آیا سلام نکردن کودکان به بزرگترها نشانه بی ادبی است؟/ چه کنم؟

‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌‌ ‌ «سلام کردی به عمو؟؟!»
‌ ‌ «سلام کن به خاله! »
‌ ‌ «اول سلام کن!!!» ‌ ‌‌ ‌
«سلام ات رو خوردی؟؟!» ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ «بلندتر سلام کن آقا بشنوه!!»
‌ ‌
‌ ‌ ‌متأسفانه بسیاری از والدین می پندارند که
سلام نکردنِ کودکِ ۳-۴ ساله، نشانۀ بی ادبی، بی احترامی و بی نزاکتیِ وی می باشد و در تأدیبِ وی به زَعمِ خود، چنان در این موضوعِ پیش پا افتاده می کوشند که اگر یک «آدمِ مریخی» در حال سفر به زمین آنها را ببیند، می پندارد که مهم ترین نکتۀ زندگیِ اجتماعیِ زمینیان، «سلام کردن» می باشد!! جالب آنجاست که این والدین، با اینهمه تلاش و تأکید بر این نکته، لزوما فرزندان مؤدبی در آینده تحویل اجتماع نمی دهند!!
‌ ‌ به هیچ عنوان سلام نکردنِ کودکانِ خردسال، نشانه ای از بی ادبی و نا آگاهیِ آنها نیست و والدین نباید آنها را به زور به این کار وادار کنند. یکی از مهمترین علل رفتار خردسالان در چنین شرایطی این است که آنها بسیار حساس اند و همواره در حال دریافتِ هجومی از اطلاعاتِ جدید خصوصاً از محیط های تازه می باشند. این اطلاعات، همواره با خیالپردازی های گستردۀ آنها که جزوی از دنیای کودکی است، تداخل می کند و ساختارهای پیچیده ای برای ذهن آنها ایجاد می کند و این ممکن است آنها را دچار بهت زدگی و گمگشتگی نماید و نتیجتاً آنها را به سکوت وادارد!
همچنین اهمیتی که ما برای آدابِ سلام کردن قائل هستیم، برای یک کودک پیش دبستانی، قابل درک نیست و وی، دنیای دیگری دارد و این ما هستیم که وظیفه داریم دنیای وی را درک کنیم و خودمان را با وی تطبیق دهیم، نه بالعکس!!
‌ ‌ اجبارهای اینچنینی در مورد
«سلام کردن» یا موارد مشابه در سنین پایین، می تواند برخلاف تصور والدینِ ناآگاه، کودکان را دچار کمبودِ اعتمادبنفس، سرکوبِ احساسات، سرکوبِ افکار و مواردی اینچنینی نماید که وی را در بزرگسالی دچار انواع مشکلاتِ روانی نماید. همین که کودکان بدانند و مشاهده کنند که بزرگسالان، هنگام دیدار با یکدیگر به هم سلام می کنند، کم کم این رفتار را در سنین بالاتر به خوبی یاد خواهند گرفت و اجرا خواهند کرد. 

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. در تحسین کودکان خلاق باشید
    هنگامی که فرزند شما درهدفی که دنبال می کند به موفقیتی می رسد یا مهارتی کسب می کند، تنها به گفتن جمله «کارت خوب است» اکتفا نکنید. به جزئیاتی که آنها را موثر یافته اید، اشاره کنید. مثلاً بگویید:«روشی که تو برای توصیف قهرمان در خلاصه کتابت انتخاب کردی، به قدری عالی است که من احساس می کنم او زنده است». یا بگویید:«روشی را که برای کشیدن آن درختها به کاربرده ای، بسیار می پسندم.» این طرز برخورد بسیار پر معنادارتر از آنست که به شکل خیلی رسمی به پشتش بزنید و آفرین بگویید.

    به طور کلی درتشویق افراط نکنید. یکی از معلمین کلاس چهارم می گوید:«من سابقاً هر پنج شنبه جوایزی به بچه ها می دادم اما متوجه شدم انگیزه و تلاش آنها بیشتر برای گرفتن جایزه است نه برای انجام صحیح تکالیف.» سعی کنید فرزندتان این مسئله را درک کند که رضایت و خشنودی واقعی، در انجام و اتمام یک کار است.

  2. آشنا کردن کودکان با معنی سلام
    یکی از شیوه های آموزش سلام کردن گفتن معنی سلام به کودک می باشد و به آن ها بگویید که سلام به معنای آشنایی، دوستی، عشق و محبت، من ترو دوست دارم و من با شما دوستم می باشد و به کودک تان توضیح دهید زمانی که به کسی سلام می کنید یعنی همه این حرفا ها به او ابراز می کنید.

    “””انجام بازی های سلام””””
    یک عروسک نمایشی را رو به روی کودک قرار دهید و بگویید که اسم این عروسک سلام است اما چون اسم آن را همه به زبان نمی آورند و او را صدا نمی زنند خیلی ناراحت است سپس از کودک دلبندتان بخواهید که اسم عروسک را که سلام است را تکرار کند و به او بگوید که اسم خیلی زیبایی داری، سپس عروسک را در دست کودک قرار دهید تا او با عروسک «سلام»ش صحبت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *