جای واکسن روی بازو

علائم آبسه جای واکسن و راهکارهای درمانی آن

جای اولین واکسن نوزاد (واکسن ب ث ژ) معمولاً برای همیشه باقی می ماند.  بعد از واکسيناسيون يک جوش نوک تيز کوچک قرمز رنگ در ظرف يک تا سه هفته ظاهر ميشود. التيام اين زخم ممکن است تا سه ماه طول بکشد و معمولاٌ جای آن باقی ميماند. آبسه کردن در محل تزریق واکسن یکی از عارضه های واکسیناسیون است. از علائم آبسه کردن واکسن قرمز شدن و احساس درد در محل تزریق است.

واکسن ب ث ژ یا اولین واکسن نوزاد چيست؟

واکسن ب ث ژ واکسنی است که با ميکرب زنده ساخته شده و تا حدی در مقابل سل مصونيت ايجاد ميکند. در صورتيکه در معرض باکتری (ميکرب) سل قرار بگيريد واکسن ب ث ژ از عفونت جلوگيری نمی کند،
ولی باعث ميشود که به احتمال خيلی بيشتر، بجای يک بيماری سراسری که خطر مرگ دارد دچار يک عفونت ملايم در يک نقطه بدن بشويد. ايجاد مصونيت در اثر واکسن ب ث ژ ۶ تا ۱۲ هفته طول ميکشد.

تزریق واکسن ب ث ژ تا حدود هشتاد درصد موجب محافظت و مقاومت در برابر ابتلا به بیماری سل می گردد. بهترین سن برای تزریق واکسن ب ث ژ ، بعد از تولد می باشد. در بعضی افراد، تاثير واکسن در طول زمان، بعضی وقتها در ظرف ۵ تا ۱۵ سال از بين ميرود.

بيش از همه برای کودکان مفيد است. واکسن ب ث ژ ممکن است از بروز انواع شديد بيماری سل، مثل سل در مغز (مننژيت TB) در کودکان جلوگيری کند. نفع آن برای بزرگسالان کمتر واضح است.

مطلب پیشنهادی : برای کاهش درد واکسن نوزاد چه باید کرد؟

علائم آبسه جای واکسن

بعد از واکسيناسيون يک جوش نوک تيز کوچک قرمز رنگ در ظرف يک تا سه هفته ظاهر ميشود. که به اصطلاحا آبسه کردن واکسن میگویند. اين جوش نوک تيز اغلب نرم و فاسد شده و در اکثر مردم منجر به يک زخم کوچک ميشود. التيام اين زخم ممکن است تا سه ماه طول بکشد و معمولاٌ جای آن باقی ميماند.

بعد از تزریق واکسن ب ث ژ واکنشی در محل تزریق بدین صورت ایجاد می گردد. در حدود سومین هفته بعد از تزریق، در محل تزریق، برجستگی پیدا می شود که به تدریج بزرگ و قرمز رنگ می شود. سپس قاعدۀ برجستگی، سفت و پوست روی آن قرمز و شفاف و نازک می شود و هالۀ قرمزی دور آن پیدا می شود.

بعد از آن رنگ سرخ برجستگی به تدریج تیره می گردد و تبدیل به تاول چرکی می شود. پوست روی تاول به تدریج نازک و بالاخره سوراخ می شود و ترشحات داخل آن خارج می گردد.

بعد از سه هفته دیگر روی زخم دَله بسته می شود. چند هفتۀ بعد دلۀ روی زخم خود به خود می افتد و جوشگاه فرو رفته ای در محل آن باقی می ماند. این جوشگاه نیز بعد از مدت ها صاف می شود، ولی جای واکسن همیشه مشخص خواهد بود.

واکنش پوستی واکسن ب ث ژ از ابتدا تا بهبود کامل معمولاً ۲ تا ۳٫۵ ماه طول می کشد. تزریق واکسن ب ث ژ درد ندارد و کودک دچار تب نمی شود، ولی به ندرت ممکن است ۲۰ تا ۴۰ روز بعد از تزریق، کودک یک یا دو روز مختصری تب کند.

واکنش محل تزریق ب ث ژ گاهی خفیف است و فقط در محل تزریق برجستگی مختصری به وجود می آید و به تدریج پس از ۵ تا ۶ هفته از بین می رود. گاهی واکنش شدید است و در محل تزریق ممکن است زخم عمیقی ایجاد شود که آن هم خود به خود پس از چند ماه بهبود می یابد.

مطلب مرتبط: تب و عوارض بعد از واکسیناسیون در نوزادان

ابسه جای واکسن نوزاد

درمان آبسه جای واکسن نوزاد

اگر محل تزریق واکسن با میکروب های مختلف آلوده گردد، ممکن است در محل واکسن آبسۀ چرکی ایجاد شود. در چنین شرایطی کودک باید به وسیلۀ پزشک معاینه و درمان گردد.

برای جلوگیری از عفونت محل واکسن، مادر باید لباس های کودک خود را زود به زود عوض نماید و او را حمام کند. در هنگام حمام کردن دستور خاصی وجود ندارد، ولی از دست زدن به محل واکسن باید خودداری شود و ترتیبی داده شود که کودک نتواند محل واکسن را بخاراند.

اگر در خلال دو ماه پس از تزریق واکسن ب ث ژ ، هیچ واکنشی در محل تزریق ایجاد نشد، والدین باید کودک را برای آزمون جلدی و تزریق مجدد واکسن ب ث ژ به مراکز بهداشتی ببرند.

بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل یا بالای استخوان ترقوه بعد از تزریق واکسن ب ث ژ

در بعضی از مواقع چند ماه پس از تزریق واکسن ب ث ژ ممکن است غدد لنفاوی زیر بغل یا بالای استخوان ترقوه طرف راست یعنی همان طرف که واکسن تزریق شده است، بزرگ گردد و مادر در موقع حمام کردن کودک در زیر بغل یا بالای استخوان ترقوۀ طرف راست او غده ای حس کند و نگران گردد.

مادر باید بداند که وجود این غده دردناک نیست و اهمیت ندارد. این غده خود به خود از بین می رود یا کم کم بزرگ می شود و درون آن ترشح چرکی جمع می گردد که به تدریج پوست روی آن نازک می گردد و پوست سوراخ می شود و ترشح درون غده خارج می گردد.

در چنین حالتی مادر باید لباس های کودک را هر روز عوض نماید و او را حمام کند و لباس آزاد به او بپوشاند. اگر امکان حمام کردن وجود ندارد، هر روز زیر بغل او را با آب و صابون بشوید و تمیز نماید. با این عمل زخم به تدریج التیام می یابد، ولی برای مدتی داغ زخم باقی می ماند و به تدریج محو می گردد.

در صورتی که پدر و مادر از بزرگ شدن و چرکی شدن غدۀ لنفاوی زیر بغل یا فوق استخوان ترقوۀ کودک خود نگران هستند، باید با پزشک کودکان مشورت نمایند و غدۀ لنفاوی مزبور به وسیلۀ جراح کودکان کاملاً برداشته و خارج شود، در این صورت زودتر بهبود می یابد و داغی در محل آن به وجود نخواهد آمد.

منبع خبر : برگرفته از کودک آنلاین

اشتراک‌گذاری
5 نظر
  1. خوبیش اینکه اگه بعد تزریق واكسن ب.ث.ژ، روی بازوی نوزاد اثر زخم (اسكار) در محل تزریق بجا نمونه ،‌نیاز به تزریق مجدد این واكسن نیستش

  2. برا بزرگترا هم میزنن تا بیست سال آدم مطمئنه که سل نمیگیره

  3. اونابی که آبله مرغان دارند، يا سرخک،میگن ب ث ژ نزنند…چرا ?

  4. نوزادان مبتلا به ایدز هم نباید واکسینه بشن یه دستورالعمله

    1. سلام
      من ۱۵ سالم هست و از بچگی جای واکسن ب ت ژ رو نداشتم اما وقتی مادرم من و بردن گفتن که شاید بخاطر نوع پوست باشه و معلوم نباشه و دوبار زدنش خطرناک هست . میشه لطفا اگه کسی مثله من جای واکسنش نمونده بگه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.