شیر خشک یا شیر مادر؟/ تفاوت شیر مادر با شیر خشک

اینکه شیر خشک یا شیر مادر بهتر است کاملاً بستگی به شرایط روحی و جسمی و وضعیت اشتغال شما دارد… اما قطعاً فواید شیر مادر منحصر بفرد است… شیر مادر زود هضم است و می تواند سیستم ایمنی نوزاد را تقویت کرده و از بروز انواع حساسیت ها، آسم و سندرم مرگ ناگهانی نوزادان پیشگیری کند…

ماه نهم بارداری هستم اما هنوز تصمیم نگرفتم که به بچم شیر خودم را بدم یا شیر خشک؟ تفاوت شیر مادر با شیر خشک چیه؟ البته بیشترین مشکل من بهم ریختن فرم سینه است..

شیر خشک یا شیر مادر

 تصمیم گیری برای شیر دادن یا ندادن تنها یک مورد پزشکی نیست. این مسئله موضوعاتی چون راحتی، زیبایی شناسی، شکل بدن و حتی شرایط پیرامون زایمان را نیز در بر می گیرد، تصمیم گیری برای نحوه ی تغذیه ی نوزاد، یک انتخاب شخصی است که هر مادری باید خود تصمیم بگیرد.

آگاهی از نحوه ی تغذیه با شیر مادر تعهد فوق العاده ای را در بر می گیرد، بنابراین اگر دوست ندارید، خودتان را مجبور نکنید اگر فکر می کنید که تغذیه با شیر خشک بهترین تصمیم برای شما و فرزندتان است. در این مورد احساس گناه نکنید.

هر تصمیمی که برای شیردهی می گیرید، قبل از زایمان بگیرید، بنابراین برای آمادگی برای لحظه ای که نوزادتان شروع به شیر خوردن می کند، زمان کافی دارید. برخی از خانم ها برای مدتی شیر دادن را انتخاب می کنند تا ببینند آن را دوست دارند یا نه. برخی از ابتدا به کار بردن هر دو روش شیر مادر و شیشه را انتخاب می کنند (پر کردن شیشه هم با شیر خشک و هم با شیر مادر که دوشیده و در یخچال نگهداری شده باشد).

فواید شیر مادر نسبت به شیر خشک:

ارزیابی مزایای تغذیه با شیر مادر تغذیه با شیر مادر به نوزاد شما فرمول مناسب و در مجموع غنی تری برای یک تغذیه ی مناسب میدهد:

شیر مادر می تواند سیستم ایمنی نوزاد را تقویت کرده و از بروز انواع حساسیت ها، آسم و سندرم مرگ ناگهانی نوزادان (SIDS) پیشگیری کند.

همچنین در اولین سال زندگی نوزاد تعداد عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش می دهد. 

شیر مادر شامل مواد غذایی ای است که کاملا با دستگاه گوارشی نوزاد مناسب است. شیر گاو زودهضم نیست و مواد غذایی آن بلافاصله برای نوزاد شما قابل استفاده نیست!

شیر مادر همچنین حاوی موادی است که از نوزاد در برابر عفونتها تا زمانی که سیستم ایمنی بدن او کامل نشده محافظت می کند. این مواد به خصوص در آغوز به وفور وجود دارد که از سینه های مادر در چند روز اول بعد از تولد نوزاد ترشح می شود. نوزادان به احتمال زیاد نسبت به شیر گاو واکنش حساسیتی نشان میدهند تا شیر مادر.

تغذیه با شیر مادر از نظر عاطفی اقناع کننده است. بسیاری از خانم ها زمانی که به فرزند خود شیر می دهند، احساس ایجاد رابطه ی خاصی می کنند، و از این تجربه ی نزدیکی احساس لذت می کنند.

شیر مادر در دسترس است. نمی توانید بدون آن از خانه بیرون بروید. هرگز مجبور نیستید چند شیشه یا قوطی شیر خشک به همراه خود ببرید.

شیر مادر ارزان تر از شیر خشک و شیشه های شیر است. مجبور به گرم کردن شیر مادر نیستید، همیشه دارای حرارت مطلوب است.

شیر مادر به طریقی از بارداری جلوگیری می کند، اگرچه کاملا قابل اطمینان نیست.

شیردهی (تولید شیر) باعث میشود کالری بیشتری بسوزانید، که ممکن است در کم کردن وزن به دست آمده در دوران بارداری کمک کند. 

بوی مدفوع نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، به شدت نوزادانی که از شیر خشک استفاده می کنند نیست.

شیر مادر طبیعی است – بدون افزودنیها و مواد نگهدارنده.

برخی مطالعات حاکی از آن است زنانی که شیر میدهند، احتمال بروز سرطان پستان در طول زندگی آنان کاهش می یابد.

فواید استفاده از شیر خشک:

تغذیه با شیر خشک نیز مزایای فراوانی دارد. شاید به دلایل زیر تصمیم به این انتخاب بگیرید:

مایل به شیر دادن نیستید. اگر قلبأ مایل نباشید، این اتفاق نمی افتد. برای کسی که حقیقتا پایبند به موفقیت نباشد، آزمایش و خطاهای بسیاری باید انجام شود تا شیر دادن میسر شود. 

اگر امتحان کردید، ولی سینه های شما برای تغذیه ی نوزاد یا نوزادان به مقدار کافی شیر تولید نمی کند تغذیه با شیر خشک ممکن است با نوع زندگی شما سازگارتر باشد. اگرچه بسیاری از مادران شاغل شیر می دهند، بسیاری احساس می کنند «هماهنگی» نیازهای شغلی آنها با شیردهی بسیار مشکل است.

برخی خانم ها كل مفهوم شیر دادن به نوزادشان (تراوش بدنی) را نامطلوب میدانند. تغذیه با شیر خشک امکان شیر دادن به نوزاد را برای دیگران میسر می کند.

در صورتی که دچار یک نوع عفونت مزمن باشید (مثلا ایدز)، تغذیه با شیر خشک کمک می کند از عدم انتقال عفونت به نوزاد از طریق شیر مادر اطمینان یابید.

خانم هایی که حامل ویروس هپاتیت ب هستند، می توانند از زمانی که نوزاد واکسن هپاتیت ب دریافت کند، خودشان شیر بدهند و در صورتی که بعد از زایمان شما با نوزادتان بسیار بیمار باشید، تغذیه با شیر خشک تنها راه ممکن برای شماست.

مادر یا نوزادی که به دلیل زایمان دشوار در بخش مراقبتهای ویژه (آی سی یو) است، اغلب نمی تواند شروع به شیر دادن بکند. مادر می تواند با استفاده از یک شیردوش شیر سینه های خود را خالی و منجمد کند و تا شش ماه بعد به نوزاد بدهد. حتی اگر نوزاد نتواند شیر دوشیده شده را در این زمان استفاده کند، دوشیدن حداقل باعث حفظ جریان شیر می شود.

گاهی زمانی که مادر یا نوزاد بهبود یافت، مادر می تواند بعدأ جریان شیر را مجددا آغاز کند، ولی این امکان همیشه میسر نیست و اغلب به همکاری با یک متخصص شیردهی نیاز دارد.

در صورتی که قبلا بر روی سینه های خود جراحی انجام داده باشید، تغذیه با شیر خشک ممکن است برای شما بهترین راه باشد (شاید قادر به تولید شیر نباشید)، هیچ دلیل پزشکی ای نشان نمی دهد شیر دادن تأثیری بر پیشرفت سرطان پستان بعد از تشخیص آن داشته باشد، ولی برخی از خانم هایی که جراحی کرده اند یا به خاطر سرطان پستان تحت درمان قرار گرفته اند، قادر به شیر دادن نیستند.

همچنین، برخی شواهد حاکی از آن است که خانم هایی که سینه های خود را بزرگ کرده اند، مقدار کمی شیر تولید می کنند. اما بسیاری از این خانم ها مقداری شیر تولید می کنند و همچنان می توانند شیر بدهند اگر داروهای خاصی مصرف می کنید، تغذیه با شیر خشک بهترین راه است.

برخی از خانم ها داروهایی مصرف می کنند که از طریق شیر مادر عبور کرده و در حد نامطلوبی بر نوزاد اثر می گذارد. این داروها شامل داروهای ضد سرطان و ضد سرطان خون از جمله سایکلوفوسفامید، دوکسورباسین، مثوتر گزات و سیکلوسپورین)، پارلودل (بروموکریپتین)، ليثيوم و برخی از داروهای میگرن (مخصوصا ارگوتامین) است. در مورد هر دارویی که به طور مرتب مصرف می کنید، با دکتر خود مشورت کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *