علت داغ شدن بیش از حد گوشی موبایل/ ممکنه گوشی منفجر بشه؟!

کار کشیدن زیاد از گوشی، ویروسی شدن دستگاه، اتصال به اینترنت و اشکال در سخت افزار از علتهای داغ شدن گوشی است. یکی از مهم ‌ترین نشانه ‌هایی که قبل از آتش گرفتن و منفجر شدن گوشی‌ های هوشمند دیده ‌شده، داغ کردن بیش از اندازه دستگاه و باتری آن بوده است. نخستین اقدام آن است که کاربران باید تمامی عملکردها و فعالیت‌ های در حال انجام گوشی هوشمند خود را غیرفعال و خاموش کنند…

علت داغ شدن بیش از حد گوشی موبایل

یکی از مشکلاتی که همواره کاربران گوشی‌ های هوشمند و برخی دیگر از دستگاه‌ های الکترونیکی با آن مواجه هستند، داغ کردن بیش از اندازه باتری آن‌ هاست.

سال گذشته بود که اخباری مبنی بر انفجار برخی از مدل‌ های گوشی ‌های هوشمند در فضای مجازی منتشر شد و نگرانی بسیاری از کاربران را برای گرم شدن بیش از اندازه و منفجر شدن دستگاهشان برانگیخت، به گونه ‌ای که آن ‌ها پس از مشاهده داغ کردن باتری، به شدت احساس ترس و نگرانی کرده و در بسیاری از موارد موبایلشان را به جایی دیگر پرتاب می ‌کردند.

یکی از نخستین و مهم ‌ترین نشانه ‌هایی که قبل از آتش گرفتن و منفجر شدن گوشی‌ های هوشمند مذکور دیده می ‌شد، داغ کردن بیش از اندازه دستگاه و باتری آن بوده است.

بنابراین می ‌توان به طور کلی گفت وقتی که موبایل داغ می ‌کند، بدان معناست که همه ‌چیز سر جای خود نیست و هر لحظه ممکن است فاجعه ‌ای رخ دهد. 

پس کاربران باید به سرعت اقدامات فوری را انجام دهند تا از وقوع حوادث ناگواری همچون آتش گرفتن و انفجار گوشی هوشمند جلوگیری به‌ عمل بیاورند.

اگر گوشی مکررا داغ می شود، ممکن است چندین عامل باعث آن شده باشد:
داغ شدن معمولاً به‌ دلیل افزایش فشار پردازشی رخ می ‌دهد که به دستگاه وارد می ‌شود، اما عوامل دیگری نیز ممکن است در آن دخیل باشد.

کار کشیدن زیاد از GPU به مدت زیاد یکی از دلایلی است که سریعاً باعث داغ شدن گوشی می شود. هر کسی که از فناوری واقعیت مجازی Gear VRروی گوشی خودش استفاده کرده باشد این را به خوبی درک کرده است.

گاهی اوقات باگ ‌های نرم ‌افزاری یا ویروسی شدن دستگاه موجب افزایش غیرعادی فشار بر پردازنده می ‌شود که نتیجه آن چیزی جز داغ شدن دستگاه نیست.

با این که اتصال به اینترنت موبایل ممکن است بسیار کار راه‌ انداز باشد، منجر به دو مشکل می ‎شود: مصرف زیاد باتری و داغ شدن دستگاه.

اگر از گوشی خود زیاد کار نمی کشیم و همچنان به طور مرتب داغ می شود حتماً اشکالی در سخت افزار آن وجود دارد و بهتر است فکر تعویض قطعه خراب آن باشیم.

موارد دیگری که می تواند منجر به داغ شدن گوشی شود عوامل بیرونی است؛ برای مثال رها کردن گوشی زیر نور مستقیم خوشید یا قرار دادن آن نزدیک اجاق گاز و فر.

گرم شدن گوشی موبایل جای نگرانی ندارد، آن ها برای کار کردن به این شکل طراحی شده اند اما اگر گوشی داغ شود جای نگرانی هست.

تعدادی از کارشناسان فعال در حوزه تکنولوژی با انتشار فهرستی از نکات به کاربران توصیه کرده ‌اند درصورت مشاهده برخی از موارد مشکوک مبنی بر احتمال آتش گرفتن و انفجار گوشی، با رعایت نکات زیر خطر آن را از سر خود بگذرانند.
بلافاصله تمامی برنامه‌ های گوشی را غیر فعال کرد ـنخستین اقدام آن است که کاربران باید تمامی عملکردها و فعالیت‌ های در حال انجام گوشی هوشمند خود را غیرفعال و خاموش کنند، به گونه‌ ای که گوشی مورد نظر درگیر باز کردن و اجرای هیچ برنامه‌ ای نباشد.

گوشی را خاموش کرد ـ در مرحله بعد، باید گوشی خود را در نخستین فرصت خاموش کرد تا از گرم‌ تر شدن بیش از اندازه دستگاه جلوگیری به ‌عمل آورده شود.
قاب گوشی را درآورد ـ در مرحله بعدی کاربران باید قاب و کیس گوشی هوشمند خود را به سرعت درآورده و بگذارند دستگاه با جریان هوای خنک و آزاد در ارتباط باشد.
دمای دستگاه را پایین آورد ـ کاربران باید گوشی هوشمند خود را در محیطی که گرمای زیادی ندارد، قرار دهند تا دمای بالای آن به شدت کاهش پیدا کند. این بدان معناست که کاربران از قرار دادن موبایل در اماکن گرم نظیر زیر نور آفتاب و مجاورت اجاق گاز شدیدا خودداری کنند.

البته پایین آوردن دمای دستگاه به معنای آن نیست که روی آن سشوار باد سرد گرفت یا آن را در یخچال گذاشت، بلکه تنها بدین معناست که آن را در خنک‌ ترین جای ممکن در خانه و محل کار قرار داد و از قرار دادن آن در کنار برخی از وسایل گرمایشی خودداری کرد.

سایر موارد ـ از شارژرهای ارزان و تقلبی برای شارژ کردن گوشی استفاده نکنیم. همچنین زمانی که گوشی در حال شارژ است، با آن کار نکنیم.

همیشه گوشی خود را از نظر نرم ‌افزاری به ‌روز نگه داریم تا مطمئن باشیم آخرین اشکالات در اپلیکیشن ‌ها و سیستم عامل دستگاه ما رفع شده است. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *