چهار زیره برای پریودی

خواص زیره برای قاعدگی و تقویت رحم

زیره گیاهی است که به شکل وحشی در مناطق مدیترانه می‌روید و یکی از انواع دانه‌های معطر و مفیدی است که در اغلب کشورها مانند هلند و برخی از کشورهای خاورمیانه، برای معطر ساختن پنیر از آن استفاده می‌کنند. زیره حاوی تانن، روغن‌های فرار و اسانس است و بوی آن از مواد آلدئیدی به نام کومینون ناشی می‌شود که بسته به محل کشت زیره از ۳۰ تا ۵۰ درصد متغیر است.

خواص زیره سیاه برای قاعدگی

زیره قاعده‌آور است و در تسکین دردهای پیش از قاعدگی اثرات بسیار سودمندی دارد. این دانه‌های مقوی چرخه‌ی قاعدگی را تنظیم می‌کنند. زیره درد شکم و سایر علائم قاعدگی را تسکین می‌دهد و به این ترتیب به زنان کمک می‌کنند تا چرخه‌ی قاعدگی بهتری داشته باشند. بنابراین، همیشه توصیه می‌شود آب زیره یا دمنوش زیره بخورید تا عوارض جانبی قاعدگی را در خودتان تسکین دهید.

مطلب مرتبط: معرفی تمام خواص و مضرات زیره سبز و ۹ دلیل برای مصرف آن

زیره برای پریود شدن خوبه؟

یکی از عوارض زیره این است که منجر به خونریزی زیاد در دوران قاعدگی می گردد. در این دوران بهتر است با احتیاط مصرف شود. این گیاه قاعده‌آور است و در تسکین دردهای پیش از قاعدگی اثرات بسیار سودمندی دارد. در مواردی که ترشحات زنانه وجود دارد، زیره می‌تواند به عنوان یک درمان طبیعی محسوب شود.

خواص زیره

  1. زیره دارای خواص درمانی مختلفی از جمله ضدتشنج بودن است و مصرف آن به بیماران مبتلا به صرع، توصیه می‌شود.
  2. زیره سبز در افزایش اشتها تأثیر مثبتی دارد و افزودن آن به پلوها و نان‌ها علاوه بر طعم مطبوعی که به آن می‌بخشد، به افرادی که از بی‌اشتهایی رنج می‌برند، توصیه می‌شود.
  3. از زیره همچنین می‌توان در پخت غذاهای نفاخ مثل حبوبات استفاده کرد، چرا که زیره خاصیت ضد نفخ زیادی داشته و در دفع گاز معده کارآمد است.
  4. این گیاه با افزایش ادرار و عرق باعث دفع مواد زاید از بدن می‌شود و به حفظ سلامت عمومی بدن کمک می‌کند.
  5. برای رفع برونشیت نیز می‌توانید از دم کرده زیره استفاده کنید، همچنین مصرف زیره در زنان شیرده، منجر به افزایش شیر آن‌ها می‌شود. در برخی نسخ از زیره به عنوان نوعی قابض طبیعی یاد می‌کنند.
  6. مصرف زیره سیاه یا روغن آن در رفع سوء هاضمه و دل‌دردهای کودکان و همچنین تنگی نفس کاربرد دارد.
  7. بررسی‌ها نشان داده است که زیره سیاه دارای خواص ضدعفونی کنندگی، ضد کِرم، ضد تشنج و شل کننده عضلات بوده و نیروبخش است.
  8. علاوه بر آن که زیره را در بعضی خوراک‌ها مصرف می‌کنند، ترکیب آن با برنج به صورت زیره پلو نیز یکی از غذاهای مطبوع محسوب می‌شود که در موارد ضعف معده و اسهال بسیار مفید است.

دمنوش زیره برای پریود

طرز تهیه دمنوش زیره

دم کرده زیره را می‌توان به روش زیر تهیه کرد:

مقدار ۵ گرم زیره را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید.

اسانس زیره را از تقطیر میوه له شده، تحت اثر بخار آب به دست می‌آورند. این اسانس مایعی بی‌رنگ است که در اثر ماندن، ابتدا زرد رنگ و بعد قهوه‌ای می‌شود.
این اسانس را می‌توانید از فروشگاه‌های گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه‎ها، تهیه کنید. استفاده از اسانس زیره برای کاهش وزن بسیار سودمند است.

زیره برای لاغری شکم

چرا چربی‌های اضافه دور شکم جمع می‌شوند؟ دلایل متعددی برای چاقی شکم وجود دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به عدم تحرک بدنی، خانه نشینی و پشت میز نشینی اشاره کنیم که بدترین دشمن سلامت و عامل اصلی تجمع چربی در شکم و سموم در بدن محسوب می‌شوند. همچنین داشتن عادت‌های بدی که باعث چاقی می‌شود، اختلال در هورمون‌ها و ژنتیک دیگر عوامل محسوب می‌شوند.
اما خوشبختانه امروزه راه‌های زیادی برای مقابله با این چربی‌ها وجود دارد که بعد از ورزش برای لاغری شکم مهمترین آن‌ها استفاده از گیاهان دارویی است.

به چند صورت می‌توان از زیره برای لاغری شکم استفاده کرد:

۱. سرخ کردن دانه‌های زیره و آسیاب کردن آن‌ها. افزودن یک قاشق چایخوری به سالاد، سوپ و یا سبزی‌های خشک و سرخ شده.
۲. دمنوش زیره سبز. دانه‌های زیره را در آب بجوشانید و بگذارید ده دقیقه بماند سپس مصرف کنید. یا اینکه ۲ قاشق غذاخوری دانه زیره را از شب تا صبح بگذارید خیس بخورد. سپس آن را بجوشانید و نصف یک عدد لیمو یا ۲۰ قطره آبلیمو را در آن حل کنید. پیش از غذا میل کنید.
۳. پودر زیره برای لاغری شکم. زیره را هم می‌توانید به صورت پودری و آماده تهیه کنید و هم اینکه خودتان دانه‌های آن را به پودر تبدیل کنید. یک قاشق چایخوری از پودر زیره را با یک قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید و قبل از غذا میل کنید.
۴. افزودن به برنج به همراه روغن زیتون. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را گرم کنید. یک قاشق چایخوری دانه زیره به آن بیفزایید.‌ این ترکیب را به برنج آبکش شده اضافه کنید و اجازه دهید برنج دم بکشد. پس از اینکه برنج دم کشید مقداری کره آب شده روی آن بدهید و به همراه گوشت یا مرغ این برنج خوشمزه را سرو کنید.
۵. زیره، زنجبیل و لیمو. مقداری سبزیجات تازه را خرد و آماده کنید و اگر به پختن نیاز داشتند، آن‌ها را بپزید. زنجبیل و لیمو هر دو خاصیت کاهش وزن زیره را افزایش می‌دهند. برای تهیه‌ی این ترکیب، زنجبیل را بسایید. پودر زیره، آب لیمو و زنجبیل ساییده را بر روی سبزیجات بریزید و به عنوان شام مصرف کنید.

اشتراک‌گذاری
9 نظر
  1. مصرف دم کرده زيره سياه و يا جويدن آن در رفع و کاهش دردهاي ناشي از قاعدگي، دردهاي روده وبي اشتهايي بسيار مؤثر است،مصرف زيره سياه يا روغن آن در رفع سوء هاضمه و دل دردهاي کودکان و تنگي نفس نيز، کاربرد فراواني دارد، دم کرده زيره سياه همراه با گياه ” اوجي ” در رفع اسهال، نفخ و سندرم تحريک پذيري روده مفيد است. اين گياه داراي خواص ضد عفوني کنندگي، ضد کرم، ‌ضد تشنج و شل کننده عضلات بوده و مقوي و نيروبخش است؛ بنابراين مصرف آن به افراد داراي مشکلات مذکور توصيه مي شود.

  2. سلام ممنون از مطالب مفیدتون میخواستم بپرسم ایا زیره سیاه دچار نازایی میشود

  3. نه اکرم چون زیره باعث نازایی نمیشه و گرمیه. دارچین برای تخمک گذاری خوبه.

  4. سلام درسته که مصرف زیره قبل از بارداری موجب دختر شدن جنین میشود؟

    1. سلام خیر از نظر علمی اثبات نشده است.

  5. سلام میخواستم بپرسم اگه زیره رو توی پریود بخوری زیاد میشه یا قطع میشه

  6. سلام برای تنظیم پریودزیره خوب است یانه

  7. سلام برای تنظیم پریودزیره خوب است یانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.