و متمرکز بمانند.آنها همچنین ممکن است عملکرد ورزشی را بهبود بخشیده و میگرن و سردردهای تنشی را تسکین دهند.کافئین یک دارو است ، بنابراین افراد همیشه باید  مقدار توصیه شده را رعایت و مصرف کنندو در صورت بروز عوارض جانبی منفی مصرف آن را قطع کنند.اگر افراد نسبت به قرص های کافئین یا مصرف کافئین نگران هستند ، باید با پزشک خود مشورت کنند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *