کلیسای صخره ای در گرجستان و سفر به تفلیس!

کلیسای صخره ای گرجستان

کشور گرجستان دارای کلیساهای بسیار زیاد و منحصر به فرد است. در روستایی به نام کاتسخی یکی از هیجان انگیزترین کلیساهای دنیا واقع شده است که می توان گفت فقط کمی مانده تا به سقف آسمان برسد. کلیسای صخره ای در غرب کشور گرجستان و استان ایمرتی قرار گرفته است. ارتفاع این صخره به ۴۰ متر از سطح زمین می رسد.
تاریخ ساخت این کلیسا بر طبق شواهد و نوشته ها و آثاری که در درون آن قرار دارد به قرن ۴ میلادی می رسدکه به دست مردم گرجستان و بر فراز این صخره بنا شده است.

دقیقا در زمانی که همه مردم بت پرست بودند. بعد از اینکه دین مسیحیت وارد گرجستان شد از این صخره به عنوان نمادی از زندگی یاد می کردند. درباره این مسئله که چه کسانی کلیسا را بر بالای این صخره ساخته اند طبق گفته های بسیاری توسط مرتاضان مسیحی مابین قرون ۶ تا ۸ ساخته شده تا در آن به عبادت بنشینند. امروزه این کلیسا نمادی است از زندگی برای مردم که طبق اعتقادات برخی از آنها تکه هایی از صلیب حضرت مسیح (ع) در آنجا وجود دارد. 

در مورد معماری بنای کلیسای صخره ای گرجستان

در تور گرجستان کلیسای کوچک صخره ای از ۳ سلول، ۱ آ انبار برای ذخیره کردن شراب و دیوارهایی درست شده که بر بالای یک ستون ناهموار قرار داده شده است. همچنین قسمت هایی از ویرانه های کلیسایی که قبلا در آنجا قرار داشته بر آن به جای مانده است. اندازه های سالن این بنا ۴،۵ در ۳،۵ متر است که با توجه به معماری هایی که در قرون وسطی انجام می شد به وسیله سنگ بنا شده است. در قسمت زیرین و جنوبی کلیسای صخره ای دخمه ای با شکل هندسی مستطیل قرار دارد که اندازه های آن ۲ در ۱ متر است و کاربرد آن طاقی بود، که برای دفن از آن استفاده می کردند.

اولین قدم ها به این صخره
این کلیسا قبلا گم و ناشناخته بود تا اینکه تعدادی از باستان شناسان ومحققان در سال ۱۹۴۴ میلادی با همراهی دو تن به طرف این ناحیه رهسپار شدند تا از آن شاهد و مستنداتی پیدا کنند آنها در الواقع نخستین کسانی بودند که پای در این کلیسا نهادند. ویرانه های کهن این کلیسا به قرن های ۹ و ۱۰ میلادی ارتباط پیدا می کند ولیکن در دهه ۹۰ بارها و بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت تا به شکلی که هم اکنون دارد تبدیل شود. با ورود اولین کسانی که به این مکان رفتند تحقیقاتی آغاز شد که نتیجه این تحقیقات کشف و پیدا کردن آثار باارزش تاریخی بود و همین امر موجب ارزش بیشتر این کلیسا و صخره از نظر معنوی شد. 

راهبی به نام ماکسیم
داستان جالبی در باره این کلیسا وجود دارد و آن هم به راهبی ۵۹ ساله برمی گردد که در حدود ۲۰ سال از عمر خود را درون این کلیسا و صخره گذراند. نام این راهب ماکسیم بود. وی در هفته دو بار به پایین صخره برای دیدن مریدان خود می رفت و باز به داخل کلیسا برای عبادت برمی گشت. این کلیسا در میان مردم بسیار محبوب بود از اینرو برای تامین خوراک روزانه راهب اهالی مقدار قابل توجهی خوراکی را به بالای صخره می فرستادند و همچنین امکاناتی برای زندگی راحت تر راهب فراهم می کردند. 

درباره زندگی ماکسیم

به گزارش سفر باتو ، ماکسیم در مورد داستان زندگی خود چنین می گوید که وی در دوران جوانی خلافکار بوده و مواد مخدر می فروخته و همچنین خود او نیز از این مواد استفاده می کرده است. او چندین سال هم به زندان رفته و هنگامی که از زندان آزاد شده است تصمیم گرفته که راه و مسیر زندگی خود را تغییر دهد.

او می گوید؛ در طول زندگی خلافکارنه اش به کلیسای صخره ای و آن مکان حس خوبی داشته است و همواره می خواسته بداند که کسانی که در آن زندگی می کنند چگونه روزگار می گذارنند. در نهایت تصمیم گرفت که به این مکان برود و مابقی سال های زندگی خود را در آنجا سپری کند. برای اینکه بتواند در کلیسا زندگی کند به طی مرحله مقدماتی ریاضت پرداخت. در دو سال ابتدایی زندگی او در میان ویرانه های آن مکان با کمترین امکانات برای زندگی گذشت. به مرور زمان و با کمک های کلیساهای دیگر در آن اطراف آن کلیسا بازسازی می شود و امکانات اندکی برای زندگی به او می دهند. 

قوانین ورود به کلیسای صخره ای 

در تور تفلیس رفتن به کلیسای صخره ای قوانین خاص و ویژه ای دارد. نکته قابل توجه این است که خانم ها اجازه ورود به این کلیسا را ندارند. عکاسی برای بازدید از کلیسا و عکس برداری از آن در طول ۴ روز و ۷ ساعت دعا و مناجات خواند تا توانست از ماکسیم راهب این کلیسا اجازه ورود بگیرد و با او در مورد زندگی اش به صحبت و گفتگو بنشیند. بازدید از کلیسای صخره ای تنها برای افراد خارجی و با تعداد اندکی آزاد است. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *