فتق بیضه در کودکان/ جراحی فتق چگونه است؟!

فتق بیضه در کودکان، باد فتق بیضه در کودکان،  عکس فتق در نوزادان

فتق بیضه در کودکان نوعی اختلال می باشد که احشای درونی شکم به وسیله رینگ داخلی از شکم به بیرون رانده می شود که در پسرها این بیرون زدگی تا بیضه امتداد پیدا می کند که کودک را دچار عوارضی مانند آسیب به احشادرونی شکم و بیضه می شود. در برخی موارد باعث کاهش حجم بیضه شده که در صورت عدم درمان به مرگ آن منجر می شود. این بیماری در کودکان دختر نیز وجود دارد . در این موارد تخمدان در ساک فتق گیر می کند که در آینده بر باروری تاثیر گذاشته و در نهایت منجر به نازایی می شود.

مهمترین خطر فتق ، گیر کردن احشایی است که به درون کیسه فتق می ایند ، گرچه این احشاء بطور معمول می آیند و می روند ولی گاهی می آیند و گیر می افتند، با گیر افتادن ممکن است گردش خون این احشاء مختل شود که ابتداء بازگشت وریدی (خون سیاهرگی ) دچار اشکال می شود و تدریجا که فشار داخل بافتی احشاء گیر کرده، افزایش می یابد باعث می شود جریان خون سرخرگی ( خونی که حاوی اکسیژن و غذاست )، کاهش و تدریجا قطع شود که کم کم منجر به سیاه شدن وفاسد شدن بافت های گیرافتاده می شود که بسیار خطرناک است ، هر چه سن کودک کمتر باشد هم میزان رخداد وهم خطر مرگ میر آن بیشتر است . اما پیش بینی اینکه در یک کودک مبتلا به فتق ، در چه زمانی این گیر کردن اتفاق می افتد ؟ تقریبا غیر ممکن است و از یکروز تا چند سال می تواند باشد و به همین دلیل توصیه میشود در اولین فرصت ممکن ، کودک مبتلا به فتق تحت عمل جراحی قرار گیرد . لازم به یادآوری است که هر وقت متوجه علائم گیرکردن فتق بشویم ، باید در کمتر از شش ساعت در یک مرکز درمانی ، با روش های مناسب محتویات گیر کرده بداخل شکم برگردانده شود.

انواع فتق کودکان
۱٫ فتق کشااله ران

فتق کشاله ران در نوزادان و کودکان معمولا وجود دارد که در اثر این بیماری کشاله ران متورم می شود . این تورم در اثر گریه کردن، حمل جسم سنگین، زور زدن و هرگونه اعمالی که به داخل شکم فشار وارد می کند باعث می شود احشا داخل شکمی به بیرون رانده شده و تورم در کشاله ران دیده می شود. در صورتی که این اختلال تداوم یافته و احشا شکمی به محل خود بازنگردد به آن فتق گیرکرده می گویند. این فتق در هر سنی ممکن است ایجاد شود ولی یک سوم بعد از ۶ ماه از تولد گذشته اتفاق می افتد.

تشخیص فتق کشاله ران
در صورتی که پزشک متخصص اورولوژی درباره فتق کشاله ران تردید داشته باشد برای تعیین محل دقیق فتق گیرکرده از روش سونوگرافی استفاده می شود.

درمان فتق کشاله ران
در صورت تشخیص این اختلال باید جراحی صورت گیرد. حتی اگر این اختلال در نوزاد یک روزه مشاهده شود. برای انجام این جراحی نوزاد یا کودک تحت بیهوشی قرار می گیرد. مدت زمان این عمل حدودا ۶ ساعت می باشد . در بیشتر موارد کودکان بعد از جراحی همان روز مرخص می شوند. انجام فعالیت مانند ورزش بعد از گذشت چند روز امکان پذیر می باشد .

۲- فتق ناف
در صورتی که عناصر و احشا شکم به دلیل نقض در ناف دچار بیرون زدگی شود فتق ناف نام دارد . این اختلال مانند فتق کشاله ران اورژانسی نمی باشد ولی باید درمان شود. نوزادان و کودکانی که دارای فتق ناف می شوند دچار تورم در ناحیه ناف در هنگام گریه کردن و زور زدن می شوند.

نحوه عمل جراحی چگونه است؟ و طول عمل جراحی چقدر است؟

عمل جراحی بطور معمول با بیهوشی عمومی و با برش عرضی کوچکی که در روی چین کشاله ران داده می شود انجام می شود.

 عوارض احتمالی پس از عمل چیست ؟

 عوارض بعد از عمل بسیار نادر است و وقتی توسط جراحان کودکان انجام شود به حداقل می رسد ، ازجمله این عوارض:

۱- اتروفی یا تحلیل رفتن بیضه ۱ تا ۲ درصد ،

۲- آسیب به مجرای منی کمتر از ۱ درصد ممکن است رخ دهد که البته هر دوی این موارد به تجربه و مهارت جراح بستگی دارد .

۳- عفونت محل برش جراحی که میزان آن ۱ تا ۲ درصد است.

۴- عود فتق در ۱ درصد موارد.

 بعد از عمل چه مراقبتهایی لازم است انجام شود ؟

معمولا این کودکان چند ساعت پس از عمل بعد از هوشیاری کامل مرخص می شوند و ممکن است تا ۲۴ یا ۴۸ ساعت

به استامینوفن جهت کنترل درد نیاز داشته باشند و بعد از ۲۴ ساعت فعالیت های معمولی خود را می توانند شروع کنند.

ولی تا یک هفته از فعالیت های سنگین لازم است بپرهیزند ولی بعد از یک هفته میتوانند به ورزش هایی مثل ژیمناستیک ، شنا و دومیدانی ،بپردازد.

 آیا پس از عمل لازم است، رژیم غذایی خاصی رعایت شود ؟

هیچ رژیم غذایی خاصی لازم نیست .

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *