آیا آمپول سه ماهه ضد بارداری باعث چاقی میشود؟!

آمپول سه ماهه ضد بارداری به دلیل افزایش اشتها باعث چاقی و اضافه وزن در حد یک کیلو گرم میشود…

شایع ترین عارضه ی آمپول های ضدبارداری که در اکثر زنان به وجود می آید نامنظم شدن قاعدگی به صورت لکه بینی، جلو افتادن قاعدگی، عقب افتادن قاعدگی، تشدید خونریزی قاعدگی یا عدم قاعدگی است.

این عوارض بی اهمیت هستند، به جز خونریزی شدید یا طولانی که نادر بوده و در صورت بروز باید به پزشک اطلاع داده شود. سایر عوارض عبارتند از افزایش وزن، تغییر در خلق وخوی، کاهش میل جنسی، سردرد، احساس نفخ، دردناک شدن پستان ها، افزایش وزن معمولا در حدود یک کیلوگرم است که بیشتر به علت افزایش اشتها می باشد.

https://nininama.com/fa/Contraception.aspx

زنانی که دچار افزایش چربی خون، افزایش موی صورت، جوش غرور (آکنه) یا افسردگی هستند، در صورتی که پس از تزریق آمپول ضدبارداری، بیماری آنها تشدید شود بهتر است از این دارو استفاده نکنند.

مراقبت های پس از تزریق آمپول ضد بارداری: لکه بینی و خونریزی مختصر به دنبال مصرف آمپول ضدبارداری بسیار شایع است و اهمیتی ندارد و فقط در صورت بروز خونریزی شدید یا طولانی باید به پزشک مراجعه کرد. هر ۲-۳ ماه باید وزن و فشار خون کنترل شود و هر ۶ ماه باید آزمایش پاپانیکولا و معاینه ی دستگاه تناسلی و پستان توسط پزشک انجام گیرد.

اگر تزریق آمپول در زمان خود فراموش شود و به تأخیر افتد، پیش از تزریق باید آزمایش حاملگی انجام گیرد تا از عدم حاملگی مطمئن شوید. در حدود ۱۰ درصد زنان ممکن است به دنبال مصرف آمپول ضدبارداری (به ویژه DMPA) دچار عدم قاعدگی شوند که در این صورت باید به پزشک مراجعه کرده و با قرص ضد بارداری قاعدگی آنها مرتب شود.

به طور متوسط تا ۹ ماه پس از تزریق آخرین آمپول ضدبارداری ممکن است حاملگی پیش نیاید ولی تقریبا تمامی زنان، ۲سال پس از تزریق آخرین آمپول، مجددا باروری خواهند داشت و نازایی دایم هرگز ایجاد نخواهد شد، لذا از این مسئله هرگز وحشت به خود راه ندهید.

به محض تزریق این آمپول، مقاربت و نزدیکی به هر شکل آزاد است. خطر حاملگی در این آمپول ها کمتر از ۱ درصد می باشد و به همین دلیل اثر ضدبارداری آنها از قرص بیشتر است. این آمپول ها موجب بهبود کم خونی ناشی از کمبود آهن می شوند که در خانمها شایع است. مصرف این آمپول ها موجب کمتر شدن احتمال ابتلا به عفونت های آمیزشی و عفونتهای ادراری می شود.

این آمپول ها بر عملکرد کبد، کلیه، تیرویید، قند، چربی و سایر مواد اثری ندارند و به طور کلی بی خطر هستند. مصرف آمپول ضد بارداری احتمالا موجب کاهش خطر ابتلا به غدد سرطانی رحم یا تخمدان می شود. چون اخیرا معلوم شده است که این امپول ها می تواند موجب بهبود کیست تخمدان و غدد خوش خیم پستان گردد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *