بهترین ماهی در دوران حاملگی

بهترین ماهی برای زنان باردار

گنجاندن ماهی در برنامه غذایی از شعار های همیشگی متخصصین تغذیه است. و ما بارها از پزشکان متخصص این امر شنیده ایم که مصرف دوبار ماهی در هفته را جز جدانشدنی برنامه غذایی خود بدانید. اما آیا این موضوع در دوران بارداری هم صادق است؟ و یا خوردن ماهی در دوران بارداری شرایطی خاصی که باید به آن توجه کنیم؟، بهترین ماهی در دوران حاملگی کدام است؟، بهترین نوع ماهی برای زنان باردار چه نوعی از آن است؟ چه نکته ایی در انتخاب ماهی برای مصرف در دوران بارداری باید مد نظر قرار بدهیم؟ در ادامه ما به شما برای انتخاب بهترین نوع ماهی برای زنان باردار کمک خواهیم کرد.

بهترین ماهی در دوران حاملگی

اگر باردار هستید سعی کنید ماهی‌ها و غذاهای دریایی متنوعی راکه سطح جیوه‌شان پایین بوده و اسید چرب امگا سه زیادی دارند در برنامه غذایی خود بگنجانید. این غذاهای دریایی شامل سالمون، کیلکای آنچوی، شاه ماهی، ساردین، ماهی سفید، قزل آلا، کفال، کیلکا، شاه میگو، میگو و… است. اگر چه بهتر است مصرف ماهی تن سفید به ۱۷۰ گرم در هفته محدود شود. از مصرف ماهی‌های بزرگ و شکارچی خودداری کنید. برای کاهش دریافت جیوه از کوسه ماهی، ماهی خال مخالی و اره ماهی استفاده کنید.

مطالب پیشنهادی:

ماهی شیر در بارداری

در ساختار ماهی جیوه به کار رفته است و این ماده برای جنین بسیار خطرناک است، زیرا سبب ایجاد اختلال در مغز جنین می‌شود ماهی‌هایی مانند کوسه، شیر ماهی، شاه ماهی و خال مخالی از جمله ماهی‌های ممنوعه هستند. ماهی ‌سالمون و یا ماهی آزاد نه تنها حاوی جیوه نیستند بلکه سرشار از امگا ۳ هم هستند و مصرف متعادل آنها در بارداری توصیه می شود.

بهترین ماهی برای زنان باردار

اگر بخواهیم انتخاب ماهی در دوران بارداری را برای شما راحت تر کنیم. به شما پیشنهاد می کنیم که یکی از ۵ مورد لیست زیر را انتخاب کنید. تا از خطرات خوردن برخی از ماهی ها در دوران بارداری در امان باشید. ماهی های معرفی شده در لیست به راحتی بازار کشورمان قابل تهیه است.

  • سالمون
  • ماهی تن
  • ساردین
  • ماهی ماکارل
  • ماهی کت فیش

ماهی کپور در بارداری

سطح جیوه ماهی کپور و کاد و انواع ماهی تن در حد متوسط است و بهتر است در بارداری محدود شود.

خوردن ماهی سالمون یا قزل‌آلا در بارداری

این ماده غذایی بهترین منبع DHA ، اسید چرب مفید و امگا۳ است که به رشد مغزی کودک و سیستم عصبی او کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد اگر در طول دوران حاملگی ماهی بخورید، می‌توانید قدرت مغزی نوزادتان را افزایش دهید. با این که میزان جیوه سمی موجود در ماهی سالمون بسیار ناچیز و کم است، مصرف مقدار کم آن به طور روزانه می‌تواند تبدیل به خطر شود، بنابراین حداکثر میزان مصرف آن در هفته به صورت پخته حدود ۴۰۰ گرم یا ۱۲ اونس است. یعنی یك یا دو بار در هفته.

خوردن ماهی سفید در بارداری

خواص خوردن ماهی در دوران بارداری

  1. کنترل وزن
  2. کاهش خطر دیابت
  3. افزایش گلبول های قرمز خون
  4. تامین پروتئین
  5. ماهی دارای چربی های سالم
  6. ماهی موجب افزایش استهای مادران باردار میشود.
  7. خوردن ماهی در دوران بارداری احتمال بروز افسردگی بعد از زایمان را کم می کند.

فواید خوردن ماهی در دوران بارداری برای جنین

  1. به رشد سیستم عصبی کودک کمک می کند.
  2. امگا۳ ماهی برای رشد مغز جنین مفید است.
  3. بالا بردن IQ  جنین با خوردن ماهی

مطلب پیشنهادی: برای زیبایی جنین چه بخورم؟!

ماهی‌ها و غذاهای دریایی ممنوعه در دوران بارداری!

از خوردن ماهی خام در بارداری خودداری کنید. برای پیشگیری از ورود باکتری‌ها و ویروس‌های مضر به بدنتان از خوردن مواد غذایی حاوی ماهی خام یا نیم پز مانند سوشی پرهیز کنید و ماهی دودی نخورید. اگر ماهی رودخانه‌ای یا دریاچه‌ای میخورید, بهتر است میزان مصرف‌تان را درحدود دو واحد در هفته نگه دارید و زیاده‌ روی نکنید.

ماهی را پیش از مصرف خوب بپزید. برای اینکار باید بخش داخلی بدن ماهی تا دمای ۶۳ درجه سانتی گراد گرم شود. ماهی زمانی خوب پخته است که بافت آن تا حدی از هم باز شود. میگو را تا حدی حرارت دهید که گوشت آن حالت مات پیدا کند.

غذاهای ممنوعه در بارداری

بهترین نوع ماهی برای زنان باردار

در دوران بارداری کافئین مصرف نکنید

مصرف کافئین برای مادر و جنین بسیار خطرناک است، چه از طریق نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی زا باشد و چه از طریق چای و قهوه سبب بروز خطرات جدی در سه ماهه اول بارداری می‌شود و مادران باید توجه داشته باشند که به هیچ وجه کافئین بیش از اندازه مصرف نکنند.

ممنوعیت خوردن پنیرهای نرم در سه ماه اول بارداری

پنیر‌های نرم به دلیل آنکه ممکن است پاستوریزه نباشند و آلوده  باشند برای مادران باردار خطرناک است و این پنیر‌ها سبیب ایجاد مسمویت غذایی برای مادر می‌شود به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن بانوان حداقل در سه ماه‌ها اول بارداری مادران به هیچ وجه نباید پنیر نرم بخورند.

در دوران حاملگی ماهی‌های که حاوی جیوه هستند را نخورید

در ساختار ماهی جیوه به کار رفته است و این ماده برای جنین بسیار خطرناک است، زیرا سبب ایجاد اختلال در مغز جنین می‌شود ماهی‌هایی مانند کوسه، شیر ماهی، شاه ماهی و خال مخالی از جمله ماهی‌های ممنوعه هستند توجه به این نکته ضروری است که تمام ماهی‌ها برای مادر و جنین مضر نیستند بسیاری از ماهی‌ها مانند سالمون و یا ماهی آزاد نه تنها حاوی جیوه نیستند بلکه سرشار از امگا ۳ هم هستند.

تخم مرغ عسلی نخورید

تخم مرغ منبع مفیدی از پروتئین و مواد غذایی است و اغلب پزشکان به بانوان باردار توصیه می‌کنند که در روز حداقل یک عدد تخم مرغ بخورند، اما برای خوردن تخم مرغ باید به نکات بسیاری توجه کرد، اول اینکه تخم مرغ به هیچ وجه شکسته و یا ترک برداشته نباشد ، زیرا در این صورت باکتری‌های بسیاری به خود جذب می‌کند همچنین از خوردن تخم مرغ عسلی هم خود داری کنید و حتما آنرا بپزید.

از مصرف الکل وتوتون در دوران بارداری پرهیز کنید

الکل و توتون برای جنین بسیار خطرناک است واغلب مادرانی که در دوران بارداری الکل مصرف کرده اند و یا سیگار کشیده‌اند زایمان زودرس و خطرناکی داشته‌اند.

ادویه سبب بروز حساسیت در جنین می‌شود

بانوان باردار باید از خوردن غذا‌های خیلی چرب و غذا‌های پر ادویه خود داری کنند زیرا سبب ایجاد حساسیت های مختلف برای جنین می‌شود.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. اگر ماهی را دوست دارید، باید به طور خاص در طول بارداری مصرف ماهی های کنسروی و انواع ماهی به طور کلی را محدود کنید، زیرا شما می توانید تحت تاثیر آلودگی ماهی هایی که در رودخانه ها، دریاچه ها و حوضچه ها زندگی می کنند، قرار بگیرید ؛ در واقع، ماهی ،یک منبع غنی از پروتئین و ویتامین ها است، برای اطمینان از ایمنی و جلوگیری از سقط جنین، زنان باردار باید به طور کامل از خوردن ماهی ها اجتناب کنند. به خصوص، ماهی های کنسروی را مصرف نکنید ،زیرا حاوی مواد نگهدارنده، نمک و برخی مواد شیمیایی است ،که ممکن است باعث فشار خون بالا در مادران آینده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *