عفونت خالکوبی

عفونت خالکوبی (تاتو): نکاتی برای شناسایی و درمان

خالکوبی امروزه موضوع بسیار رایجی شده است. بعضی تحقیقات پیشنهاد می کنند که یک پنجم آمریکایی اکنون یک یا چند خالکوبی در بدن خود دارند. خالکوبی ها همچنین امروزه کمتر در محیط های کاری بسیاری از صنایع بحث برانگیز می باشند. شما ممکن است مشاهده کنید که چندین نفر از همکاران، رییس یا مدیرعامل شرکت حتی در ادارات سنتی خالکوبی های قابل مشاهده بر روی بدن خود دارند.

این استفاده گسترده از خالکوبی ها ممکن است باعث شود فکر کنید خالکوبی هیچ خطری به همراه ندارد. اما انجام خالکوبی خطراتی به همراه دارد: وارد کردن یک سوزن پوشیده شده با جوهر در داخل پوست این خطر را دارد که مواد خارجی یا عفونت را وارد بدن شما نماید. انجام خالکوبی توسط فرد یا مرکزی که به درستی ابزارهای کاری خود را نظافت نکرده یا توصیه هایی به شما برای نحوه تمیز نگه داشتن خالکوبی تازه ارائه نمی دهند، ممکن است باعث بروز مشکلات پوستی، عفونت یا سایر مشکلات سلامتی شود.

در اینجا آنچه باید درباره شناخت عفونت احتمالی، درمان ناحیه درگیر شده و غیره بدانید به شما ارائه خواهیم داد.

چگونه یک خالکوبی عفونی شده را شناسایی کنیم؟

رایج ترین علامت عفونت خالکوبی بروز دانه یا برجستگی های پوستی قرمز رنگ در اطراف ناحیه ای که خالکوبی شده است، می باشد.

در بعضی موارد، پوست شما ممکن است به دلیل سوزن آزرده شده باشد بویژه اگر شما پوست حساسی دارید. اگر این گونه است، علائم باید ظرف مدت چند روز برطرف شوند. اما اگر این علائم برای مدت یک هفته یا بیشتر باقی ماندند، به فردی که آن را انجام داده است یا پزسک مراجعه نمایید.

اگر دچار یک یا چند مورد از علائم زیر شدید، به پزشک مراجعه کنید:

  • تب
  • احساس موج های گرما و سرما در بدن
  • لرزیدن غیرعادی
  • تورم در ناحیه خالکوبی
  • خروج چرک از ناحیه خالکوبی
  • ضایعات قرمز رنپ در اطراف ناحیه خالکوبی
  • بروز بافت های سفت و برجسته

تصاویر عفونت خالکوبی

درمان عفونت تاتو

عفونت خالکوبی و تتو

 

آیا احتمال عفونت استافیلکوکی وجود دارد؟

عفونت استافیلوکوکی نوعی عفونت است که ممکن است خالکوبی ها را درگیر نماید. هرچند این نوع عفونت ها قابل درمان هستند، باکتری های استافیلوکوکی معمولاً می توانند در مقابل آنتی بیوتیک های معمولی مقاوم شده و درمان های تجویزی را بی اثر نمایند. باکتری های استافیلوکوکی بویژه استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) می توانن وارد جریان خون شده و به ارگانهای داخلی برسند. وقتی این اتفاق روی دهد، سایر مشکلات مانند سپسیس، آرتروز و سندرم شوک سمی ممکن است بروز نماید.

بعضی از علائم مرسوم عفونت استافیلوکوکی

  • تشنگی شدید
  • درد در استخوانها یا ماهیچه ها
  • تب شدید بالای ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸٫۹ درجه سانتی گراد)
  • تورم در ناحیه درگیر شده
  • زخمهایی در ناحیه درگیر که معمولاً پر از چرک و مایعات می باشند
  • زردزخم (یک بثور پوسته پوسته شده عسلی)
  • اسهال

اگر دچار هر کدام از این علائم پس از انجام خالکوبی شدید، بلافاصله به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه نمایید.

چگونه خالکوبی عفونی شده را درمان کنیم؟

برجستگی ها و دانه ها جزئی را معمولاً می توان در منزل با پمادهای ضدباکتری، تمیزکاری مناسب و استراحت درمان نمود.

اگر دچار عفونت شدید، درمان بستگی به عامل آن دارد. پزشک ممکن است نمونه ای بافت (بیوپسی) را بردارد تا بتواند تشخیص دهد چه باکتری یا ویروسی باعث بروز عفونت شده است.

در بسیاری از موارد، پزشکان می تواند برای کمک به توقف عفونت از آنتی بیوتیک استفاده کنند. در موارد عفونت شدید، درمانهای آنتی بیوتیکی ممکن است برای هفته ها یا ماهها ادامه داشته باشند.

اگر عفونت توسط باکتری MRSA تولید شده باشد، آنتی بیوتیک ها ممکن است موثر نباشند. اگر این باکتری باعث ایجاد آبسه شده باشد، پزشک ممکن است به جای تجویز آنتی بیوتیک نسبت به تخلیه آن اقدام نماید.

در موارد بسیار نادر عفونت، جراحی ممکن است برای ترمیم بافت بدن لازم باشد. اگر بافت بدن به دلیل عفونت مرده باشد (نکروز)، جراحی ممکن است برای برداشتن کامل بافت آسیب دیده ضروری باشد.

برجستگی های دردناک و دارای خارش در نایحه خالکوبی ممکن است نشانه عفونت غیرمعمول میکوباکتریال باشد. این وضعیت نیازمند درمان طولانی مدت با آنتی بیوتیک می باشد.

چه موقع به پزشک مراجعه نمایید؟

اگر احساس تب کرده و در ناحیه خالکوبی ترشحات یا پوسته پوسته شدگی مشاهده کردید، به پزشک مراجعه نمایید. این ها علائم مرسوم بروز عفونت می باشند. شما همجنین باید در صورت باقی مانده تورم و دانه های پوستی برای مدت بیش از یک هفته، به سراغ پزشک بروید.

اگر عفونت به سرعت درمان نشود یا به دلیل مقاوم شدن باکتری ها به آنتی بیوتیک ها، به درستی درمان نگردد، ممکن است باعث بروز آبسه شود. برداشتن آبسه ها ممکن است نیازمند درمانهای خاص در کلینیک یا بیمارستان باشد.

همچنین اگر در اطراف ناحیه خالکوبی دچار خارش آزاردهنده شده یا در این ناحیه خروج چرک و مایعات مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه کنید. این ممکن است به دلیل داشتن واکنش حساسیتی نسبت به جوهر باشد.

واکنش حساسیتی همچنین ممکن است منجر به شوک آنفیلاکتیک شود. این امر باعث می شود گلوی شما بسته شده و فشار خون شما به شدت پایین بیاید. اگر با این نوع واکنش حساسیتی روبرو شدید، فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

چشم انداز

عفونت های خالکوبی معمولاً به آسانی درمان شده و جلوگیری از بروز آنها آسان است. بسیاری از عفونت ها ظرف مدت یک هفته با آنتی بیوتیک درمان می شوند. با این وجود، بعضی عفونت ها می توانند بسیار جدی بوده و نیازمند مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک یا سایر داروها باشند.

مراجعه به یک فرد ماهر برای انجام خالکوبی و مراقب از خالکوبی برای تضمین بهبود مناسب محل آن ضروری بوده و مانع از بروز عفونت می شود.

عفونت های شدید ممکن است نیازمند مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک باشند اما بندرت باعث بروز مشکلات سلامت دائمی می گردند. با این وجود، هرچند این موارد نادر است اما ممکن است از طریق سوزن خالکوبی یا عفونت درمان نشده به هپاتیت یا ایدز مبتلا شوید. در این موارد، ممکن است لازم باشد درمان های طولانی مدت تری را دنبال کنید.

عفونت خالکوبی (تاتو)

 

چگونه مانع بروز عفونت خالکوبی شویم؟

قبل از انجام خالکوبی، بفهمید که آیا نسبت به مواد موجود در جوهر خالکوبی حساسیت دارید یا خیر. مطمئن شوید که در این خصوص از فردی که قرار است این کار را برای شما انجام دهد، سئوالات لازم را می پرسید. اگر نسبت به هر کدام از اجزای جوهر حساسیت دارید، از جوهر دیگری استفاده نموده یا از انجام خالکوبی منصرف شوید. با این وجود به خاطر داشته باشید که دانستن مواد تشکیل دهنده جوهر خالکوبی بسیار دشوار است زیرا قانونی برای ساخت آنها معمولاً وجود ندارد.

تمامی اقلامی را که با پوست بدن شما در تماس هستند به درستی استریل نمایید. از اینکه از فرد خالکوبی کننده بپرسید به چه روشی ابزارهایش را استریل کرده و استانداردهای ایمنی را رعایت می کد، خجالت نکشید. این سلامتی شماست!

سایر مواردی که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

آیا فردی که این عمل را انجام می دهد گواهینامه های لازم را داراست؟ افراد دارای گواهینامه باید توسط موسسات سلامت معاینه شده و نیازهای ایمنی خاصی را برآورده نمایند تا بتوانند به کارشان ادامه دهند.

آیا فردی که این عمل را انجام می دهد خوش سابقه است؟ بهتر است قبل از انتخاب فرد مورد نظر با چند نفر در این زمینه ملاقات داشته باشید تا از عملکرد آنها مطمئن شوید. مطالعه نظرات آنلاین دیگران یا توصیه های کلامی دیگران روش ها مناسبی برای سنجش میزان ایمنی یک فرد یا موسسه می باشد.

آیا فردی که این عمل را انجام می دهد، از دستورالعمل های ایمنی پیروی می نماید؟ فردی که این عمل را انجام می دهد باید هر بار از سوزن های تازه و استریل شده برای شروع روال خالکوبی استفاده نماید. وی همچنین باید در تمام طول روال انجام خالکوبی دستکش به دست داشته باشد.

آیا فردی که این عمل را انجام می دهد، دستورالعمل های لازم برای مراقبت از خالکوبی را به شما ارائه می دهد؟ از این دستورالعمل ها به دقت پیروی کنید. اگر وی این دستورالعمل ها را در اختیار شما قرار نداد، با وی تماس بگیرید. وی باید بتواند توصیه های مراقبتی لازم را در این خصوص را با شما درمیان بگذارد.

به طور کلی، باید کارهای زیر را انجام دهید تا مطمئن شوید محل خالکوبی به درستی بهبود می یابد:

  1. سه تا پنج ساعت پس از انجام خالکوبی، بانداژ آن را بردارید.
  2. دستهایتان را با صابون ضدباکتری و آب بشویید.
  3. از دستمال کاغذی یا دستمال مناسب خشک برای تمیز کردن ناحیه خالکوبی استفاده کنید (برای خشک کردن و تمیز کردن خون، سروم یا رنگهای اضافی).
  4. اجازه دهید محل خالکوبی برای مدت چند دقیقه در هوا خشک شود. آن را با مالیدن دستمال خشک نکنید. این کار می تواند به پوست آسیب وارد کند.
  5. بر روی ناحیه مذکور کمی پماد (نه لوسیون) مانند وازلین قرار داده و مقدار اضافی آن را بردارید.
  6. این گام ها را حدود ۴ بار در روز برای مدت حداقل چهار روز تکرار نمایید.

ژل نفتی خریداری کرده و هر زمان که پوست ناحیه خالکوبی شده پوسته پوسته شد، از مرطوب کننده یا لوسیون برای ممانعت از خشک شدن بیش از حد یا آسیب های پوستی استفاده کنید. ناحیه مذکور را نخارانده یا زخمی نکنید. این امر می تواند باعث شود آن ناحیه به نحو نادرستی بهبود پیدا کرده و خطر بروز عفونت افزایش یابد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *