“تغذیه مادر در بارداری دوقلو” چگونه باید باشد؟!

در حاملگی چند قلویی علاوه بر ویزیت های پریناتال مکرر باید اطمینان حاصل شود که رژیم غذایی مادر می تواند نیاز های اضافی در مورد کالری، پروتئین، مواد معدنی، ویتامین ها و اسیدهای چرب ضروری را تأمین کند.

زنان باردار دوقلو به میزان کافی استراحت کنند، از یک رژیم غذایی سالم و مناسب پیروی کنند، برنامه‌های ورزشی سبک همانند پیاده روی و یوگا را در برنامه‌های خود داشته باشند، ویزیت‌های بارداری خود را جدی گرفته و همه را به طور منظم انجام دهند.

تجویز مکمل های مواد ریز مغذی مانند کلسیم، منیزیم، روی و ویتامین های C و D و غیره براساس حداکثر میزان پیشنهاد شده سازمان غذا و دارو و توسط پزشک معین می گردد.

تغذیه مادر در بارداری دوقلو، رژیم غذایی برای بارداری دوقلو

میزان افزایش دریافت کالری در هر روز ۴۰ تا ۴۵ کیلوکالری بر کیلوگرم در روز است که در قالب سه وعده غذایی و سه میان وعده در روز مصرف می شود. برای زنان دارای BMI طبیعی افزایش وزن بین ۱۷ تا ۲۴ کیلوگرم در طی بارداری توصیه می شود.

مصرف آهن در حاملگی های چند قلویی براساس هموگلوبین اولیه ۶۰ تا ۱۰۰ میلی گرم آهن المنتان در روز است که ۲ تا ۲٫۵ برابر حاملگی تک قلویی است.

در بارداری دوقلو به فولیک اسید بیشتری نیاز داریم

دکتر مانجو مونگا (Manju Monga)، استاد Berel Held و مدیر بخش پزشکی مادر و جنین مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در شهر هیوستون (Houston) می‌گوید، زنانی که دوقلو باردار هستند، برای پیشگیری از نقص‌های مادرزادی به فولیک اسید بیشتری نیاز دارند. مونگا که خود نیز دوقلو دارد می‌گوید: «در موارد بارداری دوقلو ۱ میلی‌گرم اسید فولیک در روز را توصیه می‌کنیم؛ در حالی که میزان اسید فولیک توصیه‌شده برای بارداری‌های تک‌قلو ۰٫۴ میلی‌گرم در روز است.» اسید فولیک موجب کاهش خطر بروز نقص‌های مادرزادی مربوط به لولهٔ عصبی (neural tube) مانند اسپینا بیفیدا (spina bifida، نقص مادرزادی ناشی از بسته نشدنِ کامل لولهٔ عصبی جنین) می‌شود.

دکتر سید علی کشاورز؛ متخصص تغذیه، در مورد بارداری‌های دوقلویی گفت: «وقتی که مادری تک قلو باردار است، بر حسب وزن مادر، افزایش وزن مناسب توصیه شده و برنامه غذایی بر اساس آن تنظیم می‌شود.
به عنوان مثال مادری که نمایه توده بدنی‌اش ۳۰/۱۸ تا ۲۵ است، بر حسب سایز و استخوان بندی‌اش گفته می‌شود که افزایش وزن این مادر باید بین ۱۰ تا ۱۴ کیلوگرم باشد. وقتی مادر لاغر باشد، یعنی BMI زیر ۳۰/۱۸ داشته باشد، افزایش وزن مادر حداقل ۱۴ تا ۱۸ کیلوگرم باید باشد. اما مادری که اضافه وزن دارد، افزایش وزن مادر در دوران بارداری حدود ۹ کیلوگرم باید باشد و در مادران چاق با BMI بالای ۳۰ و مخصوصاً بالای ۳۵، مادر حداکثر می‌تواند ۷ کیلوگرم وزن اضافه کند».

وی افزود: «به طور کلی افزایش وزن مادر، چه ۷ کیلوگرم و چه ۱۸ کیلوگرم باشد، عمده افزایش وزن باید در سه ماهه پایانی دوره بارداری باشد. چون ساختمان تمام ارگان‌های بدن جنین در سه ماهه پایانی تکمیل می‌شود. اگر مادری به طور متوسط ۱۱ کیلوگرم افزایش وزن دارد، توصیه این است که حداقل ۵ تا ۵/۵ کیلوگرم آن در سه ماهه پایانی باشد».

به طور کلی افزایش وزن مادر، چه ۷ کیلوگرم و چه ۱۸ کیلوگرم باشد، عمده افزایش وزن باید در سه ماهه پایانی دوره بارداری باشد. چون ساختمان تمام ارگان‌های بدن جنین در سه ماهه پایانی تکمیل می‌شود.

دکتر کشاورز درمورد مادری که دوقلو باردار است، گفت: «طبیعتاً دریافت مواد مغذی بیشتر خواهد بود. مثلاً اگر در نیمه دوم بارداری تک قلویی دریافت کلسیم به میزان ۱۲۰۰ میلی‌گرم توصیه می‌شود، در مادری که دوقلو باردار است، این مقدار، حداقل باید ۱۵۰۰ میلی‌گرم باشد و اگر به مادرانی که تک قلو باردارند، گفته می‌شود در سه ماهه دوم ۴ واحد و در سه ماهه سوم ۵ واحد لبنیات مصرف کنند، در مورد زنانی که دوقلو باردارند گفته می‌شود در سه ماهه دوم ۵ واحد و در سه ماهه سوم ۶ تا ۷ واحد لبنیات دریافت کنند.

البته در کنار دریافت لبنیات بالا اگر سبزی ومیوه کافی مصرف نکنند و تعادل بین کلسیم به پتاسیم و منیزیم برقرار نباشد، کلسیم اضافه باعث گرفتگی عضله مادر می‌شود. بنابراین ضمن افزایش دریافت پروتئین و همچنین لبنیات به خاطر دریافت کلسیم بیشتر، مادر باید سبزی و میوه کافی هم دریافت کند».

این متخصص تغذیه اظهار داشت: «آنچه که مهم است، وزن‌گیری مادر است که حتی اگر مادری چاق باشد و دوقلو باردار باشد، انتظار می‌رود که افزایش وزن او بالای ۱۲ کیلوگرم باشد و در حقیقت در بارداری‌های دوقلویی، نیاز سه نفر مطرح است. بنابراین افزایش وزن مادر در این دوره خیلی حیاتی و مهم است. برنامه غذایی مادری که دوقلو باردار است، در این دوران باید طوری تنظیم شود که ۱۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم را داشته باشد و اگر مادر این مقدار را دریافت نمی‌کند، باید مکمل کلسیم به او داده شود. ولی در کنار آن توجه به دریافت مقدار مناسب پتاسیم و منیزیم از طریق سبزی و میوه مهم است.

اگر مادر در این دوران گرفتگی عضله پیدا کند یا باید دریافت سبزی و میوه او افزایش پیدا کند و یا قرص منیزیم و پتاسیم مصرف نماید تا جلوی گرفتگی که در هنگام خواب پیش می‌آید، گرفته شود. باید توجه شود که در کنار افزایش وزن مادر، با سونوگرافی‌هایی که متخصص زنان انجام می‌دهد، از رشد مناسب جنین مطمئن شویم».

منبع خبر : مطلب تکمیلی از زندگی آنلاین

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.