عفونت و پارگی کیسه آب در بارداری!

عفونتهای درمان نشده منجر به پارگی کیسه اب می شود. عفونت‌های کلیوی، ریوی، رحم، بیماری ویروسی حاد، بیماری‌های تب‌دار و خاص می‌تواند موجب زایمان زودرس و پاره شدن کیسه آب شود.

پارگی کیسه آب زودتر از موعد زایمان که به آن پارگی زودرس کیسه آب جنین می‌گویند قبل از موعد زایمان و پیش از هفته ۳۷ بارداری اتفاق می‌افتد که در این صورت باید بدون معطلی به بیمارستان مراجعه کرد. پزشک متخصص در صورت اطمینان از عدم ابتلا جنین به عفونت، متناسب با زمان باقی مانده تا موعد زایمان تلاش خواهند کرد که تا حد امکان زایمان را به تعویق بیندازد.

واژينيت باكتريايي مي تواند باعث بروز مسائل ديگري مثل زايمان زودرس و تولد نوزاد كم وزن شود. بنابراين به خانم هاي باردار توصيه مي شود اگر نشانه اي از اين نوع عفونت دارند و قبلاً نيز بدنيا آوردن يك نوزاد نارس را تجربه كرده اند هرچه سريعتر به پزشك مراجعه كنند و خود را درمان کنند.

خانم ها بايد براي جلوگيري از بروز اين مسئله سعي كنند تا ناحيه تناسلي را پاكيزه نگه داشته و از شلوارهاي تنگ استفاده نكنند. پس از هر ادرار ناحيه تناسلي را از جلو به سمت عقب با يك دستمال توالت خشك كنند. براي شستن آلت تناسلي از صابون هاي معطر استفاده نشود. به هنگام رفتن به حمام از دوش به جاي وان حمام استفاده كرده و به خانم ها توصيه مي شود تا از اسپريهاي خوشبو كننده يا دوش واژني استفاده نكنند.

در صورتی که التهابات عفونی دندان و لثه در دوران بارداری مزمن باشد، منجر به تولید میکروب‌هایی می‌‍‌شود که بر کیسه آب جنین تاثیر گذاشته و سبب پارگی آن می‌شود. بنابراین زنانی که قصد بارداری دارند بهتر است پیش از حاملگی معاینه شده و عفونت‌ها را درمان کنند.

دلایل پاره شدن زودرس کیسه آب جنین در دوران بارداری چیست؟
عفونت دستگاه تناسلی
عفونت های موضعی
بارداری چندقلویی
ضربه شدید به شکم بر اثر زمین افتادن، تصادف یا سقوط
ناهنجاری رحمی مانند رحم دو شاخ، رحم تک شاخ
نارسایی دهانه رحم (ضعف درهانه رحم)
کوتاه بودن طول دهانه رحم
اختلالات وضعیت قرارگیری جنین
دیابت
فشار خون بالا
افزایش مایع آمنیوتیک یا پلی هیدرآمنیوس
سابقه جراحی دهانه رحم
سابقه پارگی کیسه آب در بارداری قبلی
بطور کلی هر عاملی که باعث اتساع و باز شدن بیش از حد دهانه رحم شود، می تواند منجر به پاره شدن زودرس کیسه آب گردد. 

چگونه متوجه شویم کیسه آب پاره شده است؟
درست است که ترشحات واژینال در اواخر بارداری طبیعی و معمول است ولی به راحتی می‌توان این مایع را تشخیص داد. مایع آمنیوتیک گرم و کاملاً شفاف است و معمولاً به صورت ناگهانی جاری می‌شود. برای اینکه از تشخیص خود اطمینان حاصل کنید با پزشک یا بیمارستانی که قرار است آنجا زایمان کنید تماس گرفته و اتفاقی که افتاده را با تمام جزئیات به مامای بیمارستان شرح دهید. او توصیه‌های لازم را به شما خواهد کرد.

پارگی کیسه آب همیشه نشانه نزدیک بودن زایمان نیست. این موضوع در مادران مختلف متفاوت است. در اکثر موارد درست چندین ساعت پس از پارگی کیسه آب انقباضات رحمی شروع شده و دهانه رحم باز می‌شود. ولی در بعضی افراد ممکن است، زایمان یک یا دو روز بعد از پارگی کیسه آب یا حتی دیرتر از آن شروع شود.

در صورت پارگی کیسه آب باید سریعاً به بیمارستان مراجعه کنید. از طرفی اگر با پزشک یا مامای خود تماس گرفته و پارگی کیسه آب تایید شد، حتماً پزشک نیز همین توصیه را به شما خواهد کرد. بعد از پارگی کیسه آب در صورت داشتن یا نداشتن انقباضات رحمی در هر حال تصمیم نهایی برای زایمان به عهده کادر پزشکی بیمارستان است. ممکن است پزشک متخصص زنان برای پیشگیری از خطر ابتلای جنین به عفونت تصمیم بگیرد نهایتاً تا ۱۲ ساعت بعد به بارداری خاتمه دهد یا اینکه مدت بیشتری ( نهایتا ۴۸ ساعت) برای شروع زایمان منتظر بماند.

چطور می‌توان از ابتلای جنین به عفونت مطلع شد؟
برای تشخیص عفونت جنین از گردنه رحم نمونه برداری انجام می‌شود. در صورت وجود عفونت با نظر پزشک متخصص آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد. انجام این آزمایش بسیار ضروری است چون در صورت پارگی کیسه آب میکروب‌ها می‌توانند به راحتی وارد رحم شده و جنین را مبتلا به عفونت کنند. توصیه می‌شود که تمام بانوان باردار در اواخر بارداری خود برای اطمینان از عدم ابتلا به "استرپتوکوک B" این آزمایش را انجام دهند. در صورت مثبت بودن آزمایش به محض رسیدن به بیمارستان، پزشک خود را از پارگی کیسه آب و وجود عفونت مطلع کنید. 

منبع خبر : مطلب تکمیلی از niniplus

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *