بخیه جذبی سزارین

برای سزارین بخیه ی جذبی بهتر است یا کشیدنی؟

برای انجام عمل سزارین پزشک دو خط برش بر روی بدن مادر ایجاد می کند. یکی از برش ها بر روی پوست و در فاصله ۱ تا ۲ اینچی در بالای خط موی شرمگاهی است و برش دوم در رحم مادر انجام میشود. یکی از دغدغه های مادران بعد از زایمان این است از چه نوع بخیه ایی استفاده نند تا کمتر دچار دردسر شوند و یا اینکه جای کدام نوع بخیه زودتر و راحت تر از بین می رود.

انواع بخیه سزارین

بخیه در سزارین به منظور بستن زخمها و برش ناشی از سزارین به کار می رود. به طور کلی دو نوع نخ در بخیه استفاده می شود:

۱- نخ‌های بخیه قابل جذب

در نوع قابل جذب، اجزای نخ می‌تواند در بافت بدن از هم متلاشی گردد و معمولا بعد از دو تا شش ماه ناپدید می‌گردد.

۲- نخ‌های بخیه غیر قابل جذب

نوع غیر قابل جذب در مقابل تخریب بیولوژیکی، مقاوم بوده و به عنوان یک جسم خارجی در محل، باقی می‌ماند تا آن که از محل دور گردیده و یا آن که توسط بافت به بیرون فرستاده شود.بخیه هایی که برای بستن بریدگی‌های عمیق در پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند باید به طور مناسب مورد مراقبت قرار گیرند.
فرق بخیه جذبی و کشیدنی
اگر قصد استفاده از بخیه های غیر جذبی را دارید باید بدانید که بهترین نوع آنها نخ نایلونی است. اگر از نخ بخیه کشیدنی نایلونی استفاده کنید باید آن را از زیر پوسن بیرون بکشید و مطمئن باشید که کشیدن نخ بخیه درد ندارد. نخ های بخیه کشیدنی نایلونی احتمال بروز عفونت را کم می کند و همچنین بهترین نتیجه ر از جنبه زیبایی دارد.

عوارض استفاده از بخیه های جذبی

  • در صورت استفاده از بخیه های جذبی گره ها از زیر زده می شود . هیچ نخی از روی پوست قابل مشاهده نیست.
  • احتمال واکنش پوستی وجود دارد.
  • احتمال آب آوردن بافت وجود دارد.
  • احتمال آوردن گوشت اضافه در محل بخیه وجود دارد و این موضوع در افرادی که مستعد آوردن گوشت اضافه هستند، بیشتر است.

مطلب پیشنهادی: مدت زمان جوش خوردن بخیه سزارین چند هفته است؟!

عکس بخیه جذبی سزارین

برای مراقبت از بخیه ها به این نکات توجه داشته باشید:
  •  بخیه ها را تمیز و خشک نگه دارید. باید بتوانید ناحیه را سه روز پس از بخیه زدن بشویید.
  • اگر پزشک شما توصیه کرد، پس از ۲۴ ساعت، زخم را به آرامی با آب پاک کنید، آن را کاملا خشک کنید و دوباره آن را پانسمان کنید.
  • اگر مایع زرد روشنی از زخم بیرون بزند، ممکن است لازم باشد، زخم را پوشیده نگه دارید.
  • در صورت تایید پزشک، از مقداری پماد آنتی بیوتیک روی زخم استفاده کنید تا خطر عفونت کاهش پیدا کند.
  • برای کاهش درد و تورم، حداکثر تا دو روز پس از بخیه زدن، سعی کنید تا آن جا که ممکن است زخم را بالاتر از سطح قلب نگه دارید.
توجه:
 اگر زخم با نخ غیر قابل جذب بخیه شود در زمان مناسب باید بخیه ها کشیده شود . کشیدن بخیه ها زودتر از موعد سبب باز شدن زخم و دیرتر از موعد سبب بروز اسکار ( بافت اضافه ) و بجا ماندن آثار بخیه خواهد شد.

شما هم از تجربه ها و خاطره های خود بگویید …

اشتراک‌گذاری
46 نظر
  1. دکتر من بخیه ی معمولی یا کشیدنی را توصیه می کرد. چون گوشت اضافه می آورد بخیه ی جذبی.

  2. جای بخیه ی معمولی کمتر از بخیه ی جذبی می ماند و کشیدن آن هم اصلا هم درد ندارد.

  3. مادران عزیز برای بخیه زایمان طبیعی بعد از هر بار توالت رفتن و شستن بخیه های اپیزیوتومی آنها را باید با سرم بتادین شستشو داد و با سشوار خشک کرد. سشوار سبب خشکی موضعی و پیشگیری از رشد قارچ ها در ناحیه می شود اما باید مراقب بود زیرا استفاده زیاد از سشوار سبب خشکی موضعی پوست و سفت و سخت شدن بافت ناحیه می شود. تا زمان که بخیه ها بهبود پیدا نکرده اند پوشیدن لباس زیر نایلونی توصیه نمی شود و بهتر است از لباس های زیر مخصوص به شکل توری یا لباس های نخی استفاده کرد . بخیه های جذبی طی ۳ هفته جذب می شوند . بخیه های کشیدنی را بعد از ۵ هفته باید کشید. ۲-۳ روز بعد از زایمان بخیه ها بسیار دردناک است و به همین دلیل پزشک داروی مسکن و ضد التهاب و آنتی بیوتیک تجویز می کند که باید حتما مصرف شوند . در صورتی که درد بسیار شدید باشد مصرف شیاف مسکن ضروری است. دقت کنید این توصیه ها برای بخیه زایمان طبیعی است.

  4. دکتر من گفت بعد از یک هفته بخیه سزارینتو بکش. البته گفت تا ۱۰ روز هم می تونی.

  5. بخیه جذبی ناهمواری ایجاد می کنه ولی بخیه معمولی نه. خیلی ها از کشیدن بخیه می ترسن ولی اصلا متوجه نمیشود . دو ثانیه طول می که.

  6. به خاطر خستگی از زایمان و بارداری مامانا می خوان برن و دیگه روی بیمارستانو نبینند. به همین خاطر بخیه جذبی رو انتخاب می کنند ولی به لحاظ زیبایی بخیه کشیدنی خیلی بهتر است.

  7. بخیه جذبی برای زخم های داخلی خوب است اما بخیه معمولی یا کشیدنی برای لایه آخر زخم که ظاهرش مهم است مناسبتر است.

  8. سلام خانوما.بخیه کشیدن اصلا درد نداره هیچ بی حسی هم نمیخواد .ولی حتما به عفونتش دقت کنین.ترشحات بدبو و زرد وسبز رنگ و برجستیگی های سفت نشون دهنده ی عفونته.وظیفه ی پزشک اینه ک موقعه جراحی رعایت کنه.اگر خدای نکرده دچار عفونت شدید میتونید از پزشک شکایت کنید.

  9. هر چیزی قدیمیش بهتره. جای بخیه ی جذبی ناهموار می مونه و بد شکل میشه. ولی بخیه ی کشیدنی و معمولی اینطور نیست . کشیدنش هم خیلی راحته . حتی دکتر به من گفت که خودتم می تونی با موچین بکشی ولی من این ریسکو نکردم.

  10. من با چند نفر که مشورت کردم بخیه کشیدنی یا معمولی را توصیه کردند . جای بخیه ی جذبی مثل چروک بد شکل میشه. قیمت بخیه جذبی هم تفاوت چندانی با بخیه کشیدنی نداره.

  11. مهگل...ببخشید طولانیه پاسخ

    لیزردرمانی مخصوص از بین بردن جای زخم جراحی سزارین: لیزردرمانی باعث کم تر نمایان شدن جای زخم ها می شود.

    لیزردرمانی مخصوص از بین بردن جای زخم جراحی سزارین یک روش غیرتهاجمی و پیشرفته برای درمان جای زخم هایی است که بدون ایجاد ناراحتی یا زمان از کار افتادگی نتایج فوق العاده ای عرضه می کند. در این روش از فن آوری لیزر فرکشنال قدرتمند استفاده می شود تا بدون صدمه زدن به پوست مجاور جای زخم ها کمتر نمایان باشند. در چند جلسه درمانی سریع و آسان، جای زخم ها کمتر نمایان می شوند و پوست جذاب تر و صاف تری عرضه می شود.

    برخلاف جراحی، در روش لیزردرمانی مخصوص از بین بردن خطوط روی پوست از پالس های نور لیزر بسیار ریزی برای دسترسی عمیق به زیرلایه های پوست استفاده می شود و ساختار پشتیبانی را درمان می کند. سپس فرآیند بهبودی طبیعی بدن بافت آسیب دیده قدیمی تر را کنار می زند و آن را با کلاژن و الاستین، اجزای سازنده اصلی پوست طبیعی، بازسازی می کند. این روش بسیار سریع و آسان است و به راحتی می توان درد ناشی از آن را تحمل کرد و به زمان از کارافتادگی حداقلی نیاز دارد یا اصلا به زمان از کارافتادگی نیاز ندارد.

    زمان بهبودی
    مدت زمان اندکی پس از لیزردرمانی، پوست قرمز و حساس می شود. این اتفاق برای این پیش می آید که لایه های پوست مورد نظر جدا شده و پوست جدیدی در حال رشد است. گاهی اوقات، تاول و علائم رایج سوختگی نیز بوجود می آیند، اما این عوارض موقتی هستند. اغلب بیماران در عرض چند روز به بهبودی می رسند، اما در موارد مشخص، مخصوصا در افرادی که به درمان گسترده تری نیاز دارند، زمان بهبودی تا چند هفته طول می کشد.

    نتایج حاصل از لیزردرمانی
    لیزردرمانی مخصص از بین بردن خطوط روی پوست و جای زخم جراحی سزارین در اغلب موارد کارایی زیادی دارد. برای از بین بردن خطوط روی پوست به طور کامل اغلب به ۱۰ جلسه درمانی نیاز است. در موارد بسیار شدید، حتی مجموعه ای جلسات لیزردرمانی تنها به کمتر نمایان بودن خطوط روی پوست و جای زخم ها کمک می کند و نمی توان آنها را به طور کامل از برد. هر مورد منحصر به فرد است.

    مزایای این روش
    مهم ترین مزیت لیزردرمانی کارایی آن است. درصد زیادی از بیماران از این شیوه ابراز رضایت کرده اند. همچنین این شیوه بی خطر است. لیزر اگزایما به دقت کنترل می شود و کمترین احتمال ایجاد صدمه را دارد. در نهایت، نسبت به روش های جراحی مثل جراحی زیبایی شکم که شامل بریدن قسمتی از بدن است، غیرتهاجمی تر است، زمان بهبودی کمتر، هزینه کمتر و عوارض جانبی بالقوه کمتری دارد.

    خطرات و عوارض جانبی
    همانند هر روش درمانی دیگر، لیزردرمانی نیز کاملا بدون خطر نیست. از آنجایی که لیزر می تواند پوست را بکند، این احتمال وجود دارد که کنترل نامناسب لیزر باعث آسیب بیشتر به بافت شود. به همین دلیل، باید در انتخاب متخصص پوست و زیبایی نهایت دقت را به خرج دهید. همیشه این خطر وجود دارد که خطوط روی پوستی که شدیدا محکم شده اند با لیزر درمانی از بین نروند. همچنین خطر تاول زدن و واکنش های منفی دیگر به درمان وجود دارند، اما این عوارض جانبی موقتی هستند و زندگی فرد را به خطر نمی اندازند.

    هزینه
    هزینه از بین بردن خطوط روی پوست به شیوه مورد استفاده و شدت جای زخم ها بستگی دارد. روش های طبیعی مثل کرم و لوسیون عموما ارزان ترین روش ها هستند، حداقل درگیری و همچنین کمترین کارایی را دارند. درمان بوسیله جراحی عموما گران قیمت ترین روش است، با این وجود لیزردرمانی های مکرر هزینه مشابهی را به بار می آورد. برای کسب اطلاعات در مورد جزئیات باید با متخصص پوست و زیبایی مشورت کنید.

  12. امکان حساسیت و عفونت در بخیه ی جذبی زیادتر است. سزارین که این همه عوارض دارد چرا این را هم اضافه کنیم.به هیچ وجه کشیدن بخیه درد ندارد.

  13. سمانه - دانشجوی پزشکی پاسخ

    نخ هاي بخيه، به طور کلي به دو دسته «قابل جذب» و «غيرقابل جذب» تقسيم مي شوند. نوع «قابل جذب» بدون آسيب و ضرر خاصي، در طول زمان در بدن جذب مي شود، بدون آنکه نياز به دخالت خاصي داشته باشد و نوع «غيرقابل جذب» که بايد به طور دستي خارج شوند و به صورت نامحدود نيز نمي توانند باقي بمانند. طي يک جراحي، انواع مختلف نخ هاي بخيه مي توانند مورد استفاده قرار گيرند که بستگي به محل و محيط انجام دارد.

    نخ هاي بخيه اي که در اعضاي حساس استفاده مي شوند (مانند قلب)، به دليل استرس وارده به آنها به علت فشار و حرکت مداوم يا به دليل وجود دايمي مواد مضر شيميايي (مانند مثانه)، لازم است تا به طور خاص براي آن منظور تهيه شده باشند يا از مواد محکم تري براي انجام وظيفه شان ساخته شوند و در ضمن از نوع غيرقابل جذب باشند تا خطر سايش را کم کنند.

    ● نخ هاي بخيه قابل جذب

    نخ هاي بخيه قابل جذب، از موادي ساخته شده اند که پس از يک دوره زماني خاص (بسته به نوع ماده آن، از ۱۰ روز تا ۸ هفته) در بافت ها از بين مي روند، به همين دليل در بسياري از بافت هاي داخلي بدن استفاده مي شوند. در بيشتر موارد، ۳ هفته، مدت زمان مناسبي است تا زخم، محکم بسته شود و و مدت بيشتري هم مورد نياز نيست. در حقيقت ناپديد شدن آن يک مزيت است که هيچ ماده خارجي درون بدن، بر جاي نمي گذارد که واکنش هاي آلرژيک را برانگيزاند و بيمار لازم نيست تا براي برداشت آنها، به پزشک مراجعه کند. در گذشته اين نوع نخ هاي بخيه، به طور اوليه از روده گوسفند تهيه مي شدند که اصطلاحا «Catgut»، ناميده مي شوند. روند توليد آنها شبيه ساخت تار هاي دستگاه هاي موسيقي مانند ويولن و گيتار و هم چنين راکت تنيس بود. کاشف آن، يک جراح قرن ۱۰ به نام «الزهراوي» است که گزارش مشاهدات خود را در زمينه قابليت هاي حل شدن Catgut، هنگاميکه يک ميمون، کنف هاي به کار رفته در سري يک بطري را خورد و مشکلي براي او به وجود نيامد، ارايه کرد.

    امروزه نخ هاي بخيه گات از روده گوسفند و گاو تهيه مي شوند که ممکن است غير عمل آوري شده (گات ساده)، آغشته به نمک کروميوم براي افزايش زمان باقي ماندن آنها در بدن (کروميک گات) يا heat Treated به منظور افزايش سرعت جذب آنها (گات سريع) باشند.

    به هر حال، امروزه مهم ترين قسمت نخ هاي بخيه قابل جذب، از فيبر هاي پليمر مصنوعي ساخته مي شوند که ممکن است به صورت مجموعه اي از فيلامان ها يا تک فيلاماني باشد. اين نخ هاي بخيه، مزاياي بسيار زيادي نسبت به انواع قديمي تر دارند که مي توان به مواردي مانند استفاده آسان تر، قيمت پايين تر، واکنش هاي بافتي کمتر و ثبات بيشتر اشاره نمود. البته در قاره اروپا و کشور ژاپن، نخ هاي بخيه گات منع مصرف دارند که علت آن پيدايش مواردي مانند انسفالوپاتي اسفنجي شکل گاوي (بيماري جنون گاوي) متعاقب مصرف آنها مي باشد. هر چند که حيواناتي که از آنها نخ هاي بخيه گات تهيه مي شوند، داراي گواهينامه BSE Free مي باشند، توليد کنندگان بزرگ نخ هاي بخيه، فرمول اختصاصي خود را پياده مي کنند تا پيشگامي خود را در اين زمينه حفظ کنند، مانند ترکيبات گوناگوني از «پلي گليکوليک اسيد» (به طور مثال ويکريل)، «لاکتيک اسيد» يا «کايرولاکتون». گاهي، نخ هاي بخيه قابل جذب مي توانند باعث التهاب شوند و به اين ترتيب به وسيله بدن دفع شوند.

    ● نخ هاي بخيه غيرقابل جذب

    اين نخ هاي بخيه از موادي ساخته مي شوند که به وسيله بدن، متابوليزه نمي شوند، بنابراين براي بستن زخم هاي پوستي يا به طور کلي در مواردي که نخ هاي بخيه مي توانند پس از چند هفته برداشته شوند، استفاده مي شوند. همچنين در بعضي از بافت هاي داخلي که نخ هاي بخيه قابل جذب کافي نيستند، مورد استفاده قرار مي گيرند. به طور مثال در قلب و رگ هاي خوني که حرکت متفاوت آنها نياز به نخ هاي بخيه با ماندگاري بيشتر از ۳ هفته را مي طلبد تا زخم ها زمان کافي براي بسته شدن را داشته باشند، کاربرد دارند. ديگر اعضا مانند مثانه که حاوي مايعي است که نخ هاي بخيه قابل جذب را در عرض تنها چند روز حل مي کند و جراحت، فرصت کافي براي ترميم را ندارد، نيز از اين نوع، سود مي برند.

    التهابي که پروتئين خارجي موجود در بعضي نخ هاي بخيه قابل جذب ايجاد مي کند، زخم را گسترش مي دهد بنابراين، ديگر انواع نخ هاي بخيه که کمتر «آنتي ژنتيک» مي باشند و واکنش هاي ايمني را برنمي انگيزند و اسکار حاصله را کمتر مي کنند، مورد استفاده قرار مي گيرند. مواد بسياري وجود دارند که در نخ هاي بخيه غيرقابل جذب، به کار مي روند. شايع ترين آنها، فيبر هاي طبيعي و سيلک مي باشند که با روش هاي ساخت مخصوص تهيه مي شوند تا بتوان از آنها در جراحي استفاده کرد. ديگر نخ هاي بخيه غيرقابل جذب از فيبر هاي مصنوعي مانند «پلي پروپيلن»، «پلي استر» يا «نايلون» تهيه مي شوند که گاهي پوششي ن

  14. به طور کلی اینکه نخ بخیه از نوع جذب شونده یا غیرقابل جذب باشد، براساس نیاز درمانی بیمار تعیین می­گردد

  15. به علت فشار آمدن به بخیه های جراحی، مادر سزارینی حتی‌المقدور باید از خندیدن زیاد، سرفه و عطسه شدید پرهیز کند.

    – به محض مشاهده هر گونه عفونت، ورم و قرمزی در محل بخیه های خود، فورا باید به پزشک متخصص خود اطلاع دهید.

    – طی روزهای اول پس از سزارین، هر چند ساعت یک‌بار محل بخیه های خود را بررسی کنید تا هر گونه علامت غیر طبیعی و قرمز شدگی را متوجه شوید و فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

    – استراحت کردن در روزهای اول پس از زایمان سزارین به مادران توصیه می‌شود. استراحت کردن و خوابیدن کافی سبب تسریع در بهبودی بخیه های سزارین می‌شود.

    – اگر می‌توانید از فردی مانند مادر و خواهر و یا دوست خود بخواهید در روزهای اول پس از زایمان سزارین، به شما در کارهای مربوط به بچه داری و خانه داری کمک کند.

    – اگر فردی بودید که تمایل به زایمان طبیعی داشتید، اما به هر علتی قادر به انجام آن نشدید و به صلاح پزشک خود، زایمان سزارین برای شما ترجیح داده شد ممکن است از لحاظ روحی در فشار باشید. بنابراین باید سعی کنید تا از ورود هر گونه فکر منفی در خصوص ناتوانی در این امر جلوگیری کنید و تنها به این فکر کنید که نوزاد سالم و کاملی خدا به شما عطا کرده است و دیگر خود را نباید ناراحت کنید. به اطرافیان و مخصوصا همسر این فرد توصیه می‌شود که از ایجاد افکار منفی در منزل خودداری کنند تا مادر به افسردگی مبتلا نشود.

    – این دسته از مادران باید علاوه بر رعایت بهداشت در محل بخیه های خود، خون‌ریزی واژن را تحمل کنند و نظافت این محل را رعایت کنند.

    – مادرانی که زایمان سزارین انجام داده‌اند، می‌توانند از کیسه یخ برای جلوگیری از ورم محل بخیه استفاده کنند. کیسه یخ را هر سه ساعت یکبار چند دقیقه بر روی محل بخیه قرار دهید تا ورم آن فروکش کند. ورم این منطقه خطرناک می‌باشد و می‌تواند درد شما را افزایش دهد. اگر پس از چند روز که از این روش استفاده کردید، باز هم در این محل ورم وجود داشت، سریعا پزشک زنان خود را در جریان قرار دهید.

  16. بخیه معمولی حساسیت نمی دهد و امکان عفونت کمتر است و همچنین جای بخیه کشیدنی یا معمولی حالت چروک و زیگزالی جا نمی اندازد. من که از دکتر پرسیدم گفت بخیه کشیدنی بهتر است.

  17. بخیه معمولی خیلی بهتره. اصلا فلسفه بخیه ی جذبی فقط برای جوش دادن زخم های داخلی هستش. موقع کشیدن بخیه هم یه باین می زنن و با پنس از انتهای نخ بخیه می گیرند و خیلی راحت بیرون می کشند . مثل یه قلقلک می مونه!

  18. مرسوم است که بيماران گفته شود تا ۲۴ ساعت پس از ترميم زخم، بخیه را با استفاده از يک پانسمان محافظ، خشک و تميز نگه دارند.

    با اين حال، يک مطالعه نشان‌ داده است که برهنه قرار دادن زخم و مرطوب نمودن آن پس از ۱۲ ساعت از ترميم، سبب افزايش ميزان عفونت زخم نمي‌شود. به منظور پيشگيري از عفونت و نيز بهبود روند التيام زخم، مي‌توان به زخم‌هايي که به هر روشي به جز چسب‌هاي بافتي ترميم شده‌اند، روزانه کرم آنتي‌بيوتيکي يا وازلين ماليد. اين دو ماده به يک ميزان اثربخش هستند.

  19. بسته به نوع زخم با روشهاي مختلفي ميتوان زخم رو بخيه كرد دو روش كاربرد بيشتري داره ، شامل :

    simple separated or interrupted suture -1 ، بخيه ساده مجزا :

    اين نوع ساده ترين بخيه بوده وروش مناسبي براي دوختن زخمهايي است كه تحت كشش قرار دارند. دراين روش سوزن از

    فاصله نيم سانتيمتري يكي از لبه هاي زخم بطور عمودي وارد پوست شده و در عمق مسير نيمه بيضي را طي كرده

    تا از قسمت عمقي لبه خارج شود. پس از ان سوزن مجدداً با پنس گرفته شده واز عمق لبه ديگر زخم عبور داده

    و به طور قرينه از لبه زخم خارج ميشود ! ;D

    بايستي توجه داشت كه پهناي بخيه درعمق بيشتراز پهناي بخيه در سطح پوست باشد اگر پهناي بخيه درسطح بيشتر ازعمق باشد

    پس از گره زدن بخيه باعث برگشتن لبه هاي زخم بداخل خواهد شد اگر زخم بسيار عميق باشد (عمق بيشتر از يك سانتيمتر )

    بايد بافت زير جلد ي بطور جداگانه با نخ قابل جذب دوخته شود !

    فاصله بين بخيه ها بهتر است حدود نيم سانتيمتر باشد و تمامي گره ها در يكي از طرفين زخمها (و نه درخط وسط قرار گيرد) !

    simple continuous suture -2 ، بخيه پيوسته ساده :

    اين نوع بخيه د ر دوختن بريدگيهاي وسيع فاسياها وبافتها يعمقي كه از نظر زيبايي (برجا گذاردن اسكار) مهم نيست

    و نياز به دوختن سريع وجود دارد نظير بيمار با تروماي متعدد وبريدگي پوست سر استفاده ميشود ! دراين روش ،

    بريدگي بطور پيوسته دوخته ميشود !

    در اكثر بخيه هاي جلدي بهتر است تا ۲۴ سا عت از تماس زخم با آب خودداري شود ولي پس از آن همانند پوست سالم عمل ميشود

    (البته بر حسب نوع عمل انجام شده نيزممكنست تا چند روز و يا تا زمان ترميم ويا كشيدن بخيه لازم شود زخم د رتماس با آب قرار نگيرد )

  20. نواحی گردن، سینه، پشت و قسمت ابتدایی اندام فوقانی بیشترین احتمال ایجاد گوشت اضافه یا کلوئید را دارند. کسانی که در خانواده‌شان سابقه کلوئید وجود دارد، بیشتر دچار گوشت اضافه پس از جراحی می‌شوند. برای کاهش احتمال باقی ماندن جای زخم، جراحی باید به‌درستی و با دقت انجام شود؛ طوری که کمترین آسیب به بافت وارد شود. همچنین برش باید در جهت خط‌های پوستی صورت گیرد تا فشار روی زخم کمتر شود. شاید گمان کنید هرچه تعداد بخیه‌ها بیشتر باشد احتمال باقی ماندن جای آن افزایش می‌یابد اما این موضوع صحیح نیست و عکس آن حقیقت دارد. در واقع هرچه تعداد بخیه‌ها بیشتر باشد، فشار روی زخم کمتر می‌شود و زخم یکنواخت‌تر پخش می‌شود در نتیجه احتمال جا ماندن اثر زخم روی پوست کمتر می‌شود.

  21. استفاده از کرم‌های ترمیم‌کننده زخم بخیه و همچنین جلوگیری از ایجاد عفونت و باز شدن زخم می‌تواند احتمال ایجاد گوشت اضافه را کاهش دهد. مصرف این کرم‌ها باید در هفته دوم به محض کشیده شدن بخیه‌ها شروع شود و بین چهار تا شش هفته ادامه یابد. توجه داشته باشید اگر قرمزی جای جراحی بیشتر از چند هفته باقی بماند باید حتما به پزشک مراجعه شود تا بتواند از ایجاد برجستگی و گوشت اضافه جلوگیری کرد.

  22. یک پرسش و یک پاسخ پاسخ

    ۲. چرا بخیه های اپیزیوتومی من بسیار حساس و دردناک است؟

    این موضوع طبیعی است و تا یکی، دو هفته بعد از زایمان ادامه خواهد داشت. در حقیقت این درد مربوط به کل بافت تناسلی است که متورم و خون مرده شده است. اگر خیلی ناراحت هستید، می توانید از بالشتک های مخصوص استفاده کنید. البته مراقب باشید زیرا گاهی خود این بالشتک ها باعث کشیده شدن بیشتر جراحت و درد شدیدتر می شوند.

    چه باید کرد؟ دو پایتان را زیرتان جمع کنید و بنشینید اما اگر همچنان احساس ناراحتی می کنید تنها یک پا را جمع کنید. بعد از هر بار دستشویی رفتن داخل تشتی آب ولرم و بتادین بریزید و چند دقیقه ای داخل آن بنشینید. برای خشک کردن ناحیه بخیه خورده از سشوار استفاده کنید تا بخیه ها سریع تر خشک شوند و بیفتند. اگر این ناحیه بیش از حد قرمز است، حتما با یک متخصص زنان مشورت کنید.

  23. مراقبت از بخیه در زایمان طبیعی

    احساس درد و سوزش خفیف در محل بخیه به طور طبیعی بعد از زایمان وجود دارد که قابل تحمل است در طی ساعات اولیه بعد زایمان و در بیمارستان کنترل دقیق توسط ماما و پرستار انجام می شود و در صورت لزوم می توان از مسکن نیز استفاده نمود مادر می باسیت در حال دراز کشیده استراحت نمایید و از نشتن طولانی بر روی محل بخیه خودداری نماید .

    چنان چه در ساعات اولیه مادری ؛ فشار شدید مثل زور زدن و احساس دفع مدفوع را در محل واژن و رکتوم داشت بلافاصله به ماما یا پرستار اطلاع دهد زیرا ممکن است به دلیل ایجاد خون ریزی مخفی در محل زیر بخیه ایجاد هماتوم و ورم شدید همراه با درد ایجاد نماید که باید سریعاً کنترل شود .

    علاوه بر این اغلب مادران در ساعات اولیه بعد زایمان در بیمارستان از تخلیه ادرار ترس داشته و نگران باز شدن بخیه ها هستند که هرگز با هم تداخلی نداشته و بهتر است دفع ادرار به موقع و سریع انجام شود تا احتمال خون ریزی و عفونت ادراری کاهش یابد.

    شستشوی محل بخیه چه در بیمارستان و چه در منزل باید بعد از هر بار دفع ادرار و مدفوع دقیق و از قسمت جلو به عقب انجام شود که شستشو با آب ولرم و بتادین رقیق شده و یا با سرم شستشو (نرمال سالین ) مناسب است و بعد از هر بار طهارت گرفتن بهتر است محل بخیه با دستمال تمیز خشک شود .

    تعویز به موقع نوار بهداشتی خیس شده و مرطوب به ترمیم زودتر بخیه ها کمک می کند .

    جهت خشک نگه داشتن محل بخیه ها و بهبود جریان خون محل می توانیم از نور و گرمای چراغ مطالعه یا حرارت گرم سشوار استفاده نمود برای این منظور روزانه سه بار به مدت ۱۵ دقیقه محل بخیه را بدون پوشش از فاصله نیم متری در معرض نور و حرارت قرار می دهیم این کار باعث بهبود سریع و کاهش میزان عفونت در محل بخیه می شود .

    مصرف آنتی بیوتیک گاهی طبق نظر پزشک توصیه می شود اما اگر فردی بهداشت محل بخیه را به خوبی رعایت نماید نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارد .

    لباس زیر های نخی و گشاد در کاهش درد و حساسیت های جانبی مناسب هستند.

    تغذیه مناسب و مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین مثل گوشت و تخم مرغو سر شاراز ویتامین مثل انواع میوه ها – سبزیجات غیر نفاخ – انبه – آناناس – و شربت آلو در بهبود سریع زخم مناسب هستند

  24. این که جای زخم بعد از سزارین می ماند یا نه؟ به نوع پوست فرد هم بستگی دارد. اما احتمال اسکار یا ماندن جای زخم به شکل چروک و ناهمواری در بخیه جذبی بیشتر است.

  25. من بخیه جذبی زدم اما جاش به اون صورت نمونده بعد از گذشت دو سال البته. ولی شنیدم کشیدنی بهتره. من بخیه کشیدم در کل مثل یه قلقلک می مونه.

  26. دانشمندان توانسته‌اند روش‌های جدیدی را ابداع کنند که هر بخیه‌ای ۲ روز بلافاصله پس از عمل جراحی خوب شود.

    بخیه خیلی زود باید در پوست جذب شود اگر از مدت زمان بخیه مدتی طولانی بگذرد بخیه در پوست باقی می ماند.

    بررسی ها نشان می دهد، امروزه تکنیک‌های جدیدی در اتاق‌های عمل به کار گرفته می‌شود که با لیزر جای بخیه را به زودی درمان می کنند.

    بعضی از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند لوسیون‌ها و کرم‌ها به بخیه کمک می کنند تا روند بهبودی زخم سرعت داده شود و بخیه زودتر بهبود بخشد.

    بالاترین لایه و حساس ترین بخش پوست لایه‌های اپیدرم است که اغلب از سلول‌های مرده تشکیل شده است.

    سلول‌های پوست که بخیه روی آن انجام می شود مرده هستند و اغلب جای بخیه در آن باقی می ماند برای رفع این مشکل استفاده مداوم از کرم مرطوب کننده به بخش و محل بخیه کمک می کند تا جای بخیه زودتر درمان شود.

  27. بخیه در زایمان طبیعی…

    بافت و ماهیچه های واژن به اندازه کافی حالت کشسانی دارند اما سن مادر و وضعیت بافت واژن پیش از زایمان در این زمینه تاثیر دارد. اپیزیوتومی یا برشی که متخصص حین زایمان انجام می دهد، از پارگی دهانه واژن جلوگیری می کند و زخم ایجادشده بخیه می خورد و حدود ۳ هفته بعد بهبود می یابد. ورزش های قبل و بعد از زایمان را انجام دهید. اگر بخیه های اپیزیوتومی دچار مشکل شد یا بعد از مدتی واژن جمع نشد یا دچار بی اختیاری ادرار شدید، باید با پزشک مشورت کنید.

  28. در صورت تایید پزشک، مقداری پماد آنتی بیوتیک روی زخم استفاده کنید تا خطر عفونت بخیه سزارین کاهش پیدا کند.

  29. مادرانی که سزارین شده اند، باید مراقب بخیه های شکم خود باشند و آنها را بررسی کنند تا دچار عفونت و خونریزی نشود. گاهی به دلیل فعالیت بیش از حد مادر، بخیه خونریزی می کند. اگر میزان استراحت خود را در طی خونریزی افزایش دهید، مطمئنا روند بهبودی را طی خواهید کرد.

    شوهر نقش مهمی را در انجام کارهای منزل ایفا کند. اگر شوهر بتواند محیط خانه را امن نگه دارد و از زن توقعی غذاپختن و نظافت و … در طی چند هفته اول زایمان نداشته باشد، مادر با خیالی آسوده از نوزاد خود مراقبت می کند و بهبود زخم بخیه شکم او هم تسریع پیدا می کند.

  30. مراقبت از بخیه زایمان طبیعی:

    چنان چه در ساعات اولیه مادری ؛ فشار شدید مثل زور زدن و احساس دفع مدفوع را در محل واژن و رکتوم داشت بلافاصله به ماما یا پرستار اطلاع دهد زیرا ممکن است به دلیل ایجاد خون ریزی مخفی در محل زیر بخیه ایجاد هماتوم و ورم شدید همراه با درد ایجاد نماید که باید سریعاً کنترل شود .

    علاوه بر این اغلب مادران در ساعات اولیه بعد زایمان در بیمارستان از تخلیه ادرار ترس داشته و نگران باز شدن بخیه ها هستند که هرگز با هم تداخلی نداشته و بهتر است دفع ادرار به موقع و سریع انجام شود تا احتمال خون ریزی و عفونت ادراری کاهش یابد.

    شستشوی محل بخیه چه در بیمارستان و چه در منزل باید بعد از هر بار دفع ادرار و مدفوع دقیق و از قسمت جلو به عقب انجام شود که شستشو با آب ولرم و بتادین رقیق شده و یا با سرم شستشو (نرمال سالین ) مناسب است و بعد از هر بار طهارت گرفتن بهتر است محل بخیه با دستمال تمیز خشک شود .

  31. به علت فشار آمدن به بخیه های جراحی، مادر سزارینی حتی‌المقدور باید از خندیدن زیاد، سرفه و عطسه شدید پرهیز کند.

  32. پانسمان بخیه من ۱۰ روز ماند … نمیدانستم می توانم روز بعد بکنم…واقعاً برای این دکترهای بی مسئولیت متاسفم. دکتر من فرساد بود تو بیمارستان اقبال…وقتی برای کشیدن بخیه رفتم درمانگاه دکتر تعجب کرد که چرا عفونت نکرده البته آنتی بیوتیک به خاطر سزارین مصرف می کردم.

  33. یکی از مهمترین دلیلهای درد بخیه پس از مدتها بعد از سزارین باقیماندن بخشی از نخ بخیه در پوست و عفونی شدن ان است که جراح مربوطه باید انرا معاینه کند. از دیگر عوامل درد درگیری اعصاب منطقه است.

  34. من قبل از همه پیشنهاد می کنم سزارین انتخاب شما نباشد اما اگر مجبور شدید بخیه معمولی بهتر است چون حساسیت،امکان عفونت و جای بخیه نمی ماند.

  35. اصولا بخیه غیر جذبی استحکام بالاتری دارد و گوشت اضافه نمی آورد.

  36. سلام دوستان م . ۴ روز دیگه باید بخیه هامو بکشم واقعا بهم بگین درد داره یانه

  37. دودفعه سزارین داشتم وازیک جا جراحی شدم که با بخیه جذبی بود والان بجز یه خط صاف چیزی نمونده من فکر میکنم مهارت پزشک ونداشتن شکم گوشتی میتونه باعث بشه که گوشت اضافه بوجود نیاد

  38. نکته مهم:در هر ملاقات با پزشک، محل بخیه‌ها (برش اپیزیوتومی ‌یا سزارین) بررسی می ‌شود. ناحیه برش معمولا بدون درد، التهاب و کشش است. محل برش‌ معمولاً پس از سه هفته ترمیم می ‌شود و نخ بخیه محل برش سزارین، پس از ۷ تا ۱۰ روز نیاز به کشیدن دارد.

  39. سلام من دوبار سزارین شدم زایمان اول نخ جذبی بود ک اصلا ردش نموند مثل ی خط صاف ولی زایمان دومم کشیدنی بود خیلی اذیت شدم هم درد داشت هم گوشت بالا اورد هم یکی ازبخیه هام بازشد
    بنظرمن جذبی عالیه

  40. سلام دوستان من چهار ماه پيش جراحي فيبروم كردم ميخواستم بدونم ميشه ورزش هاي شكمي كرد يعني امكان داره بخيه هاي داخلي باز بشه يا نه البته من گاهي جاي بخيه هام ميسوزه كه ظاهرا طبيعيه لطفا راهنماييم كنين

    1. بله می توانید ورزش شکمی انجام دهید. سوزش جای بخیه ها در روزهای اول طبیعی است اما بعد از ۴ ماه غیرطبیعی است بهتر است پزشک شما را ببیند.

  41. سلام من یک هفته است عمل کردم پرستاره جای جراحی را دید گفت عفونت نکرده فقط کمی متورمه
    دلیل تورمش چیه ؟ایا بعدا تورمش از بین میره ؟بخیه هامم کشیدنیه

    1. سلام بله به مرور زمان تورم از بین می رود.

    2. اگه زخم ترشحی نداشته باشه، اون تورم به خاطر التهاب محل بخیه است و با پانسمان استریل و درست، خودش خوب میشه

  42. شفیعه سادات متعلم پاسخ

    سلام.من نه ماهه پیش سزارین شدم حدوددوهفته پیش ازنوره برای اپیلاسیون استفاده کردم اماجای بخیه هام بشدت عفونت کردوسوزش شدیدی داشت متاسفانه دکترنرفتم وباپمادتریامسینولون خوددرمانی کردم وبهترشدم اماالان میبینم بازبخیه هام عفونت کرده وسوزش وبوی نامطبوعی هم ازش سرمیزنه لطفاراهنمایی کنید.

    1. سلام باید برای معاینه به پزشک مراجعه نمایید تا برای شما دارو تجویز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *