خونریزی شدید بعد از زایمان طبیعی از علایم ماندن جفت در رحم است؟!

سلام خونریزی شدید به همراه لخته بعد از زایمان طبیعی ممکنه به علت باقی ماندن جفت در رحم باشد؟ چون شدت خونریزی کم نمیشه..

پاسخ:

بله ممکن است علت خونریزی شدید بعد از زایمان و کاهش نیافتن شدت آن باقی ماندن بخشی از جفت باشد.

بعد از زایمان – چه طبیعی چه سزارین – رحم شما به منظور بستن رگهای خونی شروع به انقباض و فشردن رگها می کند و در نتیجه خونریزی کاهش می یابد. در صورتی که رحم به طور طبیعی منقبض نشود، ممکن است خونریزی شدید اتفاق بیفتد. به این شرایط بی قوتی رحمی گفته میشود.

این مسئله ممکن است زمانی که چندقلو (دو قلو یا بیشتر) با عفونتی در رحم دارید، یا در صورتی که مقداری از بافت جفت پس از خروج جفت در داخل رحم مانده باشد، اتفاق بیفتد. باز مجددا، در بعضی موارد، خونریزی شدید به دلیل نامعلومی اتفاق می افتد.

در صورتی که این مسئله برای شما پیش بیاید، پزشک یا پرستارتان ممکن است برای ایجاد انقباض رحم، ابتدا شما را ماساژ دهد. اگر ماساژ مشکل را حل نکرد، ممکن است به شما یکی از داروهایی که برای ایجاد انقباض تجویز می شود، مانند اکسی توسین، مترجين یا همابیت داده شود.

در صورتی که مقداری از جفت در رحم شما مانده باشد، ممکن است با دست بردن به داخل رحم یا از طریق کورتاژ، که پاک کردن جدار رحم با یک ابزار است، خارج شود. در اکثر مواقع خونریزی بدون هیچ مشکلی بند می آید. در هر صورت، اگر با این داروها یا بدین طریق متوقف نشود، دکترتان در مورد راههای دیگر درمان با شما صحبت خواهد کرد.

موارد نیازمند مراجعه به پزشک در صورت بروز شرایط زیر، لازم است با اورژانس تماس بگیرید:

شدید شدن ناگهانی خونریزی خیس شدن بیشتر از یک پد در یک ساعت ادامۀ خونریزی به همان رنگ قرمز روشن اولیه و زیاد

دفع لخته‌های خون بزرگ‌تر از حالت معمول آن 

در صورت داشتن احساس سرگیجه یا غش

ضربان قلب تند یا نامنظم تهوع و استفراغ

درمان‌های لازم با توجه به علت ایجاد خونریزی در مادران متفاوت است. برخی از این درمان‌ها ممکن است شامل دریافت مایعات برای جبران خون از دست‌رفته، مواردی برای بستن محل خونریزی، ماساژ رحمی برای کمک به انقباض رحم و خروج لخته از آن، اکسیژن‌رسانی به مادر، خروج بقایای جفت و موارد دیگری باشد.

وقتی درمان مناسب برای قطع خونریزی انجام شد، لازم است با مراقبت و استراحت کافی به بهبود سریع‌تر خود کمک کنید. همچنین در صورت بروز نشانه‌هایی از تب یا لرز، ترشحات واژینال بدبو یا درد در دو طرف پایین شکم نیز لازم است با ماما یا پزشکتان تماس بگیرید، زیرا این علائم ممکن است از نشانه‌‌های عفونت باشد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *