علت جوش داخل واژن

جوش داخل واژن نشانه چیست؟!

جوش واژن یک مشکل شایع است که به علت عوامل مختلفی بوجود می‌آید. این جوشها ممکن است ناخوشایند و آزاردهنده باشند اما معمولا مشکلی جدی نیستند. فشار دادن یا تخلیه جوش واژن می‌تواند منجر به درد و ناراحتی شود. خطر گسترش باکتری‌ها و علل ایجاد کننده عفونت افزایش می‌یابد و جوشها ممکن است تعداد و شدتشان بیشتر شود. منتظر بمانید تا جوش به طور طبیعی برسد و دوره خود را طی کند یا اینکه به دنبال درمان طبی باشید.

جوش داخل واژن نشانه چیست؟

علت جوش واژن مشخص نیست. البته بعضی از علل شایعتر شامل موارد زیر هستند:

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی نوع اگزماست که بوسیله تماس پوست با یک ماده حساسیت زا یا تحریک کننده ایجاد شود. بسیاری از علل جوش واژن درماتیت تماسی در ناحیه تناسلی هستند.

عوامل تحریک کننده و حساسیت زا برای جوشهای واژن عبارتند از:

  • ژل دوش
  • محصولات بهداشتی مخصوص واژن مثل لوسیون، پودر و دئودورانت
  • صابونهای بودار و شامپو بدن
  • پودرهای لباسشویی
  • لوسیونهای دارویی یا ژلها
  • روان کننده‌های واژن، کشنده‌های اسپرم یا کاندوم‌ها
  • عرق کردن
  • نوارهای بهداشتی یا تامپون بخصوص انواع بودار
  • منی
  • ادرار

مطلب پیشنهادی: ۸ سؤال مهم و خاص درباره واژن که خیلی ها خجالت می کشند بپرسند!!!

جوش زدن واژن به دلیل فولیکولیت

علت بسیار شایع دیگر جوشهای واژن فولیکولیت است که یک عفونت و التهاب فولیکولهای مو است. یک فولیکول یک حفره پوستی کوچک است که مو در آنجا رشد می‌کند و هر کدام از موهای بدن از یک حفره مخصوص به خود خارج می‌شوند.

فولیکولیت می‌تواند ناشی از عوامل زیر باشد:

  • اصلاح با تیغ
  • موهای زیرپوستی
  • پوشیدن لباس تنگ یا لباسی که موجب ساییدگی پوست می‌شود
  • فولیکول‌هایی که مسدود شده یا بوسیله عرق یا وسایل شخصی تحریک شده باشند
  • استفاده از جکوزی یا استخر شنای آلوده
  • بریدگی یا زخم عفونی، عمدتا ناشی از اصلاح کردن که موجب می‌شود باکتریها تا نزدیکی فولیکولهای مو پخش شوند.

جوش واژن به دلیل آکنه اینورسا

آکنه اینورسا که هیدراتنتیس سوپوراتیوا یک نوع بیماری پوستی التهابی مزمن است که بر غدد عرق در ران و زیر سینه‌ها اثر می‌گذارد. آکنه اینورسا بوسیله کله‌های عود کننده و زخمهایی که حاوی چرک هستند، مشخص می‌شود. اینها به آسانی درمان نمی‌شوند و ممکن است اسکار باقی بگذارند. به گفته موسسه هیدرادنیتیس سوپوراتیوا، این بیماری بر ۴ درصد جمعیت اثر می‌گذارد.

جوش زدن واژن به علت Molluscum contagiosum

Molluscum contagiosum یک عفونت ویروسی است که بوسیله ضایعاتی که می‌توانند بر هر جایی از بدن از جمله ناحیه واژن اثر بگذارد. این توده‌ها که مولوسکا نام دارند، معمولا کوچک، برآمده و سفید یا گوشتی هستند. آنها می‌توانند ظاهری گلابی شکل داشته باشند و وسطشان یک دانه باشد. مرکز کنترل بیماری و پیشگیری توصیه می‌کند که این بیماری معمولا طی ۶ تا ۱۲ ماه از بین می‌رود اما ممکن است نهایتا ۴ سال زمان ببرد.

مطلب پیشنهادی: ۱۴ نکته و ترفند برای داشتن واژن (ناحیه شرمگاهی) زیبا، سالم و جوان

درمان جوش داخل واژن

جوش داخل واژن نشانه چیست

جوشهای واژن عمدتا خودشان از بین می‌روند. اگر از بین نرفتند، گزینه‌های درمانی شامل موارد زیر است:

تعیین علت جوش واژن

نخستین گام برای تصمیم به درمان صحیح مشخص کردن علت جوشهاست. هر دلیلی که موجب ظهور جوش واژن و هر نوع محصولات بهداشتی، فعالیتها یا عوامل دیگر که ممکن است بر ناحیه واژن اثر بگذارد شامل تراشیدن موها و استفاده از تشت آب گرم را یادداشت کنید. همچنین بهتر است از محصولاتی که در تماس با ناحیه واژن هستند از جمله پودرهای رختشویی تا مدتی اجتناب کنید. وقتی علائم از بین رفتند، به آرامی این محصولات را دوباره استفاده کنید و به عکس العملهایی که ایجاد می‌شود، توجه کنید.

رفع عوامل موثر جوش واژن

وقتی علت درد یا عفونت مشخص شد، استفاده از محصولات یا فعالیتهای منجر به این عارضه را متوقف کنید. به عنوان مثال اگر این علت آن تیغ اصلاح است، با استفاده از یک تیغه جدید و اصلاح کردن در جهت رویش مو، آن را رفع کنید. هرگز خشک اصلاح نکنید. باید وانی که از آن استفاده می‌کنید، تمیز باشد و تنها در استخرهای بهداشتی تایید شده شنا کنید. همچنین از استفاده روغنها روی پوست خودداری کنید چون اینها موجب به دام افتادن باکتریها در فولیکولهای مو می‌شوند.

بهداشت خوب به به رفع خوش های واژن کمک می کند

گرما و رطوبت در ناحیه تناسلی آن را محیطی ایده‌آل برای باکتری‌ها و سایر میکروارگانیزم‌های مهاجم می‌سازد عادات حمام گرفتن شما به میزان زیادی با جوش واژن ارتباط دارد. وقتی که از محصولات بهداشتی همانند شامپوی بدن در اندامهای جنسی استفاده می‌کنید، تعادل واژن تا حدودی به هم می‌خورد که نهایتا موجب تحریک و آکنه واژن می‌شود. استفاده از صابونهای ضد باکتری که به طور سنتی حاوی مواد ضد باکتری همانند آویشن یا روغن درخت چای هستند به از بین بردن باکتریهای مضر به طور بالقوه کمک می‌کند. این ناحیه را هر روز با آب گرم و صابون ملایم بدون عطر بشویید. از استفاده از محصولات پاک کننده خشن داخل واژن خودداری کنید چون این می‌تواند بر تعادل pH اثر بگذارد که منجر به عفونت می‌شود.

جوش زدن واژن به دلیل عرق کردن

عرق کردن علت اصلی آکنه واژن است و از آنجایی که بدن به هنگام شب تمایل به عرق کردن دارد، دقیقا زمانی ست که مشکلات شروع می‌شوند. لباس زیر نخی انتخاب کنید و از پارچه‌هایی که گرما و رطوبت را داخل خود نگه می‌دارند، اجتناب کنید. لباس گشاد و راحتی انتخاب کنید که به پوست اجازه نفس کشیدن می‌دهد و همیشه پس از ورزش کردن لباس‌تان را عوض کنید. به هنگام قاعدگی به طور مرتب تامپونها یا نوار بهداشتی‌تان را عوض کنید.

اجتناب از فشار دادن جوشهای ناحیه واژن

فشار دادن یا تخلیه جوش واژن می‌تواند منجر به درد و ناراحتی شود. خطر گسترش باکتری‌ها و علل ایجاد کننده عفونت افزایش می‌یابد و جوشها ممکن است تعداد و شدتشان بیشتر شود. منتظر بمانید تا جوش به طور طبیعی برسد و دوره خود را طی کند یا اینکه به دنبال درمان طبی باشید.

درمان جوش های واژن با گرما درمانی

برای درمان خارش و درد، سعی کنید که آن ناحیه را با کمپرس گرم درمان کنید. یک حوله کوچک را داخل آب گرم بخیسانید و قبل از قرار دادن روی پوست، فشار دهید. این درمان را می‌توان چند بار در روز تکرار کرد. همیشه قبل از گذاشتن کمپرس، آن ناحیه را به طور کامل خشک کنید تا از رشد باکتری‌ها ممانعت به عمل آورید.

داروهای درمان کننده جوش واژن

با پزشکتان در مورد داروهای مناسب برای جوش واژن صحبت کنید. اگر درماتیت تماسی علت ریشه‌ای آن است، داروهای موضعی یا آنتی هیستامین را می‌توان توصیه کرد. عفونتها را می‌توان با داروهای موضعی یا آنتی بیوتیکهای خوراکی درمان کرد. تشخیص زود هنگام و درمان توصیه شده برای آکنه اینورسا علائم را تحت کنترل نگه می‌دارد. در همین حال Molluscum contagiosum اغلب بدون درمان از بین می‌رود، داروهایی هم ممکن است برای آن تجویز می‌شود.

جوش واژن چه شکلی است؟

جوشهای واژن ظاهرشان شبیه به جوشهایی ست که در سایر نواحی بدن بروز می کنند. آنها می‌توانند ویژگی‌های متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال ممکن است دردناک یا بدون درد، سوزناک، شفاف یا قرمز، پر از چرک، به صورت خوشه‌ای یا انها، دانه‌ای یا با اندازه‌های مختلف باشند.

علتهای دیگر جوش واژن

چند بیماری و علت دیگر هم وجود دارد که منجر به جوشهای شبیه به جوشهای واژن می‌شوند. اینها عبارتند از:

بیماریهای مقاربتی

دو عفونت مقاربتی شایع می‌توانند موجب جوش اطراف واژن شوند. اینها زگیل تناسلی و تبخال تناسلی هستند:

زگیل تناسلی

برآمدگیهای گوشتی کوچک که ظاهری کلم مانند دارند. بیشتر در بین زنانی ست که دچار ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بیمار شده باشند. اگر ناراحت کننده نباشد نیازی به درمان نیست. البته داروها یا جراحی می‌توانند جوشها را از بین ببرند اگر چه بیشتر جوشها ممکن است عود کنند چون هیچ راهی برای ریشه کنی ویروس از بدن نیست. زنان می‌توانند قبل از فعالیت جنسی واکسن بگیرند تا به پیشگیری از زگیلهای تناسلی کمک کنند.

تبخال تناسلی

این بیماری بوسیله ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌شود، تبخال تناسلی می‌تواند منجر به لکه‌هایی شود که دردناک یا سوزش‌دار هستند. از آنجایی که ویروس می‌تواند در بدن نهفته باشد حتی اگر هیچ لکه یا زخمها معلوم نباشند. همانند زگیل تناسلی، ویروس به هنگام حضور از بدن خارج نمی‌شود. البته دارو می‌تواند علائم، بروز کردن و کاهش خطر انتقال ویروس به شریکهای جنسی را کاهش دهد. استفاده از کاندوم می‌تواند احتمال ابتلا به تبخال تناسلی از شریک جنسی را کاهش می‌دهد.

کیست بارتولاین

توده‌های بارتولاین روی همه بخشهای واژن قرار گرفته‌اند. گاهی اوقات ممکن است مسدود شوند که منجر به تشکیل کیست می‌شود. این کیستها معمولا بدون درد هستند و نیازی به درمان ندارند. البته اگر عفونی شوند ملتهب و چرکی می‌شوند و باید با مداخلات دارویی همانند آنتی بیوتیک درمان شوند. اگر کیستها دوباره عود کردند با پزشکان در مورد درمانهای خانگی صجبت کنید.

برآمدگیهای پوستی

برآمدگیهای پوستی رشد یا ازدیاد بافت اضافی روی پوست است. اینها خطرناک نیستند اما بعضی از افراد ممکن است بخواهند به دلایل زیبایی آنها را بردارند یا به دلیل اینکه موجب درد می‌شوند.

واریس واژن

اینها برآمدگیهایی به رنگ آبی هستند که با افزایش سن در زنان بوجود می‌آیند. آنها اطراف فرج و واژن ظاهر می‌شوند. آنها رگهایی برجسته هستند همانند هموروئیدهای اطراف مقعد و ممکن است دردناک شوند یا خونریزی کنند. کمپرس سرد می‌تواند ناخوشی را کاهش دهد. زنان در صورت نیاز باید در مورد درمان با پزشکشان صحبت کنند یا با جراحی یا لیزر آن را بردارند. این برآمدگی‌ها خودشان از بین می‌روند.

جوش داخل واژن

برای جوش های واژن چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علت جوش واژن ناشناخته باشد یا پایدار باشند یا بدتر شوند باید به پزشک مراجعه کرد. جوشهایی که خیلی دردناک، بزرگ یا چرکی هستند توسط پزشک تخلیه می‌شوند. اکثر جوشهای واژن خودشان یا با درمان خود مدیریتی از بین می‌روند. ایجاد تغییر در سبک زندگی و جایگزینهایی برای مراقبتهای بهداشتی معمول ممکن است از جوشهای بعدی جلوگیری کند. اگر مطمئن نیستید با پزشکتان مشورت کنید که به شما در مورد پیشرفت بیماری و درمانهای در دسترس توصیه‌هایی می‌کند.

پیشگیری از جوش واژن

پیشگیری از جوش واژن را می‌توان بوسیله انجام بعضی اقدامات پیشگیرانه آسان انجام داد، از جمله:

  • اجتناب یا کاهش تماس با تحریک کننده‌های پوستی
  • درمان هر نوع بیماری مربوط به جوش واژن
  • پوشیدن لباس زیر نخی و گشاد
  • انجام بهداشت شخصی به صورت مناسب
  • لمس نکردن یا تخلیه نکردن جوشهای موجود
  • استفاده از شوینده‌های ملایم با pH مناسب
  • نپوشیدن لباس زیر به هنگام شب در صورت وجود جوش

منبع خبر : برگرفته از redmag

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.