تولید شیر از هفته چند بارداری آغاز می شود؟!

شروع تولید شیر در بارداری از هفته بیستم به بعد است!

از حدود ۲۰ هفته پس از بارداری تا چند روز پس از تولد نوزاد، پستان ها شیری به رنگ کاه را تولید می کنند که کلستروم (آغوز) نام دارد. هر چند میزان این شیر زیاد نیست (معمولا بیشتر از یک قاشق چای خوری در هر وعده شیر خوردن)، ولی چون سرشار از پادتن های مختلف است، در هنگام ورود نوزادتان به این دنیا، واقعا او را تقویت می کند، آغوز هم چنین به صورت مسهل عمل می کند و باعث می شود که مکونیوم (اولین مدفوع سیاه و چسبناک نوزاد) از روده های نوزاد تخلیه شود.

بعضی از خانمها، قطرات آغوز را روی نوک پستان های خود می بینند که خشکیده و پوستهای را تشکیل داده است، در حالی که در بقیه ی خانمها به صورت مایع غلیظی نوک پستان چکه می کند.

هرچند این فکر ممکن است آزار دهنده باشد، ولی تصور این که اگر کودکی خیلی زود به دنیا بیاید، بدن شما قادر است او را تغذیه کند، فکر زیبا و آرامش بخشی است.

شما مادری که آغوز شیرتان را به کودکتان می دهید باید بدانید که پادتن های منتخب خود را از طریق شیرتان به او می دهید. البته، ممکن است مواد ناخواسته ای نیز از طریق شیر به او منتقل شوند، بنابراین همان طور که در دوره ی بارداری عمل می کردید، باید با دقت ملاحظه کنید که چه می خورید و چه می نوشید تا از داروهای غیرضروری اجتناب کنید.

هنگامی که پستان ها شروع به تهیه شیر می کنند و شير از کلستروم (آغوز) کم حجم به شیر اصلی پرحجم تبدیل می شود، پستان ها حجیم و پر خون می شوند و شما ممکن است احساس گرما و ناراحتی کنید.

اغلب تغییرات هورمونی متعاقب تغییرات بالا، شما را به گریه وادار می کنند و افسرده می سازند. این وضعیت را "بچه بازی" می گویند که در ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت از بین می رود و دیگر باز نمی گردد، ولی در همین دوره هم، هرچه بیشتر به نوزاد شیر دهید، این دوره زودتر می گذرد.

با فرا رسیدن زمان زایمان، نوک پستان ها و هاله ها تیره تر و آشکارتر می شوند و درست هدف واضحی را برای نوزاد شما درست می کنند.

بعضی مادران جوان معمولا با مجموعه ی گیج کننده ای از کرمها، اسپری ها و لوسیون ها روبرو هستند که همه ی آنها ادعا می کنند شیردادن با پستان به پستان ها لطمه می زند و برای ادامه ی کار به دوا و درمان های دارویی فراوانی نیاز دارد. راستش را بخواهید شیر دادن طبیعی، صدمه ای به مادر نمی زند و لازم نیست کرم یا لوسیون خاصی بخرید. نوک پستان به بعضی از این داروها واکنش نشان می دهد، بنابراین اگر می خواهید از کرم یا لوسیون استفاده کنید، اول آن را روی بازویتان بمالید و ببینید حساسیت زا هست یا نه.

منبع خبر : بارداری و زایمان- احمد حاجی شریفی

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *