از کجا بدانم شیرم برای نوزادم کافی است؟!

 از کجا بدانم نوزاد سیر شده است؟ و شیرم برای نوزادم کافی است؟

می‌توانید بگویید نوزادتان به‌ مقدار کافی شیر میخورد اگر:

به‌طور متوسط ده بار در روز شیر می‌خورد؛ وزن اضافه می‌کند؛ شش تا هشت بار پوشک خود را خیس می‌کند؛ دو تا سه بار در روز اجابت مزاج دارد؛ ادرار او زرد کمرنگ باشد.

شیرتان کافی است؟

یکـــــــی از معیارهای مهم در میزان کافی بودن شیر مادر جدول رشد کودک است. هر کودک شیرخوار ماهانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم وزن اضافه می‌کند که نشان‌دهنده سلامت کودک و کافی بودن شیر مادر است.

البته کودک در ۲ هفته اول تولد وزن کم می‌کند. معیار دیگر در کافی بودن شیرمادر تعداد پوشک خیس کودک در شبانه‌روز است که بین ۶ تا ۸ عدد مناسب است. کودک برای ۶ هفته اول معمولا دو تا سه بار مدفوع در طول روز خواهد داشت. در ۲ ماهه اول که رشد نوزاد سریع است شیرخوار حتی شب هم درخواست شیر می‌کند که مادر در این صورت باید با نوزاد همراهی کند و شب‌ها به نوزاد شیر بدهد.

علائم سیری نیز حائز اهمیت هستند تا ما بفهمیم چه زمانی باید شیر دادن را متوقف کنیم:

۱٫ وقتی صدای بلع شیر را دیگر نمی شنویم.

۲٫ توقف های بیشتری بین دفعات مکیدن به وجود می آید.

۳٫ بچه دیگر فقط مک می زند و می فهمیم که شیر را قورت نمی دهد. یعنی فقط نوک سینه را مک می زند.

۴٫ علائمی که راجع به گرسنگی گفتیم متوقف و بعد از ۲۰ دقیقه نوزاد کاملا آرام می شود.

۵٫ بدن او شل می شود، سینه را رها می کند و خیلی از اوقات در همان حالت به خواب می رود.

اگر به این نشانه ها دقت کنیم به بچه شیر اضافی نمی دهیم چون این کار می تواند باعث بالا آوردن شیر مازاد شود. در بسیاری از موارد برگرداندن شیر به خاطر حجم زیاد از اندازه آن، از راه دماغ اتفاق می افتد که اصلا خوشایند نیست و باعث ناراحتی کودک می شود.

اگر توجه کنیم و به قدر کافی به او شیر بدهیم این اتفاقات نمی افتد و از طرفی دیگر مجبور نیستیم برای اینکه گرسنگی نوزاد را کنترل کنیم پستانک به دهانش بگذاریم چون ما هستیم که میزان نیاز نوزادمان را به شیر به مرور تنظیم و از ایجاد عادات غلط در او جلوگیری می کنیم.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *