احتمال چرخش جنین در هفته های آخر بارداری وجود دارد؟!

باید بگوییم احتمال چرخش جنین در هفته های آخر بارداری وجود دارد. در بیشتر موارد طی سونوگرافی و معاینه‌های اواسط بارداری یا حدود ۷ ماهگی، ممکن است جنین هنوز با پا قرار گرفته باشد اما احتمال دارد؛ نزدیک به زمان زایمان، یعنی در هفته های آخر بارداری جنین چرخش داشته باشد و با سر در مقابل لگن قرار بگیرد. در این صورت امکان زایمان طبیعی وجود دارد.

 احتمال چرخش جنین در هفته های آخر

اگر جنینی با پا قرار گرفته باشد تا زمان شروع دردهای زایمانی یا تا حدود هفته ۳۹ می‌توان منتظر ماند ولی اگر همچنان در همان وضعیت بماند و درشت هم باشد یا مایع دور جنین کاهش یابد، احتمال چرخش کم می‌شود و باید عمل سزارین انجام داد. در هفته ۳۷ اگر جنین با پا باشد، پزشک معالج برای انجام زایمان طبیعی می‌تواند تا هفته ۳۹-۳۸/۵ صبر کند تا جنین بچرخد.

در پایان بارداری اگر مایع دور جنین کافی باشد و رحم مادر مشکلی نداشته باشد و جنین هم سالم باشد اما با پا قرار گرفته باشد، از نظر تئوری در کتاب‌ها آمده پزشک می‌تواند در حین سونوگرافی و کنترل ضربان قلب جنین، چرخش خارجی انجام ‌دهد یعنی با قرار دادن دو دست روی شکم مادر، تلاش کند جنین را بچرخاند به طوری که سر جنین به سمت لگن هدایت شود. این کار بیشتر در کشورهایی که اصرار زیادی بر زایمان طبیعی دارند، انجام می‌شود و در کشور ما خیلی رایج نیست.

احتمال اینکه بعد از انجام این روش جنین دوباره برگردد و به پا قرار گیرد، زیاد است اما گاهی چرخش موثر واقع می‌شود و امکان زایمان طبیعی به وجود می‌آید. این تنها روش چرخاندن جنین است و مادر هرگز نمی‌تواند کمکی به چرخش جنین کند. تنها توصیه به مادرانی که جنین شان چرخیده و تمایل دارند زایمان طبیعی داشته باشند، پیاده‌روی های طولانی ۴-۳ ساعته در هفته‌های آخر است.

اگر تا هفتۀ ۳۷ جنین در وضعیت پا یا پایین تنه باشد به آن وضعیت نشسته یا بریچ می‌گویند.
پزشکان ترجیح می‌دهند جنین در وضعیت بریچ را از طریق واژن به دنیا نیاورند زیرا ممکن است جنین در طی زایمان از مشکلاتی رنج ببرد.
پا و بند ناف جنین ممکن است به هم گره بخورد. بسیار به ندرت ممکن است جثۀ لاغر جنین خارج شود اما سر گیر کند. مشکلات نادر هستند اما پزشک باید برای جلوگیری از مشکلات، سریع اقدام کند.

هنگامی‌که ممکن است چرخش انجام شود
اگر در هفتۀ ۳۷ پزشک به وضعیت جنین مشکوک شود ممکن است برای اطمینان سونوگرافی انجام دهد. اگر سونوگرافی تشخیص را تأیید کرد، پزشک ممکن است چرخش را توصیه کند که چرخش سر از بیرون نام دارد.
پزشک شاید چرخش سر جنین را در یک روز یا در طی چند روز انجام دهد اما مدت زیاد منتظر می‌ماند زیرا در طی یک یا دو هفته پایین‌تنه جنین در لگن به پایین بیاید که چرخش امکان‌پذیر نباشد.

چرخش ممکن است با تزریق داروی شل کننده رحم و آزمایش بدون استرس یا معاینه بدنی انجام شود. اگر حرکت جنین شما طبیعی است، چرخش انجام خواهد شد. 

با استفاده از سونوگرافی برای هدایت جنین و معاینه سلامت جنین، پزشک دست‌ها را روی شکم شما قرار می‌دهد و فشار می‌دهد، با فشار به پایین‌تنه جنین، او را تشویق به وارونه شدن می‌کند.

پزشک به‌طور جدی سعی می‌کند تا جنین را سروته کند. بعد از چرخش، پزشک آزمایش بدون استرس دیگر یا معاینۀ بدنی جنین را برای اطمینان از اینکه جنین حرکت را تحمل کرده است، انجام می‌دهد.

وضعیت دوقلوها در رحم
گاهی اوقات دوقلوها هر دو در یک وضعیت قرار نمی‌گیرند. بعد از تولد اولین نوزاد، جنین دوم از فضای به دست آمده بهره برده و سروته می‌شود. البته معمولاً سر هر دو جنین پایین است و انجام زایمان طبیعی امکان‌پذیر خواهد بود. اما اگر بعد از تولد نخستین نوزاد سر جنین دوم فوراً داخل لگن قرار نگرفت، پزشک با دست سر او را به داخل لگن می‌کشاند در غیر این صورت برای فرزند دوم انجام سزارین ضروری می‌شود. در صورتی که فرزند اول به حالت نشسته و دومی به حالت سروته باشد معمولاً انجام سزارین ضرورت پیدا می‌کند و امکان ایجاد تغییر در وضعیت وجود ندارد.

چرخش می‌تواند ناراحت‌کننده باشد
از آنجایی که خطر اندکی برای سقط جفت، پارگی زودهنگام غشاء، گره خوردن بند یا شروع درد زایمان وجود دارد، این چرخش باید در بیمارستان صورت گیرد جایی که سزارین اضطراری بتواند انجام شود.

اگر چرخش با موفقیت انجام شود
جنین شما از وضعیت بریچ به وضعیت قائم حرکت می‌کند. این روش در حدود نیمی از مواقع جواب می‌دهد. اگر خانمی قبلاً بچه‌دار شده است میزان موفقیت بیشتر است.
بسیاری از جنین‌ها در موقعیت سروته قرار می‌گیرند اما برخی به حالت بریچ برمی‌گردند. هدف پزشک این است که جنین سروته قرار بگیرد زیرا با موقعیت سروته زایمان واژنیِ راحت، بیشتر است. اگرچه جنین در وضعیت بریچ گاهی اوقات از طریق واژن به دنیا می‌آید اما بیشتر با سزارین به دنیا می‌آیند.

چرخش برای خانم‌هایی که مشکلات ذکرشده را دارند توصیه نمی‌شود:
خونریزی واژنی، جفتی که در دهانۀ رحم قرار گرفته است، جنین بسیار کوچک، پایین بودن میزان مایع آمنیوتیک، ضربان قلب غیرعادی جنین، پارگی زودهنگام غشاء یا بارداری بیش از یک نوزاد.  

اشتراک‌گذاری
7 نظر
  1. مهم بعد از ۷ ماهگیه تحرک جنین بیشتر میشه و امکان چرخش با پیاده روی زیاد میشه!

  2. انقد نترسید خانما من خیلیا رو دیدم بچه با پا بوده ولی باز تن به سزارین ندادند و پشیمون هم نشدند …

  3. اگه سر نوزاد گیر کنه و اکسیژن بهش دیر برسه چی؟ اگه لگن مادر تنگ باشه چطور؟ اسمش شهامت نیست عزیز

  4. خانما منظور اینکه بدونید: جنینی که در وضعیت بریچ قرار داره رو میشه به نحوی بی خطر با زایمان طبیعی به دنیا آورد اما برای جلوگیری از عوارض احتمالی، با عمل سزارین به دنیا می آرند.

  5. درست میفرمایید?

  6. خود وضعیت بریج یک علامت سواله چون احتمال هیدروسفالی (بزرگی سر) جنین پیش میاد یا نارس بودنش…اول این مسائل نباشه!

  7. می شه علت خاصی هم نداشته باشه چون اونایی که با پا بدنیا اومدن مگه همشون مشکل دارند… ندارند خب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *