زرد زخم در نوزادان: علل، علائم، درمان و روش پیشگیری

زرد زخم در نوزادان: علل، علائم، درمان و روش پیشگیری

زرد زخم، یک زخم معمولی به نظر می رسد، اما به اندازه زخم معمولی بی خطر نیست. زرد زخم در نوزادان با یک تاول کوچک شروع می شود که می تواند به آرامی در سایر قسمت های بدن پخش شود. تشخیص و درمان به موقع برای جلوگیری از بروز عوارض این عفونت پوستی ضروری است. چه عواملی باعث بروز زرد زخم می شود و چگونه می توان مانع از بروز آن شد؟

این متن می تواند به شما در مورد زرد زخم در نوزادان، علل، علائم، درمان و اقدامات لازم جهت پیشگیری توضیح دهد.

چه چیزی باعث زرد زخم می شود؟

زرد زخم یک عفونت باکتریایی پوستی است که توسط یک باکتری استرپتوکوک گروه A  یا باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می شود. این باکتری ها می توانند لایه های بالایی و عمیق تر پوست را عفونی کنند.

سه نوع زرد زخم وجود دارد:

۱٫ «زرد زخم غیر تاولی»: که همچنین با نام «زرد زخم دلمه ای» شناخته می شود، شایع ترین نوع است که باعث ایجاد تاول ها و زخم های کوچک تر می شود. زرد زخم غیر تاولی می تواند توسط هر

کدام از باکتری های استرپ (استرپتوکوک) یا باکتریهای استاف (استافیلوکوک) ایجاد شود.

۲٫ «زرد زخم تاولی»: که نوع شدیدی از زرد زخم است که باعث ایجاد تاول های بزرگ جوش مانند می شود که می تواند از چرک پر شده و بترکد. درمان زرد زخم تاولی مدت طولانی تری نسبت به زرد زخم دلمه ای طول می کشد. تنها باکتری های استاف باعث این عفونت می شوند.

۳٫ « زرد زخم اکتیما»: که شدیدترین نوع زرد زخم است و در آن باکتری ها به لایه های عمیق تر پوست نفوذ کرده اند. اکتیما می تواند نتیجه عفونت توسط استرپ یا استاف یا هر دو باشد. از آنجا که اکتیما بر لایه های عمیق تر پوست تاثیر می گذارد، به آن اکتیما عمیق نیز گفته می شود.

شایع ترین نوع زرد زخم در نوزادان چیست؟

زرد زخم های غیر تاولی، شایع ترین نوع زرد زخم هستند که ۷۰ درصد از کل موارد زرد زخم در نوزادان و کودکان نوپا را شامل می شوند. با این وجود، بروز زرد زخم های غیر تاولی در کودکان کوچک تر از دو سال به ندرت رخ می دهد.

اگرچه زرد زخم تاولی اکثرا بر نوزادان نوپا بالای دو سال تاثیر می گذارد، اما همچنین می تواند نوزادان و کودکان تازه متولد شده را تحت تاثیر قرار دهد. اکتیما اغلب ممکن است به عنوان زرد زخم غیر تاولی شروع شود، که در نهایت در لایه های عمیق تر پوست گسترش پیدا می کند.

چه چیزی باعث زرد زخم می شود؟

کودک چگونه به زرد زخم مبتلا می شود؟

در ادامه، دلایل ابتلا کودکان به زرد زخم توضیح داده شده است:

  • تماس با یک شخص آلوده به این عفونت: کودک می تواند این عفونت را از طریق تماس فیزیکی با فرد مبتلا به این عفونت بگیرد.
  • لمس اشیاء مورد استفاده شخص آلوده به این عفونت: لمس اسباب بازی ها و سایر لوازم شخصی فرد آلوده می تواند باعث سرایت این عفونت شود.
  • عفونت یک جوش موجود: خراشیدن یک جوش موجود، مانند نیش حشرات می تواند باعث باز شدن زخم شود. باکتری هایی که باعث زرد زخم می شوند، معمولا در هوا و روی سطوح پوست قرار دارند. هنگامی که باکتری شکافی در پوست پیدا می کند، در ناحیه زخم ساکن شده و تشکیل زرد زخم می دهد.

شرایط خاص و بیماری های زمینه ای نیز می تواند برخی از نوزادان را نسبت به سایرین، مستعد ابتلا به عفونت کند.

خطرات ابتلا کودک به زرد زخم چیست؟

در شرایط زیر، احتمال اینکه کودک به عفونت زرد زخم مبتلا شود، افزایش پیدا می کند:

۱٫ زندگی در هوای گرم و مرطوب: عفونت زرد زخم در نواحی با آب و هوای گرم و مرطوب شایع است. در دمای این نواحی، بیماری در طول تابستان رخ می دهد.

۲٫ ابتلا به اگزما یا پسوریازیس: اگر کودکتان به اگزما دچار باشد، در معرض خطر بیشتر ابتلا به زرد زخم قرار می گیرد، زیرا خراشیدن مداوم می تواند باعث شود که زخم های تحریک کننده مستعد ابتلا به عفونت شوند.

۳٫ بیماری هایی که بر روی پوست تاثیر می گذارد: سایر عفونت های پوستی نیز می توانند خطر ابتلا به زرد زخم را افزایش دهند. نمونه ای از آن «گال» است که در اثر کنه های گال ایجاد می شود که به پوست حمله کرده و باعث زخم های بزرگی می شوند که می تواند باز شود. کودک مبتلا به آبله مرغان نیز می تواند در اثر خراشیدگی و ایجاد بازشدگی در جوش های ناشی از آبله مرغان به زرد زخم دچار شود.

۴٫ نوزادان در مهد کودک: نوزادانی که وقت زیادی را محیط های شلوغ مانند مهد کودک می گذرانند، در معرض خطر بیشتر عفونت های پوستی هستند.

۵٫ کودکان مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی: باکتری های استرپ که باعث زرد زخم می شوند، همچنین باعث بروز گلودرد استرپتوکوکی می شوند. نوزاد مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی می تواند باکتری را از طریق عطسه یا سرفه بر روی زخم باز روی پوست به باکتری ها منتقل کند و در نهایت منجر به بروز زرد زخم می شود.

۶٫ سن کودک: زرد زخم می تواند در نوزادان اتفاق بیافتد، اما اکثرا در کودکان در سنین ۲ تا ۵ سال رخ می دهد.

۷٫ نوزادانی با سیستم ایمنی سرکوب شده: کودکانی با سیستم ایمنی ضعیف، به خصوص کودکان مبتلا به HIV در معرض خطر بیشتر ابتلا به عفونت باکتریایی زرد زخم هستند.

اگر کودک به یک گروه پرخطر تعلق دارد، پس به کنترل علائم زرد زخم ادامه دهید.

علائم زرد زخم در نوزادان چیست؟

اولین علائم زرد زخم می تواند در فاصله زمانی بین ۱ تا ۱۰ روز پس از تماس با باکتری ها رخ دهد. این مساله ممکن است بسته به نوع زرد زخم متفاوت باشد.

علائم زرد زخم غیر تاولی

۱٫ علائم اولیه زرد زخم غیر تاولی شامل قرمزی اطراف مجاری بینی و پوست بالای لب فوقانی است.

۲٫ جوش های قرمز ریز تبدیل به تاول های بزرگی می شوند و در قسمت پوست سالم روی بینی و چانه پخش می شوند.

۳٫ جوش ها به زودی به شکل ضایعات یا تاول های قرمز مایل به زرد می شوند. رنگ زرد آن در اثر وجود چرک است که مجموعه ای از گلبول های سفید خون هستند که به باکتری مهاجم حمله کرده اند.

۴٫ تاول ها ترکیده و  ضایعات ممکن است به دلیل مایعات مرطوب به نظر برسند. پس از گذشت چند روز، تاول های ترکیده به رنگ قرمز مایل به قهوه ای می شوند که پوسته قرمزی در اطراف زخم ایجاد می شود. در این مرحله، زخم شروع به خشک شدن کرده و تشکیل پوسته پوسته می دهد.

۵٫ زخم ها دردناک نیستند، اما بسیار خارشی هستند و کودک ممکن است تلاش کند تا به طور مکرر آنها را بخاراند.

علائم زرد زخم در نوزادان چیست؟

علائم زرد زخم تاولی

۱٫ اولین علامت ایجاد ضایعات به رنگ صورتی تا قرمز بر روی پوست در قسمت های مختلف بدن است. به تدریج تاول ها بزرگ تر شده و یک مایع شفاف در درون آن ایجاد می شود. مایع به تدریج در اثر چرک به رنگ زرد تبدیل می شود. اندازه خود ضایعه شروع به بزرگ شدن می کند در عین حال، چندین تاول کوچک تر نیز در اطراف آن تشکیل می شود.

۲٫ تاول ترکیده و مایعات درون آن تخلیه می شوند. غلافه بالایی تاول خشک شده و یک لایه سفید در اطراف ضایعه تشکیل می شود که برای چند روز به رنگ قرمز تا صورتی تیره باقی می ماند.

۳٫ تاول های زرد زخم تاولی اغلب در قسمت های جمع شده پوست مانند ناحیه پوشک و چین های گردن ایجاد می شود.

علائم اگزما

۱٫ زخم های بزرگ پر شده با چرک که اکثرا در پاها ایجاد می شود. زخم های اکتیما نیز در باسن ظاهر می شوند.

۲٫ زخم ها با ایجاد دایره های سوراخ دار عریض تر می شوند. با مشاهده اینکه چگونه آب در مرکز ضایعه قرار دارد، می توانید شدت عمق آن را تشخیص دهید.

۳٫ زخم حتی می تواند عریض تر از یک اینچ شود. زخم های اکتیما می توانند با خارش همراه باشند، اما اکثرا دردناک هستند.

۴٫ زخم خشک شده، رنگ زرد خود را از دست می دهد تا به رنگ بنفش مایل به قرمز تبدیل شود. گاهی اوقات، کودک ممکن است تب خفیف را تجربه کند، در حالی که باکتری ها به طور شایع در پوست سالم پخش می شوند. بنابراین، اگر تصور می کنید که کودکتان به زرد زخم مبتلا است، او را نزد پزشک ببرید.

چگونه زرد زخم در نوزادان تشخیص داده می شود؟

پزشک با معاینه چشمی زخم ها، وجود زرد زخم را تشخیص می دهد. در برخی موارد، پزشک ممکن است زخم را خراش داده و یا نمونه ای از مایع موجود در تاول بگیرد و آن را برای ارزیابی به آزمایشگاه بفرستد. وجود باکتری ها در نمونه، وجود زرد زخم را تایید می کند.

چگونه زرد زخم در نوزادان درمان می شود؟

دو روشی که در ادامه توضیح داده شده اند، به درمان زرد زخم در نوزادان کمک می کند:

۱٫ آنتی بیوتیک های موضعی

ترکیبی که « موپیروسین» نامیده می شود، موثرترین آنتی بیوتیک موضعی جهت درمان زرد زخم است. پزشکان بسته به میزان عفونت ممکن است یک کرم موپیروسین یا یک پماد همراه با موپیروسین و سایر ترکیبات تجویز کنند. کرم های آنتی بیوتیکی به طور آزاد در ناحیه های آسیب دیده اعمال می شوند. پزشک همچنین ممکن است برای تمیز کردن زخم ها از آب گرم استفاده کند. این مساله به از بین بردن پوسته های مرده کمک می کند، بنابراین پوست را در معرض کرم قرار می دهد. از آنجایی که هیچ گونه عارضه جانبی وجود ندارد، کرم های موضعی آنتی بیوتیکی اغلب اولین انتخاب برای درمان زرد زخم در نوزادان هستند.

۲٫ آنتی بیوتیک های خوراکی

آنتی بیوتیک های خوراکی هنگامی ترجیح داده می شوند که بر روی قسمت بزرگ تری از پوست پخش می شوند. آنتی بیوتیک های خوراکی رایج برای درمان زرد زخم، پنی سیلین و آموکسی سیلین هستند. آنتی بیوتیک های خوراکی دارای چندین عارضه جانبی از جمله ناراحتی شدید شکم هستند و توسط پزشکان متخصص اطفال تجویز نمی شوند، مگر اینکه لازم باشد.

کودک در مدت چند روز از شروع درمان احساس بهتری خواهد داشت. بسته به میزان عفونت، در مدت ۱۰ روز تا ۲ هفته بسته به شدت عفونت برطرف خواهد شد.

حتی اگر کودک در مدت چند روز علائم بهبودی داشت، به مصرف دارو تا مدت زمان تجویز شده توسط پزشک ادامه دهید.

تکمیل دوره درمان با آنتی بیوتیک، به حداقل رساندن میزان عود بیماری کمک می کند و همچنین مانع از ایجاد مقاومت باکتری به آنتی بیوتیک می شود.

زرد زخم های غیر تاولی و تاولی اثری از زخم باقی نمی گذارند، اما تاول های اکتیما باعث جای زخم می شوند. اگرچه درمان با دارو ضروری است، اما کنترل مناسب خانگی نیز حائز اهمیت است.

والدین چگونه می توانند زرد زخم در نوزادان را کنترل کنند؟

در این قسمت، چندین نکته برای کمک به بهبودی سریع تر کودک و جلوگیری از احتمال شیوع عفونت ذکر شده است:

۱٫ روی زخم ها را بپوشانید: پوست مرده زخم ها و مایعات ناشی از تاول ها می توانند بیماری ها را به سایر قسمت های بدن و سایر افراد در تماس با آنها منتقل کنند. بنابراین، مهم است که زخم ها را بپوشانید. لباس های گشاد تن کودک کنید تا زخم ها را بپوشاند، اما امکان تهویه را نیز فراهم سازد. همچنین می توانید زخم ها را با گاز استریل شل بپوشانید.

۲٫ ناخن های کودک را کوتاه کنید: زرد زخم اغلب از طریق ناخن ها به پوست سالم منتقل می شود. ناخن کودک را کوتاه کنید تا مطمئن شوید که باکتری ها در زیر ناخن جمع نمی شوند. کوتاه کردن ناخن ها همچنین احتمال خراشیدن و ترکیدگی تاول ها را کاهش می دهد.

۳٫ به ناحیه زیر پوشک کودک استراحت دهید: زرد زخم تاولی می تواند باعث بروز زخم در اطراف ناحیه زیر پوشک شوند. اجازه دهید تا کودک هر روز به مدت چند دقیقه بدون پوشک باشد تا جریان هوا، ناحیه آسیب دیده را خشک کند. گردش هوا اجازه می دهد تا زخم ها سریعتر خشک شوند، که می تواند روند بهبودی را تسریع کند.

۴٫ مرتبا دست های کودک را شست و شو دهید: کودک به طور تصادفی زخم ها را لمس کرده و دست خود را بر روی سایر قسمت های بدن یا پوست مراقب خود می زند. برای جلوگیری از تجمع باکتری های استرپ و استاف در کف دست، دستان کودک را با صابون ضد عفونی کننده یک بار در هر شش ساعت بشویید.

۵٫ زخم ها را یک مرتبه در روز با آب گرم بشوئید: علاوه بر روزانه حمام آب گرم گرفتن، زخم ها را هر ۱۲ ساعت با آب گرم بشوئید. متخصص اطفال کودک می تواند مایعات آنتی باکتریال قابل حل در آب را تجویز کرده تا به آب اضافه کنید.

۶٫ لباس های کودک را به طور جداگانه شست و شو دهید: از آب گرم به طور جداگانه جهت شست و شو لباس کودک استفاده کنید. جهت شست و شو از مواد شوینده ضد عفونی کننده استفاده کنید. همچنین اسباب بازی های کودک و سایر وسایل شخصی را با حوله ای که درون مایع ضد عفونی کننده قرار گرفته است، تمیز کنید.

۷٫ در خانه بمانید: از رفتن به پارک یا فرستادن کودک به مهد کودک اجتناب کنید. کودک مبتلا به زرد زخم می تواند فورا زرد زخم را به کودکان سالم اطراف خود منتقل کند.

۸٫ اعضاء خانواده باید احتیاط ها را رعایت کنند: در ابتدا، مراقبین باید هر مرتبه که زخم های کودک را تمیز می کنند، دستان خود را شست و شو دهند. بهتر است که بعد از اینکه کودک را بغل کرده اید و یا به وسایل او دست زده اید، دستان خود را بشوئید. اعضاء دیگر خانواده باید از کودک شیرخوار فاصله بگیرند و وسایل کودک را لمس نکنند. زرد زخم ۴۸ ساعت پس از شروع درمان مسری است؛ زیرا عامل بیماری زرد زخم با گذشت ۴۸ ساعت از شروع رشد آن، مسری بوده و به راحتی به بدن سایرین منتقل می شود. همچنین، بهتر است نکات مراقبتی و انواع احتیاط ها را تا زمانی که زخم های ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت بیمار کاملاً خشک شوند، به طور کامل رعایت کنید.

والدین چگونه می توانند زرد زخم در نوزادان را کنترل کنند؟

آیا زرد زخم در نوزادان می تواند بدون درمان برطرف شود؟

بله، زرد زخم می تواند بدون درمان در مدت ۱۰ تا ۱۲ روز برطرف شود. با این وجود، آکادمی پوست و مو ایالات متحده بیان کرد که عدم درمان زرد زخم می تواند باعث شود که باکتری ها به لایه های عمیق تر پوست نفوذ کنند، که منجر به بروز عوارض می شود، و می تواند برای نوزادان کشنده باشد. بنابراین، زرد زخم کودکان را بدون درمان رها نکنید.

عوارض زرد زخم بدون درمان چیست؟

زرد زخم درمان نشده می تواند باعث بروز عوارض زیر در نوزادان شود:

۱٫ اریسیسپلا: اختلالی است که در آن یک عفونت گسترده در لایه بالایی پوست ایجاد می شود. این اختلال باعث می شود که قسمت های بزرگی از بدن در اثر عفونت، قرمز رنگ شود. عفونت نسبتا شایع است و یک زرد زخم نادیده گرفته شده و بدون درمان می تواند دامنه پخش شدنش را گسترش دهد.

۲٫ سلولیت: این بیماری مشابه با اریسیسپلا است، اما در این اختلال باکتری ها بر روی لایه های عمیق تر پوست تاثیر می گذارند. سلولیت می تواند کشنده باشد، زیرا باکتری ها می توانند سریعا از لایه های پایین تر پوست به جریان خون و ماهیچه ها منتقل شوند. وقتی باکتری ها در جریان خون باشند، ممکن است به ارگان های مختلف بدن برسند و باعث عوارض گسترده از جمله آسیب های دائمی به برخی از اندام ها شوند.

۳٫ گلومرولونفریت: اگر باکتری استرپ به کلیه ها برسد، باعث گلومرولونفریت می شود. کویل های کوچک رگ های خونی در کلیه ها، به نام گلومرول، ملتهب می شوند و در فیلتر کردن خون برای تشکیل ادرار مشکل دارند.

۴٫ تب اسکارلت یا تب روماتیسمی: این اختلال منجر به درد شدید گلو و جوش در سرتاسر بدن می شود. تب اسکارلت به خودی خود باعث تب روماتیسمی می شود و این باعث آسیب جدی به اندام های اساسی مانند قلب و مغز می شود . درمان به کودک شما کمک می کند تا از عوارض جلوگیری کند. اما پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

چگونه می توان از بروز زرد زخم در نوزادان جلوگیری کرد؟

پیشگیری از بروز زرد زخم در نوزادان با انجام چند مرحله زیر آسان است:

بهداشت خوب را حفظ کنید: زرد زخم در اثر باکتری های استرپ و استاف ایجاد می شود که معمولا در محیط وجود دارد. بهداشت عمومی را در خانه و در اطراف کودک رعایت کنید. دستان خود را به محض استفاده از توالت و بیرون رفتن از خانه جهت دوری از بروز عفونت هایی مانند زرد زخم، بشوئید.

از فرستادن کودک به مهدکودک اجتناب کنید: اگر این امکان وجود دارد، از فرستادن کودک به مهد کودک اجتناب کنید. نوزاد می تواند از طریق دیگر نوزادان موجود در مهد کودک یا مراقبین به زرد زخم مبتلا شود.

اجتناب از خراشیدن جراحت و زخم های باز شده: اگر کودک دچار زخم یا گزیدگی حشرات است، پس آن را با استفاده از گاز استریل شل پانسمان کرده تا از بروز خراش جلوگیری کنید. کوتاه کردن ناخن ها یک اقدام پیشگیرانه عالی است.

لوازم شخصی خود را با کودک به اشتراک نگذارید: از حوله ها، لباس و وسایل جداگانه برای کودک استفاده کنید. آنها را حتی با خواهر و بردارهای خود به اشتراک نگذارید. زرد زخم می تواند ناخودآگاه با استفاده از موارد مشترک از شخصی به شخص دیگر منتقل شود.

بینی را در هنگام سرماخوردگی تمیز نگه دارید: باکتری استرپ و استاف غالبا در بینی ساکن شده و باعث سرماخوردگی همراه با آب ریزش بینی می شوند. متخصصان پزشکی توصیه می کنند که یک لایه از کرم ضد باکتریایی بر روی لایه بالایی لب های کودک اعمال کنید و اطراف سوراخ بینی پخش کنید تا مانع از باکتری ها برای ایجاد عفونت بینی شوند. برای اطلاع از کرم ضد باکتری مناسب می توانید با پزشک متخصص کودک خود مشورت کنید. هیچ گونه ضایعه های پوسته پوسته شده و زرد رنگ بر روی پوست کودک را نادیده نگیرید. اگر کودک علائمی دارد، سریعا با پزشک خود مشورت کنید. با درمان صحیح و استفاده از آنتی بیوتیک ها، علائم زرد زخم در مدت دو هفته شروع به ناپدید شدن می کند.

آیا هیچ گونه نکته یا پیشنهادی برای جلوگیری از تحریک نوزاد دارید؟ در بخش نظرات زیر به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *