شير دادن به نوزاد بعد از نزديكي

شير دادن به نوزاد بعد از نزديكي

بايد حين رابطه زناشويي، فشار كمتري به سينه‌ها وارد شود و از وضعيت‌هاي مناسب استفاده شود. بهتر است قبل از داشتن نزدیکی در دوران شیردهی سینه های خودتان را از شیر خالی کنید. شير دادن بعد از نزديكی بعد از طهارت اشکالی ندارد.

 

آغاز زودهنگام فعاليت زناشويي در دوران پس از زايمان و پيش از توقف كامل خون‌ريزي مي‌تواند منجر به بروز مشكلاتي براي مادر شود. بهترين توصيه براي زن و شوهر به تاخيرانداختن اين عمل تا توقف جريان ترشحات پس از زايمان است.

در اين حالت، زن از نظر رواني نيز آمادگي بيشتري كسب مي‌كند و رابطه زناشويي با مشكلات كمتري همراه خواهد بود. زمان اعلام آمادگي براي شروع اين فعاليت ميان افراد مختلف، متفاوت است. بسياري از زنان در هفته‌هاي اول اين آمادگي را كسب مي‌كنند؛ حال آنكه بسياري ديگر آن را ترسناك و غيرمعمول مي‌دانند. بسياري از زنان براي كسب اين آمادگي به ۶ ماه وقت نياز دارند. زوجين بايد از زمان طولاني لازم براي سازگاري دوباره زن با فعاليت‌هاي زناشويي، آگاهي يابند.

چطور شیردهی بر نزدیکی جنسی تاثیر خواهد داشت؟

هورمون پرولاکتین که سبب تولید شیر در بدن می گردد می تواند میل جنسی را کاهش دهد و موجب سرد مزاجی زنان بعد از زایمان می شود. همچنین شما در مقایسه با زمان بارداری لوبرکاسیون کمتری را در واژن خود تجربه خواهید کرد و دلیل آن کاهش مقدار استروژن در دوران شیردهی است. استفاده از لوبریکانت در این شرایط می تواند ناراحتی ناشی از خشکی واژن در دوران شیردهی را کاهش دهد.

لوبریکانت ها همانند نوار بهداشتی و کاندوم در داروخانه ها عرضه می شوند. اطمینان حال کنید که از لوبریکانت هایی با پایه آب استفاده می کنید. این نکته مخصوصا زمانی اهمیت دارد که از روش های غیر هورمونی برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنید؛ زیرا لوبریکانت روغنی می تواند سبب تضعیف و پاره شدن کاندوم های لاتکس شود.

ممکن است سینه های شما دیگر همانند قبل سبب تحریک احساسات جنسی شما نشود. ممکن است این نگرانی وجود داشته باشد که در زمان نامناسب از سینه ها شیر ترشح شود. در طول اوج رابطه جنسی برخی خانم ها ممکن است دچار نشتی شیر از سینه های خود شوند. این بدان دلیل است که هورمون های دخیل در ارگاسم در تخلیه شیر نیز دخالت داند. اگر چنین چیزی شما را آزار می دهد بهتر است قبل از داشتن نزدیکی در دوران شیردهی سینه های خودتان را از شیر خالی کنید.

مطلب پیشنهادی: نکات شیر دادن به نوزاد | نحوه صحیح شیر دادن به نوزاد

شیردهی بعد از رابطه

شير دادن بعد از نزديكی بعد از طهارت اشکالی ندارد و نیازی نیست که شیر سینه را تخلیه کنید.

اگر برای از سر گرفتن نزدیکی آمادگی لازم را ندارید به خودتان کمی فرصت دهید. شما باید به لحاظ فیزیکی و عاطفی خود را برای مراقبت از فرزندتان آماده کنید و نیازی نیست تا قبل از داشتن آمادگی کامل اقدام به نزدیکی در دوران شیردهی کنید.

در برخی موارد ممکن است آمادگی برای انجام نزدیکی در دوران شیردهی را داشته باشید اما از درد آن نگرانید. در صورتی که به مشکلاتی مانند اپیزوتومی زایمان طبیعی دچار شده باشید ممکن است در آن ناحیه بسیار حساس باشید. در برخی موارد این حساسیت به سرعت برطرف می شود. در برخی موارد ممکن است درد و ناراحتی تا ماهها بعد از زایمان ادامه داشته باشد.

زمانی که برای داشتن نزدیکی در دوران شیردهی احساس آمادگی می کنید می توانید پوزیشن های مختلف نزدیکی را امتحان کنید به نحوی که بتوانید مقدار نفوذ آلت مردانه را کنترل کنید. اگر سزارین انجام داده اید مراقب باشید تا فشاری را روی زخم ها ایجاد نکنید. برای رفع خشکی واژن در دوران شیردهی و مدتی پس از زایمان می توانید از لوبریکانت واژنی استفاده کنید. اگر احساس خوبی در نزدیکی در دوران شیردهی ندارید همسر خود را در جریان قرار دهید.

اگر بعد از بازه توصیه شده، نزدیکی در دوران شیردهی همچنان برای شما دردناک باشد باید برای بازیابی توان فیزیکی لگن به درمانگر مراجعه کنید. توانبخشی لگن می تواند علائم ناراحت کننده متفاوت و از جمله نزدیکی دردناک و نشت ادرار را بهبود بخشد.

مطلب پیشنهادی: شیر دادن به نوزاد در حالت خوابیده خطرناک است؟!

۵ نکته درباره شروع فعاليت زناشويي بعد از زايمان

۱- فعاليت جنسي در هر ۲ شيوه زايمان طبيعي و سزارين پس از توقف خون‌ريزي مي‌تواند از سر گرفته شود ولي بهترين زمان ۶ هفته بعد از زايمان است.
۲- از آنجا که توليد استروژن توسط شيردهي مهار مي‌شود، خشكي واژن ممكن است اتفاق بيفتد و به همين دليل، بهتر است از ژل‌هاي مرطوب‌كننده استفاده شود.
۳- بايد حين رابطه زناشويي، فشار كمتري به سينه‌ها وارد شود و از وضعيت‌هاي مناسب استفاده شود.
۴- زوجي که تازه پدر و مادر شدن را تجربه مي‌کنند، در صورت مواجه شدن با مشکل در زمينه روابط زناشويي بايد به مراکز مشاوره جنسي در کلينيک‌ها مراجعه و راهنمايي‌هاي لازم را دريافت کنند.
۵- فقدان رابطه زناشويي در دوران پس از زايمان نبايد زن و شوهر را سرد كند؛ بلكه آنها بايد بيشتر به يكديگر عشق بورزند و يك رابطه گرم و صميمي به وجود آورند زيرا وقت و فرصت كافي براي مراحل فيزيكي ابراز علاقه و عشق به‌مرور پيش خواهد آمد. رابطه زناشويي بعد از زايمان ممكن است تا مدتي ناراحت‌كننده باشد ولي با حوصله و ملايمت همسر به تدريج به حالت طبيعي برمي‌گردد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.