چرا نوزاد آروغ نمیزنه

علت سخت آروغ زدن نوزاد | چگونه آروغ نوزاد را بگیریم؟

اگر شما برای اولین بار است که مادر بودن را تجربه می کنید، لازم است که بدانید تغذیه کودک نکات مربوط به خود را دارد. یکی از این نکات آروغ گرفتن نوزاد پس از شیرخوردن است. اگر در کنار شما کسی نیست که شما را در این زمینه راهنمایی کند نگران نباشید، ما در این مطلب هر آنچه که در رابطه با آروغ گرفتن نوزاد باید بدانید به شما خواهیم آموخت. و به شما می گوییم که علت دیر آروغ زدن نوزاد چه عواملی می تواند باشد. و اگر کودک شما آروغ نزد چه میشود؟ 

علت دیر آروغ زدن نوزاد

یکی از علت های دیر آروغ زدن نوزاد می تواند این باشد که برخی از نوزادان برای خارج کردن هوایی که در هنگام غذا خوردن می بلعند و یا گریه کردن شکم خود را جم می کنند و این عاملی می شود تا نوزاد دیر آروغ بزند. در این حالت کودک برای آروغ زدن نیاز به کمک شما دارد.

یکی دیگر از علت های دیر آروغ زدن نوزاد این می تواند باشد که نوزاد شما دچار نفخ معده شده است. در این صورت توصیه می شود با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا دارو و یا محصولی را به شما معرفی کند تا نوزاد راحت بتواند باد معده خود را تخلیه کند.

مطلب پیشنهادی: آروغ زدن نوزاد چقدر طول میکشد؟!

اگر نوزاد آروغ نزند چه میشود؟

اگر نوزاد آروغ نزند هوایی که در هنگام غذا خوردن بلعیده است باعث دل پیچه و افزایش مقدار آب دهان کودک می شود و اینها عاملی برای دل درد در نوزاد میشود. بنابراین آروغ گرفتن نوزاد بعد از هر بار شیر دادن به او لازم و ضروری است. توصیه میشود حتی اگر نوزاد شما احساس دل درد ندارد هم از روش های آروغ گرفتن نوزاد استفاده کنید.

آروغ زدن بسیاری از کودکان تا ۴ الی ۶ ماهگی برطرف می شود و در این سن دیگر هوای زیادی را نمی بلعند.

 

بهتر است بعد از شیر خوردن، دو تا سه آروغ از شیرخوار گرفته شود. آروغ‌های کوچک نوزاد، هوای گیرکرده در معدۀ کودک را آزاد می‌کند، به او احساس راحتی و آسودگی بیشتری می‌دهد و باعث می‌شود کمتر بی‌قراری و بهانه‌گیری کند و دچار نفخ و دل درد نشود.

همچنین آروغ زدن فضای بیشتری را در معدۀ نوزاد آزاد می‌گذارد، در نتیجه او می‌تواند مدت طولانی‌تری شیر بخورد. آروغ زدن همراه با دادن شیر کمتر در یک وعده، اما وعده‌های تغذیۀ بیشتر می‌تواند برای کودکانی که زیاد استفراغ می‌کنند یا نشانه‌هایی از ریفلاکس معده به مری دارند نیز مفید باشد.

مطلب پیشنهادی: چگونه آروغ نوزاد را در خواب بگیریم؟!

چرا نوزادم آروغ نمیزنه

آیا نوزاد حتما باید آروغ بزند؟

با این حال، هیچ قانونی وجود ندارد که نوزادان پس از هر تغذیه باید آروغ بزنند. برخی از نوزادان خیلی آروغ می‌زنند، درحالی‌که نوزادان دیگر به ندرت به آن نیاز دارند. همچنین نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند به اندازۀ نوزادانی که شیر خشک می‌خورند به آروغ زدن نیاز ندارند، زیرا آنها هنگام تغذیه، هوای کمتر می‌بلعند. اگر نوزاد را با شیر خشک تغذیه می‌کنید، ممکن است دریابید که انواع خاصی از سرشیشه‌ به نام سرشیشه‌های ضدنفخ شاید به نوزاد شما کمک می‌کند تا هوای کمتری ببلعد و نیاز به آروغ زدن کاهش یابد.

آروغ زدن بسیاری از کودکان تا ۴ الی ۶ ماهگی برطرف می شود. آنان تبدیل به شیرخوارانی قابل تر شده و هوای زیادی را نمی بلعند.

چگونه آروغ نوزاد خود را بگیریم؟

روش های زیادی برای این کار وجود دارد. در اینجا با سه روش مختلف برای آروغ گرفتن کودک تان آشنا می شوید. با امتحان کردن این ۳ روش پی خواهید برد که کدامین یک از آنها برای شما و کودکتان راحت تر و موثرتر است.

توجه: اگر با بکارگیری هریک از حالت ها پس از چند دقیقه از غذا خوردن باد گلوی نوزاد را نگرفتید، این عمل را دیگر دنبال نکنید و یا یک حالت دیگر را امتحان کنید. چرا که ممکن است کودک هنوز هم آماده آروغ زدن نباشد.

آروغ گرفتن نوزاد بر روی قفسه سینه یا شانه

نوزاد را مقابل قفسه سینه خود قرار داده تا چانه او روی شانه هایتان قرار بگیرد. نوزاد با یک دست نگه دارید و به آرامی و باملایمت همچون نوازش او را مالش دهید و به پشت او ضربه بزنید.

نوزاد را در بالای شانه نگه دارید. همین قدر که شانه تان با ملایمت و آرام بر شکم نوزاد فشار وارد کند بسیار کافی است. در این صورت یک فشار آرام و ملایم بر شکم او وارد آمده که او را وادار به آروغ زدن می کند. با یک دست او را حمایت کنید و به آرامی و باملایمت همچون نوازش او را مالش دهید و به پشت او ضربه بزنید.

اگر روش دوم را به کار می گیرید، مطمئن شوید که کودکتان قادر است به راحتی نفس بکشد و خیلی دور از شانه نیفتاده باشد. یک نگاه زیر چشمی به آینه برای چک کردن محل قرار گرفتن مناسب سر می تواند مفید باشد. چنانچه در هنگام انجام آن کودک کنترل بیشتری بر سر و گردن داشته باشد این روش نتیجه بهتری خواهد داشت.

قبل از به کارگیری هریک از حالات آروغ گرفتن، بر روی شانه تان (یا حتی قسمت پایینی پشت ) پارچه بگذارید تا در صورت تف کردن کودک لباس شما کثیف نشود.

آروغ گرفتن نوزاد با نشستن روی دامان یا زانوها

کودک را به صورت نشسته روی زانو یا دامان تان قرار دهید. با یک دست بدن و با کف دست خود قفسه سینه او را نگه دارید بطوریکه انگشتان شما به آرامی و به ملایمت چانه و فک او را حمایت کند. (مطمئن شوید که با انگشتان خود گلوی کودک را نگرفته باشید.) کودک را کمی مایل به جلو قرار داده و با دست دیگر به آرامی و با ملایمت همچون نوازش او را مالش داده یا به پشت او بزنید.

قبل از به کارگیری این حالت از آروغ گرفتن نوزاد، بر روی لباس کودک یا بر روی دامان خود یک تکه پارچه بگذارید تا در صورت هرگونه تف کردن پارچه کثیف شود.

آروغ گرفتن نوزاد با دمر کردن نوزاد روی زانوها

نوزاد را به حالت دمر روی پا، عمود بر بدن خود بگذارید. چانه و فک او را با یک دست نگه دارید. مطمئن شوید که سر کودک پایین تر از بقیه بدن او نباشد چون در این صورت خون به سر او هجوم نمی آورد. با دست دیگر به آرامی و با ملایمت همچون نوازش او را مالش داده یا به پشت او بزنید.

قبل از به کارگیری این حالت از آروغ گرفتن، بر روی لباس کودک یا بر روی دامان خود یک تکه پارچه بگذارید تا در صورت هرگونه تف کردن پارچه کثیف شود.

منبع خبر : madarsho، noskhe

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. سلام نوزاده ۱۳ روزه ی دارم که وقتی شیر میخوره هرکاری میکنم آروغ نمیزنه و بعدش بالا میاره . شیر خودمو میدم بهش چیکار کنم بالا نیاره همش گشنش میشه ..

    پاسخ دکتر فاطمه هدی فلاح، متخصص کودکان:
    این دغدغه فکری خیلی از مادران است ولی واقعیت این است که آروغ زدن نوزاد و زمان آروغ زدنش خیلی مشخص نیست و شاید در نوزاد هم فرق کند و یک روز بعد از ۵ دقیقه شیر خوردن بزند و یک روز دیگر بعد از نیم ساعت. در بسیاری از موارد هم یا صدای آروغ زدن انقدر کوتاه است که مادر نمی شنود و یا به درستی نوزاد را در آغوش نمی گیرند. اما شما باید حتما آروغ نوزادتان را بگیرید چون بادی که در دلش جمع می شود باعث می شود دلش درد بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *