چی بخورم بچم چشماش رنگی بشه

چی بخوریم تا چشم بچه رنگی بشه؟

مادران باردار زیادی هستند که دوست دارند فرزندشان دارای چشم های آبی باشد و این سوال را مطرح می کنند که چی بخورم بچم چشماش رنگی بشه؟، و یا اینکه چیکار کنیم تا چشم نوزاد متولد شده آبی باشد؟، آیا واقعا خوردنی هایی هستند که باعث میشود تا چشم نوزاد آبی شود؟، چه عواملی باعث میشوند تا چشم بچه آبی شود؟

چی بخورم بچم چشماش رنگی بشه؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

شما برای رنگی شدن چشم جنین کار خاصی نمی توانید انجام دهید، زیرا ارث و ژنتیک تعیین کننده رنگ چشم جنین است. تنها در صورتی که شما و همسرتان ژن آبی داشته باشید رنگ چشم فرزند نیز ممکن است آبی شود.

مطلب مرتبط: راهی برای چشم آبی شدن جنین وجود داره؟!

دلیل رنگی شدن چشم

دلیل رنگی بودن عنبیه چشم ذرات کوچک ملانین است ولی اینکه این ذرات تیره یا روشن بودن چشم را تعیین کنند ، ( یعنی کم یا زیاد بودن آنها ) وابسته به ژنتیک است. در تمام چشم ها بافت پوششی عنبیه ، رنگدانه مشکی به نام ملانین دارد. اگر پراکندگی این رنگ دانه ها زیاد باشد چشم فرد تیره و اگر کم باشد رنگ چشم فرد روشن می شود. کودک شما حاصل ژن‌های شما و همسرتان است. اگر چشم‌های شما یا همسرتان رنگی نیست و ژن رنگی شدن چشم در شما وجود ندارد، کودک شما چشم رنگی نخواهد داشت.

زن باردار چیکار کنه بچش چشماش رنگی بشه؟

برخی خانم‌ها فکر می‌کنند که اگر به فردی با چشم‌های آبی نگاه کنند یا ماده‌ی غذایی خاصی را بخورند، فرزندشان چشم‌هایش آبی خواهد شد. هیچ‌ کدام از این باورها صحت علمی ندارد. چشم‌های کودک شما هر رنگی که باشد، زیباست. به خاطر ظاهر او، سلامت خود و جنین را به خطر نیندازید. در هر صورت نتیجه کلی اینکه از دیدگاه علم به خصوص علم ژنتیک با خوردن و آشامیدن موارد خاص عملاٌ نمیتوان بر ژن پیروز شد.

خواندن این مطلب به شما کمک می کند: پیش بینی رنگ چشم کودک و همه چیزهایی که باید درباره آن بدانید

برای آبی شدن چشم بچه باید حتما پدر و مادر چشمشان آبی باشد؟

در صورتی که پدر و مادر رنگ چشم آبی دارند، به احتمال خیلی زیاد فرزندشان نیز رنگ چشم آبی دارد. ولی این مورد قطعیت ندارد. در صورتی که پدر و مادر هر دو رنگ چشم قهوه ای دارند، باز هم احتمال اینکه فرزندشان چشم قهوه ای داشته باشد بسیار است. ولی باز هم قطعیتی وجود ندارد. فرزندانی که پدربزرگ و مادربزرگ با چشمان آبی دارند، به احتمال زیادی چشمان آبی دارند. همانطور که گفتیم اینکه رنگ چشم‌ یک کودک چه رنگی شود به ژنتیک و وراثت او مرتبط است و به طور ساده‌تر هر فرد دارای دو نوع ژن است که از والدین خود به ارث می‌برد این دو ژن می‌توانند به هم شبیه یا متفاوت از باشند.

طبق نظریه مندل ژن رنگ تیره بر رنگ روشن اغلب غالب است و به همین دلیل فردی با دو ژن رنگ قهوه‌ای یا یک ژن آبی و یک ژن قهوه‌ای، اغلب رنگ چشم او قهوه‌ای می‌شود و تنها در صورتی که هر دو ژن آبی باشند رنگ چشم فرزند نیز آبی می‌شود. بطور کلی به ارث رسیدن رنگ چشم ها دارای احتمال های زیر است:

چی بخوریم بچه چشم رنگی بشه

مطلب پیشنهادی: برای درشت شدن چشم جنین چه بخوریم؟

دو چشم با رنگ های متفاوت

به دلیل جهش ژنیتیک و تفاوت در میزان ملانین در عنبیه دو چشم، رنگ دو چشم یک فرد با یکدیگر متفاوت میشود. این موضوع یک اختلال محسوب میشود که البته بسیار نادر است. به طور معمول افراد درگیر با این اختلال از این موضوع نارحتند و برای همین از لنزهای رنگی استفاده می کنند. دلایل بوجود امئن این اختلال می تواند ژنتیکی باشد باشد و یا بر اثر مصرف برخی داروها این مشکل بروز پیدا کند. مطالعات نشان می دهد که بروز این اختلال در حیوانات بیشتر است.

آیا ممکن است رنگ چشم جنین تغییر کند؟

تشخیص رنگ چشم های نوزاد تازه متولد شده تا شش ماهگی سخت است، زیراکه تولید ملانین رنگدانه چشم کمی زمان می برد. این موضوع باعث میشود تا شما به نگاه کردن به چشم نوزاد تازه متولد شده، این تصور را داشته باشید که چشمان او آبی است.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *