شوره سر در کودکان: علل، معالجه و داروهای خانگی

شوره سر در کودکان: علل، معالجه و داروهای خانگی

شوره سر، پوسته های سفید ریز ریخته شده از سر کودک است که مسئله ای طبیعیست. این یک مشکل جدی نیست و نوزادان، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین به نام درماتیت سبورئیک شناخته می شود، شوره سر ناشی از ریزش سلول های مرده لایه بالایی پوست سر است.

معمولاً کودکانی با پوست چرب، بیشتر دچار شوره سر می شوند. اگرچه جای نگرانی درباره آن وجود ندارد، شوره سر می تواند همراه با خارش و آزار دهنده باشد. در ادامه مطلب درباره شوره سر کودکان و روش های درمان آن به شما می گوییم.

علل احتمالی شوره سر در کودکان

شوره سر در هر سنی می تواند اتفاق بیفتد و علت دقیق آن مشخص نیست. در اینجا برخی از نظرات در مورد شوره سر کودکان را ارائه می دهیم.

  • شوره سر اغلب در دوران نوجوانی شروع می شود. پزشکان عقیده دارند که علت آن افزایش هورمون ها در سال های نوجوانی است. افزایش هورمون ها منجر به تولید بیشتر سبوم یا چربی می شود که می تواند موجب شوره سر شود.
  • طبق گفته دانشگاه میشیگان، اگزما یک بیماری پوستی است که می تواند ریزش پوست را افزایش و در نتیجه منجر به شوره سر شود.
  • عفونت قارچی همچنین می تواند باعث شوره سر شود. قارچ مالاسزیا (Malassezia) معمولاً با آن مرتبط است.
  • اگر کودک دارای پوست خشک باشد، می تواند مستعد شوره سر باشد. تغییرات فصلی مانند زمستان می تواند از علل خشکی پوست سر و شوره باشد.
  • درماتیت تماسی (بثورات پوستی ناشی از آلرژن یا تحریک کننده ها) و گاهی شامپوها، برخی از عواملی است که ممکن است باعث ایجاد شوره سر شود.
برخی دیگر از عوامل ممکن است بروز شوره سر را افزایش دهد، مانند:
  • مشکلات عصبی
  • مشکلات سیستم ایمنی
  • استرس

برخی از کودکان ممکن است ببینند که شوره سر آن به شکل دانه های برف است و برخی دیگر نه. علائم شوره سر در کودکان با یکدیگر متفاوت است.

علائم شوره سر در کودکان

شایع ترین علائم عبارتند از:
  • خشکی پوست سر
  • خارش پوست سر
  • وجود تکه های سفید روی موها یا ریخته شده روی شانه ها
  • خارشی که ممکن است باعث قرمزی پوست سر شود
  • ریزش مو (موقت)
  • وجود نقاط چرب روی پوست سر

شوره سر در کودکان مسری نیست، به این معنی که کودک نمی تواند آن را از دیگری بگیرد.

علائم شوره سر در کودکان

درمان شوره سر برای کودکان

شوره سر به پوست سر آسیب نمی رساند. اما در صورت عدم درمان، ممکن است باعث خارش شدید شود که آزار دهنده است. مراحل زیر ممکن است به کاهش شوره سر کمک کند.

۱٫ شستن موها به طور مرتب با یک شامپو معمولی ممکن است به از بین بردن پوسته ها کمک کند.

۲٫ اگر این کار کمکی نکرد، از داروهای بدون نسخه ضد شوره استفاده کنید. پزشک فرزند شما ممکن است شامپوی مناسبی برای این منظور توصیه کند.

۳٫ اگر پزشک مشکوک به قارچ سر باشد، ممکن است شامپو مخصوص ضد قارچ و ضد شوره توصیه کند.

۴٫ شامپوهای دارای اسید سالیسیلیک می تواند به کاهش شوره سر کمک کند. ترکیبات دیگری که می توانند به درمان کمک کند عبارتند از: سولفید سلنیوم، گوگرد، پیریتون زینک یا تار.  قبل از انتخاب شامپوهایی با این ترکیبات برای فرزند خود، با پزشک مشورت کنید.

۵٫ عدم مصرف غذاهای تهیه شده از فعالیت قارچ ها، مانند پنیر و نان، از جمله پروبیوتیک ها در رژیم غذایی، ممکن است در رفع شوره سر ناشی از قارچ کمک کند. قبل از اقدام با پزشک خود مشورت کنید.

۶٫ رعایت برخی از روش های غیر دارویی در خانه می تواند به تسکین شوره سر کودک کمک کند.

داروهای خانگی برای جلوگیری از شوره سر کودکان

برخی از داروهای طبیعی برای شوره سر که ممکن است بخواهید آنها را مد نظر بگیرید:

بر طبق مطالعات تحقیقی، ۵% روغن درخت چای می تواند بدون عوارض جانبی، در درمان شوره سر موثر باشد. در این مطالعه افراد ۱۴ ساله و بزرگتر شرکت کرده بودند.

  • شامپوها و نرم کننده های حاوی آلوئه ورا می توانند درماتیت سبورئیک را کاهش دهند.
  • استفاده از روغن نارگیل روی سر ممکن است شدت شوره را کاهش دهد.
  • آب لیمو یا آب لیمو مخلوط شده در روغن نارگیل نیز ممکن است به رفع شوره سر کمک کند.
  • همچنین مخلوطی از ماست، زرده تخم مرغ و عسل را امتحان کنید.
  • زنجبیل و انگور فرنگی هندی نیز در درمان و پیشگیری از شوره سر موثر هستند.
  • چریش، سرکه سیب، دانه شنبلیله و جوش شیرین نیز برای درمان استفاده می شود.

تاثیر این داروهای خانگی برای درمان شوره سر کودکان نامشخص است زیرا مطالعات روی بزرگسالان انجام شده است. با این حال، می توانید آنها را امتحان کنید زیرا ممکن است برای کودکان مضر نباشد. این ماده را روی یک قسمت کوچک از پوست سر بمالید تا ببینید برای کودک مناسب است یا نه. اگر ماده باعث حساسیت پوست کودک شد، سریع آن را بشویید.

سوالات متداول
۱٫ آیا شوره سر نشانه بلوغ است؟

شوره سر نشانه بلوغ نیست. اما ممکن است در اوایل دوره نوجوانی بخاطر بالا بودن سطح هورمون ها ایجاد شود که این هورمون ها باعث تولید بیشتر چربی روی پوست سر می شود.

۲٫ آیا شوره سر به خودی خود از بین می رود؟

بسته به شدت آن، شوره سر ممکن است به خودی خود از بین برود یا نه. همچنین ممکن است به طور دائم از بین برود یا خیر. احتمال دارد دوباره عود کند.

۳٫ آیا باید برای شوره سر به پزشک مراجعه کنیم؟

شوره سر معمولاً نیازی به مشورت با پزشک ندارد. اما اگر شوره سر شدید و دچار خارش زیادی باشد می تواند باعث قرمزی پوست سر یا ریزش مو شود، پس باید به پزشک مراجعه کنید. حتی می توانید بدون این علائم شدید نیز برای معاینه پیش پزشک بروید.

اگر فرزند شما بیش از حد نگران شوره سر خود است، به او بگویید که این یک بیماری شایع است و با اقدامات مناسب از بین می رود. همچنین ممکن است به آنها بگویید که از خارش سر خود یا هر چیزی که می تواند باعث آسیب به پوست سر شود، پرهیز کنند. داروهای خانگی و اقدامات ساده را مکرراً امتحان کنید تا به نتیجه برسید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *