آیا کرفس باعث “سقط جنین” می شود؟/ افزایش شیر مادران با کرفس/ ضد عفونت ادراری

دانه کرفس در مواردی موجب سقط جنین می‌شود و به همین دلیل در دوران بارداری منع مصرف دارد…

کرفس سلطان سبزی‌ها است. این گیاه به ارتفاع ۲۰ تا ۶۰ سانتی‌متر است و ساقه‌ای منشعب دارد. کرفس گیاهی است که در تمام دنیا به راحتی می‌روید و تمام بخش‌های این گیاه مفید و شفابخش است. این گیاه در بسیاری از مناطق ایران از جمله سیستان، خوی و بندرعباس می‌روید.

دانشمندان بر این عقیده‌اند که کرفس بهترین ماده غذایی برای برطرف کردن عفونت مجاری ادرار و اسیداوریک بالا از طریق ضد عفونی مجاری ادراری است، همچنین وجود روغن‌های فرار در کرفس علاوه بر ایجاد عطر خوشایند این گیاه باعث گشاد شدن مجاری کلیه می‌شوند و دفع اسیداوریک را تسهیل می‌کند.
تجربه نشان داده است که کرفس و غذاهای حاوی آن بوی بد دهان را از بین می‌برد که احتمالاً به دلیل ترکیب موادی که در معده تولید می‌شوند با مواد معطر کرفس است. این گیاه حاوی
ویتامین C زیادی است و به همین دلیل مصرف آن به تقویت لثه‌ها کمک کرده و از بروز بیماری اسکوربوت پیشگیری می‌کند.

مصرف کرفس همچنین به افراد کم خون، توصیه می‌شود. اسیدهای چرب فرار موجود در این گیاه، محرک اشتهاست.
پتاسیم موجود در کرفس علاوه بر تحریک ادرار باعث کاهش فشار خون می‌شود و به همراه گوگرد موجود در آن بیش از همه برای بیماران مبتلا به نقرس و افرادی که از دردهای مفصلی و روماتیسم رنج می‌برند، توصیه می‌شود.
این گیاه دارای خاصیت ضد میکروبی است و در بهبود آسم و سرماخوردگی‌های ریوی مناسب است. آب کرفس به صورت غرغره برای رفع گلو دردهای خشک به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده‌اش مفید است. همچنین آلودگی میکروبی ضعیف در روده نیز در اثر تریپین از بین می‌رود.

این گیاه حاوی درصد بالایی فیبر است، بنابراین ملین بسیار مناسبی به شمار می‌آید و مصرف برگ و ساقه‌های کرفس در مورد کسانی که از ناراحتی‌های گوارشی نظیر یبوست رنج می‌برند، بسیار نافع است.
کرفس همچنین ضد نفخ است و تب را پایین می‌آورد. مصرف آن به خصوص به افراد درگیر با بیماری‌های قلب و عروق و بالا بودن چربی‌های خون بسیار توصیه می‌شود. این گیاه از تصلب شرائین جلوگیری می‌کند.

ویتامین B6 و اسیدپانتوتنیک موجود در آن به همراه منیزیم و کلیسیم اثر مثبتی در تقویت ماهیچه‌ها داشته و دارای اثرات شگرف در آرامش درونی است. نقش بسیار موثر دیگر این گیاه، تأثیر آن در کاهش وزن است؛ به حدی که افرادی که از یک لیوان عصاره کرفس به همراه لیموترش به شکل هر روزه یا یک روز در میان در زمان استفاده از رژیم‌های کاهش وزن، بهره برده‌اند، یک تا دو کیلوگرم کاهش وزن علاوه بر میزان عادی داشته‌اند.
در برخی از متون به اثرات مثبت کرفس در تقویت نیروی جنسی مردان اشاره شده است، البته این موضوع تاکنون به اثبات نرسیده است.

این گیاه به دلیل دارا بودن مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان از سوی محققین آمریکایی به عنوان یکی از ده ماده غذایی که می‌تواند با سرطان مقابله کند، نام برده شده است.
همچنین مصرف آن به شدت به افراد درگیر با سنگ کلیه و سنگ‌های مجاری ادراری توصیه می‌شود.


جوشاندن این گیاه، گرفتگی صدا را درمان می‌کند و برای سرماخوردگی مفید است. این گیاه حاوی فسفر بوده و در تقویت حافظه و ازدیاد هوش کارآمد است. در نسخ قدیمی به نقش افزایش دهنده شیر مادر، توسط این گیاه اشاره شده است.
تخم کرفس نیز دارای خواص مفید بی‌شماری است. تخم این گیاه حاوی کلسیم بالاست که ممکن است نقش مهمی در کاهش فشار خون ایفا کند، این تخم ادرار آور بوده و یکی از بهترین داروها برای پاک کردن اسیداوریک در بدن است؛ از این رو برای درمان نقرس و آرتروز و روماتیسم مناسب است.

البته دانه کرفس در مواردی موجب سقط جنین می‌شود و به همین دلیل در دوران بارداری منع مصرف دارد.

خوردن کرفس برای بیماران مبتلا به صرع نیز مضر است، زیرا حملات آن‌ها را تحریک می‌کند. همچنین افرادی که به ورم کلیه مبتلا هستند، بهتر است کرفس مصرف نکنند.
انواع کوهی این گیاه علاوه بر خاصیت ضد درد و التهاب، اثر کاهنده‌ای بر ترشح اسیدهای معده دارد. دانشمندان دریافته‌اند که مصرف گیاه کرفس کوهی ترشح اسید معده را کاهش می‌دهد و توصیه می‌کنند که افرادی که از ترشح زیاد معده رنج می‌برند و به اصطلاح به زخم معده دچار هستند با وجودی که منع مصرف سبزیجات خام وجود دارد، به مصرف کرفس کوهی بپردازند.
در نسخ قدیمی اشاره شده است که برای ریشه کن کردن روماتیسم باید روزی یک لیوان آب کرفس خام را تا ۲۱ روز خورد.
همچنین برای درمان سرمازدگی، پاشویه و حمام، مصرف کرفس توصیه شده است.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. تحقیقات نشان می ‌دهد مصرف روزانه آب کرفس به مدت یک هفته ، تاثیر فوق‌ العاده‌ ای روی پایین آوردن فشارخون خواهد داشت. آب کرفس مُدر است؛ پتاسیم و سدیم موجود در آب کرفس تنظیم کننده‌ های قوی مایعات بدن هستند و به تولید ادرار کمک می‌ کنند و بدن را از وجود مایعات اضافی خلاص می‌ کنند.
    ماده شیمیایی Phthalides موجود در کرفس سبب آرامش بافت ها و ماهیچه های بدن و عروق می گردد و نرمی و انعطاف مخصوصی به آن ها می دهد. به همین جهت خون به آسانی در عروق گردش کرده و به تمام بافت ها می رسد. در ضمن این ماده شیمیایی سبب کاهش ترشح هورموناسترس در بدن نیز می شود.
    جالب این که در موقع مصرف مداوم آب کرفس فشار خون در حد طبیعی باقی می ماند و بیشتر از آن کاهش نمی یابد که خود یکی از شگفتی های طبیعت این سبزی است.
    آب کرفس و سرطان :

    طبق یافته‌ های محققان در دانشگاه نیو جرسی ، کرفس دارای ترکیباتی است که از پخش سلول‌ های سرطانی پیشگیری می‌ کند و دارای ترکیبی به نام استیلنیک (acetylenic) است که رشد سلول ‌های تومور را متوقف می‌ کند.
    از طرفی به گزارش نچرال نیوز ، لوتئولین(Luteolin) که به مقدار اندکی در نعناع وجعفری وجود دارد به میزان قابل ملاحظه ‌ای در کرفس وجود دارد که با دارا بودنآنتی‌ اکسیدان قوی می‌ تواند صدمات ناشی از تخریب سلولی را جبران کند.
    آب کرفس حاوی هشت گروه از مواد ضد سرطان است.

  2. يك متخصص تغذيه گفت: «کرفس از سبزي‌هاي حاوي فيبر زياد است که بر سلامت دستگاه گوارش تاثير فراوان دارد.»

    دكتر سيد مرتضي صفوي، در گفت‌وگو با خبرنگار درخصوص خواص اين سبزي اظهار داشت: «كرفس خاصيت هضم‌كنندگي خوبي دارد و از ديگر خواص آن مي‌توان به مقابله با سرطان و کاهنده فشارخون و کلسترول خون اشاره كرد.»

    وي در ادامه با اشاره به اينكه ساقه کرفس ويتامين زيادي ندارد ولي برگ‌هاي آن حاوي ويتامين A و C است، گفت: «نوشيدن آب كرفس براي كساني كه درصدد كاهش وزن هستند يا از رژيم غذايي كم‌انرژي پيروي مي‌كنند، بسيار مناسب است. البته هرچند نوشيدن آب کرفس باعث مي‌شود مقادير زيادي از فيبر موجود در آن به‌طور کامل به بدن نرسد ولي در مقايسه با مصرف ساير آبميوه‌ها مثل آب پرتقال که هر ليوان آن ۱۲۰ کيلوکالري به بدن مي‌رساند، كالري كمتري دارد.»

    دانشيار تغذيه دانشگاه علوم پزشکي اصفهان در ادامه افزود: «علاوه بر اين، مصرف آب کرفس براي کساني که به بيماري ديابت مبتلا هستند، بسيار مفيد است و از آب کرفس حتي مي‌توان به‌عنوان يک ملين طبيعي و ضديبوست استفاده کرد چراكه آب کرفس ادارارآور بوده و پتاسيم و سديم موجود در آن، تنظيم‌کننده مايعات بدن است.»

    مدير عامل شهرک سلامت اصفهان همچنين گفت: «آب کرفس براي رفع التهاب مفاصل و انقباض عضلاني ماهيچه‌ها نيز کاربرد دارد و مصرف اين سبزي براي بيماران مبتلا به آسم و آرتروز بسيار مناسب است.»

    به گفته صفوي بهترين زمان برای اثر بهتر آب کرفس، مصرف آن صبح زود و با معده خالی است و افرادي كه ولع بسيار براي خوردن غذا دارند، مي‌توانند آب کرفس بخورند زيرا ولع خوردن غذا را به‌خصوص موادخوراكي شيرين را كاهش مي‌دهد.»

    وي در ادامه با اشاره به اينكه مبتلايان به سنگ كليه از مصرف كرفس غافل نشوند، افزود: «مصرف كرفس در افرادي که دچار سنگ‌هاي مجاري ادراري هستند مي‌تواند باعث از بين رفتن اين سنگ‌ها بشود. آب کرفس از بين برنده قوي سموم بدن است و مصرف آن باعث شکستن و حذف سنگ‌هاي کليوي مي‌شود.»

    صفوي در پايان تاكيد كرد: «با وجود تمامي اين خواص، توصيه مي‌شود زنان باردار از آب کرفس استفاده نکنند چون باعث ايجاد نقص عضو يا سقط جنين شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *