عوارض “کمبود ویتامین دی در کودکان” چیست؟/ اجازه دهید کودکان آفتاب بخورند!

کارشناس و مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: قربانیان راشی‌تیسم کودکانی هستند که در شهرهای صنعتی به دور از نور مستقیم خورشید زندگی می‌کنند و یا مکمل ویتامینه توصیه شده در مراکز بهداشتی درمانی را مرتب استفاده نمی‌کنند.

مینا اسدی با بیان اینکه این ویتامین در اثر عملکرد نور مستقیم خورشید در سطح پوست تولید می‌شود، افزود: قرار گرفتن بدن(صورت، دست‌ها، پاها) به مدت ۱۰ دقیقه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲ عصر، ۳-۲ بار در هفته، ویتامین D مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

وی گفت: با توجه به اهمیت این ویتامین و نقش ضروری آن در حفظ تعادل کلسیم و فسفر بدن و کمک به جذب کلسیم و فسفر در روده، طی بررسی‌های انجام شده در سال ۱۳۹۰متأسفانه در ‌اغلب نقاط کشور کمبود شدید این ویتامین وجود دارد.

این کارشناس تغذیه در خصوص عوارض ناشی از کمبود این ویتامین در افراد گفت: کمبود این ویتامین در کودکان موجب نرمی استخوان(راشی‌تیسم) ‌شده و به دنبال آن اختلالاتی در ساختمان استخوان‌هایی که وزن بدن را تحمل می‌کنند، ایجاد می‌شود.

اسدی بیان کرد: استخوان‌های نرم دچار راشی‌تیسم، در قبال فشارهای معمول تحمل ندارند و این شرایط سبب ایجاد پای پرانتزی، کم شدن فضای بین زانو و افزایش فاصله استخوان‌ها در قوزک پا می‌شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، قربانیان این بیماری کودکانی هستند که در شهرهای صنعتی(دور از نور مستقیم خورشید) زندگی می‌کنند و یا مکمل ویتامینه توصیه شده در مراکز بهداشتی درمانی را مرتب استفاده نمی‌کنند.

وی یکی از مهمترین اقدامات جهت جلوگیری از کمبود این ویتامین را انجام مکمل‌یاری ویتامین D در مدارس عنوان کرد.

اسدی افزود: در شهرستان‌های ساوه و زرندیه نیز با حمایت سرپرست و معاون بهداشتی دانشکده این برنامه برای کل دانش‌آموزان مقاطع اول و دوم متوسطه در سال تحصیلی جدید آغاز شده است.

اسدی افزود: در این برنامه به ازای هر دانش‌آموز یک کپسول مگادوز ویتامین D در ماه طی ۹ ماه داده می‌شود و دانش‌آموز باید آن را در کلاس با حضور معلم مصرف کند.

این کارشناس تغذیه گفت: طبق دستورالعمل کشوری کارگروه مشورتی کنترل کمبود ویتامین D وزارت بهداشت مصرف این ویتامین از سه تا پنج روزگی تا دو سالگی به میزان یک سی سی قطره A+D است که بطور رایگان در مراکز بهداشتی درمانی کشور به مردم ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: از سن دو سالگی تا ۱۲ سالگی باید هر دو ماه یک کپسول مگادوز ویتامین D و از ۱۲ تا ۷۰ سالگی ماهی یک کپسول مگادوز و از ۷۰ سال به بالا ماهی دو عدد از این کپسول مگادوز باید استفاده شود.

اسدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان دختر مقاطع اول و دوم دبیرستان به تعداد ۱۱ هزار و ۵۵۱ نفر در شهرستان‌های ساوه و زرندیه تحت پوشش برنامه مکمل یاری ویتامین D قرار گرفته‌اند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *