عوارض زایمان طبیعی چیست؟

۱-اپی زیوتومی : يك برش جراحي در ناحيه پرينه يا مياندوراه (ناحيه عضلاني بين واژن و مقعد) است و قبل از انجام برش بيحسي موضعي داده مي شود. اگر ماما یا پزشک تشخيص دهد كه نياز به گشاد كردن واژن به وسيله برش وجود دارد، اين كار را انجام مي دهد که سبب تسهیل زایمان وجلوگیری از پارگی های شدید می شود. استفاده از این روش ممکن است در زایمان اول ودوم لازم باشد. این برش به دو صورت خط وسط و جانبی داده می شود.
ترمیم اپی زیوتومی،معمولاً ۱ تا ۳هفته طول می کشد و عوارض آن، شامل خونریزی، عفونت، درد ازهم گسیختگی زخم است.

۲-آسیب(تروما)های زایمانی: در بررسی گروهی از زنان ۲ ماه پس از زایمان طبیعی، مشاهده شد که آنها نسبت به خانم هایی که زایمان سزارین انجام داده اند، به میزان بیشتری دچار مشکلات ادراری و درد هنگام نزدیکی و اجابت مزاج بوده اند. 

۳-عفونت : عفونت در محل اپی زیوتومی یا عفونت لگنی در صورت طول کشیدن سیر زایمان یا طولانی شدن پارگی پیش از موعد کیسه آب رخ می دهد.

۴-تجمع خون در محل پارگی : در صورت موفق نبودن پزشک در توقف خونریزی(که نیاز به تخلیه دارد) رخ می دهد.

۵-اختلال عملکرد کف لگن : در زایمان های سخت، بدلیل تحت فشار قرارگرفتن وآسیب عضلات، اعصاب و بافت های لگنی، موجب افتادگی مثانه و یا بی اختیاری ادراری در مواقع استرس می شود.

۶-خونریزی بعد زایمان : این عارضه ممکن است در صورت طولانی شدن سیر زایمان و جمع نشدن رحم به طور طبیعی وهمچنین گیر کردن سر جنین در داخل لگن وپارگی رحم، ایجاد شود.

۷-آسیب به اعصاب پا : این عارضه در اثر طولانی قرارگرفتن پاها روی تخت زایمان، در زایمان های سخت ایجاد می شود که معمولاً درعرض ۶ماه بهبود می یابد.

۸-آسیب جنین : خطر عفونت جنین هم در زایمان های طولانی زیاد می شود و ممکن است در اثر استفاده از وسایل کمکی جهت خروج سر ( فورسپس یا وکیوم )، آسیب های جنینی ایجاد شود. حالت ورم سر جنین؛ ممکن است در اثر قرار گرفتن طولانی مدت سر در کانال زایمان ایجاد شود.

۹-گیر کردن شانه جنین: برای زنانی که قد کوتاهی دارند یا دیابت بارداری دارند یا مشکلات لگنی قبلی داشته اند و یا موقع استفاده از وسایل کمکی برای خروج سر جنین ( فورسپس یا وکیوم )، احتمال گیر کردن شانه جنین حین خروج از واژن وجود دارد، که می تواند سبب آسیب های واژن و خونریزی بعد از زایمان شود، همچنین ممکن است در جنین آسیب های شانه و اعصاب بازویی را ایجاد کند. اگر چه در سال اول زندگی درمان می شود ولی حالت خوشایندی نیست. البته تکنیک هایی وجود دارد که ضمن زایمان طبیعی از این مسئله جلوگیری کرد.

۱۰-نارسایی دهانه رحم: در صورتی که دهانه رحم در زمان زایمان آسیب ببیند، ممکن است در بارداری های بعدی ، رحم نتواند بخوبی جنین را نگه دارد.

اشتراک‌گذاری
15 نظر
  1. شایعترین بیماری ای که خانم ها پس از زایمان ( چه طبیعی و چه سزارین) می گیرند همین افتادگی رحم است و در صورتی که درمان نشود می تواند عوارض خطرناکی برای خانم ها داشته باشد.
    با چه نشانه‌هایی می‌توان متوجه افتادگی رحم شد؟
    درجه و شدت افتادگی رحم متفاوت است. در افتادگی خفیف معمولا هیچ علامتی وجود ندارد، اما اگر شدید باشد، بیمار احساس پری در واژن می‌کند.
    توده جلوآمده درون واژن یا حتی بیرون آن، احساس سنگینی یا درد خفیف در قسمت تحتانی پشت، اشکال در دفع مدفوع و ادرار، ناراحتی مبهم در لگن، درد حین روابط زناشویی، کمردردی که با بلند شدن شدت می‌یابد، بی‌اختیاری ادرار(نشت ادرار هنگام خندیدن، عطسه یا سرفه)، احساسی مثل نشستن روی یک توپ کوچک یا چیزی که انگار از واژن خارج شده است، از دیگر علایم است. در این موارد نگرانی‌های جنسی نظیر احساس از دست دادن قوام بافت واژن هم ممکن است زنان را آزار دهد.
    باید توجه کرد که این نشانه‌ها صبح‌ها کمتر است، اما در طول روز فرد مبتلا را بیشتر آزار می‌دهد.
    چطور ممکن است رحم از جای خود جابجا شود؟
    رباط‌ها و عضلات، رحم، مثانه و واژن را در محل خود درون لگن نگه می‌دارند. اگر این عضلات و رباط‌های حمایت کننده ضعیف یا در اثر کشیدگی شل شوند، رحم جابه جا می‌شود و به داخل مجرای واژن افتادگی پیدا می‌کند.
    پرولاپس یا افتادگی رحم، معمولا در زنان پس از دوران یائسگی رخ می‌دهد، یعنی زمانی که حداقل یک یا دو مورد زایمان طبیعی داشته‌اند. آسیب به بافت‌های نگهدارنده رحم در دوران بارداری و هنگام زایمان از یک طرف و کاهش هورمون استروژن و تکرار فشار به رحم از طرف دیگر می‌تواند عضلات کف لگن را ضعیف کند و باعث افتادگی رحم شود.
    در پرولاپس رحم، رحم به سمت واژن حرکت می‌کند و وارد واژن می‌شود. مقدار حرکت و جابجایی، گاهی خفیف و تا درون واژن است و گاهی هم رحم کاملا از واژن خارج می‌شود.

  2. عوارض زایمان طبیعی و سزارین رو که بررسی کردم به این نتیجه رسیدم که سزارین عوارض کمتری داره و عوارضش کم اهمیت تره
    این رو هم من اضافه میکنم که زایمان طبیعی میتونه باعث هموروئید بشه
    درد وحشتناک رو هم درنظر بگیرید
    پس چرا باز برای ترویج زایمان طبیعی تلاش میکنن…..؟

    1. زایمان طبیعی عوارض کمتری نسبت به سزارین دارد به همین علت توصیه به انجام زایمان طبیعی میشود.

  3. کاش انقد بیمارستانا ادمو مجبور ب طبیعی نمیکردن ، بیچاره خانما داغون میشن

  4. نباید اینهمه نامردی واسترس واجباردرحق خانومها بخصوص دردوران بارداری وارد بشه..زنها هم حق دارن از پیشرفت علم برای درد نکشیدن و شکنجه جسمی و روحی نشدن استفاده کنن.اجبار به زایمان طبیعی بزرگترین ظلم تواین روزهاس که داره به زنهای باردارتحمیل میشه اونم توایران…

  5. مامان نی نی گولو پاسخ

    زایمان طبیعی بدترین نوع زایمان تو ایرانه.همه ۱۰عوارض زایمان دچار شدم.از بی لیاقتی پرسنل بیمارستان هم شاکی هستم

  6. گوه ترین زایمان طبیعیه بخدا گول تبلیغاتشو نخورین همش چرته من طبیعی بودم روب موتم

  7. طبیعی فقط مناسب خانم قد بلنده که با ورزش عضلات کف لگن محکم کرده باشه

  8. من خودم پرستارم اما بزرگترین اشتباه زندگیم زایمان طبیعی بود بچم خونریزی مغزی کرد.من لحضه آخر تصمیم گرفتم. خودمم داغون شدم بچمم.الان من موندم همه ۱۰ مشکل زایمان

  9. همشم از بی عرضه گی کادر ماما بود.نتونسته بود بهسر بچه جهت بده .کج خارج شده بودHDF7

  10. بزرگترین اشتباه زندگی زایمان طبیعیه.من طبیعی زایمان کردم و آرزوی مرگ کردم خیلی ب شدت زایمان سخت بود

  11. زایمان طبیعی بدترین آسیب ها رو به بدن میزنه من خودم بی نهایت پشیمونم که سزارین نکردم کاش یکی به من میگفت که طبیعی زایمان نکنم

  12. متاسفانه همه بد بین اند.من طبیعی زایمان کردم خیلی هم راضی بودم.درد داشت ولی قابل تحمل بود و گذشت.

  13. منم زایمان طبیعی کردم و خیلی راضی بودم البته توی اتاق خصوصی بودم

  14. من طبیعی زایمان کردم قدبلند بودم و لگن عالی داشتم به بهترین بیمارستان هم رفتم پیش بهترین متخصص، ولی دچار فیستول رکتوواژینال شدم،این ۱۰ مشکل بماند حالا دردی که کشیدم بماند حالا، پیشنهاد من فقط زایمان سزارین، لعنت بر مبلغین زایمان طبیعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *