غربالگری کشت رکتوواژینال در بارداری چیست؟/ در چند هفتگی انجام می شود؟

غربالگری کشت رکتوواژینال یک کشت برای باکتری گروه B Strep است، که به طور شایع در مهبل و مقعد یافت می شود. این آزمایش در ۳۶ هفتگی انجام می شود… این باکتری ها ممکن است در طول زایمان به نوزاد منتقل شود و می تواند عفونتی با خطر جانی در نوزاد ایجاد کند، از جمله مسمومیت خون، مننژیت و ذات الریه…

غربالگری کشت رکتوواژینال جزء آزمایش های سه ماهه ی سوم بارداری است. پزشک شما آزمایش هایی برای
حصول اطمینان از وضعیت سلامتی شما و جنین انجام می دهد. 

غربالگری کشت رکتوواژینال چیست؟
انجام کشت های گروه B Strep در بارداری

تنها آزمایش عادی ای که ممکن است در طول یکی از آخرین معاینات دوران بارداری شما انجام شود، یک کشت برای باکتری گروه B Strep است، که به طور شایع در مهبل و مقعد یافت می شود.

در انجمن علمی، مباحثی مبنی بر انجام یا عدم انجام آزمایش بررسی گروه B Strep به طور عادی برای خانم ها مطرح می شود. برخی از متخصصان زنان و زایمان این آزمایش را در ۳۶ هفتگی انجام می دهند، ولی عده ای دیگر نه

در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از خانم ها این ارگانیسم را مخفی نگاه می دارند. در صورتی که کشت در ۳۶ هفتگی مثبت باشد، دکتر شما در طول درد زایمان طبیعی، آنتی بیوتیک تجویز می کند تا خطر انتقال باکتری را به بچه کاهش دهد.

درمان زودتر باکتری ممکن است مؤثر نباشد، زیرا می تواند در زمانی باز شود که درد زایمان شروع می شود. در حال حاضر، هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند نتیجه را فورأ معلوم کند، بنابراین نمی توانید آزمایش گروه B Strep را در زمان درد زایمان انجام دهید، و باید جلوتر انجام شود.

Group B Streptococcus یا عفونت استرپتوکوک گروه B، نوعی باکتری است که در بدن ما زندگی می کند و معمولا بی آزار است. GBS یک باکتری گذرا است که یعنی باکتری می آید و می رود. این باکتری یک عفونت مقاربتی نیست. تا حد یک زن از هر سه زن در واژن خود GBS دارد و اصلا اطلاع ندارد که آنجا است. GBS ممکن است در ادرار نیز دیده شود.

 GBS ممکن است در طول زایمان به نوزاد منتقل شود و می تواند عفونتی با خطر جانی در نوزاد ایجاد کند، از جمله مسمومیت خون، مننژیت و ذات الریه. فقط تعداد کمی از نوزادان (یک در ۲۰۰۰) دچار این عفونت به نام GBS زودرس می شوند.

درمان در طول زایمان از طریق تزريق داخل وریدی (مستقیم توی رگ) آنتی بیوتیک به زنانی که مشخص شده است در خطر بیشتری برای انتقال GBS به نوزادشان هستند، این خطر را کم خواهد کرد.

علیرغم غربالگری و درمان در طول زایمان، بعضی نوزادان هنوز به GBS مبتلا می شوند. اگر نوزاد شما مبتلا به GBS شد، می شود او را با آنتی بیوتیک در بیمارستان درمان کرد.

درمان در طول زایمان ممکن است همیشه موثر نباشد. اطفال بزرگتری که به GBS مبتلا می شوند نیز می توانند با آنتی بیوتیک درمان شوند.

چه کسانی در معرض خطر قرار دارند؟

این روش غربالگری زنی را که نوزادش در هنگام تولد در خطر بیشتری برای ابتلا به GBS است شناسایی می کند. عوامل ریسک عبارتند از:

اگر قبلا نوزادی با عفونت GBS داشته اید .

اگر در هر مرحله حاملگی، GBS در ادرار شما پیدا شدهاست (حتی اگر در آن زمان با آنتی بیوتیک درمان شده باشد) .

اگر قبل از ۳۷ هفته زایمان کنید .

اگر حرارت بدنتان در طول زایمان بیشتر از ۳۸ درجه سانتیگراد باشد .

اگر نشانه هایی باشد که عفونت در اطراف جنین وجود دارد .

اگر زایمانتان بعد از پاره شدن کیسه آب ۱۸ ساعت یا بیشتر طول بکشد.

 وقتی بین هفته های ۳۵ و ۳۷ حاملگی هستید، می توانید آزمایش بدهید که ببینید برای GBS مثبت هستید یا نه. این آزمایش یک نمونه گیری آسان با میله برداشت است که خودتان می توانید انجام بدهید یا ممکن است ترجیح بدهید که ماما یا دکترتان نمونه را بگیرد. این نمونه سپس به پاتولوژی فرستاده می شود و نتیجه آن در وقت ملاقات بعدی پیش از زایمان به اطلاع شما خواهد رسید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *