خوردن دنبه کبابی در بارداری

خوردن روغن حیوانی و دنبه در بارداری | بهترین و بدترین روغنها!

روغن حیوانی از کره حاصل از زدن دوغ در مشک تهیه می‌شود. ابتدا دوغ تهیه شده از ماست را درون مشک ریخته و پس از تکان دادن مشک کره را از دوغ جدا می کنند. سپس کره را درون دیگ های بزرگ ریخته و به ملایمت حرارت می دهند. در اثر حرارت آب کره تبخیر و روغن آن که چربی حیوانی است باقی می ماند. روغن حیوانی منبع مفیدی از چربی هاستو گنجاندن آن در رزیم غذاهای همه افراد توصیه می شود. اما در دوران بارداری چطور؟، آیا روغن حیوانی در بارداری نیز مفید است؟، آیا خوردن دنبه کبابی در بارداری برای مادر و جنین ضرر دارد؟

خوردن دنبه کبابی در دوران بارداری اشکال داره؟

مادری در دوران بارداری شرایط زیر را از خود توصیف کرده است و می خواهد بداند که آیا خوردن دنبه کبابی در این دوران برای او مفید است یا مضر.

قند نرمال بارداری چنده؟ من ماه ۸ هستم و قندم ۱۳۹ هست.

پاسخ از خانم دکتر رویا امدادی، متخصص زنان و زایمان

  •  اگر چربی شما بالا نباشد اشکال ندارد.
  • قند ناشتا باید زیر ۹۲ باشد.

خوردن روغن حیوانی در بارداری

اگر یک مادر باردار شرایط خاصی نداشته باشد، می تواند به حد تعادل در دوران بارداری روغن حیوانی بخورد. روغن حیوانی راحت هضم می شود و متابولیسم بدن زنان باردار را افزایش دهد. روغن حیوانی یک چربی سالم شناخته می شود از این رو توصیه می شود تا ان را جایگزین کره های گیاهی و سایر روغن های نچندان سالم قرار دارد.

خواص روغن حیوانی در بارداری

خوردن روغن حیوانی در بارداری مشکلات گوارشی را بر طرف می کند

روغن های حیوانی دارای اسید چربی به نام Butyrate است که سبب سلامت روده ها می شود،  همچنین جالب است که بدانید روغن های حیوانی خاصیت ضد ویروسی دارند و سیستم گوارشی یک زن باردار را بهبود می بخشد.

مصرف روغن حیوانی در دوران بارداری به رشد جنین کمک می کند

یک خانم در دوران بارداری به ۳۰۰ کالری اضافه نیاز دارد. لذا خوردن این ماده غذایی مفید و سالم با کمک به تامین کالری مورد نیاز بدن مادر باردار به رشد بدن و مغز جنین کمک می کند.

مطلب پیشنهادی: درمان ترش كردن معده در دوران بارداری، ۱۰ توصیه تغذیه ای!

مصرف روغن دنبه در بارداری

بهترين روغن ها

۱- روغن بذر کتان

روغن بذر کتان بهترين منبع اسيدهاي چرب امگا- ۳ است. براي قلب و روده ها مفيد است. يبوست را کاهش مي دهد. قدرت ايمني بدن را تقويت مي کند. سلامت پوست را ارتقا مي بخشد. ليگنين (فيبر غذايي غيرمحلول) دارد که براي بدن مفيد است. ولي اگر به طور صحيح نگهداري نشود، به سرعت فاسد مي شود . براي پخت غذا مناسب نيست.

۲- روغن کانولا

روغن کانولا منبع غني اسيدهاي چرب امگا- ۳ و امگا- ۶ است. مقدار چربي هاي اشباع در آن خيلي کم است، در نتيجه براي قلب مفيد است.

۳- روغن سويا

روغن سويا داراي اسيدهاي چرب امگا- ۳ و امگا- ۶ است، ولي اغلب خيلي تصفيه و هيدروژنه (جامد) مي شود.

۴- روغن زيتون (خالص يا خيلي خالص)

هنگام استخراج روغن زيتون از ميوه ي آن، نيازي به حرارت بالا و فرآيند شيميايي نيست. به کندي فاسد مي شود. براي پخت غذا در درجه حرارت معمولي مناسب است. در صورت مصرف متعادل، LDL (چربي بد) را کاهش مي دهد، بدون اينکه ميزان HDL (چربي خوب) را تغيير دهد، در نتيجه نسبت HDL به LDL را بهبود مي بخشد که براي سلامتي بدن مفيد است.

۵- روغن تخم کدو حلوايي

روغن کدو حلوايي چربي اشباع کمي دارد. منبع غني اسيدهاي چرب امگا- ۶ است. ممکن است بعضي اسيدهاي چرب امگا- ۳ را نيز داشته باشد. عمل تصفيه کردن و فرآيندهاي شيميايي در کارخانه، ارزش تغذيه اي آن را کاهش مي دهد.

روغن هاي حد وسط

۱- روغن گلرنگ

چربي اشباع کم و اسيدهاي چرب امگا- ۶ زيادي دارد.

۲- روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان منبع غني اسيدهاي چرب امگا- ۶ است.

۳- روغن ذرت

روغن ذرت منبع غني اسيدهاي چرب امگا- ۶ است. چربي اشباع آن کمي بيشتر از روغن هاي گروه اول (بهترين روغن ها) است. اغلب هيدروژنه (جامد) مي شود.

۴- روغن بادام زميني

تا حدودي چربي اشباع روغن بادام زميني بالاست، ولي کمتر از کره، چربي حيواني و روغن پنبه دانه است. براي پخت و پز غذا در درجه حرارت بالا مناسب است.

بدترين روغن ها

۱- روغن پنبه دانه: چربي اشباع زيادي دارد. داراي بقاياي ضد آفت هاي گياهي است. بيشتر اوقات هيدروژنه (جامد) مي شود.
۲- روغن هسته خرما (روغن پالم): روغن پالم داراي چربي اشباع بالايي است، در نتيجه کلسترول خون را افزايش مي دهد.
۳- روغن نارگيل: روغن نارگيل از تمام انواع روغن هاي گياهي، چربي اشباع بيشتري دارد و براي سلامت قلب مضر است.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. عالی است لطفا بیشتر در مورد کره حیوانی توضیح داده شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *