بارداری با وجود مصرف قرص ال دی ممکنه؟!

با قرص ال دی جلوگیری اورژانسی کردم، ممکنه باردار شده باشم؟

من با نامزدم رابطه محافظت نشده داشتیم متاسفانه منی کامل تو واژن ریخته شد، بعد از ۳ ساعت از رابطه ۴ تا قرص ال دی خوردم و بجای ۱۲ساعت بعد ۲۴ ساعت بعد دوباره ۴ تا خوردم چون وقتشو گذرونده بودم ۱۲ساعت بعد باز ۴ تا خوردم یعنی کلا ۱۲تا قرص ال دی خوردم، الان ۲ هفته میگذره از رابطمون خیلی نگرانیم احساس میکنم علائم بارداری دارم، ایا با مصرف قرص ها امکان داره باردار بشم؟

پاسخ مشاور:

اگر تا هفته آینده پریود نشدید آن وقت باید تست بارداری انجام بدهید.

عوارض مصرف خودسرانه داروهای ضدبارداری ال دی

قرص ضدبارداری خوراکی به نام LD دارای دو جزء اصلی استروژن و پروژسترون است که هر جزء از این هورمونها عوارضی بر بدن بر جای میگذارند.

عوارض گوارشی نظیر تهوع، استفراغ و افزایش وزن به علت احتباس آب در بافتهای بدن از عوارض هورمون استروژن موجود در قرص LD است. مصرف قرص LD بر روی سیستم انعقاد خون تاثیر گذاشته و موجب افزایش فاکتورهای انعقادی میشود.

 از جمله عوارض خطرناک مصرف این داروها، اشکالات انعقادی و ایجاد لخته در رگ‌های اندام تحتانی بدن و حتی عروق مغزی است که این امر با کاهش مصرف مایعات ممکن است تشدید شود.

خطر بروز این عوارض با افزایش سن شدت می‌یابد و این امر هشداری برای بانوان بالای ۳۵ سال است که دارای اضافه وزن و سابقه لخته خون داخل رگ بوده و یا استعمال دخانیات استعمال دارند و بدون مشورت پزشک دارو‌های ضد بارداری مصرف می‌کنند.

کارشناسان درجدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند مصرف انواع قرص‌های ضد بارداری که ترکیب های هورمونی درخود دارند سبب افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه می‌شوند.

داروهای ترکیبی و یا داروهای حاوی هورمون پروژسترون، سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه دربانوان به میزان ۲۰ درصد ۵ سال پس از قطع مصرف می شوند.

کارشناسان به بانوان توصیه می‌کنند قبل از اقدام به مصرف داروهای ضد بارداری برای جلوگیری از فرزند آوری یا وجود مشکل‌هایی چون نامنظم بودن قاعدگی، آکنه صورت، وجود موهای زائد صورت و یا ریزش موی سر حتماً با پزشک متخصص مشاوره انجام دهند و آگاهانه بهترین تصمیم را برای وضعیت خود با توجه به سابقه خانوادگی و سایر فاکتورهای ژنتیکی در نظر بگیرند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *