درمان سینوزیت در دوران بارداری

سینوزیت در دوران بارداری : انواع ، دلایل و درمان های خانگی و تاثیر سینوزیت بر جنین

انسداد بینی، سر سنگین (سنگینی سر) و گونه های قرمز شده یک ترکیب ترسناک هستند. متأسفانه، این مشکلی است که برای شما وقتی که فشار تشدید کننده ای بر روی سینوس ها وجود داشته باشد پیش میاید. اگر این اتفاق در دوران بارداری شما بیفتد، درد ورنج شما به راحتی  دو برابر تر از زمان طبیعی می شود. اما چرا در دوران بارداری مستعد سینوزیت هستید؟ درمان های خانگی که می توانید استفاده کنید کدامند؟ MomJunction به شما کمک می کند تا شرایط و راه های کاهش فشار را درک کنید و احساس بهتری داشته باشید. به خواندن ادامه مطلب برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به سینوزیت در دوران بارداری ادامه دهید.

مطالب پیشنهادی: سینوزیت چیست؟/ داروی جدید علیه سینوزیتهای شدید/ درمان گیاهی سینوزیت

سینوزیت چیست؟

سینوزیت (رینوزینوزیت) یا عفونت سینوسی التهاب یک یا چند سینوس های پارانازال است (گروهی از فضای پر از هوا است که حفره بینی را احاطه کرده است).سینوس ها متورم می شوند و نمی توانند مخاط را به درستی تخلیه کنند. این ممکن است در دوران بارداری بدتر شود زیرا تشخیص اینکه آیا سینوزیت به دلیل عفونت یا هورمون است دشوار میشود.

سینوزیت در دوران بارداری چقدر شایع است؟

طبق تحقیقات، ۴۰-۲۰٪ از زنان در سن باروری (بچه دار شدن) علائم رینیت و بیماری های سینوسی را نشان می دهند. ۱۰-۳۰٪از این زنان در بارداری علائم بیشتری دارند. سینوزیت باکتریایی یکی از مهمترین دلایل بیماری سینونازال است که نیاز به مراقبت و توجه پزشکی در دوران بارداری دارد.

سینوزیت در دوران بارداری چقدر شایع است؟

علائم عفونت سینوسی در دوران بارداری

سینوزیت در هر سه ماهه (دوره سه ماهه) ای ممکن است ایجاد شود و توسعه یابد. علائم رایج عفونت شامل موارد زیر است:

  • گرفتگی بینی با تخلیه مخاط
  • بینی مسدود شده یا آبریزش بینی
  • گلو درد
  • سردردی که هنگام کج شدن سر یا جویدن چیزی تشدید می شود
  • دمای بالای بدن به دلیل واکنش آلرژیک
  • سرفه شدید
  • درد و فشار صورت
  • از دست دادن حس بویایی یا چشایی
  • گوش درد
  • بوی بد دهان از گلو و بینی

چه عواملی باعث سینوزیت در دوران بارداری می شود؟

دلایل معمول عفونت سینوسی در دوران بارداری

هورمون های بارداری، به ویژه پروژسترون و استروژن، می توانند سینوزیت را بدتر کنند. هورمون ها گردش خون را در عروق و غشاها (از جمله غشای مخاطی) افزایش می دهند و باعث تورم آنها می شوند. غشای متورم منجر به گرفتگی و آبریزش از عقب بینی می شود. ایمنی ضعیف در دوران بارداری ممکن است احتمال ابتلا به سینوزیت به دلیل عفونت های باکتریایی، قارچی و ویروسی را افزایش دهد.

سایر دلایل احتمالی که می تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سینوزیت قرار دهد عبارتند از:

  • آلرژی هایی از جمله/مانند رینیت یا تب یونجه ناشی از گرده گل
  • آلرژی ناشی از گرد و غبار، موی حیوانات خانگی، مواد شوینده و موارد دیگر
  • آسیب (های وارد شده به) سر یا بینی که منجر به پاسخ های التهابی می شود
  • عفونت های سرماخوردگی و آنفولانزا

انواع مختلف عفونت های سینوسی در دوران بارداری

با توجه به ماهیت و طبیعت پیشرفت ، سینوزیت دو نوع است. سینوزیت حاد یک عفونت موقت است که تا چهار هفته ادامه دارد. سینوس ها به دلیل سرماخوردگی یا آلرژی ملتهب می شوند. سینوس های مسدود شده از تخلیه مخاط جلوگیری می کنند. علائم در مدتی به اوج خود میرسند و از بین می روند. اگر عفونت بین چهار تا ۱۲ هفته طول بکشد، به آن سینوزیت زیر حاد می گویند. سینوزیت مزمن زمانی ایجاد می شود و توسعه میابد که علائم عفونت سینوسی بیش از ۱۲ هفته طول بکشد و برای چندین ماه ادامه یابد. علائم شدت می یابد و به طور دوره ای ناپدید می شوند و از بین می روند، بنابراین از نظر شدت متفاوت هستند. عفونت ادامه یافته شده باعث ضعف و کم شدن سیستم ایمنی بدن می شود. به طور کلی ، آنتی بیوتیک ها ، ضد گرفتگی ها و آنتی هیستامین ها مثر و کارآمد هستند و گاهی اوقات درمان های طبیعی نیز مفید هستند.

درمان های خانگی برای عفونت سینوس در دوران بارداری

  • قبل از استفاده از هر دارویی، ممکن است برخی از داروهای ایمن و بی خطر خانگی را برای تسکین و رهایی از سینوزیت امتحان کنید.
  • در شب از مرطوب کننده اتاق (رطوبت ساز اتاق) برای مرطوب نگه داشتن مجاری بینی و تسریع روند بهبودی در حالی که خواب هستید استفاده کنید.
  • بخار را از تشت یا کاسه آب گرم استنشاق کنید/تنفس کنید. دو بار در روز انجام آن به شل شدن مخاط کمک می کند.
  • بینی خود را با دقت تخلیه کنید زیرا اقدام تهاجمی می تواند به غشای مخاطی آسیب برساند.
  • با استفاده از انگشت شست خود یک سوراخ از بینی را بپوشانید، و تا زمانی که از آن خلاص شدید و رهایی پیدا کردید (منظور از مخاط)، هوا را به آرامی و سریع از سوراخ بینی دیگر بیرون دهید.
  • با استفاده از اسپری / قطره / فلاش یا گلدان نتی نمکی (یک ظرف کوچک با دهانه بلند برای شستشوی حفره های بینی) از سرم نمکی (آب نمک) استفاده کنید.
  • گرفتن ایزوتونیک از داروخانه ها ترجیح داده می شود.
  • به تنهایی از آب استفاده نکنید زیرا ممکن است به غشای مخاطی آسیب برساند.
  • کمپرس گرم را به اطراف بینی، پیشانی، گونه ها و چشم خود بمالید. باعث تسکین گرفتگی و تخلیه مخاط از مجاری بینی می شود.
  • در روز حداقل هشت لیوان آب بنوشید تا هیدراته بمانید.
  • با سری بلند بر روی بالش بخوابید.
  • این از سرفه و آبریزش از عقب بینی جلوگیری می کند، پس بنابراین به خواب بهتر کمک می کند.

چای شنبلیله بنوشید. دانه های شنبلیله خرد شده را در آب جوش اضافه کنید و به مدت سه دقیقه آنرا دم کنید. آن را صاف کرده و شکر یا عسل را به آن اضافه کنید. روزی سه تا چهار بار آنرا مصرف کنید و بخورید. با فشار دادن لیمو در آب داغ/گرم ، معجونی تازه تهیه کنید. در طول روز جرعه جرعه بنوشید تا ویتامین C موجود در آن بر روی سیستم ایمنی بدن شما تأثیر بگذارد. آب گرم ، آب گرم همراه با عسل یا چای سیاه همراه با زنجبیل می تواند تسکین و رهایی سریع را داشته باشد. سوپ نیز همچنان یک گزینه خوبی است. اشتهای شما در طی عفونت سینوسی تحت تأثیر قرار می گیرد. بنابراین، حتما از غذاهای غنی از مواد مغذی مانند میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. به جای سه وعده غذایی بزرگ، وعده های غذایی کمتری را بخورید. درمان های خانگی سینوزیت را درمان نمی کنند اما علائم آن را تسکین می دهند و از آن راحت میشوید.

درمان های خانگی برای عفونت سینوس در دوران بارداری

چه موقع برای درمان سینوزیت در دوران بارداری به دکتر مراجعه کنید؟

سینوزیت معمولاً با درمان های خانگی برطرف می شود. اما ، اگر علائم بهبود نیافت یا بدتر شد، باید با یک  پزشک تماس بگیرید. همچنین ، اگر این موارد را داشتید به پزشک مراجعه کنید:

  • داشتن تب ۱۰۱ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد)
  • داشتن دوره های عفونت تکراری و مکرر
  • نادیده گرفتن عفونت یا درمان نشدن آن می تواند خطر مننژیت (التهاب غشای محافظ پوشاننده مغز و نخاع) را افزایش دهد.
  • حتی می تواند به سایر قسمت های بدن مانند چشم ، پوست و استخوان ها نیز سرایت کند.
  • تشخیص و آزمایش عفونت سینوسی در بارداری

پزشک با تجزیه و تحلیل علائم بیماری را تشخیص می دهد. آنها ممکن است چند آزمایش را برای دانستن علت التهاب پیشنهاد دهند. آزمایشات پوستی واکنش به یک ماده حساسیت زای خاص (گرده ، گرد و غبار و غیره) را اندازه گیری می کنند. آزمایش خون پاسخ ایمنی بدن به مواد حساسیت زای رایج را بررسی می کند. آندوسکوپی بینی به تعیین وضعیت مجاری بینی حتی به کوچکترین تغییر شکل کمک می کند. اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) از سینوس های پارانازال به ارزیابی آسیب ها، عفونت ها و ناهنجاری ها کمک می کند. پزشک بر اساس تشخیص، داروهایی را برای شما تجویز می کند.

درمان عفونت های سینوسی در دوران بارداری

داروهای تجویز شده معمول و رایج برای عفونت سینوس و علائم آن عبارتند از:

  • مسکن هایی مانند استامینوفن برای سردرد ، تسکین و رهایی سینوس و گلو درد
  • آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین و سفپروزیل برای سینوزیت حاد
  • ضد گرفتگی ها ، خلط آورها ، سرکوب کننده های سرفه (از بین برنده و قطع کننده سرفه) و آنتی هیستامین ها برای عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی
  • اگرچه این داروها بی خطرو ایمن هستند، اما باز با این حال  سعی کنید مصرف آنها را محدود کنید و به دنبال درمان های طبیعی باشید.

آیا درمان های تکمیلی و مکمل موجب تسکین و رهایی از سینوزیت در دوران بارداری می شوند؟

در مورد اثربخشی این روشهای درمانی تحقیق درست و بخصوصی صورت نگرفته است. با این حال، شما می توانید این موارد را با موافقت و رضایت پزشک خود امتحان کرده و اگر برای شما مفید و کارامد بود به مصرف آنها  ادامه دهید.

برخی از روشهای درمانی متداول که می توانید تحت نظارت آنها را انتخاب کنید عبارت اند از:

 ۱٫ رایحه درمانی برای درمان سینوزیت در دوران بارداری

روغن اکالیپتوس مفید و کارامد  است. چند قطره از آن را روی یک دستمال کاغدی بریزید، و آن را بو بکشید و استشمام کنید تا مجاری بینی پاک شود. همچنین می توانید دو قطره از ان را در یک کاسه آب اضافه کنید و بخار آن را استنشاق کنید. این عمل به کاهش علائم احتقان/گرفتگی سینوس کمک می کند.

۲٫ طب سوزنی برای درمان سینوزیت در دوران بارداری

این کار بر اساس یک اصل انجام می شود که با تحریک برخی از نقاط بدن با استفاده از سوزن علائم را تسکین می دهد. شواهد اندکی برای اینکه که نشان دهد طب سوزنی برای عفونت های تنفسی موثر است وجود دارد.

۳٫ هومیوپاتی (یک سیستم شبه علمی پزشکی جایگزین است) برای درمان سینوزیت در دوران بارداری

شما می توانید آن را با تجویز یک هومیوپات واجد شرایط و ثبت شده امتحان کنید.

۴٫ داروی گیاهی برای درمان سینوزیت در دوران بارداری

به دلیل کمبود داده های تجربی ، اطلاعات کافی برای دانستن میزان ایمن و بی خطر بودن بسیاری از گیاهان در دوران بارداری وجود ندارد. با این حال، اکیناسه (نوعی گل) برای استفاده در بارداری بی خطر و ایمن است و ممکن است از عفونت های ثانویه ناشی از سینوزیت جلوگیری کند و همچنین سیستم دفاعی سیستم تنظیم نشده و نامنظم را تعدیل و میزان کند. سینوزیت یک مسئله دردسر ساز است. بنابراین، برای جلوگیری از عود کردن مجدد عفونت، هر اقدامی را انجام دهید.

برای جلوگیری از سینوزیت در دوران بارداری چه کاری می توانید انجام دهید؟

اقدامات زیر به شما کمک می کنند تا از عفونت های سینوسی جلوگیری کنید. با مصرف میوه ها تازه، سبزیجات و مکمل های ویتامین، ایمنی بدن خود را تقویت کنید. ماست حاوی لاکتوباسیلوس پروبیوتیکی است که برای بهبود سیستم ایمنی بدن شما شناختهشده است. روی (زینک) برای عملکرد سالم ایمنی ضروری است و از شدت عفونت های مادر می کاهد. ممکن است غذاهای حاوی روی مانند نان گندم کامل ، عدس ، نخود ، تخم مرغ ، بادام هندی ، سیب زمینی پخته ، ماهی و گوشت را انتخاب کنید. برای جلوگیری از عفونت باکتریایی، خانه خود را تمیز نگه دارید. قرار گرفتن در معرض گرده گیاهان ، گرد و غبار و حیوانات خانگی را محدود کنید. از محیط هایی با کیفیت دمای پایین هوا خودداری کنید. از تماس با افراد مبتلا به سرماخوردگی و عفونت خودداری کنید.

آیا سینوزیت در دوران بارداری می تواند به کودک آسیب برساند؟ ( تاثیر سینوزیت بر جنین )

عفونت سینوسی احتمالاً روی کودک تأثیر نمی گذارد. سینوزیت و سایر عفونت ها به کودک منتقل نمی شوند زیرا جفت بیشتر محصولات سمی ای که بدن شما هنگام مبارزه با بیماری تولید می کند را فیلتر و مسدود می کند. عفونت های سینوسی می توانند ناخوشایند باشند، اما پیروی از اقدامات ساده به مبارزه با بیماری کمک می کند. درمان های خانگی برای موارد خفیف تا متوسط ​​سینوزیت کافی است. با این حال ، اگر دارویی برای عفونت مصرف می کنید، فقط تنها پس از مشورت با پزشک این کار را انجام دهید. به بدن خود تغذیه مناسب و استراحت کافی برای بهبودی دهید. اگر سابقه خانوادگی آتوپی (آسم ، اگزما ، یا تب یا سینوزیت) وجود داشته باشد ، مادران می توانند با مصرف سویه پروبیوتیک Lactobacillus rhamnosus GG در سه ماهه آخر خطر ابتلا به این شرایط را در فرزندان خود کاهش دهند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.