علائم صددرصدی بارداری

علایم صددرصدی بارداری

آیا باردار هستید؟ ممکن است برخی علائم بارداری یا پریود عقب افتاده را داشته باشید. شاید شما در تلاش برای به دنیا آوردن یک کودک بوده اید و بی صبرانه منتظر جواب مثبت آزمایش بارداری هستید. “آیا من باردار هستم؟” سوالی است که بسیاری از زنان می پرسند – و این سوالی است که می تواند با اطمینان از اینکه آیا علائم ساده ای را تجربه می کنید یا خیر، و آیا شرایط خاصی در مورد شما وجود دارد یا خیر، می توان تا حدی به آن پاسخ داد. البته آزمایش مثبت بارداری بهترین راه برای اطمینان از حاملگی در مراحل اولیه است.

نشانه های صددرصدی بارداری

البته باید به خاطر داشته باشید که بدن همه افراد کمی متفاوت است و برخی شرایط پزشکی ممکن است علائمی را به شما نشان دهند که مشابه علائم بارداری هستند. (یک مثال برای این مورد این است که افرادی مبتلا به کم کاری تیروئید نیز بسیار خسته هستند، دقیقاً مانند زنان در اوایل بارداری).

آیا رابطه جنسی داشته اید؟

شاید گفتن این جمله احمقانه به نظر برسد، اما اگر شما رابطه جنسی نداشته باشید هم احتمال باردار شدن شما وجود دارد. گفته می شود، اگر رابطه جنسی داشته اید و نزدیک واژن تان مایع منی بوده باشد (حتی اگر همسرتان “الت تناسلی اش را از داخل واژن بیرون کشیده باشد”)، همین اتفاق ممکن است برای ایجاد حاملگی کافی باشد. اگر رابطه جنسی نداشته اید، اما درمان های باروری را انجام داده اید ، مانند لقاح داخل رحمی (IUI)، رابطه جنسی را در راستای این بحث ما برای بارداری در نظر بگیرید.

آیا دوره ماهیانه تان را داشته اید؟

پریود شما یکی از بهترین شاخص های بارداری یا عدم بارداری تان است. به همین دلیل است که بسیاری از سوالات مربوط به بارداری به پاسخ در مورد چرخه قاعدگی شما بستگی دارد ، اینکه آیا پریود داشته اید یا خیر، و آیا پریودتان طبیعی بود. البته معیار قابل اطمینانی نیست.

آیا دوره ماهیانه شما سر وقت بوده است؟

اگر پریودتان به موقع بود، احتمال بارداری کمتری دارید. وقتی دوره ماهیانه تان عقب می افتد، نشانه خوبی برای باردار بودن شماست ، اگرچه احتمالات دیگری برای تاخیر افتادن در پریود شما وجود دارد این احتمالات شامل استرس ، بیماری یا گاهی داروها هستند. پریود زودتر از موعد، برخلاف پریود طبیعی تان، ممکن است نشانگر خونریزی حاصل از لقاح باشد. یک دوره زود هنگام یا دوره ای که به سختی به تاخیر افتاده می تواند یک سقط جنین زودهنگام باشد، که معمولاً بارداری شیمیایی نامیده می شود. اگر زمان پریود شما باشد، ولی بیشتر از چند روز به تأخیر افتاده است ، احتمال سقط جنین وجود دارد. پزشک ممکن است از شما سوالاتی در مورد طبیعی بودن قاعدگی و چرخه تان بپرسد تا به شما در تعیین این مسئله کمک کند، یا برای مشخص کردن هر نوع هورمون های بارداری خون شما را مورد بررسی قرار دهد.

آیا مدت و میزان خونریزی طبیعی بوده است؟

اگر میزان خونریزی طبیعی یا مطابق انتظار شما باشد، احتمال بارداری کم است. میزان خونریزی کم ممکن است خونریزی ناشی از لانه گزینی را نشان دهد و خونریزی شدیدتر ممکن است نشان دهنده یک مشکل جفتی در اوایل بارداری مانند خونریزی زیر جفت، یا مشکلی مانند سقط زودرس یا حاملگی پوج باشد. اگر چرخه های قاعدگی خود را پیگیری می کنید، فهمیدن این مسئله آسان تر خواهد بود. یک دوره کوتاه مدت احتمالاً خونریزی ناشی از لانه گزینی است، در حالی که خونریزی طولانی مدت ممکن است نشانه سقط جنین باشد.

آیا از روش پیشگیری بارداری استفاده کرده بودید؟

پیشگیری از بارداری بهترین راه برای جلوگیری از بارداری ناخواسته است. پیشگیری از بارداری به اشکال مختلفی از جمله قرص های جلوگیری از بارداری، کاندوم، دیافراگم، آمپول های دپو پروورا، آی یو دی و غیره در دسترس هستند. هر کدام میزان اثربخشی خاص خود را دارند، اما همه اینها از کاری انجام ندادن موثرترتر هستند. همانطور که گفته شد ، جلوگیری از بارداری ۱۰۰ درصد بدون نقص نیست.

مطلب پیشنهادی: “علایم و نشانه های بارداری” در روزهای اول | توصیه های پزشکان درباره مراقبت از خود

علائم حتمی حاملگی

مطلب پیشنهادی: علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می شود؟ | نشانه های بارداری!

آیا از روش پیشگیری از بارداری به درستی استفاده کرده بودید؟

یعنی اینکه مثلاً هر روز قرص پیشگیری را در همان ساعت بخورید، یا هر وقت رابطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید. اگر از روش های کنترل بارداری به درستی استفاده نکرده بودید، این کار احتمال اینکه باردار باشید را بشدت افزایش می دهد. اگر از روش پیشگیری از بارداری به درستی هم استفاده کرده باشید هنوز هم احتمال وجود دارد که می توانید باردار باشید، زیرا هیچ چیزی ۱۰۰ درصد در برابر بارداری موثر نیست (به جز پرهیز از انجام رابطه جنسی).

آیا مشکلی برای پیشگیری از بارداری وجود داشته است؟

موارد زیادی وجود دارد که می تواند به طور بالقوه در جلوگیری از بارداری تداخل ایجاد کند. برخی از داروهای مصرف شده (مانند آنتی بیوتیک ها) می توانند اثرات محافظتی قرص پیشگیری از بارداری را خنثی کنند. اگر کاندوم درآمده یا پاره داشته باشید، احتمال بارداری شما بیشتر است.

آیا تخمک گذاری می کنید؟

اگر تخمک گذاری می کنید، احتمال اینکه باردار شوید نسبت به اینکه سابقه تخمک گذاری مشکلی داشته اید بیشتر است. اگر چرخه ها و تخمک گذاری خود را دنبال می کنید، ممکن است ایده بهتری از این اطلاعات داشته باشید. اگر باردار نیستید و دلیلی ندارید که خلاف این را باور کنید، فرض کنید که در حال تخمک گذاری هستید.
می توانید تخمک گذاری را با روش های مختلف پیگیری کنید. بعضی از خانم ها ترجیح می دهند که صرفاً براساس علائم جسمی آن را پیگیری کنند، برخی دیگر از دمای بدن یا ترکیبی از این دو روش استفاده می کنند. روشهایی دیگری نیز وجود دارد که با بررسی هورمونهای خاصی در ادرار شما  تخمک گذاری را پیش بینی می کند. این موارد زمانی که برای باردار شدن تلاش می کنید مفید هستند، اما برای بیشتر خانم ها ضروری نیستند.

آیا علائم بارداری دارید؟

بیشتر علائم بارداری تا زمانی که قاعدگی تان عقب نیفتد- حدود دو هفته پس از تخمک گذاری و برای برخی از زنان حدود چهار هفته از آخرین قاعدگی شان، بروز پیدا نمی کند (البته این موضوع می تواند از خانومی به خانوم دیگری و حتی گاهی چرخه به چرخه دیگری هم خیلی متفاوت باشد). در اینجا علائم زیادی برای بارداری وجود دارد، اما شایع ترین موارد گزارش شده شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع و یا استفراغ
  • خستگی
  • درد سینه ها

حتی اگر این علائم را ندارید (بسیاری از خانمها هیچ علائمی را تجربه نمی کنند)، اگر قاعدگی تان به تاخیر افتاد، ممکن است تست بارداری را در نظر بگیرید. گاهی اوقات زنان تا دو هفته تاخیر در پریودشان علائم بارداری را تجربه نخواهند کرد، یا ممکن است علائم وی توسط چیز دیگری پوشانده شود.

آیا برای انجام ازمایش حاملگی آماده هستید؟

شما می توانید به خوبی به هر سوال در مورد اینکه بطوربالقوه باردار هستید و هنوز نمی خواهید تست بارداری انجام بدهید پاسخ “بله” بدهید. عصبی بودن در مورد گرفتن نتیجه ای که امیدوار نیستید قابل درک است (که منفی یا مثبت باشید). تست بارداری ادرار که می توانید از داروخانه محلی تان تهیه کنید تقریباً مشابه آزمایش مطب پزشک است و زمانی که طبق دستورالعمل انجام می شود به درستی همان آزمایش دکتر است. نکته قابل تامل: هرچه زودتر بفهمید که باردار هستید یا نه، زودتر می توانید مراحل بعدی را که برای شما مناسب هستند را انجام دهید.

آیا تا به حال تست بارداری انجام داده اید؟

حتی اگر قبلاً هم تست بارداری انجام داده باشید، باز هم ممکن است سوالاتی در مورد اینکه آیا نتیجه آن را باور کنید یا نه داشته باشید. اگر نتیجه مثبت باشد، به احتمال زیاد باردار هستید. دلیل این امر این است که آزمایش بارداری دنبال هورمونی بسیار خاص به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) است. دریافت مقدار کمیhCG  عنوان دارو، چون احتمالاً این هورمون را در بدن خود ندارید مگر اینکه واقعاً باردار بوده باشید.
این احتمال می تواند وجود داشته باشد که در انجام آزمایش بارداری خود اشتباهی کرده باشید. با این حال، شایع ترین روش ها برای انجام نادرست تست بارداری، اشتباه خواندن تست یا انجام زودهنگام تست بارداری است (که نتیجه منفی دارد) .

نتیجه منفی تست بارداری

اگر آزمایش بارداری نتیجه منفی داشته باشد، یا خیلی زود آزمایش را انجام داده اید یا باردار نیستید. در این صورت چند گزینه پیش رو دارید. می توانید صبر کنید و تست بارداری را دوباره انجام دهید. این کار معمولاً تنها در صورتی انجام می شود که هنوز پریود نشده باشید. روش دیگر، شما می توانید از پزشک یا ماما خود آزمایش بارداری خون را بخواهید که حساسیت بیشتری نسبت به آزمایش بارداری مبتنی بر ادرار دارد.

اگر باردار باشید

قدم بعدی شما قرار ملاقات با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تان است. این ملاقات برای بررسی برنامه های شما و مکانی است که در طول بارداری مراقبت های قبل از تولد دریافت خواهید کرد. تعجب نکنید اگر پزشک یا ماما این قرار ملاقات را چند هفته پس از موعد تعیین کرده است. اگر هر نوع مشکلی دارید، مطمئن شوید که زودتر از موعد مقرر به پزرشک مراجعه می کنید و بررسی می شوید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *