آیا کاپ قاعدگی عوارضی هم دارد؟!

کاپ قاعدگی چه خطراتی برای بدن دارد؟ آیا باعث عفونت هم می شود؟

پاسخ مشاور:

اگر کاپ قاعدگی را بر اساس راهنما و دستورالعمل آن استفاده کنید و بهداشت آن را، مثل ضدعفونی کردن پس از هر دوره قاعدگی را، رعایت نمایید مشکلی ایجاد نمی شود و باعث عفونت واژن هم نمی شود. عفونت واژن به دلیل برهم خوردن تعادل باکتری های واژن است. نکته مهم دیگر تخلیه به موقع فنجان قاعدگی، مثلاً هر ۸ ساعت یکبار است.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. شوک سمی یا Toxic shock Syndrome واکنش بدن به توکسین‌های تولید شده توسط باکتری‌هاست و می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. اگر ترشحات روان‌کننده و طبیعی واژن جذب محصولات بهداشتی شوند، pH تغییر می‌کند عفونت باکتریایی رخ می‌دهد، چرا که احتمال رشد باکتری‌های بیماری‌زا در واژن در دوران پریود و بر اثر تغییر pH واژن بالاست. باکتری‌های بیماری‌زا توکسین تولید می‌کنند وشوک سمی رخ می‌دهد. استفاده طولانی‌ مدت از یک تامپون یا تخلیه نکردن فنجان قاعدگی می‌تواند موجب بروز این شوک شود. یکی از دلایل پیشنهاد تولید‌کنندگان همه محصولات مربوط به بهداشت قاعدگی، تعویض یا تخلیه این محصولات بصورت مرتب، برای پیشگیری از این سندروم است. برای همین است که باید تامپون را حتما هر ۶ ساعت یک بار عوض کنید، حتی اگر خونریزی زیادی نداشته‌اید و فنجان قاعدگی را هر ۱۲ ساعت عوض کنید.

  2. استفاده مستقیم از کاپ های قاعدگی ایمن و مطمئن است و تا به حال هیچگونه خطری در رابطه با استفاده از آنها یافت نشده است.
    در ابتدای توزیع کاپ های قاعدگی در بازار هم هیچ گونه تحقیق پزشکی برای حصول اطمینان از بیخطر بودن آن ها انجام نگرفته است. در تحقیق سال ۱۹۶۲، ۵۰ زن که از کاپ های زنگوله ای شکل استفاده میکردند مورد آزمایش قرار گرفتند. محققین، اسمیر واژینال، لکه های گِرَم و سلول های هوازی اصلی ترشح واژینال را استخراج کردند. سپس آزمایش اسپکولوم واژینال انجام گرفت و PH اندازه گیری شد. هیچ تغییر محسوسی مشاهده نشد. این گزارش اولین گزارش حاوی اطلاعات گسترده ای در رابطه با ایمن بودن و مقبولیت استفاده ی گسترده ی کاپ قاعدگی بود که هم شامل آزمایش بالینی و هم پیش بالینی و همچنین نظارت و پایش بیش از ۱۰ سال بعد از ورود به بازار این محصول بود.
    در یک مورد هم پیشرفت اندومتریوز و آدنومیوز در یک مصرف کننده ی کاپ قاعدگی گزارش شده است. علاوه بر این، تحقیقی با یک نمونه ی کوچک رابطه ی محتمل این دو را مشخص کرد. از این رو، دو موسسه بیانیه ای مشترک را مطرح کردند که نیاز به تحقیقات آتی را مشخص کرد. با این حال، سازمان غذا و دارو آمریکا با بیان اینکه مدرک و عدله ی کافی در رابطه با خطرناک بودن این محصول وجود ندارد، از حذف کاپ های قاعدگی از بازار خودداری کرد.
    تحقیقی تصادفی و کنترل شده در سال ۲۰۱۱ برای مقایسه ی کاپ های قاعدی و تامپون ها عفونت دستگاه گوارش را اندازه گیری کرد و هیچ تفاوتی پیدا نشد.
    هیچ تفاوتی در رشد استافیلوکوک اورئوس یا زیان های سلامتی در رابطه با استفاده ی کاپ های قاعدگی در مقایسه با پدهای بهداشتی و یا روش های سنتی در دختران مدرسه ای در مناطق حاشیه ای غرب کنیا یافت نشد.
    کاپ های قاعدگی را همچنین میتوان به همراه IUD استفاده کرد. بر اساس تحقیقی در رابطه با نرخ خروج IUD ، هیچ تفاوتی در استفاده از کاپ, پد یا تامپون یافت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *