دوره درمان آبله مرغان در کودکان/ چه غذایی برای ابله مرغان خوب است؟!

آبله مرغان برنامه غذایی خاصی ندارد … فقط مصرف مایعات را افزایش دهید…

 آبله مرغان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ویروسی دوران کودکی است. این بیماری معمولاً خفیف است، هر چند ممکن است عوارض جدی به دنبال داشته باشد. ابله مرغان حساسیت پوستی (راش) مشخصی ایجاد می‌کند که با خارش شدید، تاول و علائمی مانند علائم آنفولانزای خفیف همراه است. آبله مرغان بیماری جدی برای کودکان دارای سیستم ایمنی ضعیف محسوب می‌شود و گاهی حتی کودکان سالم را نیز با عوارض خطرناکی روبرو می‌کند. بنابراین به محض مواجهه با علائم این بیماری باید به پزشک مراجعه نمود.

دوره درمان آبله مرغان

از زمان ابتلا به ویروس آبله مرغان تا پیدا شدن علائم ممکن است زمانی طول بکشد که به دوره نهفتگی یا کمون بیماری معروف است. این دوره حدود ۱ تا ۳ هفته خواهد بود. بعد از شروع ضایعات تا زمانی که تمام ضایعات خشک شوند، تقریبا دو هفته طول می کشد. البته این زمان بندی می تواند در افراد مختلف کمی تغییر کند.

کودک ۲۴ ساعت قبل از پیدایش دانه ها مبتلا به تب مختصر ، درد مختصر شکم ، بی حالی و بی اشتهایی می گردد سپس دانه ها ظاهر می شوند. در بعضی از کودکان علائم قبل از دانه ها آن قدر خفیف است که مادر و کودک از آن اطلاع نمی یابند.

دانه ها ابتدا به صورت دانه های قرمز و برجسته در سینه ، شکم و پشت ظاهر می شوند و خارش دارند. سپس دانه ها در مدت چند ساعت آبکی شده و در ۲۴ ساعت رنگ تیره به خود می گیرد و بالأخره دَلِه می بندد. دانه ها در خلال ۳ تا ۴ روز دسته دسته در نقاط دیگر بدن مانند صورت ، دهان ، حلق و پوست سر ظاهر می گردد. تعداد و انتشار دانه ها بر روی بازوان و ساق پا نسبت به سینه و شکم کمتر می باشد.

دانه های که دله دارند ممکن است یک یا دو هفته طول بکشد تا دلۀ آن ها جدا شود و بیفتد. پوست محل دله ها برای مدت کمی فرو رفته و صورتی رنگ باقی خواهند ماند و سپس رنگ طبیعی به خود می گیرد و هیچ اثری از دانه ها باقی نخواهد ماند مگر آنکه در نتیجه خاراندن دانه ها عفونی گردد و ضایعات عمیق پوستی ایجاد شود.

دانه های آبله مرغان خارش زیادی دارند و کودکان معمولاً از خارش دانه ها احساس ناراحتی می کند مخصوصاً اگر هوای اتاق گرم یا لباس زیاد به کودک پوشانده شود. خفیف یا شدید بودن دانه های آبله مرغان بستگی به واکنش بدن در مقابل ویروس این بیماری دارد.

درمان آبله مرغان

اگر کودک تب دارد مادر می تواند به او استامینوفن بدهد. اگر بدن کودک خارش زیادی دارد مادر می تواند با مشورت پزشک از داروهای آنتی هیستامین که اثر ضد خارش و خواب آور دارد به مقدار کم به کودک بدهد.

رژیم غذایی کودک بهتر است در مدت بیماری بیشتر از مایعات باشد. چنانچه لباس بیش از حد یا تنگ به کودک بپوشانید یا اتاق نگهداری کودک گرم باشد بدن او عرق می کند و خارش دانه ها زیادتر خواهد شد. بنابراین مادر باید لباس های کودک را کم نموده و زود به زود تعویض نماید. برای جلوگیری از خاراندن باید ناخن های کودک کوتاه شوند.

چطور از کودک مبتلا به آبله مرغان مراقبت کنید؟

آبله مرغان به ویژه به دلیل خارش بیماری بسیار ناراحت کننده‌ای برای کودکان است. با رعایت توصیه‌های زیر بهتر می‌توانید از کودک بیمار تا درمان آبله مرغان مراقبت کنید و او را قدری تسکین دهید:

برای بهتر شدن حال کودک می‌توانید هر سه تا چهار ساعت یک بار از کمپرس استفاده کنید.
حمام با آب ولرم را فراموش نکنید. حمام کردن باعث پخش شدن راش نمی‌شود.
به هیچ وجه حوله را روی بدن نکشید؛ بدن را با ضربات آرام حوله خشک کنید.
لوسیون کالامین خارش بدن را تسکین می‌دهد، اما نباید آن را روی صورت بزنید.
اگر آبله مرغان دهان را نیز درگیر کرده است، فقط آب سرد و غذاهای نرم و بدون ادویه به کودک بدهید.
از دادن خوراکی‌های اسیدی به کودک خودداری کنید.
اگر دهان فرزندتان تاول زده است، پس از مشورت با پزشک به او مسکن بدهید.
متخصص اطفال دارو برای تسکین نسبی خارش تجویز می‌کند.
دست و پای کودک را با دستکش یک انگشتی بپوشانید تا نتواند خود را بخاراند.
از کودک بخواهید که دست‌ها را مرتب بشوید، خودتان نیز شستشوی دست‌ها را فراموش نکنید.
ناخن‌های کودک را مرتب کوتاه کنید.

دوران واگیری آبله مرغان

در حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از پیدایش دانه ها و نیز در دورانی که دانه های آبکی در پوست کودک وجود دارد بیماری واگیردار می باشد. زمانی که تمام دانه های بدن کودک به شکل دله درآمد بیماری دیگر واگیردار نیست ولی بهتر است کودک موقعی به مدرسه برود که تمام دله ها افتاده باشد.

هرچه کودکان سالم با کودکان مبتلا به آبله مرغان برخورد و تماس کمتری داشته باشند بیماری به شکل خفیف تر در آن ها حاصل می شود و هرچه برخورد و تماس بیشتر باش ممکن است بیماری به صورتی شدید تر در آن ها پدیدار گردد.

آیا نوزادان نیز مبتلا به آبله مرغان می شوند؟

اگر مادر قبل خود مبتلا به آبله مرغان شده باشد نوزاد او تا چند ماه اول تولد نسبت به بیماری مصون می باشد (مصونیت مادری) ولی نوزاد به تدریج این مصونیت را از دست می دهد و در سن یک سالگی برای ابتلا به آبله مرغان آمادگی کامل خواهد داشت.

آیا ممکن است که کودکی دو بار به آبله مرغان مبتلا شود؟

کودکی که یک بار به آبله مرغان مبتلا شود برای همیشه مصون می باشد. ولی ممکن است ویروس آبله مرغان در کودکی که قبلاً این بیماری را گرفته است ایجاد بیماری دیگری نماید که آن را زونا می نامند. بیماری زونا برخلاف آبله مرغان واگیردار نبوده و خصوصیت این بیماری خارش و سوزش شدید دانه ها می باشد.

نکاتی که بهتر است در رابطه با علائم و درمان آبله مرغان در کودکان بدانید:

دانه های آبله مرغان را در مراحل مختلف یعنی: دانه های آبداری که وسط آن ها فرو رفته، دانه های دله دار و بالأخره دانه هایی که دله آن ها خشک شده است می بینید.
دانه های آبله مرغان در دهان و حلق ابتدا به صورت تاول ابتداهایی ظاهر می ابتدا گردد که به سرعت پاره شده و زخم هایی سطحی ایجاد می کند و همچنین ممکن است دانه هایی در چشم و دستگاه تناسلی دیده شود.
بیماری آبله مرغان ممکن است در برخی کودکان بسیار خفیف باشد به طوری که فقط چند دانه در سطح بدن دیده شود و یا برعکس آن قدر شدید باشد که تمام سطح بدن را بپوشاند و کودک نیز دچار تب شدید گردد.
اگر کودکی در یک خانواده دچار آبله مرغان شود در حدود ۱۳ تا ۱۷ روز بعد کودکان دیگر آن خانواده مبتلا می شوند.
همه مادران باردار باید سعی کنند تا با کودکان مبتلا به بیماری های ویروسی تماس نداشته باشند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *