مصرف ماریجوانا در دوران بارداری

تاثیرات مصرف ماری جوانا در زمان بارداری

ماری جوانا ( وید ) از گیاه شاهدانه ساتیوا تهیه می شود. از این ماده برای مصارف پزشکی و تفریحی (مصرف تفریحی مواد مخدر) استفاده می شود. هر چیزی که مادر روی پوستش می گذارد، می خورد و استعمال می کند روی جنین او اثر می گذارد .ماری جوانا یکی از موادی است که بطور بلقوه رشد و سلامت جنین را تحت تاثیر قرار می دهد.

ماری جوانا چیست؟

ماری جوانا ( که وید،گل یا پات هم نامیده می شود) قسمت خشک شده گیاه شاهدانه ساتیوا است. افراد ماری جوانا را بخاطر تاثیری که بروی بدن دارد می خورند یا می کشند. این ماده می تواند باعث سرخوشی، آرامش و تقویت ادراک حسی شود. اما در اکثر کشورها، مصرف تفریحی ماری جوانا غیرقانونی است. ترکیب فعال ماری جوانا  دلتا-۹-تتراهیدروکانابینول (tetrahydrocannabinol یا THC) است. این ترکیب می‌تواند در زمان بارداری از جفت مادر عبور کرده و به جنین او برسد. اما تعیین تاثیرات ماری جوانا در دوران بارداری می تواند کار دشواری باشد. به این دلیل که خانوم هایی که ماری جوانا می خورند یا می کشند از مواد دیگری مانند الکل، تنباکو و مواد مخدر دیگری هم استفاده می کنند بنابراین تعیین اینکه کدام ماده باعث بروز مشکل شده کار دشواری است.

شیوع مصرف ماری جوانا در زمان بارداری:

ماری جوانا شایع ترین مواد مخدر غیر قانونی برای مصرف در زمان بارداری است. در مطالعات سعی شده است که تعداد دقیق خانوم های بارداری که ماری جوانا مصرف می کنند تخمین زده شود اما نتایج آنها بسیار متفاوت هستند. براساس گفته کنگره متخصصان زنان و زایمان امریکا (ACOG)، دو تا پنج درصد از خانوم ها در زمان باردای ماری جوانا مصرف می کنند. این رقم برای گروه مشخصی از خانوم ها بیشتر می شود. برای مثال،خانوم های جوان، شهرنشین، محروم از منابع اقتصادی اجتماعی نرخ مصرف بالاتری گزارش کرده اند که  به ۲۸ درصد میرسد.

مطالب پیشنهادی: عوارض و تأثیر مصرف ماری جوانا در طول حاملگی بر روی جنین چیست؟

تاثیرات بلقوه مصرف ماری جوانا در زمان بارداری:

پزشکان مصرف ماری جوانا در زمان بارداری را با افزایش خطر مشکلات ان مرتبط دانسته اند. ممکن است این خطرات شامل:

  • کم وزنی در هنگام تولد
  • تولد زودتر از موعد
  • کوچکی دور سر
  • کوتاهی قد
  • مرده زایی

اثرات بلقوه مصرف ماری جوانا بعد از تولد کودک:

محققان غالبا تاثیرات مصرف ماری جوانا در زمان بارداری را بروی حیوانات بررسی می کنند. به گفته متخصصان قرار گرفتن در معرض THC می تواند رشد مغز کودک را تحت تاثیر قرار دهد. نوزادن مادرانی که در زمان بارداری ماری جوانا مصرف می کنند هیچ گونه علائم جدی ترک مواد را ندارند. با این حال، ممکن است تغییرات دیگری مورد توجه قرار بگیرد. تحقیقات در حال انجام شدن هستند اما نوزادی که مادرش در زمان بارداری ماری جوانا استفاده می کند ممکن است با افزایش سن دچار مشکلاتی شود. این تحقیق مبهم است، بعضی از تحقیقات قدیمی تر تفاوت های رشد و تکامل بلند مدت را گزارش نمی کنند، اما تحقیقات جدیدتر وجود بعضی از مشکلات برای این کودکان را نشان می دهند.

THC به عنوان یک نوروتاکسین رشد یافته در نظر گرفته می شود. کودکی که مادر او در زمان بارداری ماری جوانا مصرف می کند ممکن است با حافظه، توجه، کنترل انگیزه ها و عملکردهای مدرسه اش دچار مشکل شود. برای تایید این موضوع تحقیقات بیشتری لازم است.

مطلب پیشنهادی: مصرف ماری جوانا در شیردهی: عوارض آن بر نوزاد و روش ترک آن

تصورات اشتباه درباره مصرف ماری جوانا و بارداری:

محبوبیت رو به افزایش ویپ مصرف کنندگان ماری جوانا را به سمت تغییر استعمال ماده مخدر “بصورت الکتریکی از طریق دستگاه ویپ” سوق داده است. قلم های دستگاه ویپ از بخار آب به جای دود استفاده می کند. بسیاری از خانوم های باردار به اشتباه فکر می کنند که ویپ کردن یا خوردن ماری جوانا به جنین آنها آسیبی نمی رساند. اما این روش ها هنوز هم حاوی THC ترکیبات فعال ماری جوانا هستند. در نتیجه آنها می توانند به جنین آسیب برسانند. ما نمی دانیم که استفاده از این روش بی خطر است یا خیر بنابراین این کار ارزش ریسک کردن را ندارد.

استفاده پزشکی از ماری جوانا:

ایالت های متعددی استفاده از ماری جوانا برای مصارف پزشکی را قانونی کرده اند. که اغلب این ماده به عنوان ماری جوانا پزشکی نامیده می شود. مادران باردار یا خانوم هایی که می خواهند باردار شوند ممکن است بخواهند از ماری جوانا برای اهداف پزشکی مانند تسکین حالت تهوع استفاده کنند. اما تنظیم استفاده از ماری جوانا پزشکی در دوران بارداری دشوار است.

بر اساس ACOG موارد زیر برای ماری جوانا پزشکی وجود ندارد:

  • دوز مصرفی استاندارد
  • فرمولاسیون استاندارد
  • سیستم های انتقال استاندارد

توصیه های تایید شده سازمان غذا و دارو برای استفاده وید در دوران بارداری

بنا به این دلایل به خانوم های که می خواهند باردار شوند یا خانوم هایی که باردار هستند توصیه می شود که از مصرف ماری جوانا در زمان بارداری خودداری کنند. این خانوم ها می توانند برای درمان های جایگزین با پزشک خود صحبت کنند.

حرف آخر:

پزشکان توصیه می کنند که مادران در زمان بارداری از مصرف ماری جوانا خودداری کنند. چرا که انواع ماری جوانا می تواند متفاوت باشد و مواد شیمیایی را هم می توان به این مواد مخدر اضافه کرد و از گفتن اینکه چه چیزی بی خطر است حتی دشوار تر است. علاوه براین، مصرف ماری جوانا با افزایش خطر مشکلاتی در دوران بارداری، زمان نوزادی و زندگی کودک مرتبط بوده است. اگر باردار هستید یا به بارداری فکر می کنید با پزشک خود صادق باشید. به پزشک خود مصرف ماری جوانا و هر نوع مواد مخدر دیگر از جمله تنباکو و الکل را اطلاع دهید.

برای دریافت راهنمایی بیشتر درباره بارداری و راهکارهای هفتگی تا موعد مقرر (زایمان) در خبرنامه من باردار هستم ثبت نام کنید. برای مثال: من هفته ای چند بار ماری جوانا مصرف می کنم و بعد فهمیده ام که دوماهه باردار بودم. آیا حال کودک من خوب است؟ مشکلی برای او پیش نمی اید؟ بیمار ناشناس

پاسخ:

هنگامی که یک خانوم باردار ماری جوانا می کشد میزان قرار گیری در معرض گاز مونواکسید کربن را افزایش می دهد. این کار می تواند نحوه اکسیژن گیری جنین را تحت تاثیر قرار بدهد، که عدم اکسیژن رسانی به جنین می تواند بر توانایی رشد او اثر بگذارد. با اینکه این اتفاق همیشه برای جنین هایی که مادران آنها ماری جوانا مصرف می کنند رخ نمی دهد، اما می تواند خطرات برای جنین را افزایش دهد. اگر باردار هستید یا به باردار شدن فکر می کنید و بطور مرتب ماری جوانا مصرف می کنید با پزشک درباره روش های ترک کردن صحبت کنید. این کار بهترین ایمنی برای کوچولوی شما را تضمین خواهد داد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *