دوقلوهای یک تخمکی یعنی چه؟!

دوقلوهای یک تخمکی دارای تمام خصوصیات ارثی و ژنتیکی شبیه یکدیگر هستند و هر دو یک جنس (دختر یا پسر) و همچنین دارای رنگ موی یکسان، رنگ چشم و گروه خونی شبیه یکدیگر می باشند…

در خلال ۲۰ سال گذشته با درمانهایی که برای حامله شدن خانم ها انجام گرفته است، حاملگی های دو قلو افزایش یافته است.

دوقلوهای یک تخمکی

حاملگی دوقلوهای شبیه یکدیگر یا یک تخمکی (دوقلوهای یکسان): در این نوع حاملگی یک تخمک از تخمدان آزاد می گردد و به وسیله یک اسپرم بارور می شود، سپس تخمک بارور شده به دو قسمت تقسیم می شود و در نتیجه دو جنین را تشکیل می دهد و دو نوزاد متولد می گردند. اگر تخمک به سه قسمت تقسیم شود، نوزاد سه قلو خلق و متولد می شود. دوقلوهای یک تخمکی ممکن است جفت و كیسه آمنیوتیک (مایع جنینی) جداگانه یا مشترک داشته باشند ولی هر جنین دارای بند ناف جداگانه می باشد.

دوقلوهای یک تخمکی دارای تمام خصوصیات ارثی و ژنتیکی شبیه یکدیگر هستند و هر دو یک جنس (دختر یا پسر) و همچنین دارای رنگ موی یکسان، رنگ چشم و گروه خونی شبیه یکدیگر می باشند.

حاملگی دوقلوهای غیرمشابه یا غیر همسان (دوقلوهای غیر یکسان): در این نوع حاملگی، از تخمدانها بیش از یک تخمک آزاد می گردد، به طوری که امکان دارد دو تخمک از یک تخمدان یا دو تخمک از دو تخمدان آزاد گردد.

بنابراین هر یک از تخمک ها به وسیله یک اسپرم جداگانه بارور می گردد و دو جنین تشکیل و دو نوزاد متولد می گردد. این دو نوزاد ممکن است شبیه یکدیگر باشند یا شکل و ظاهر متفاوت داشته باشند.

هر یک از دوقلوها دارای جفت جداگانه می باشند. این نوع دوقلویی سه برابر شایع تر از دوقلوهای یک تخمکی می باشد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *