کاپ قاعدگی یا فنجان قاعدگی چگونه کار می کند؟!

کاپ قاعدگی چیست و چگونه استفاده میشود؟

این محصول غالباً از جنس سیلیکون و شبیه قیف است که داخل واژن جای گذاری شده و خون در آن جمع می شود. حداقل هر ۱۲ ساعت یک بار می توانید آن را خارج کرده خون آن را داخل دستشویی ریخته و آن را پس از شستشو مجدداً استفاده کنید.

البته با چند بار استفاده قلق آن دستتان می آید خصوصاً در مورد نحوه خارج کردن آن. اگر به درستی قرار گیرد، لبه فنجان باید کاملا مهر و موم با دیواره‌های مهبل (واژن) برای جلوگیری از عبور خون قرار گیرد. فنجان قاعدگی را باید پس از هر ۱۲ ساعت تخلیه گردد. برای بیرون کشیدن آن از مهبل (واژن) یا قرار دادن، کناره پایه فنجان را محکم بین انگشت شست و انگشت اشاره گرفته می‌شود و به آرامی از مجرای ادرار خود بیرون می‌کشید.

کاپ قاعدگی چیست

پس از دفع مایع قاعدگی، جام را می‌توان با آب شستشو داده و مورد استفاده مجدد قرار دهید و هنگامی که دوره شما به پایان رسیده است، جام می‌توان برای دوره بعدی پس از تمیز کردن فنجان را با آب جوش و خشک کردن آن مورد استفاده مجدد قرار دهید و هنگامی که دوره شما به پایان رسیده است، جام می‌تواند برای دوره بعدی پس از تمیز کردن فنجان را با آب جوش و خشک کردن آن مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

سوراخ‌های زیر لبه فنجان برای چیست؟
این سوراخ‌ها باعث می‌شوند تا لبه‌های فنجان به دیواره واژن محکم شوند و خون بیرون نریزد. توجه کنید که موقع تخلیه فنجان این سوراخ‌ها کثیف و بسته نمانند تا بعد از قرار دادن دوباره در واژن همچنان فنجان به دیواره واژن محکم شود و خون بیرون نریزد.

فنجان را کی باید تخلیه کرد؟
جواب این سوال به حجم فنجان و میزان خونریزی بستگی دارد ولی اگر فنجان پر نشده باشد می‌توان آن را تا ۱۲ساعت در واژن باقی گذاشت؛ بدین ترتیب می‌توانید شب راحت‌تر بخوابید. در طول روز اما، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم عدد ۸ یادتان باشد و بعد از ۸ ساعت فنجان را در بیاورید و دوباره جاگذاری کنید. مقدار خونریزی شما زمان پر شدن فنجان را تعیین می‌کند، اما اگر به تازگی شروع به استقاده از فنجان کرده‌اید، می‌توانید هر چند ساعت یک بار فنجان را تخلیه کنید تا از میزان خونریزی و زمان احتمالی پر شدن فنجان مطلع شوید. اگر خونریزی شما زیاد است و هنوز به فنجان عادت ندارید، ممکن است لکه‌های روی لباس زیر خود ببینید. شاید خوب باشد از یک لایه محافظ لباس زیر هم استفاده کنید.

آیا می‌توان با فنجان قاعدگی ورزش کرد؟
ورزش و فعالیت بدنی با فنجان قاعدگی کاملا امکان‌پذیر است. به هیچ وجه نگران بیرون افتادن فنجان نباشید اما بالانس زدن برای مدت طولانی می‌تواند فنجان قاعدگی را از حالت عایق بودن در بیاورد و باعث نشت خون شود ولی برعکس شدن کوتاه مدت در صورتی‌که فنجان صحیح قرار گرفته باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند. همانطور که گفتیم فنجان برای سایر فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی محدودیتی ایجاد نمی‌کند.

آیا افرادی که به لاتکس حساسیت دارند می‌توانند از فنجان قاعدگی استفاده کنند؟
بله، فنجان قاعدگی از سیلیکون ضد حساسیت پزشکی تولید شده است.

آیا استفاده از فنجان قاعدگی باعث گشادی واژن می‌شود؟
خیر، دیواره واژن بسیار منعطف است و سایز فنجان قاعدگی مناسب برای واژن است. تولیدکننده‌های متعددی انواع شکل‌ و اندازه‌ فنجان را تولید می‌کنند. عموما سایز کوچک‌تر برای افرادی مناسب است که هنوز زایمان طبیعی نکرده‌اند. یادمان باشد نگرانی از «گشادی مجرای واژن» هم نوع دیگری از فشار بر بدن زنانه و کنترل است. بدن همه انسان‌ها تغییر می‌کند و این تغییرات بخشی از سیر طبیعی زندگی است.

آیا فنجان قاعدگی باعث عفونت باکتریایی و یا قارچی می‌شود؟
رعایت بهداشت فنجان و نظافت مرتب آن ضروری است. فنجان را باید بعد از هر پریود با جوشاندن صحیح، ضد عفونی کرد. برای این کار کافی‌ است فنجان را ۵ دقیقه در آب جوشان نگه دارید یا آن را در ظرفی که آب آن در حال جوشیدن است قرار دهید. نیازی به استفاده از مواد آنتی باکتریال نیست مگر آن‌که فنجان در معرض باکتری و یا آلودگی باشد. اگر بهداشت آن رعایت شود نه تنها خطر عفونت ندارد بلکه ریسک عفونت در اثر جذب ترشحات طبیعی واژن را هم کم می‌کند.

باکرگی و محصولات بهداشتی قاعدگی
در فرهنگ‌هایی که برای «باکرگی» یعنی نداشتن رابطه جنسی پیش از ازدواج ارزش ویژه‌ای قایل هستند، این تصور وجود دارد که استفاده از تامپون و یا فنجان قاعدگی ممکن است به آنچه «پرده بکارت» خوانده می‌شود لطمه بزند. پیش از هرچیز خوب است بدانیم که تامپون و فنجان‌های قاعدگی در اندازه‌های کوچک‌تر در دسترس هستند و می‌توان استفاده از آنها را برگزید.

اما باید یادآوری کنیم که هر کسی مالک بدن خود است و خودش باید برای نوع و زمان شروع یا ادامه فعالیت جنسی‌اش تصمیم بگیرد و البته از نظر آناتومی هم چیزی هم به شکل «پرده» پاره‌شدنی وجود ندارد. اما شاید تصمیم شما این است که اولین رابطه جنسی از نوع دخول را به تعویق بیاندازید و یا به هر دلیلی نمی‌خواهید چیزی وارد واژن شما شود و این موجب تردید شما درباره استفاده از محصولات بهداشتی قاعدگی شده باشد. خوب است قبل از راه دادن این تردیدها که در بسیاری مواقع به شکل ترس هم خودش را نشان می‌دهد بدن خود و شکل مجرای داخلی واژن را بشناسید و بدانید در صورت ورود جسم خارجی مثل تامپون یا فنجان قاعدگی، این مجرای داخلی ممکن است چه تغییری بکند. پزشک شما بهترین اطلاعات پزشکی را در این باره به شما می‌دهد، اما معیارهای اخلاقی یا رفتاری، مربوط به خود شما هستند.

پرده مهبل در واقع یک بافت حلقه‌ای است که به دلایل متفاوتی و بدون هیچ‌گونه دخول واژنی می‌تواند تغییر کند و عده‌ای هم اصلا پرده مهبل ندارند. پس تعریف باکرگی بر مبنای شکل و اندازه پرده مهبل درست نیست. استفاده از تامپون و فنجان قاعدگی لزوماً موجب گشادی یا پارگی پرده مهبل نمی‌شود، پس اگر می‌خواهید تامپون یا فنجان قاعدگی را امتحان کنید نگران باکرگی نباشید و بدانید که پرده مهبل شما اگر تا حالا به خیلی دلایل دیگر گشاد نشده است، ممکن است چه با فنجان قاعدگی یا بی‌فنجان قاعدگی گشاد و یا پاره بشود.

به بدن خودتان اعتماد کنید و بدانید اگر بدنتان دچار تغییر بزرگی شود، مثل شکل مجرای داخلی به شدت تغییر کند، شما آن‌را حس خواهید کرد.

منبع خبر : برگرفته از kavyab

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. Toxic shock syndrome (TSS) یا سندروم شک سمی بیماری باکتریایی کشنده ای است. محققین رابطه ای بین TSS و استفاده از تامپون را یافته اند ولی نحوه ی دقیق این ارتباط هنوز نامعلوم است. TSS حاصل از استفاده ی کاپ قاعدگی بسیار نادر است. دلیل احتمالی این امر این است که کاپ های قاعدگی جاذب نیستند، بافت مخاطی واژن را تحریک نمیکنند و فلور واژن را به هیچ وجه تغییر نمیدهند. برخلاف این، اگر تامپون بیش از حد نیاز جاذب باشد خشکی و سایش واژینال ایجاد شده و مایعات مورد نیاز دیواره ی واژن را نیز جذب خود میکند. تحقیقات نشان داده که کاپ هیچ تاثیری برروی فلور واژینال ندارد به این معنا که تاثیری در حضور استافیلوکوک اورئوس که باکتری ایجاد کننده ی TSS است ندارد. همچنین احتمال خطر TSS همراه با کلاهک های دهانه ی رحم که برای پیش گیری از بارداری استفاده میشود بسیار پایین است. در هردو کلاهک های دهانه رحم و کاپ های قاعدگی از سیلیکون درجه پزشکی یا لاتکس استفاده میشود.
    در یک تحقیق آزمایشگاهی گسترده ی انجام شده گزارش داده شد که احتمال رشد باکتری مشترک با TSS در کاپ های قاعدگی وجود دارد. یک مورد تائید شده ی TSS در استفاده از کاپ های قاعدگی وجود دارد. این مورد گزارش شده زنی بوده است که سابقه ی Hashimoto’s thyroiditis – هاشیموتو تیروئیدیت و منوراژی حاد داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *