خشک شدن شیر مادر چند روز طول میکشد

چند روز طول میکشه تا شیر مادر خشک بشه؟

از شیر گرفتن کودک، می تواند به تورم های خفیف و ناراحتی های دوره ای در سینه های مادر منجر شود، اما به تدریج از بین خواهد رفت. اگر شما به مادر شیردهی هستید که کودکش را به تازگی از شیر گرفته، هنوز هم احساس می کنید مقدار زیادی شیر در سینه های شما جاری است، سعی کنید چای مریم گلی را دو فنجان در هر روز بنوشید. به یاد داشته باشید که نوشیدن این چای کمک زیادی به خشک شدن شیر مادر خواهد کرد. مادران بعد از شیردهی به اولین فرزند خود این سوال برایشان پیش می آید که خشک شدن شیر مادر چند روز طول میکشد؟، مدت زمان خشک شدن شیر مادر چه مدت است؟ 

خشک شدن شیر مادر چند روز طول میکشد؟

ترشحات شيري پستان بعد از قطع شیردهی تا ۴ سال طبیعی است!

قطع شیردهی به کودک ممکن است برای سلامتی مادر و کودک مشکلاتی ایجاد نماید. احساس درد، تورم سینه ها،  باقی ماندن شیر بعد از بسته شدن مجاری شیری از جمله مشکلاتی است که برای مادر پیش خواهد و کودک نیز بعد از منع شدن از خوردن شیر مادرش شروع به بهانه جویی و گریه زاری کردن می کند.

از دیگر علائمی که بعد از قطع شیردهی ممکن است ایجاد شود می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ممکن است اطراف ناحیه نوک سینه قرمز شود.
  • ممکن است علائمی مشابه به آنفولانزا (تب و لرز، خستگی و…) در شما ایجاد شود.
  • در صورت ورم سینه، احتمالا شما بیشتر احساس گرما می کنید و در بعضی مواقع احساس سوختگی نمایید. که ممکن است این عمل بر اثر عفونت باکتریایی باشد.
  • به احتمال زیاد مقداری شیر به لباس های شما نشت کند.

راهکارهای تسکین درد سینه پس از قطع شیردهی

  1. استفاده از پمپ سینه
  2. نوشیدن زیاد مایعات
  3. استفاده از مسکن هایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن
  4. دوش آب گرم
  5. ماساز سینه ها
  6. استفاده از کمپرس آب گرم
  7. استفاده از کمپرس آب سرد

چند روز طول میکشه تا شیر مادر خشک بشه

چگونه شیر مادر خشک بشه؟

قرار دادن کلم برگ سبز تازه و خنک بر روی سینه ها در داخل سینه بند می تواند خشک شدن شیر مادر را جلو بیاندازد.

فراموش نکنید که این کلم برگ ها را تا زمانی که کاملا تغییر نکرده و پژمرده نشده اند، از روی سینه های خود برندارید و تا زمانی هم که سینه های شما به طور کامل نرم نشده باشند، این کار را تکرار کنید. همچنین، شما می توانید از داروهای ضد درد مانند (استامینوفن یا ایبوپروفن)، برای راحتی بیشتر هم استفاده کنید.

يك متخصص جراحي عمومي با بيان اين كه وجود ترشحات شیری پستان پس از قطع شيردهي، تا يكي و دو سال و گاهي تا چهار سال طبيعي است، گفت: در صورت وجود ترشحات شيري پستان، بيماران بايد از تحريك اين ناحيه پرهيز كرده و هرگز نوك پستان را فشار ندهند.

دكتر لعبت گرانپايه با اشاره به اينكه ترشحات پستاني يكي از مهمترين و شايعترين علل مراجعه خانم‌ها به پزشك در سنين باروري است گفت:

ترشحات شيري و سفيد رنگ ساده ترين و شايعترين نوع ترشحات است كه مشكل حادي را ايجاد نمي كند و در صورت بروز اين عارضه جاي نگراني وجود ندارد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اينكه اين نوع ترشحات در خانم هايي كه به تازگي شيردهي را قطع كرده اند ايجاد مي شود گفت:

ترشحات شيري و سفيد رنگ ممكن است یک تا دو سال پس از قطع شيردهي به طور طبيعي به طول انجامد و گاه تا چهار سال ادامه مي يابد.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه وجود ترشحات شيري و سفيد رنگ بيش از مدت چهار سال بيماري محسوب مي شود گفت: در اين حالت بيمار بايد از نظر امكان وجود توده يا كيست توسط پزشك متخصص مورد بررسي قرار گيرد، در صورت طبيعي بودن بافت پستان، بررسي‌هاي هورموني با اندازه گيري ميزان پرولاكتين، هورمون هاي تيروييد و هورمون هاي تخمداني ضرورت دارد.

گرانپايه با بيان اينكه برهم خوردن تعادل ترشح پرولاكتين از مهمترين علل ايجاد اين عارضه است تصريح كرد:

كم كاري تيروييد و مشكلات تخمداني، پس از نوسانات ترشح پرولاكتين در مرحله بعدي از علل ايجاد كننده اين عارضه است.

اين متخصص جراحي عمومي با اشاره به اينكه مصرف بعضي داروها به ترشحات شيري از نوك پستان منجر مي شود گفت: مصرف قرص هاي جلوگيري از بارداري كه در خانم هاي جوان شايع است، در راس اين داروها قرار دارد. مصرف طولاني مدت اين قرص ها ممكن است منجر به ايجاد اين ترشحات شود.

وي در ادامه افزود: مصرف طولاني مدت داروهاي آرام بخش، داروهاي قلبي مانند ديژيتال و ديگوكسين، انواع آنتي اسيد ها مانند سايمتدين و رانيتيدين موجب ايجاد ترشحات شيري پستان مي شود.

گرانپايه خاطر نشان كرد: در صورت وجود ترشحات شيري پستان، بيماران بايد حتي الامكان از تحريك اين ناحيه پرهيز كرده و هرگز نوك پستان را فشار ندهند؛ چرا كه تحريكات مكرر نوك پستان موجب افزايش ترشحات مي شود.

اين متخصص جراحي عمومي با تاكيد بر اينكه بيماران با ترشحات شيري به درمان خاصي نياز ندارند گفت:

مصرف قرص هاي ويتامين E به ميزان دو تا سه نوبت در هفته يه بيماران توصيه مي شود.

وي در خصوص فواصل لازم جهت انجام معاينه و مراجعه به پزشك گفت: معاينه بايد با فواصل شش ماهه بر اساس تشخيص پزشك سونوگرافي انجام شود.

منبع خبر : isna، mamanam

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. سلام . من هشت ماهه پسرم از شیر گرفتم ولی هنوزم از سینم یه شیره زرد تیره میاد.باید چکار کنم خشک بشه؟

    1. سلام نباید نوک سینه خود را دستکاری کنید اگر بدون دستکاری و فشار این ترشحات می آید باید به پزشک مراجعه نمایید تا برای شما دارو تجویز شود.

  2. من از ٢٠ روزه گي شيرخشك ميدم كلا الان ٧ماهش كه تموم شده شروع شده از سينه هام شير مياد
    من ميتونم ازاين شيربه بچه ام بدم؟
    اگه بدم سيرميشه واينكه أيا بعدا شيرمياد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *