سرماخوردگی و واکسن دو ماهگی/ صبر کنم خوب بشه یا واکسن بزنم؟!

اگر نوزاد سرماخوردگی خفیف دارد تزریق واکسن ۲ ماهگی را به تاخیر نیندازید. اما اگر نوزادتان بی قراری می کند و سرماخوردگی اش در حال شدت گرفتن است بهتر است یک هفته صبر کنید…

دخترم ۲ ماهشه و برای اولین بار باید برای واکسن دو ماهگی ببرمش خانه بهداشت. یه مقدار آبریزش بینی و تب خفیف داره. می تونم واکسنشو بزنم یا صبر کنم کاملاً سرماخوردگیش خوب بشه؟ لطفا راهنمایی کنید.

پاسخ مشاور نی نی نما:

اگر نوزاد سرماخوردگی خفیف دارد تزریق واکسن ۲ ماهگی را به تاخیر نیندازید. اما اگر نوزادتان بی قراری می کند و سرماخوردگی اش در حال شدت گرفتن است بهتر است یک هفته صبر کنید. در مورد نوزادان زیر ۳ ماه توصیه می شود در صورت مشاهده علایم سرماخوردگی حتماً به متخصص اطفال مراجعه فرمایید.

همچنین توصیه می شود خودتان نیز تغذیه سالم و مقوی داشته باشید و شیردهی مکرر را فراموش نکنید تا بدن نوزاد دچار ضعف و کم آبی نشود.

سرماخوردگی و واکسن دو ماهگی

 واکسن دو ماهگی شامل چیست؟

واکسن دو ماهگی DTAP

برای حفاظت بدن از بیماری‌های دیفتری، کزاز، سیاه سرفه این واکسن در شش مرحله به نوزاد تزریق می‌گردد. اولین مرحله تزریق، در سن دو ماهگی است.

واکسن دو ماهگی هپاتیت B

همانگونه که از اسم این واکسن مشخص است، این واکسن برای حفاظت بدن نوزاد از بیماری هپاتیت B است. این بیماری باعث افزایش بیماری‌های کبد می‌شود. علاوه بر اینکه این نوع واکسن قبل از ترخیص نوزاد از بیمارستان به او زده می‌شود، در دو ماهگی نیز یک مرحله‌ی دیگر از این واکسن باید به او تزریق گردد.

واکسن HIB

برای محافظت بدن نوزاد از بیماری هموفیلوس آنفولانزا نوع B. از این واکسن استفاده می‌کنند. مشکلات شایع مربوط به این واکسن نظیر سرسام، ذات الریه یا سینه پهلو و اپیگلوتیت در نوزادان می‌باشد. این واکسن نیز در دو ماهگی باید به نوزاد تزریق گردد.

واکسن دو ماهگی PVC

این واکسن بدن نوزاد را در برابر بیماری‌هایی که ناشی از پنوموکوک است محافظت می‌کند. بیماری‌هایی که ناشی از پنوموکوک می‌باشد مننژیت یا سرسام، ذات الریه و یا سینه پهلو و عفونت گوش می‌باشد.

واکسن IPV

در سن دو ماهگی این واکسن باید به نوزاد تزریق گردد تا بدن او در برابر فلج اطفال واکسینه شود.

پس از اینکه به نوزاد واکسن تزریق می شود، در بیشتر موارد مشاهده شده است نوزاد در همان شب اول مبتلا به رنگ پریدگی خواهد شد. اما نشانه‌های دیگری نیز در کودک نیز مشاهده شود که شامل، تب نوزاد بعد از واکسن، درد و متورم شدن محل تزریق واکسن و گاهی استفراغ و اسهال می‌باشد. اگر هر یک از این موارد را در نوزاد مشاهده کرید سریعاً به پزشک مراجعه نمایید. در صورتی که نوزاد پس از تزریق واکسن دو ماهگی مبتلا به تب شد، می‌توانید مقدار مشخصی استامینوفن به نوزاد دهید. اما بهتر است در این مورد با پزشک مشورت نمایید. بعضی از متخصصان اطفال پیشنهاد می کنند که از کمپرس آب گرم برای تسکین درد استفاده کنید. اما این موضوع ثابت نشده است. واکسن دو ماهگی نوزاد بسیار ضروری است، پس بهتر است این واکسن به موقع و تحت نظر مراقبت‌های پزشکی به نوزاد تزریق گردد.

پس از تزریق واکسن دو ماهگی بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

می‌توانید با پزشک خود تماس گرفته و دوز مصرفی استامینوفن را از پزشک سوال کنید تا درد در هنگام تزریق واکسن در نوزاد کمتر شود.
پدر و مادر باید اقداماتی را که بعد از تزریق واکسن باید برای نوزاد انجام دهند از پزشک جویا شوند و سریعاً بعد از تزریق، نوزاد خود را لباس پوشانده و به منزل برسانند. در برخی موارد مشاهده شده است که والدین بعد از تزریق شروع به پرسیدن سوال‌های خود می‌کنند که این سوال‌ها باید قبل از تزریق پرسیده شود. چون نوزاد بی قرار می‌شود و شروع به گریه کردن می‌کند.
بهتر است زمانی که نوزاد را برای تزریق به مراکز بهداشتی می‌برید، به همراه خود اسباب بازی یا شیشه شیر او را داشته باشید؛ چرا که پس از تزریق واکسن نوزاد شروع به گریه خواهد کرد که با این وسایل کمی آرام‌تر می‌شود. در صورتی که ورم و قرمزی محل تزریق و تب ناشی از واکسن در نوزاد بیش از ۴۸ ساعت طول کشید، نوزاد را سریعا به نزد پزشک متخصص ببرید.
از پزشک خود می‌توانید در مورد نحوه ی شیر دادن در حین واکسن زدن سوال کنید تا شما را به خوبی راهنمایی کند.
در زمان تزریق، نوزاد را به خوبی در بغل خود نگهدارید تا واکسن به درستی و بدون ایجاد مشکل به نوزاد زده شود.
گریه‌ی نوزاد پس از تزریق واکسن کاملاً طبیعی است و والدین نباید به منظور دلسوزی از زدن واکسن به نوزاد خود اجتناب کنند؛ زیرا این واکسن نوزاد را در آینده از بیماری‌های زیادی مصون نگه می دارد.
در برخی موارد پزشکان کرم‌های بی حس کننده موضعی را به والدین پیشنهاد می‌کنند که قبل از تزریق به محل تزریق مالیده شود تا محل تزریق بی حس شود و درد کمتری نوزاد احساس کند و تزریق بسیار راحت‌تر انجام گیرد.

روش‌هایی برای آرام نمودن نوزاد پس از تزریق واکسن
در هنگام تزریق به نوزاد، اسباب بازی‌های مورد علاقه‌ی او را نشان دهید تا حواس نوزاد کاملاً پرت شود.
با کودک آرام صحبت کنید و برای او شعر بخوانید. این موضوع در مورد نوزادانی که با صدای مادر خود آرام می‌شوند بسیار عملی خواهد بود و درد واکسن فراموش می‌شود.
گاهی نیز می‌توانید در دهان نوزاد پستانک قرار دهید تا او آرام شود.

منبع خبر : setare

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. فرزند چهارماه ای دارم که از شیر خودم و شیرخشک از بدو تولد استفاده می کند تقریبا از دو ماهگی دچار خسخس در سینه شده است در شب موقع خواب خس خس ندارد و راحت نفس می کشد او را دکتر بردم که اسپری اسم داد و گفت تا دو روز هر شش ساعت استفاده شود و شربتی که تا پنج روز استفاده کردم ولی بهبود نیافت ایا می تواند دلیل دیگری داشته باشد؟ایا نیاز است که دوباره به پزشک مراجعه کنم؟ایا درمان خانگی دارد؟همچنین ایا راه کاری برای پیشگیری از سرماخوردگی و بیماریهای ویروسی در این فصل وجود دارد ..

    پاسخ دکتر علی اصغر حلیمی، متخصص اطفال:
    مادر عزیز خس خس می تواند به علت آلرژی به مواد غذایی یا رفلاکس باشد. لازم است به پزشک اطفال مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.