اختلال اضطراب در بارداری/ چرا احساس دلشوره دارم؟

از وقتی باردار شدم اضطراب و دلهره و دلشوره عجیبی پیدا کردم…

افسردگی، اضطراب، دلشوره یا احساس خستگی برای هفته‌ها و گاهی ماه‌ها در دوران بارداری وجود دارد. زنانی که قبل از بارداری سابقه ابتلا و یا مصرف قرص‌های افسردگی داشته باشند؛ این موضوع در دوران بارداری تشدید خواهد شد.

بیماری وسواس، اضطراب را زیاد می کند و موجب رنجش اطرافیان می شود. زنان باردار در انجام برخی کارها احساس اجبار می کنند و سازگاری او با همسر دچار مشکل می شود. افکار وسواسی بدتر از کارهای وسواسی است. فکر وسواسی وقت بیشتری از زنان را می گیرد و در لذت بردن و روابط آنها با دوستان خود مشکل ایجاد می کند.

یکی از بهترین برنامه‌ها برای مادران باردار صحبت با یک درمانگر است؛ راه‌حلی عالی برای مدیریت استرس، مقابله با افسردگی و کاهش اضطراب در دوران بارداری می‌باشد.

چند دلیل برای تجربه اضطراب اضافی طی دوران بارداری وجود دارند. برای شروع، تغییرات هورمونی که طی دوران بارداری رخ می دهند با افزایش اضطراب مرتبط هستند. همچنین، بسیاری عوامل روانی می توانند به این شرایط منجر شوند. به عنوان مثال، اگر در گذشته سقط جنین را تجربه کرده اید یا دوران کودکی غم انگیزی داشته اید ممکن است نگرانی شما درباره این که چگونه مادری برای فرزند خود خواهید بود، افزایش یابد. رسیدگی به تغییرات کاری، روابط، و وضعیت مالی نیز می تواند سطوح اضطراب را افزایش دهند. در نهایت، اگر سابقه اضطراب دارید، علائم شما ممکن است طی دوران بارداری دوباره بروز کنند.

احساس ناراحتی، غم و اندوه از دیگر عوارض شایع در دوران بارداری است. این افسردگی معمولا تا ماه های اول شیردهی هم با مادر باقی می ماند.

اگرچه تغییرات هورمونی نقش مهمی در این افسردگی و اضطراب دارند، اما حمایت روانی خانواده و مخصوصا همسر می تواند راه حل واقعی این بیماری باشد.

در این شرایط خانم باردار احساس غم و اندوه شدید، حساسیت و تحریک پذیری، تغییرات اشتها و حتی افکار خطرناکی مثل صدمه زدن به خود یا کودک را تجربه می کند.

ممکن است برای بیشتر زنان باردار، انجام عمل زایمان ترسناک باشد، ولی زنان حامله‌ای که بسیار آرام هستند و ترسی از این دوران ندارند، رؤیاهای خوب و آرامی را مشاهده خواهند نمود. در غیر این صورت، مادر باردار با رؤیاهای بسیار عجیب و غریب مواجه شده و به سختی می‌تواند آن‌ها را برای کسی توضیح دهد، چراکه از ابتدا زندگی هرگز چنین رؤیایی ندیده‌ بود. البته، به عنوان یک مادر باردار، در این مورد زیاد نگران نشوید! زیرا دیدن چنین رؤیاهایی در دوران بارداری زنان بسیار شایع است.

وقتی زنی باردار می‌شود، به خصوص اگر این حاملگی، اولین دوره بارداری او باشد، می‌تواند فرد را دچار اضطراب و سردرگمی شدید بکند. او به طور مداوم نگران سلامت خود و جنین داخل رحمش بوده و نمی‌داند که چگونه با فرایند مادر شدن خود روبرو شود. در واقع، مادران جوان و بی‌تجربه از توانایی خود برای گذراندن ایمن دوران بارداری و پرورش یک کودک سالم مطمئن نیستند؛ این عدم اطمینان اگر با اضطراب و تغییرات هورمونی موجود در بدن همراه باشد، می‌تواند شخص را با رؤیاهای غیر قابل توضیح روبرو کند.

نظرسنجی که توسط انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا انجام شد، نشان داد که ۵۲ درصد زنان باردار احساس اضطراب یا افسردگی بیشتر طی دوران بارداری را گزارش کرده اند. همان گونه که آگاهی ما از سلامت روانی و افسردگی پس از زایمان افزایش یافته است، بسیاری از پزشکان زنان و زایمان طی معاینات روتین خود سطوح اضطراب زنان باردار را نیز بررسی می کنند. اما اگر اضطراب را تجربه می کنید، مراجعه به یک متخصص سلامت روانی اهمیت دارد. رویکردهای موثر بسیاری برای درمان موفق اضطراب وجود دارند. در ادامه با چند تاکتیک که می توانند به مدیریت استرس طی دوران بارداری کمک کنند، بیشتر آشنا می شویم.

تهیه یک دفتر وقایع روزانه
یادداشت کردن افکار نگران کننده می تواند به دسته بندی آنها کمک کند. آنچه که موجب اضطراب و استرس شما شده است را یادداشت کنید و زمانی که آمادگی حل کردن مشکل را دارید به آن رسیدگی کنید. بارها و بارها خود را درباره موضوعی مشابه قضاوت نکنید و در عوض تلاش کنید فکر خود را درگیر موضوع دیگری کنید.

تمرین ذهن‌آگاهی
تمرین ذهن‌آگاهی یک مهارت مادام العمر است، اما زمانی که با عوامل استرس‌زای مرتبط با وظایف پدر و مادری مواجه هستید، فوق العاده مفید خواهد بود. استفاده از تجربه های حسی برای کسب آرامش، تنفس عمیق و جدا شدن از نگرانی می تواند به شما در فشار دادن دکمه بازگشت به حالت عادی کمک کند.

قاب بندی مجدد نگرانی ها
درک کنید که اضطراب می تواند بیانگر فقدان کنترل و دانش همه جانبه از آن چیزی باشد که قرار است در آینده رخ دهد. اغلب ما با احساس خسته کننده «چه می شود اگر» مواجه می شویم زیرا در پذیرش عدم کنترل بر شرایط آینده دچار مشکل هستیم. قاب بندی مجدد نگرانی ها می تواند در کنار آمدن با اضطراب موثر بوده و فوایدی فراتر از دوران بارداری ارائه خواهد کرد.

شناسایی محرک ها
اگر می دانید موقعیت هایی خاص موجب بروز اضطراب در شما می شوند، شناسایی این محرک ها می تواند به پرهیز و کاهش سطوح اضطراب کمک کند. در شرایطی که ممکن است قادر به کنترل تمام محرک ها نباشید، اما آگاهی از این که آنها در پس اضطراب شما قرار دارند می تواند اندکی احساس آرامش را در شما ایجاد کند.

خواب خوب
خواب خوب و راحت طی دوران بارداری می تواند به مساله ای چالش برانگیز تبدیل شود. اما کمبود خواب مزمن می تواند شما را هرچه بیشتر عصبی کرده و به اضطراب منجر شود. استراحت کافی و خواب با کیفیت از اولویت های اصلی خود قرار دهید زیرا می تواند به عملکرد بهتر در مواجهه با نگرانی ها کمک کند.  

منبع خبر : مطلب تکمیلی از asriran

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *