بهترین زمان تزریق امپول ضد بارداری روز چندم سیکل ماهانه است؟!

بهترین زمان برای تزریق آمپول ضدبارداری، در ۵ روز اول قاعدگی است و اگر بعد از آن باشد باید اول آزمایش حاملگی انجام شود و مطمئن شوید که حاملگی وجود ندارد. چرا که تزریق این آمپول در دوران حاملگی ممنوع است. اگر در دوران شیردهی هستید، می توانید در هر زمانی از این آمپول ها استفاده کنید چرا که بر مقدار و ترکیبات شیر اثر سویی ندارد و برخلاف قرص ضدبارداری، شیر را کم نمی کند.

بهترین زمان تزریق امپول ضد بارداری

اگر اخیر سقط جنین داشته اید در همان روز سقط می توانید از این آمپول ها استفاده کنید و اگر چند روز از سقط گذشته و خونریزی متوقف شده، قبل از تزریق آمپول باید آزمایش حاملگی انجام شود تا مطمئن شوید که حاملگی مجدد در کار نیست. اگر زایمان کرده اید باید حداقل ۶ هفته صبر کنید و زودتر از ۶ هفته پس از زایمان نباید آمپول تزریق شود چرا که ممکن است موجب خونریزی شدید شود.

 نحوه ی تزریق: تزریق آمپول ضدبارداری باید به وسیله ی یک سرنگ استریل در عضله ی بازو یا عضله ی کپل انجام شود و محل تزریق را نباید ماساژ داد. برای تزریق نیاز به پزشک نمی باشد.

همینطور حتی المقدور از مصرف دخانیات خودداری کنید.

موارد ممنوع امپول ضد بارداری

تزریق آمپول DMPA یا NET- EN در موارد زیر ممنوع است:

۱- حاملگی یا مشکوک بودن به حاملگی

۲- بیماری مشکوک یا تشخیص داده نشده در پستان (مثلا یک غده در پستان)

۳- سرطان رحم، دهانه ی رحم، یا تخمدان یا سابقه ی هر یک از این سرطانها

۴- یرقان ویروسی فعال نوع A

۵- اختلالات انعقاد خون مثل سابقه ی لخته شدن دردناک خون در سیاه رگهای پا

۶- ازدیاد چربی خون

۷- بیماریهای قلبی و عروقی مثل سکته قلبی، خونریزی مغزی، سکته مغزی

۸- خون ریزی رحمی به علل نامعلوم

۹- در زنان مبتلا به مرض قند یا زنانی که در زمان حاملگی قند خون آنها بالا رفته باشد، بهتر است از این آمپول ها استفاده نشود.

مراقبتهای قبل از تزریق آمپول ضدبارداری: پیش از تزریق آمپول ضدبارداری، فرد باید از نظر عدم وجود موارد ممنوع مصرف این دارو (موارد فوق الذكر) کاملا بررسی گردد. این کار باید توسط پزشک انجام گیرد. همچنین دستگاه تناسلی و پستان ها باید معاینه شود و نیز وزن و فشار خون فرد اندازه گیری شود.

در صورت مظنون بودن به مرض قند باید قند خون اندازه گیری شود و در صورت شک به بیماری ها و اختلالات دستگاه تناسلی زنانه، باید آزمایش پایانیکولا نمونه گیری از ترشحات دهانه ی رحم نیز انجام شود.

همان طور که گفته شد، اگر یک توده در پستان لمس شود تا مشخص شدن نوع آن، نباید آمپول ضدبارداری تزریق گردد. همچنین در صورت وجود برخی غده های پستانی مصرف این دارو ممنوع است. در صورتی که قاعدگی تمام شده است، قبل از تزریق آمپول باید آزمایش حاملگی انجام شود تا از عدم حاملگی مطمئن شوید.

مزایای آمپول های ضدبارداری: آمپول های ضدبارداری از بسیاری جهات نسبت به قرص ضدبارداری ارجح هستند، از جمله این که عوارض آنها بسیار بسیار کمتر است و مدت اثر آنها بیشتر خواهد بود. به طور کلی مزایای این آمپول ها بر قرص ضد بارداری به قرار زیر است:

۱- این آمپول ها بر مقدار شیر مادر و ترکیبات شیر اثری ندارد و تزریق آنها در دوران شیردهی هیچ گونه عوارضی برای مادر یا شیر خوار ندارد.

۲- قیمت این آمپولها وهزینهی مصرفی آنها در مجموع کمتر از قرص، دیافراگم، کاندوم و سایر روشهای ضدبارداری است. (البته قیمت دارو در هر کشور متفاوت است).

۳- مدت اثر ضدبارداری این آمپول ها چند ماه است. یک تزریق DMPA به مدت ۳ ماه و یک تزریق NET – EN به مدت ۲ ماه از حاملگی جلوگیری می کند.

۴- برخلاف قرص ضدبارداری در کم خونی داسی شکل، مصرف این آمپول ها ممنوع نیست.

۵- زن می تواند این آمپول ها را بدون اطلاع خانواده با سایرین تزریق کند.

۶- احتمال مصرف نامنظم و نادرست و حاملگی ناخواسته کمتر از قرص است.

۷- قدرت ضدبارداری آمپول بیشتر از قرص است.

۸- مصرف آمپول های ضدبارداری حتی در دراز مدت، برخلاف قرص، خطر ابتلاء به فشار خون، ازدیاد چربی خون، سکته ی قلبی و غده ی خوش خیم کبدی (آدنوم) و سکته مغزی را افزایش نمی دهد و از این نظر بی خطر است.

۹- به طور کلی عوارضی که در مصرف قرص ضدبارداری دیده میشود در آمپول ضدبارداری وجود ندارد و یا بسیار اندک است.

۱۰ – آمپول ضدبارداری با داروهای دیگر تداخل اثر ندارد و مصرف داروهای دیگر آزاد است. برخلاف قرص ضدبارداری که با بسیاری از داروها تداخل می کند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *