استفاده از دایمتیکن

موارد استفاده از کرم مراقبت کننده موضعی دایمتیکن | طرز نگهداری و عوارض جانبی

این دارو به عنوان یک مرطوب کننده برای درمان یا پیشگیری از خشکی، سفتی، پوسته پوسته شدن، خارش و مشکلات خفیف (مانند دانه های پوستی بدلیل پوشک، سوختگی پوستگی بدلیل رادیودرمانی) استفاده می شود. نرم کننده ها موادی هستند که باعث نرمی و مرطوب شدن پوست و کاهش خارش و پوسته پوسته شدن آن می شود. بعضی محصولات (مانند اکسید روی، نفت سفید) بیش از سایر مواد برای مراقبت از پوست در مقابل آزردگی (مثلاً بدلیل رطوبت) استفاده می شوند. در این مقاله به موارد استفاده از دایمتیکن می پردازیم.

مطالب پیشنهادی: ۸ ماده ۱۰۰% طبیعی برای رفع چین ‎و‎ چروک و پف زیر چشم + دستور تهیه کرم دور چشم خانگی

موارد استفاده از دایمتیکن

خشکی پوست بدلیل از دست رفتن آب در لایه های بالایی پوست روی می دهد. نرم کننده/مرطوب کننده ها با ایجاد یک لایه روغنی بر روی سطح پوست عمل می کنند که آب را در پوست به دام می اندازد. نفت، لانولین، روغن های معدنی و دایمتیکن بعضی از نرم کننده های مرسوم هستند. رطوبت گیرها شامل گلیسیرین، لسیتین و پروپیلن گلیکول آب را به سمت لایه های بیرونی پوست می کشند. بسیاری از محصولات نیز دارای ترکیباتی هستند که لایه سخت پوست (کراتین) که سلولهای بالایی پوست (شامل اوره آ، اسیدهای آلفا هیدروکسی مانند لاکتیک/ سیتریک/ اسید گلیکولیک و آلانتوئین) را کنار یکدیگر نگه می دارند، نرم می کند. این کار به ریخته شدن سلولهای مرده پوست، نگهداری بیشتر آب در پوست و نرمی و لطافت بیشتر پوست کمک می نماید.

چگونه از کرم مراقبت کننده موضعی پوست دایمتیکن ۲% استفاده کنید؟

این دارو را بر اساس دستورالعمل مصرف کنید. بعضی محصولات نیازمند آسترکاری قبل از استفاده دارند. از تمامی دستورالعمل های بیان شده بر روی بسته بندی محصول پیروی کنید. اگر هر گونه سئوالی داشتید، از پزشک یا مسئول داروخانه بپرسید. بعضی محصولات لازم است قبل از استفاده تکان داده شوند. برچسب محصول را بررسی کنید که آیا باید قبل از استفاده آن را تکان دهید. محصول را بر روی ناحیه آسیب دیده بر اساس نیاز یا دستورالعمل موجود بر روی برچسب یا تجویز پزشک استعمال کنید. برای درمان خشکی دستها، شما لازم است محصول را هر زمان که اقدام به شستشوی دستهایتان می نمایید و در طول روز استفاده کنید. اگر از این محصول برای کمک به درمان دانه های حاصل از پوشک استفاده می کنید، ناحیه مذکور را قبل از استفاده از این محصول، تمیز کرده و اجازه دهید تا سطح پوست خشک شود. اگر از این محصول برای کمک به درمان سوختگی حاصل از رادیودرمانی استفاده می کنید، با پرسنل مرکز هماهنگ کنید که آیا می توانید قبل از رادیو درمانی از این محصولات استفاده کنید یا خیر.

موارد استفاده از دایمتیکن

برای استفاده صحیح از دستورالعمل های برچسب محصول پیروی کنید. محصول را فقط بر روی پوست استفاده کرده و از تماس آن با نواحی حساس مانند چشم ها، درون دهان و بینی و نواحی واژن و کشاله ران جلوگیری کنید مگر اینکه پزشک مجوز استفاده از آن را برای این مناطق صادر کرده باشد. برچسب محصول را برای دستورالعمل های مربوط به عدم استفاده از محصول در نواحی خاص بدن یا انواع بخصوص پوست (مثلاً صورت، نواحی شکستگی/بریدگی/زخمی/ترک خوردگی یا نواحی پوست که به تازگی اصلاح شده اند) به دقت مطالعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک یا مسئول داروخانه مشورت نمایید. برای کسب بهترین نتیجه، از این دارو به طور منظم استفاده کنید. بسیاری از مرطوب کننده ها برای عملکرد بهینه نیازمند آب هستند. بهتر است این محصول را بعد از حمام در حالی که پوست شما کماکان مرطوب است، استفاده نمایید. برای پوست های بسیار خشک، پزشک ممکن است از شما بخواهد تا ناحیه مذکور را قبل از استفاده از محصول، با آب خیس کنید. توجه کنید که حمام کردن طولانی و شستشوی مداوم پوست با آب داغ می تواند خشکی پوست را تشدید کند. اگر وضعیت شما باقی ماند یا تشدید شد و یا اگر حس می کنید مشکل پزشکی جدی دارید، بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

عوارض جانبی استفاده از دایمتیکن

بسیاری از نرم کننده ها را می توان بدون هیچ گونه عوارض جانبی خاصی با اطمینان خاطر استفاده کرد. با این وجود، ممکن است سوختگی، سوزش، قرمزی یا خارش پوست روی دهد. اگر هر کدام از این عوارض جانبی باقی ماند یا تشدید شد، بلافاصله پزشک یا مسئول داروخانه را در جریان قرار دهید. اگر پزشک به شما توصیه کرده است که این دارو را مصرف نمایید، به خاطر داشته باشید که وی قضاوت کرده است که این دارو مزایای بیشتری نسبت به ریسک عوارض جانبی برای شما به همراه خواهد داشت. بسیاری از افراد که این دارو را مصرف می نمایند، دچار عوارض جانبی جدی نمی شوند. اگر هر کدام از این عوارض جانبی جدی بروز نمود، پزشک تان را مطلع نمایید: تغییرات غیرعادی در پوست (مانند سفیدی/نرمی/خیس شدن بیش از حد پوست) و علائم عفونت پوستی. یک واکنش بسیار شدید آلرژیک به این دارو بسیار نادر است. با این وجود، اگر احساس کردید که علائمی در این خصوص مانند دانه و جوش، خارش و تورم (بویژه در صورت، زبان، گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی دارید، بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید. این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نمی باشد. اگر علائم دیگری را مشاهده کردید که در این لیست وجود نداشتند، با پزشک یا مسئول داروخانه تماس بگیرید.

عوارض جانبی استفاده از دایمتیکن

اقدامات احتیاطی استفاده از دایمتیکن

قبل از مصرف این محصول، به پزشک یا مسئول داروخانه بگویید که آیا به آن یا داروهای دیگر حساسیت دارید یا خیر. این محصول ممکن است حاوی اجزای غیرفعالی باشد که باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات برای شما شوند. برای اطلاعات بیشتر با مسئول داروخانه صحبت کنید. اگر هر کدام از این مشکلات سلامتی را داشتید، قبل از مصرف این محصول با پزشک یا مسئول داروخانه مشورت نمایید: زخم ها/بریدگی/عفونت های پوستی. بعضی مواد سازنده (مانند نگهدارنده ها، رایحه ها) ممکن است شما را در برابر نور آفتاب حساس تر نماید. برچسب محصول را برای وجود هر گونه هشدار بررسی کنید یا در این خصوص از پزشک یا مسئول داروخانه راهنمایی بخواهید. پزشک یا مسئول داروخانه ممکن است به شما پیشنهاد کند تا کمتر در معرض نور خورشید قرار گرفته، از لامپها و دستگاههای برنزه کردن پوست استفاده ننموده و از کرم های ضد آفتاب و لباس های محافظ مناسب در محیط بیرون از منزل استفاده نمایید. اگر دچار آفتاب سوختگی یا قرمزی/تاول های پوستی شدید، بلافاصله پزشک تان را مطلع نمایید. بعضی محصولات ممکن است جوش و آکنه را تشدید کنند. اگر پوست شما مستعد بروز این وضعیت است، به دنبال عبارت “غیر مولدجوش” (مسدودنکننده روزنه های پوستی) بر روی برچسب محصول بگردید. بعضی محصولات ممکن است لباس های شما را لکه کرده یا تغییر رنگ دهند. برای جزئیات بیشتر در این خصوص از پزشک یا مسئول داروخانه سئوال کنید. مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. قبل از شیردهی بویژه اگر از این محصول در ناحیه سینه استفاده می کنید، با پزشک مشورت نمایید.

تداخلات دارویی استفاده از دایمتیکن

پزشک یا مسئول داروخانه ممکن است از قبل نسبت به تداخلات دارویی احتمالی آگاهی داشته و برای این منظور شما را تحت نظر داشته باشد. بدون هماهنگی با این افراد، مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکرده و دوز آنها را تغییر ندهید. اگر پزشک از شما خواسته است تا این محصول را استفاده کنید یا اگر شما از هر محصول تجویزی دیگری برای پوست تان استفاده می کنید، درباره تمامی محصولات تجویزی و غیرتجویزی/گیاهی مصرفی خود شامل سایر محصولات مراقبت پوستی به پزشکتان اطلاع رسانی کنید. لیستی از تمامی داروهایی که مصرف می کنید تهیه کرده و در صورت نیاز آن را در اختیار پزشک یا مسئول داروخانه قرار دهید.

تداخلات دارویی استفاده از دایمتیکن

مصرف استفاده بیش از حد دایمتیکن

اگر فردی بیش از حد از این دارو مصرف نمود و علائمی جدی مانند بیهوشی یا مشکل تنفسی داشت، به اورژانس اطلاع دهید. در غیراین صورت با مرکز مسمومیت ها تماس بگیرید. ساکنین آمریکا می توانند با مرکز کنترل مسمومیت ها تماس گرفته و ساکنین کانادا می توانند با مراکز استانی کنترل مسمومیت ها تماس بگیرند.

نکات استفاده از حد دایمتیکن

بعضی روشها برای جلوگیری از بروز خشکی پوست عبارتند از استفاده از آب ولرم (نه داغ) هنگام حمام کردن، دوش گرفتن/حمام کردن به دفعات کمتر (۱ یا ۲ روز درمیان)، کوتاه کردن زمان دوش گرفتن/حمام کردن و استفاده از مرطوب کننده وقتی آب و هوا بسیار خشک است. انواع مختلف محصولات نرم کننده در بازار وجود دارند. بعضی از آنها گاهی حاوی رایحه ها یا سایر ترکیباتی است که بعضی افراد ممکن است نسبت به آنها حساس باشند. نرم کننده ها به اشکال مختلفی مانند روغن ها، کرم ها یا اسپری ها به بازار ارائه می شوند. با پزشک یا مسئول داروخانه درباره مناسب ترین محصول برای شما مشورت نمایید.

از دست دادن یک دوز

اگر شما این دارو را به صورت منظم مصرف می کنید و یک دوز را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف نمایید. اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک شده اید، دوز فراموش شده را رها کنید و دوز بعدی را در ساعت تعیین شده مصرف کنید و آن را برای جبران دوز قبلی، دو برابر نکنید.

طرز نگهداری از دایمتیکن

برچسب بسته بندی دارو را در این خصوص مطالعه نموده یا از مسئول داروخانه در این خصوص سئوال کنید. مامی داروها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهدارید. قوطی های حاوی کف (فوم) را در نزدیکی حرارت (بیش از ۱۲۰ درجه فارنهایت/۴۹ درجه سانتیگراد) نگهداری نکرده و از آنها در نزدیکی شعله آتش استفاده نکنید. چون این قوطی های حاوی کف تحت فشار داخلی قرار دارند، آنها را سوراخ نکرده یا در آتش نیندازید. دارو را در توالت یا سیستم فاضلاب نریزید مگر اینکه برای این کار دستورالعمل داشته باشید. این محصول را در صورت سپری شدن تاریخ مصرف یا عدم نیاز به آن، به نحوی مناسب و ایمن دور بریزید. با شرکت دفع زباله های دارویی محلی خود برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص مشورت نمایید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.